Forunderligt

Malke ud før fødslen

52 indlæg i dette emne

Jeg har i dag været ved første besøg hos diabetes jdm.

Og hun sagde at lille baby nohr, skal ha målt bs to timer efter fødslen, hvis det er fint skal der ikke gives MME eller måles flere blodsukre.

Og hun sagde at man først ville prøve at ligge ham til hos mig, for at se om min råmælk ville kunne få stabiliseret og så ville man måle igen. Det lød på hende til at det ikk bare blev givet med det samme.

Og vil lige sige, at min søsters veninde, som havde gdm og tog insulin, da hub havde født begge gange, var der ikke nogle af hendes børn som havde påvirket blodsukker.

Bare for at sige, at det ikk er alle hvis bs bliver påvirket.

Men kan udemærket forstå din bekymring, jeg synes heller ikk selv det er særlig fedt hvis nohr skal have MME, men det er jo heldigvis så lidt.

Min nevø fik også lidt MME de første par døgn, og min søster kunne fuldamme indtil han var 6 mrd (hun blev gravid, så han afviste selv brystet)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Iih godt emne.

 

Jeg har nemlig også overvejet at malke ud inden, men aner slet ikke om sådan noget kan lade sig gøre, så et emne med folk der har gjort det før er dejligt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

I dag, hvor jeg er 36+3, har jeg gjort første forsøg med min elektriske pumpe. Resultatet ses på billedet ovenfor - det er få dråber men jeg er virkelig begejstret, for dels er det jo små mængder der skal til og at der overhovedet kom noget i posen er jeg ret stolt af :D 

 

Den sidste uges tid har jeg en gang daglig masseret mine bryster og klemt lidt dråber råmælk ud med hænderne. De første dage kom der måske 5 dråber fra hvert bryst, men efterhånden blev det tydeligvis mere for hver gang.

 

Min plan er at jeg fra i dag vil bruge pumpen 3 gange daglig. Mælken samler jeg i de sterile fryseposer og sætter i en box bagerst i køleskabet, og hver aften vil jeg fryse posen med dagens opsamlede mælk.

 

Medela pumpen er umiddelbart lidt kompliceret at forstå, rense og samle (der var fx dele med som jeg ikke umiddelbart tænker jeg får brug for), men når først man er i gang er den simpel at bruge, og jeg syns den gir en realistisk fornemmelse på brystet, samt den kan justeres i sugestyrke så det ikke blir ubehageligt. Håndmalkning er muligvis blidere ved brystet men jeg syns det er trættende for hænderne, så umiddelbart tror jeg at det blir pumpen jeg bruger.

 

Jeg er optimist, det skal nok blive et fint startmåltid eller flere til min baby når hun kommer om knap 2 uger :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du er simpelthen så sej! Det er virkelig flot mængde råmælk :respekt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

4 hours ago, skruk said:

Du er simpelthen så sej! Det er virkelig flot mængde råmælk :respekt

Tak søde. Jeg syns det ser lovende ud, jeg havde frygtet det kun blev 7 dråber ad gangen men det er heldigvis en lillesmule mere, så det kommer nok til at passe meget godt som tilskud til babys første måltider :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

50 minutes ago, Saga74 said:

Tak søde. Jeg syns det ser lovende ud, jeg havde frygtet det kun blev 7 dråber ad gangen men det er heldigvis en lillesmule mere, så det kommer nok til at passe meget godt som tilskud til babys første måltider :) 

Husk babys mavesæk er mikroskopisk :kiss  du er simpelthen så sej :respekt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Første 3x udmalkning er endt i fryseren :) Jeg vil skyde på der er 1½ tsk fuld råmælk i alt. Så langt så godt.

 

Det gir nogle lange plukveer når jeg pumper... minder mest om efterveer, uden noget mønster, men gør lidt ondt. Gad vide om det modner. På nuværende tidspunkt ville det ikke gøre mig noget.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er så spændende synes jeg med den udmalkning. Jeg har besluttet at gøre det samme. A var jo skrupsulten og skreg og skreg, så håber mælk i fryseren kan klare det for lillesøster, så vi slipper for mme. Prøvede lige at håndmalke i badet og det ene bryst kunne jeg ikke rigtig tømme, men det andet har meget få dråber. Det ene er aldrig stoppet med at danne lidt efter A. Lidt skørt når jeg ikke har ammet i 22 mdr.

 

jeg synes da umiddelbart det lyder som en meget fin start. Råmælk er jo gulddråber ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

6 minutes ago, Maj 2014 said:

Det er så spændende synes jeg med den udmalkning. Jeg har besluttet at gøre det samme. A var jo skrupsulten og skreg og skreg, så håber mælk i fryseren kan klare det for lillesøster, så vi slipper for mme. Prøvede lige at håndmalke i badet og det ene bryst kunne jeg ikke rigtig tømme, men det andet har meget få dråber. Det ene er aldrig stoppet med at danne lidt efter A. Lidt skørt når jeg ikke har ammet i 22 mdr.

 

jeg synes da umiddelbart det lyder som en meget fin start. Råmælk er jo gulddråber ;)

Det anbefales at vente til 35-36 uger, og personligt syns jeg det virkede godt at starte med at massere/håndmalke en gang dagligt den første uge, jeg tror også det er derfor pumpen har virket så godt i dag. Tænker også det gir god mening for dig, hvis lillesøster også er stor så kan hun jo netop ha brug for lidt ekstra i starten inden din mælk løber til.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

6 minutes ago, Saga74 said:

Det anbefales at vente til 35-36 uger, og personligt syns jeg det virkede godt at starte med at massere/håndmalke en gang dagligt den første uge, jeg tror også det er derfor pumpen har virket så godt i dag. Tænker også det gir god mening for dig, hvis lillesøster også er stor så kan hun jo netop ha brug for lidt ekstra i starten inden din mælk løber til.

Det er det jeg tænker, så det er godt du fandt på det, så jeg kunne stjæle ideen :whistling

 

det er pga risikoen for for tidlig fødsel? Det er jeg ikke så bekymret for. Jeg er helt lukket, det er jeg helt overbevist om. Vores børn skal trues ud præcis som mine forældres. Min mor blev sat igang både med nr to og nummer tre selvom nr 2 kom kun 15 mdr efter mig. Der er absolut ikke tegn på modning og går ind i uge 33 i morgen. Vil gerne opsamle så meget som muligt. Da A var en uge kunne hun drikke en flaske med 120 ml mme efter amning.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

10 minutes ago, Maj 2014 said:

Det er det jeg tænker, så det er godt du fandt på det, så jeg kunne stjæle ideen :whistling

 

det er pga risikoen for for tidlig fødsel? Det er jeg ikke så bekymret for. Jeg er helt lukket, det er jeg helt overbevist om. Vores børn skal trues ud præcis som mine forældres. Min mor blev sat igang både med nr to og nummer tre selvom nr 2 kom kun 15 mdr efter mig. Der er absolut ikke tegn på modning og går ind i uge 33 i morgen. Vil gerne opsamle så meget som muligt. Da A var en uge kunne hun drikke en flaske med 120 ml mme efter amning.

Jeg ved ikke præcis hvorfor det er... Altså de mængder vil du jo ikke kunne opnå med råmælk, det er "bare" til de første dage, men hvis du nu køber en god pumpe kan du måske hjælpe med at holde din produktion oppe når mælken er løbet til... Men ellers anbefales det jo egentlig bare at amme og ligge hud mod hud så du kan regulere produktionen naturligt i starten.

 

Jeg tror for de fleste skal der mere til at sætte en fødsel i gang før tiden, eller der skal allerede være noget i gang i kroppen før sådanne midler kan skubbe noget i gang. Det gælder bryststimulation, akupressur, zoneterapi osv - jeg er sikker på det kan være rigtig godt, når kroppen er ved at være klar, men med mindre man er i risiko for at føde før tid af en anden årsag tror jeg virkelig ikke der er grund til at være bange for det. Jeg har allerede i nogle uger brugt akupressur punkter som både bruges til smertelindring og til at stimulere veer - ingen veer, men lidt bedre søvn har det givet ;) 

 

Jeg havde selv besluttet at vente til 36+ med at starte med at gemme mælk for ikke at køre sur i det, jeg håber når jeg er vedholdende nu at mælken også hurtigere vil løbe til efter fødslen. Det er alligevel lidt tid og energi jeg bruger på det, det tager 20-30 min hver gang incl rengøring af pumpen osv. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

11 minutes ago, Saga74 said:

Jeg ved ikke præcis hvorfor det er... Altså de mængder vil du jo ikke kunne opnå med råmælk, det er "bare" til de første dage, men hvis du nu køber en god pumpe kan du måske hjælpe med at holde din produktion oppe når mælken er løbet til... Men ellers anbefales det jo egentlig bare at amme og ligge hud mod hud så du kan regulere produktionen naturligt i starten.

 

Jeg tror for de fleste skal der mere til at sætte en fødsel i gang før tiden, eller der skal allerede være noget i gang i kroppen før sådanne midler kan skubbe noget i gang. Det gælder bryststimulation, akupressur, zoneterapi osv - jeg er sikker på det kan være rigtig godt, når kroppen er ved at være klar, men med mindre man er i risiko for at føde før tid af en anden årsag tror jeg virkelig ikke der er grund til at være bange for det. Jeg har allerede i nogle uger brugt akupressur punkter som både bruges til smertelindring og til at stimulere veer - ingen veer, men lidt bedre søvn har det givet ;) 

 

Jeg havde selv besluttet at vente til 36+ med at starte med at gemme mælk for ikke at køre sur i det, jeg håber når jeg er vedholdende nu at mælken også hurtigere vil løbe til efter fødslen. Det er alligevel lidt tid og energi jeg bruger på det, det tager 20-30 min hver gang incl rengøring af pumpen osv. 

Du har helt ret, men da mælken først løb rigtigt til havde jeg masser af den. Jeg stimulerede produktionen ekstra med pumpe. Min amning gik galt pga dårlig vejledning. Den her gang stoler jeg på min mavefornemmelse og har lidt mere is i maven i forhold til vægtøgning.

 

jeg tænker det er godt som supplering indtil mælken løber til, så hun får lidt ekstra og så håber jeg det hjælper på hvor hurtigt mælken løber til. Med A løb den først til på 5 dagen, så håber på lidt hurtigere. Det satser jeg så også på, at ro hjemme vil hjælpe på. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har en pigeon elektrisk pumpe og en medela håndpumpe. Tænker at bruge håndpumpen inden fødslen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Just now, Maj 2014 said:

Du har helt ret, men da mælken først løb rigtigt til havde jeg masser af den. Jeg stimulerede produktionen ekstra med pumpe. Min amning gik galt pga dårlig vejledning. Den her gang stoler jeg på min mavefornemmelse og har lidt mere is i maven i forhold til vægtøgning.

 

jeg tænker det er godt som supplering indtil mælken løber til, så hun får lidt ekstra og så håber jeg det hjælper på hvor hurtigt mælken løber til. Med A løb den først til på 5 dagen, så håber på lidt hurtigere. Det satser jeg så også på, at ro hjemme vil hjælpe på. 

Det skal nok gå nemmere denne gang - det er også bare med at erkende hvad der var svært sidst, så man kan gøre det bedre næste gang. Sådan har jeg det da selv. Og ja jeg kender den med dårlig vejledning og blive i tvivl, det skal ikke ha lov at komme i vejen denne gang basta! :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Just now, Saga74 said:

Det skal nok gå nemmere denne gang - det er også bare med at erkende hvad der var svært sidst, så man kan gøre det bedre næste gang. Sådan har jeg det da selv. Og ja jeg kender den med dårlig vejledning og blive i tvivl, det skal ikke ha lov at komme i vejen denne gang basta! :) 

Det synes jeg vi skal vedtage! Vores sp mente Amilia suttede for længe, så jeg skulle stoppe hende efter 10-15. Hun kunne sagtens spise en time eller mere. Jeg stoppede hende så først efter 30 min. Men så steg min produktion jo ikke. Hun tog ikke på i 5 dage og så mente sp vi skulle supplerer med mme igen, men tænker du barn der er under to uger gammelt med en fødselsvægt på 4800 og en vægt efter to uger på 5300 godt må ikke tage på i 5 dage. Hun skreg ikke efter mad eller noget. Hun fik også gulsot. Det komplicerede jo det hele yderligere, for så skal de jo bare spise løs. Da vi nåede januar og vi stadig var på amning, supplering og udpumpning ved hvert måltid og min mand så lagde sig med kyssesyge var jeg færdig. Min mælk forsvandt fuldstændig som dug for solen. 

Så denne her gang kan kun gå bedre! Det skal den og jeg er stædig, så det skal nok lykkes.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Udmalkning med pumpe dag 2:

 

Mine boobies er åbenbart helt med på den plan :D jeg stod op med mælkepletter på nattøjet. Dagens første pumpning har givet næsten lige så meget som de 3x i går tilsammen :o Må nok konkludere at man - eller, jeg i hvert fald - godt kan opbygge mængden af råmælk før fødslen. Tror jeg ender med at være klar til trillinger :lol 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

13 minutes ago, Saga74 said:

Udmalkning med pumpe dag 2:

 

Mine boobies er åbenbart helt med på den plan :D jeg stod op med mælkepletter på nattøjet. Dagens første pumpning har givet næsten lige så meget som de 3x i går tilsammen :o Må nok konkludere at man - eller, jeg i hvert fald - godt kan opbygge mængden af råmælk før fødslen. Tror jeg ender med at være klar til trillinger :lol 

Du er simpelthen så sej :biglove og husk, at råmælken altid er godt at have i fryseren, hvis lillepigen får noget sygdom fra børnehaven eller skolen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

31 minutes ago, skruk said:

Du er simpelthen så sej :biglove og husk, at råmælken altid er godt at have i fryseren, hvis lillepigen får noget sygdom fra børnehaven eller skolen :)

Naturmedicin :o vildt produkt jeg er i gang med at lave :lol 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

IMG_2097.JPG

Resultat af dag 2 klar til frys :) 

 

jeg tror ikke rigtig man kan regne med de ml trykt på posen for den en klemt flad for at få luften ud. Men måske der er dobbelt så meget som i posen fra i går. 

 

Dygtige :hophop:D 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

8 hours ago, Saga74 said:

Naturmedicin :o vildt produkt jeg er i gang med at lave :lol 

 

4 minutes ago, Saga74 said:

IMG_2097.JPG

Resultat af dag 2 klar til frys :) 

 

jeg tror ikke rigtig man kan regne med de ml trykt på posen for den en klemt flad for at få luften ud. Men måske der er dobbelt så meget som i posen fra i går. 

 

Dygtige :hophop:D 

Så mange dråber guld :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er du sej! 

 

Jeg læste et sted engang at modermælk kun må være i fryseren i 3 måneder. Blot til info :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1 minute ago, Girl Next Door said:

Hvor er du sej! 

 

Jeg læste et sted engang at modermælk kun må være i fryseren i 3 måneder. Blot til info :) 

Tak

 

Jeg regner med at jeg når at føde inden :D 

 

Ammenet har de her anbefalinger for opbevaring: http://www.ammenet.dk/wiki/håndtering-af-modermælk

Det er muligt at råmælk er en smule mere holdbart endnu. Men det ville være dumt at risikere det går til. Regner nu med bare at bruge af det efter fødslen og derefter ved behov.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

57 minutes ago, Saga74 said:

Tak

 

Jeg regner med at jeg når at føde inden :D 

 

Ammenet har de her anbefalinger for opbevaring: http://www.ammenet.dk/wiki/håndtering-af-modermælk

Det er muligt at råmælk er en smule mere holdbart endnu. Men det ville være dumt at risikere det går til. Regner nu med bare at bruge af det efter fødslen og derefter ved behov.

Det håber jeg også for dig at du gør :D Det vare bare mere hvis du ville gemme som 'medicin' ^_^ 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER