BabyHaagensen

Graviditetsbetinget sukkersyge - HJÆLPPPPPP!

25 indlæg i dette emne

Hej.

Jeg er 32+6 i dag og alvorligt nervøs for GDM (Graviditetsbetinget sukkersyge)

Jeg er overvægtig og fik derfor en glukosebelastningstest lavet i uge 29 og den var fin. Det er 2. Graviditet og alt var også fint i 1. Graviditet.

I dag til alm undersøgelse ved lægen konstaterede de at der er for meget sukker i min urin. Som i 3 gange for meget

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Helt rolig vil jeg sige. Jeg har en søster som fik gbs. Tallet må ligge på 9 og det gjorde hendes. Hun fik en kostvejleder som gav hende en kostplan hun kunne gå ud fra. : groft, magert og sukkerfrit. Overordnet.

Min søster er også overvægtig

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik graviditetsbetinget sukkersyge i min sidste graviditet ca uge 27. Jeg kom til en diætist, lærte at måle mit blodsukker og blev fulgt med scanninger hver 4. uge resten af graviditeten. Jeg var i stand til at holde mine blodsukre pæne via kost og motion og fødte et normaltvægtigt barn 40+5 hvor jeg blev sat i gang. Det man holder øje med er at baby ikke må blive for stor, og hvis alt ser fint ud kan man fortsætte sin graviditet som normalt ellers. Så bliver man senest sat i gang 41+0, og baby skal have målt sit blodsukker et par gange efter fødslen og have et tilskud af modermælkserstatning for at sikre at den ikke får lavt blodsukker, som kan være alvorligt for en nyfødt.

 

I nogle tilfælde er det ikke tilstrækkeligt at regulere blodsukkeret via kosten, og så vil du muligvis skulle tage insulin i de sidste uger, og hvis baby alligevel bliver stor skal du muligvis sættes i gang tidligere. Hvis det bliver nødvendigt med insulin vil du også blive overvåget under fødslen og det kan være det ikke er muligt at komme i vand fx af den grund, og det er også muligt at det er nødvendigt at indlægge baby et par dage efter fødslen, så du ikke kan føde ambulant. 

 

Jeg har siden min sidste fødsel desværre udviklet type 2 diabetes og er nu gravid igen, første gang gik det som sagt ret nemt trods diabetes, denne gang bliver det nærmere anden mulighed jeg nævner, overvågning og indlæggelse osv, fordi jeg tager insulin. Men der skal nok komme et godt barn ud af det, og man er i gode hænder med erfarne læger når man bliver fulgt i graviditeten med diabetes/graviditetsbetinget diabetes.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik også sukkersyge i min første graviditet. Jeg kunne holde det nede med kost og motion. Blev sat igang 41+0 og fødte en dreng på 4420 gram. Har efterfølgende ikke haft problemer med blodsukkeret, og jeg har da heller ikke haft sukkersyge i min 2. graviditet :super

 

Det jeg synes var mest træls var faktisk at jeg skulle sættes igang tidligere, at jeg ikke måtte føde i vand og at jeg skulle være under overvågning under hele fødslen. 

 

Tag det roligt indtil andet giver dig grund til det :kram2 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er ikk altid at glukose i urinen er ensbetydende med svangerdiabetes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik også graviditetsbetinget sukkersyge. Det blev som dig, opdaget ved for meget sukker i urinen. Jeg var til belastning og havde helt sikkert sukkersyge. Tallet skulle ligge under 5 eller 6 og mit lå på 11. Jeg blev fulgt tæt med scanninger, skulle måle blodsukker 8 gange om dagen of spise sundt. Jeg kunne holde tallene pæne med kost og motion. Jeg blev sat i gang 37+1 da Astrid var for stor. Hun tog over 300 gram på om ugen og 36+3 blev hun vurderet til 3800 gram. Skulle jeg have en chance for at føde selv, skulle der ikke gå meget længere. Hun kom ud 37+2 ved aks. Hun stod skævt, så intet med diabetes. Hun vejede 3905 gram, så er glad for jeg ikke gik længere. Indtil videre er hverken Astrid eller jeg påvirket af det, men vi har begge en større risiko for diabetes senere i livet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Girlnextdoor

Er du også overvægtig? Altså er det derfor du fik GDM?

Og lever du sundt og motionerer fast nu for netop ikke at udvikle diabetes?

Jeg har bækkenbundsløsning så kan ikke engang gå en lille tur - så kan jeg i hvert fald ikke andet den dag

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er overvægtig ja :) Jeg prøver at leve OK sundt, men er sku lidt doven anlagt :blush Ærligt så tænker jeg ikke så meget på det pt.

Efter fødslen tabte jeg mig ret meget, og pludselig vendte det og jeg tog på. Har taget 10 kg på efter jeg fødte (oktober 2015) Det viste sig jeg har for lavt stofskifte. Så det 'kæmper' jeg med nu. Fik for nyligt tjekket mine sukkertal og de er perfekte.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ok. Det beroligere mig lidt. Risikoen for diabetes har jo som sådan altid været til stede fordi jeg altid har været overvægtig. Men det er den der typiske "det rammer ikke mig" mentalitet der har klaret skærene indtil videre.

Men det er da helt sikkert at slipper jeg udenom denne gang at så glæder jeg mig blot det mere til mit kommende vægttab igen efter endt amning og så er det bare det vigtigere at det holder.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ok. Det beroligere mig lidt. Risikoen for diabetes har jo som sådan altid været til stede fordi jeg altid har været overvægtig. Men det er den der typiske "det rammer ikke mig" mentalitet der har klaret skærene indtil videre.

Men det er da helt sikkert at slipper jeg udenom denne gang at så glæder jeg mig blot det mere til mit kommende vægttab igen efter endt amning og så er det bare det vigtigere at det holder.

Det kan jeg godt forstå :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad med amning???? Hvis barnet er født tidligere end termin - er det så ikke svære med amningen?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad med amning???? Hvis barnet er født tidligere end termin - er det så ikke svære med amningen?

Åh det ved jeg ikke. Jeg ammede i 2 måneder og det fungerede aldrig helt. Til sidst sagde hun helt fra.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad med amning???? Hvis barnet er født tidligere end termin - er det så ikke svære med amningen?

Jeg ved ikke noget om sukkersyge, men jeg har født et barn 37+5 og et 37+0, og amningen har fungeret perfekt med begge!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil lige sige, at man åbenbart ikke behøver være overvægtig, eller ha taget meget på i graviditeten, for at udvikle gdm.

Jeg fik i fredags konstateret gdm med et bs på 9,6 efter glukosebelastningen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil lige sige, at man åbenbart ikke behøver være overvægtig, eller ha taget meget på i graviditeten, for at udvikle gdm.

Jeg fik i fredags konstateret gdm med et bs på 9,6 efter glukosebelastningen

Så jeg må derved vinke farvel til hjemmefødsel, og istedet bliver tilknyttet et helt andet sygehus 40 min væk Venter spændt på indkaldelse til Roskilde.

 

Æv hvor surt faf! 

Da min mormor udviklede type 2 diabetes på hendes gamle dage skal jeg også til glukosebelastningstesten. Jeg er meget spændt på udfaldet. 

Jeg er ligesom dig ikke overvægtig, har aldrig været det. 

Hvordan kan det være at du skulle til den? 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Æv hvor surt faf!

Da min mormor udviklede type 2 diabetes på hendes gamle dage skal jeg også til glukosebelastningstesten. Jeg er meget spændt på udfaldet.

Jeg er ligesom dig ikke overvægtig, har aldrig været det.

Hvordan kan det være at du skulle til den?

Fordi min far havde type 2, og jeg har pcos, så har været afsted til to

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hopper lige ind i den her tråd fordi jeg er meget frustreret over måden systemet IKKE drager omsorg for mig.

Havde sukker i urinen engang i juli og fik glukosebelastningstest - der var intet. Jeg var hunderæd for svaret fordi jeg slet ikke kan overskue at blive kastet et nyt sted hen (Roskilde)

Skulle tjekkes igen her i uge 25+ Fordi min far har diab.2 Og så er svaret pludselig 9 - lige hvor den skiller. Det har trukket tæppet fuldstændig væk under mig og jeg er så utryg over ikke at høre til nogen steder og at blive kastet rundt mellem mennesker, ingen kender hele mit forløb og tager sig af at jeg er et menneske og ikke bare et tal.

Storkereden vil selvfølgelig ikke tage mig nu, men hun foreslog at jeg bad om at få taget testen om! Den kunne jo vise falsk positiv. Er der nogen der har prøvet det eller kender nogen der har??

Jeg er slank, jeg har hele vejen igennem spist meget sundt, dvs undgået kulhydraterne. Jeg bevæger mig måske ikke helt nok men lidt hver dag og 2 gange om ugen yoga i to timer.

Jeg forstår ikke at de overflyttet en pga af ET tal og samtidig siger der ikke er noget i vejen - det giver jo ikke mening.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hopper lige ind i den her tråd fordi jeg er meget frustreret over måden systemet IKKE drager omsorg for mig.

Havde sukker i urinen engang i juli og fik glukosebelastningstest - der var intet. Jeg var hunderæd for svaret fordi jeg slet ikke kan overskue at blive kastet et nyt sted hen (Roskilde)

Skulle tjekkes igen her i uge 25+ Fordi min far har diab.2 Og så er svaret pludselig 9 - lige hvor den skiller. Det har trukket tæppet fuldstændig væk under mig og jeg er så utryg over ikke at høre til nogen steder og at blive kastet rundt mellem mennesker, ingen kender hele mit forløb og tager sig af at jeg er et menneske og ikke bare et tal.

Storkereden vil selvfølgelig ikke tage mig nu, men hun foreslog at jeg bad om at få taget testen om! Den kunne jo vise falsk positiv. Er der nogen der har prøvet det eller kender nogen der har??

Jeg er slank, jeg har hele vejen igennem spist meget sundt, dvs undgået kulhydraterne. Jeg bevæger mig måske ikke helt nok men lidt hver dag og 2 gange om ugen yoga i to timer.

Jeg forstår ikke at de overflyttet en pga af ET tal og samtidig siger der ikke er noget i vejen - det giver jo ikke mening.

Kender så godt til det du står i.

Jeg er selv tilknyttet hjemmefødsels ordningen Sjælland, og jeg slog også ud på min glukose belastning da keg var 28+, her hed den 9,3 og mine efterfølgende blodsukkermålinger har ligget pænt, og mit lang tidsblodsukler ligger som en der ikk har diabetes.

Men jeg er også røget til Roskilde, et helt fremmed sted, da jeg ellers hr været tilknyttet Holbæk, og nu skal jeg følges af nye jdm og ny læge og synes også det hele er meget opgivende, og har bare fået forklaringen, at jeg er heldig at det blev opdaget via belastningen da den er mere præcis

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kender så godt til det du står i.

Jeg er selv tilknyttet hjemmefødsels ordningen Sjælland, og jeg slog også ud på min glukose belastning da keg var 28+, her hed den 9,3 og mine efterfølgende blodsukkermålinger har ligget pænt, og mit lang tidsblodsukler ligger som en der ikk har diabetes.

Men jeg er også røget til Roskilde, et helt fremmed sted, da jeg ellers hr været tilknyttet Holbæk, og nu skal jeg følges af nye jdm og ny læge og synes også det hele er meget opgivende, og har bare fået forklaringen, at jeg er heldig at det blev opdaget via belastningen da den er mere præcis

Men jeg bliver stadig fulgt af min hjemmefødsels jdm, og det er jeg rigtig glad for, for hun har tid og kender mig.

Men som svar på dit spørgsmål, så nej jeg har ikk bedt om en ny test, men har virkelig overvejet det, for stoler virkelig ikk på den test jeg fik udført. Selv min egen jdm er lidt mistroisk overfor svaret.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for interessant indlæg! Tankevækkende. Du må godt føde hjemme når du "har" graviditetssukkersyge?? Hvorfor filan må man så ikke føde hos Storkereden?!

Ser lige "sygdom søges" og det er ganske interessant, bla bliver mange jo mere syge af at blive tjekket - det er jeg blevet! Var ikke bekymret og utryg før, men det er jeg nu.

Desuden kan man også ofte finde det man søger efter. Blodsukkeret bliver også påvirket af stress og jeg har meldt mig syg nu, for det her vil jeg have der bliver taget hånd om - har ingen gener i dag! Det har jeg når jeg er på arbejde og jeg er ikke i tvivl om at mit stressniveau er forhøjet og hånden på hjertet så kunne jeg godt have en fornemmelse af at det er derfor jeg har slået ud.

Vil fortsat overveje at tage testen en gang til

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis du generelt ikke spiser sukker og kulhydrater, så kan man faktisk slå mere ud på testen, da kroppen får et sukkerchok.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Må i princippet heller ikk føde hjemme, da det jo hedder sig at man skal føde på et sygehus.

Men ved forsat ikk hvad jeg vælger. Men for at få liv til st føde hjemme, går jeg imod lægens ord, og benytter mig af min ret til at alle har liv til at føde hjemme med professionel hjælp.

Dog hvis jeg vælger at føde hjemme, så lytter jeg selvfølgelig til min jdm om det er forsvarligt eller ej. Hvis hun vurder at det ser for skævt ud i forhold til blodsukker størrelse osv jamen aå lytter jeg.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Camolette; så burde jeg have slået ud allerede første gang jeg fik glukosebelastningstest og der var tallen før og efter 4,6 og 4,7

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har det så meget på samme måde!

Vil bare rigtig gerne benytte Storkereden, som jo også ligger i Roskilde

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fingerpaint:

 

Altså jeg tror at arvelighed har temmelig meget at sige, og at det sagtens kan være derfor du slår ud på testen. Desuden sker der det i 3. del af en graviditet at moderkagen udskiller noget som gør at insulinresistensen stiger rigtig meget hos nogle. For rigtig længe siden da der var knaphed på mad har det været en god overlevelsesmekanisme, at øge blodsukkeret hos mor for at sikre at baby voksede sig stor=større overlevelseschancer, i dag er det lidt mere besværligt end det fordi det øger risikoen for at baby blir for stor og får det svært efter fødslen osv. Jeg tænker du formentlig bliver indkaldt til et graviditets ambulatorium hvor du vil få meget mere at vide og at du formentlig vil blive sat i gang med at måle dit blodsukker nogle gange i døgnet for at se hvordan det ligger og om du skal gøre noget yderligere med kost og motion. Umiddelbart lyder det jo som om du allerede gør alt hvad du skal, men pga den stigende insulinresistens er det ikke sikkert du kan gøre "nok" med det alene i slutningen af graviditeten. 

 

Undskylder hvis du allerede ved alt dette - er ked af at du er så frustreret lige nu og håber alt snart kommer til at give lidt mere mening. Hvis din graviditetsbetingede diabetes ikke udvikler sig til at være insulinkrævende kan du formentlig få en helt normal fødsel hvor man bare vil holde lidt ekstra øje med baby efter fødslen. :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER