tsecret

Sut eller ej?

43 indlæg i dette emne

Vores første barn stak vi en sut i ren desperation da han var 5 dage gammel og så var vi dybt afhængige af den i et par år. Da han var 2,5 år droppede han sutten meget nemt.

Nu har vi en to uger gammel baby som er meget nem, altså ikke det samme behov for sut. Desuden virker hun ikke ligefrem begejstret for den...

Hvad er fordele og ulemper ved sut? Ville i tage kampen?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vitus fik også sut da han var ca 1 uge. Ved ca 3 mdr gad han ikke mere. Er lykkelig for jeg ikke skal afvente ham(fra det også). Så jeg vil sige hvis behovet ikke er der så lad være :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Astrid fik sut fra hun kom ud. Det får de vist bare på neo? :chin:

Hun har ikke været begejstret for den, men nu her efter hun ikke får så meget sutteflaske, bruger hun den mere og mere. Men er ikke dybt afhængig af den. Vi forsatte bare med at tilbyde den uden det som sådan var en kamp. Astrid er 9 måneder nu.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Markus fik sut da han havde et ekstremt suttebehov også efter han havde spist.. Men nu bruger han den kun som trøst og når han er ved at være træt ellers ser jeg ingen grund til at han har den :)

Hvis han ikke havde haft "brug" for den tror jeg bare at vi havde droppet det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den store nægtede sut, hub havde slet ikke behovet for den. Hun har til gengæld fundet tryghed i en bamse(Giraffen Geo) som er med over alt.

Fordele: ingen træls kamp(måske) at skulle tage

Ingen suttetænder

Ulempe: måske ikke så nem at trøste for andre det førte stykke tid.

Den mindste havde til gengæld stort suttebehov og fik sut.

Selvom moren her ikke er så glad for det.

Fordele: når man skal flyve helikopter, så hjælper der på trygget i ørene

Lettere for far at trøste det første stykke tid

Sutten giver mulighed for at jeg kan få 5 minutter ekstra med den store(da jeg ammede Eigil)

Ulemper: afvending af sut og afhængigheden af den.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Begge mine har brugt/bruger sut... Den store var rigtig glad for sin, indtil han blev to havde vi ikke begrænsning på den, efter da, blev det skåret ned til, når han var ked og når han skulle sove. Omkring de 3 år afleverede han sutterne mod et løbehjul. Spurgte tilsigtet ganske få gange, men manglede den hurtigt slet ikke mere.

Den lille bruger stadig sut, men han er ikke nær så glad for den. Den kan ikke rigtig trøste ham, men han SKAL have den til at falde i søvn på... Jeg tror ikke problemet bliver stort med afvænning hos ham heller... Jeg er totalt Pro sut, den gær gavn herhjemme

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er 100% fortaler for sut, hvis de vil have den! Den gør putning og trøst meget nemmere og jeg er sågar fortaler, selvom det har været svært for min ældste at slippe den.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Helt klar Pro sut! Her gik det super super nemt med afvænning, hun smed den da hun var 2 år og 10' mdr uden nogle problemer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores første barn stak vi en sut i ren desperation da han var 5 dage gammel og så var vi dybt afhængige af den i et par år. Da han var 2,5 år droppede han sutten meget nemt.

Nu har vi en to uger gammel baby som er meget nem, altså ikke det samme behov for sut. Desuden virker hun ikke ligefrem begejstret for den...

Hvad er fordele og ulemper ved sut? Ville i tage kampen?

Min søn tog først en sut da han var 3 måneder og det var virkelig dejligt. Indtil da sov han kun på mig med en babs i munden. At han tager sut har nu gjort at han bl.a. kan sove i bv.

Jeg prøver dog at begrænse sutten til når han skal sove, og tilbyder han altid bryst hvis han er ked, inden jeg tilbyder sutten.

I min verden må sutten ikke gå ind og erstatte brystet, men jeg synes det er et rigtigt fint supplement. Det anbefales at man ikke introducerer sut før amning er veletableret, da sutteteknikken er anderledes, og jelt nye babyer har ikke så mange kræfter, så de kan sutte sig "trætte" på sutten. Øh, det var rodet, giver det mening?

Ulempen ved sut er jo at den skal afvænnes igen på et tidspunkt. Jeg tror det er meget individuelt fra barn til barn, om det er noget man bør indføre. Hvis jeg havde et barn uden så stort suttebehov som A, så ved jeg faktisk ikke om vi ville introducere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er pro sut, hvis barnet har brug for det.

Begge mine fik sut da de var få dage gamle og fik den når de havde behovet.

Min ældste blev forkølet da han var 9 mdr og ville ikke have sutten heller ikke da han blev rask så det var jo nemt nok.

Den mindste mistede interessen da hun var lidt over 2 år og droppede den der let.

Så jeg har jo så ikke haft de store problemer med afvænning og det kan selvfølgelig spille ind i min holdning. Jeg tror dog de finder tryghed i sutten og det synes jeg er vigtigt, men kan jo ligeså godt være en nusseklud. Sådan en fandt min datter også tryghed i og sover stadig med den idag som 4 årig, selvom den ikke er helt så vigtig længere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min søn tog først en sut da han var 3 måneder og det var virkelig dejligt. Indtil da sov han kun på mig med en babs i munden. At han tager sut har nu gjort at han bl.a. kan sove i bv.

Jeg prøver dog at begrænse sutten til når han skal sove, og tilbyder han altid bryst hvis han er ked, inden jeg tilbyder sutten.

I min verden må sutten ikke gå ind og erstatte brystet, men jeg synes det er et rigtigt fint supplement. Det anbefales at man ikke introducerer sut før amning er veletableret, da sutteteknikken er anderledes, og jelt nye babyer har ikke så mange kræfter, så de kan sutte sig "trætte" på sutten. Øh, det var rodet, giver det mening?

Ulempen ved sut er jo at den skal afvænnes igen på et tidspunkt. Jeg tror det er meget individuelt fra barn til barn, om det er noget man bør indføre. Hvis jeg havde et barn uden så stort suttebehov som A, så ved jeg faktisk ikke om vi ville introducere.

Nogle mener jo så at man faktisk styrker kæbemuskulaturen ved at sutte på sut som så gavner amningen.

Jeg fik anbefalet de runde sutte som ligner brystvorten.

Enig at en sut ikke skal være et "hold kæft bolsje" men det er rart man i pressede situationer lige har den. I mine øjne er trøst med ord og kærtegn det første, og så sut- men vores får den faktisk mest kun når han skal sove :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nogle mener jo så at man faktisk styrker kæbemuskulaturen ved at sutte på sut som så gavner amningen.

Jeg fik anbefalet de runde sutte som ligner brystvorten.

Enig at en sut ikke skal være et "hold kæft bolsje" men det er rart man i pressede situationer lige har den. I mine øjne er trøst med ord og kærtegn det første, og så sut- men vores får den faktisk mest kun når han skal sove :)

Sandt - men så synes jeg da det er så meget bedre at bebs styrker sin kæbe ved at sutte hos mor. Det jeg mente var, at man skal prøve at undgå at give sut "bare fordi", fordi det kan resultere i en baby der ikke har kræfter til at sutte, når han/hun så er sulten. Og her tænker jeg på de helt nye babyer og hvor amningen måske ikke er helt veletableret endnu.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er pro sut, hvis barnet har brug for det.

Begge mine fik sut da de var få dage gamle og fik den når de havde behovet.

Min ældste blev forkølet da han var 9 mdr og ville ikke have sutten heller ikke da han blev rask så det var jo nemt nok.

Den mindste mistede interessen da hun var lidt over 2 år og droppede den der let.

Så jeg har jo så ikke haft de store problemer med afvænning og det kan selvfølgelig spille ind i min holdning. Jeg tror dog de finder tryghed i sutten og det synes jeg er vigtigt, men kan jo ligeså godt være en nusseklud. Sådan en fandt min datter også tryghed i og sover stadig med den idag som 4 årig, selvom den ikke er helt så vigtig længere.

Min nevø havde en dyne som nusseklud - haha det var virkelig upraktisk. Da de fik nr to fik hun en rigtig nusseklud, den er noget nemmere at have med rundt ;) :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores første barn stak vi en sut i ren desperation da han var 5 dage gammel og så var vi dybt afhængige af den i et par år. Da han var 2,5 år droppede han sutten meget nemt.

Nu har vi en to uger gammel baby som er meget nem, altså ikke det samme behov for sut. Desuden virker hun ikke ligefrem begejstret for den...

Hvad er fordele og ulemper ved sut? Ville i tage kampen?

Nøjagtig samme her. Bjørk vil bare ikke tage den sut og har ikke behovet når hun skal sove. Når hun er sur vil hun SLET ikke. Vi har også talt om om det overhovedet er nødvendigt... Men vi prøver dog lige lidt forskellige mærker af nu inden vi gir op! Jeg tror det vil være dejligt senere hvis hun vil tage sutten

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min datter brugte sut fra hun var 2 dage gammel.. Hun er født 16 dage over termin og havde et enormt suttebehov..

Mine 2 sønner har aldrig brugt sut..men har bare en nussebamse..

Begge dele har fungeret fint.. Dog var det et helvede at vende datteren af med at bruge sut.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har givet begge mine drenge sut :) jeg synes sut er rigtig fint, men jeg er også bevidst om at sut er en brysterstatning (og det er ikke omvendt!) så jeg ammer hellere en gang ekstra end at stikke sut.

Det er nok også derfor at begge mine drenge kun bruger sut i barnevognen (hvor jeg jo ikke er ;) ) og ikke i dobbeltsengen (hvor jeg jo er ;) ).

William stoppede med at bruge sut da han var 1,5. Det var ikke min beslutning og jeg smed dem først ud da han blev 2.

Skulle mine børn i dp/vs ville jeg være meget (!!) mere insisterende på at de skulle bruge sut, for det er en fantastisk tryghed.

William har altid haft Muhlerne som hans tryghed og Nohr bruger (irriterende nok) hans dyne.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke læst de andre kommentarer (sorry)..

Men sutten er jo en erstatning for brystet, så hvis du ammer, har hun jo slet ikke behov for sut. Og en sut kan gøre det svært at etablere/fastholde amningen, da man let risikerer at overse sultsignalerne.

så hvis du kan/har lyst, så har du de allerbedste sutter indbygget ;)

Hvis hun ikke efterspørger den, ville jeg aldrig nogensinde pådutte hende den.. det forstår jeg slet ikke behovet for.

hun kan jo altid få sut, hvis hun får behov for det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke læst de andre kommentarer (sorry)..

Men sutten er jo en erstatning for brystet, så hvis du ammer, har hun jo slet ikke behov for sut. Og en sut kan gøre det svært at etablere/fastholde amningen, da man let risikerer at overse sultsignalerne.

så hvis du kan/har lyst, så har du de allerbedste sutter indbygget ;)

Hvis hun ikke efterspørger den, ville jeg aldrig nogensinde pådutte hende den.. det forstår jeg slet ikke behovet for.

hun kan jo altid få sut, hvis hun får behov for det.

Jeg kan nu lynhurtigt redegøre for mit behov der. Junior tog først sut, da han var 6 måneder - det gjorde fandens til forskel for putninger (med og uden mor), dagslute og for fx bilture.

Jeg er SÅ træt af, at Sigrid ikke vil tage en sut :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan nu lynhurtigt redegøre for mit behov der. Junior tog først sut, da han var 6 måneder - det gjorde fandens til forskel for putninger (med og uden mor), dagslute og for fx bilture.

Jeg er SÅ træt af, at Sigrid ikke vil tage en sut :rolleyes

Vil hun stadigvæk ikke?

Jeg er jo egentligt ret enig med Emilie (var det ikke sådan?), men er altså MEGA glad for sutten i autostolen og barnevognen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil hun stadigvæk ikke?

Jeg er jo egentligt ret enig med Emilie (var det ikke sådan?), men er altså MEGA glad for sutten i autostolen og barnevognen.

Hun kan putte en i munden og sutte lidt for sjov, men hun tager den ikke rigtig, og hun vil under ingen omstændigheder have den, hvis hun er gal/ked. Dvs det virker på en mærkelig måde som om, at hendes mund gerne vil, men hendes små hænder arbejder samtidig febrilsk på at rive den væk :rolleyes

Jeg ammer hende jo til putning, men det falder hun sjældent i søvn af, og junior fandt bare så god ro med sutten - det savner jeg virkeligt. Når hun har spist fra begge sider, så gider hun jo ikke mere, men mosler stadig rundt som en tosse <_< En sjælden gang gider hun godt bare ligge og hyggesutte, men så har vi så balladen, når hun på et tidspunkt får startet et nyt nedløb, og der så kommer mælk, som hun ikke mener, hun har bestilt :rolleyes

Jeg gad også godt kunne bytte indimellem, så jeg kunne putte store-fidusen, og manden så kunne putte baby, men uden sut har det vist lange udsigter <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke læst de andre kommentarer (sorry)..

Men sutten er jo en erstatning for brystet, så hvis du ammer, har hun jo slet ikke behov for sut. Og en sut kan gøre det svært at etablere/fastholde amningen, da man let risikerer at overse sultsignalerne.

så hvis du kan/har lyst, så har du de allerbedste sutter indbygget ;)

Hvis hun ikke efterspørger den, ville jeg aldrig nogensinde pådutte hende den.. det forstår jeg slet ikke behovet for.

hun kan jo altid få sut, hvis hun får behov for det.

Øh, det her må jeg erklære mig aldeles uenig i. Barnet har et suttebehov, der går langt ud over sulten. Sofie ville sutte, men blev stiktosset og ked, når der kom mælk ud. Sutten var redningen.

Hvis man gider agere levende sut, så skal man da være velkommen, men det gør jo intet godt for nattesøvnen for mor og muligheden for dagslure i barnevogn.

Sofie har haft sut siden hun var 5 dage og det har på ingen måde påvirket amningen! Så det kunne være rart, hvis vi kunne udelade at opstille skræmmebilleder...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er enig med Susanne, min datter fik allerede sut på 2.dagen, hvor jordemoderen erklærede, at hun havde et enormt suttebehov!

Det har hun altid haft, hvis vi tog sutten fra hende, fx ved 1-årsalderen, så suttede hun bare på legoklodser eller andet i stedet! Både hjemme og i vuggestuen. :D

Nu er hun lige blevet suttefri - uden problemer (vi havde virkelig frygtet det BIG TIME!) hun fylder 3 år på tirsdag, og vi ville af med den inden hun fyldte 3, både fordi hun snart bliver storesøster samt af hensyn til tænderne. :)

Vi sagde blot, nu bruger du ikke sut mere, og min mand kunne putte hende på 1 time (normalt tager putning 30 minutter - 2,5 time) uden gråd! Altså at blive suttefri var en kæmpe succes, og hun har ellers haft sutten meget! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Samme her, vores datter sagde farvel til sutten lige før hun blev 3. Tror aldrig hun havde sovet uden den, den var den bedste sove-makker og det gik så nemt med at putte uden - det havde vi slet slet ikke regnet med

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øh, det her må jeg erklære mig aldeles uenig i. Barnet har et suttebehov, der går langt ud over sulten. Sofie ville sutte, men blev stiktosset og ked, når der kom mælk ud. Sutten var redningen.

Hvis man gider agere levende sut, så skal man da være velkommen, men det gør jo intet godt for nattesøvnen for mor og muligheden for dagslure i barnevogn.

Sofie har haft sut siden hun var 5 dage og det har på ingen måde påvirket amningen! Så det kunne være rart, hvis vi kunne udelade at opstille skræmmebilleder...

Jeg er ret enig her.

Albert har et tydeligt behov for at sutte, ud over at få mad. Fx om natten, når han har spist sig mæt, giver sutten ham en rigtig god tryghed, så han falder til ro og sover videre med det samme. Hvis han er urolig, falder han til ro, lige når han har suttet.

Selvfølgelig skal sutten ikke være en erstatning for mad eller tryghed, og den skal ikke bare gives til et grædende barn, uden at man lige overvejer hvorfor barnet græder.

Men at den er så slem, kan jeg ikke se.

Vores den store smed sutten helt uden problemer, da hun var 3, og siden hun var 2 begrænsede vi brugen til de situationer, hvor hun reelt havde brug for den. Jeg er ikke den store fan af at lade mine børn rende rundt med sutten i munden, men hvis man tænker sig om, er sutten nu en god opfindelse. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øh, det her må jeg erklære mig aldeles uenig i. Barnet har et suttebehov, der går langt ud over sulten. Sofie ville sutte, men blev stiktosset og ked, når der kom mælk ud. Sutten var redningen.

Hvis man gider agere levende sut, så skal man da være velkommen, men det gør jo intet godt for nattesøvnen for mor og muligheden for dagslure i barnevogn.

Sofie har haft sut siden hun var 5 dage og det har på ingen måde påvirket amningen! Så det kunne være rart, hvis vi kunne udelade at opstille skræmmebilleder...

Det er da bare helt ok at du er uenig. ;)

Men barnet her i ts første indlæg har jo netop ikke et ekstra stort suttebehov, så hvorfor pådutte det en kunstig sut?

Nattesøvnen kan man gøre meget ved, ved f.eks. at lære at amme liggende/sovende.

Kan faktisk ikke se, at jeg opstiller skræmmebilleder. Det er ren fakta, at tidlig indføring af sut kan påvirke amningen, og det bør man da vide, at der er en risiko for, så man ikke bare uhæmmet kaster en sut efter barnet. Hvis man har intensioner om at amme selvfølgelig.

Jeg siger jo ikke at alle ammeforløb går i stykker, hvis man introducerer sut. Jeg introducerede den selv få dage efter fødslen, og jeg ammer da stadig her 16 mdr. efter (til gengæld har han selv smidt sutten før hans 1 års fødselsdag). Jeg siger bare, at der er en vis risiko, så hvis barnet ellers ikke udviser et øget behov og ikke er interesseret i den, så ser jeg virkelig ikke nogen grund til at tage kampen.

Edit // man kan evt. læse lidt på ammenet: http://www.ammenet.dk/wiki/narresut

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER