Mistel

"Tidlig" start i børnehave?

27 indlæg i dette emne

Vitus bliver 3 i oktober, og det har hele tiden været meningen han skulle starte i børnehaven 1/10. I dag er jeg blevet ringet op af lederen og spurgt om vi er interesserede i, at han starter 1/9. Årsag - der mangler vs pladser.

Jeg er virkelig i tvivl. Jeg vil gerne være behjælpelig, men ikke på bekostning af mit barn og vi kommer først hjem fra ferie 20/8.

Omvendt vil han komme til at flytte sammen med sin absolut bedste ven.

Er der nogen der har nogle fornuftige tanker? Vitus er dygtig sproglig men er også en følsom dreng. På en side er vs dejlig tryg. Omvendt tror jeg også han vil have godt af at spejle sig i nogle store børn frem for babyer.... hjælp?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg havde umiddelbart sagt ja.. Tror det vil være fint for ham at flytte sammen med vennen, og det er jo kun få ugers forskel.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min yngste startede i bh 1/12. Han skulle oprindeligt have startet 1/1, men pga ændring i arbejdstider søgte vi om start en måned tidligere. Han kom fra dp. Han var SÅ klar og det har bare kørt fra dag 1. Han er også en lidt følsom dreng. Han har dog sin storebror i samme bh.

Jeg tænker, at det nok ikke er den måned til eller fra, der gør den store forskel:) Og at han så skal flytte sammen med bedste vennen, ser jeg kun som positivt, så der er en kendt, der er helt samme sted.

Jeg ville takke ja og så få besøgt bh nogle gange inden start, så han kan se det lidt an :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I Rødovre rykker børn fra vs til bh når de er 2 år og 10 mdr. Andrea rykker dog nu, så hun er "blot" 2 år og 9 mdr. De kærer det lidt med indfasning da det er en integreret institution, men indtil videre går det så fint :)

Så jeg ville da vælge kg rykke ham med vennen, hvis det ellers primært er alderen der bekymrer jer. Jeg tror ikke den måned vil gøre den store forskel.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde umiddelbart sagt ja.. Tror det vil være fint for ham at flytte sammen med vennen, og det er jo kun få ugers forskel.

:ditto :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde umiddelbart sagt ja.. Tror det vil være fint for ham at flytte sammen med vennen, og det er jo kun få ugers forskel.

:ditto

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min datter var også kun 2 år og 9 mdr! Dog havde hun inden da haft en lang indkøring, og havde sin vs-pædagog med som støtte den første tid samt de var to voksne til 9 børn de første 4 mdr (altså udover vs-pædagogen!), så det var vi helt trygge ved. Hun rykkede sammen med to andre.

Hun har virkelig rykket sig efter at starte i bh! Det var det helt rigtige tidspunkt!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her rykker de til den 1. I den måned de fylder 2 år og 9 mdr

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis han kan nå at få en god overgang ville jeg sige ja. Er det integreret institution? For så kender han vel allerede nogle af pædagogerne og de andre børn?

De bliver så store, de små pus :kuller

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres svar! :) Det er ikke så meget alderen som den manglende brobygning, der bekymrer mig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres svar! :) Det er ikke så meget alderen som den manglende brobygning, der bekymrer mig.

Jeg ville høre, hvordan de har tænkt sig at overgangen skal være :)

Vores startede faktisk 4 mdr før (min datter er særligt sensitiv), men hvor hun besøgte den kommende gruppe 2 formiddage om ugen - med hendes pædagog. Det ved jeg godt ikke er standarden, men de har sikkert en fin måde at flytte dem på.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Well, junior endte jo med at rykke fra vugger i vores gamle by til børnehave i den nye, så det med brobygning blev der ikke noget af. Men det er simpelthen gået så fint ^_^

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi besøgte kun bh 2-3 gange, inden vores ældste startede. Han kom som sagt fra dp. og kendte ikke huset. Den første uge havde jeg ferie og god tid til at være med. Så gik det fint :) Men her var der ingen decideret brobygning, andet end hvad vi forældre selv havde mulighed for.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Amilia skal starte børnehave når hun er 2 år og 6 mdr. Jeg kan mærke jeg allerede har det stramt med at skulle undvære hende, men det kommer til at være rigtig godt for hende. Hun skal gå i halvdagsbørnehave, så derfor må de starte så tidligt. Hun har aldrig været i hverken dp eller institution og kommer ikke til det før børnehavestart.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her rykker de til den 1. I den måned de fylder 2 år og 9 mdr

:ditto

Så jeg havde sagt ja, så han kan følges med bedste vennen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1000 tak for alle jeres svar! I har nok ret, at vi bare skal sige ja tak.

 

Jeg blev bare sådan lidt, tror jeg - det er skisme da ikke nogen hemmelighed, at der nu er mange flere børn.Det er heller ikke nogen hemmelighed, hvornår vi holder sommerferie - det fik I at vide i det tidlige forår. Langtidsplanlægning, venner??

 

Nå, men altså, pyt med det. Jeg taler med manden om, at vi siger ja til det.

 

Tak for hjælpen! :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vigga var 2 år 10 mdr. Kom fra dagpleje med 2 børn til børnehave med 66 børn. Indkøringen tog én dag ;) hun elsker børnehaven og kan sagtens følge med de store når de leger

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1000 tak for alle jeres svar! I har nok ret, at vi bare skal sige ja tak.

 

Jeg blev bare sådan lidt, tror jeg - det er skisme da ikke nogen hemmelighed, at der nu er mange flere børn.Det er heller ikke nogen hemmelighed, hvornår vi holder sommerferie - det fik I at vide i det tidlige forår. Langtidsplanlægning, venner??

 

Nå, men altså, pyt med det. Jeg taler med manden om, at vi siger ja til det.

 

Tak for hjælpen! :balloons

Jeg ville også rulle på øjnene over planlægningen (eller mangel på samme) ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så har vi aftalt, han starter i børnehaven 1/9. Jeg har "betinget" mig at de er lidt ekstra OBS på ham end de ellers ville være for jeg er bortrejst på kursus og manden starter nyt job. Mormor er på læsø. Bedsteforældrene har sagt ja til at stå stand by ift hentning men de er ikke så tætte på ham.

De her ting har vi planlagt ud fra opstart 1/10 og når vi så "hjælper" dem med at frigive en vs plads, så må de lige være OBS. Forhåbentlig og formentlig er det slet ikke et problem, men nu er de i hvert fald blevet gjort opmærksom på det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er nu også helt sikker på at de ikke ville rykke til bh før barnet er klar til det.

Så de må jo ha videre at det er tid til at være et stort barn nu :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I vores børnehave kan de starter når de er 2 år og 9 mdr. Det er gået fint med begge mine børn

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så er dagen oprunden, hvor Vitus skal starte i børnehaven! :) naturligvis efter minus information til forældrene - jeg har skullet opdage alt selv. Helt ned til at han skal have sit eget krus med. Og naturligvis at det implicit forventes at jeg tilbringer hele dagen i børnehaven i dag. Det kunne man jo have nævnt, da jeg helt fra begyndelsen gav udtryk for, at jeg var bekymret for, om vi kunne lave en fornuftig overgang, da det falder sammen med at jeg er tilbage på arbejde for første gang i en måned pga ferie og kurser og manden starter nyt job. Men ok, havde man givet et ærligt svar, havde man jo nok ikke fået frigivet en vs plads pr 1/9...

Men nu har jeg så (alligevel) taget fri og gør mit bedste for at Vitus får en hyggelig første dag i børnehaven - og prøver at lade være med at dø af stress i mellemtiden. Suk.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Argh, hvor er de stride :o Jeg håber, at dagen gik godt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det gik faktisk rigtig godt. Han er så dygtig min store dreng! :) Vi gik derned 9.30 - han ville ikke rigtig med indenfor men det gjorde vi så alligevel. Han fandt en racerbane i et tomt lokale, hvor han sad helt alene og legede mens jeg så resten af børnehaven. Så gik vi ud på legepladsen, som han kender, og efter en time sagde jeg, at nu ville jeg gå hjem og så hente ham senere. Ok mor! Jeg aftalte med pædagogerne at de ringede hvis de vurderede det blev for meget for ham, men de ringede aldrig og jeg tog så derned for at hente kl 15. Så ville ungen sgu ikke med hjem! :D han var vist blevet ked af det på et tidspunkt, men det har de vel så bare tacklet. Selv efter luren stod han bare op selv og gik ud til de voksne. Det er da lidt af et pragteksemplar, jeg har fået mig?!!❤

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER