Maustique

Udmattelse, sygdom og pks. Plan for møde med lægen

47 indlæg i dette emne

Da jeg talte med både fødselslæge og jm denne gang, omkring mit dårlig igangsættelsesforløb ved min første fødsel, kunne de slet ikke forstå at jeg ikke havde sagt en eneste fra det faglige personale imod. Som jeg sagde "jeg var første gangs fødende og stolede på at sygehuspersonalet vidste bedst" - det gør de ikke altid. Jeg forstår sgu godt hvis du bliver stædig nu.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Amalie kan få pks fordi hun synes det er "unaturligt at føde ud af tissemissen" - jeg dejser om af åndenød, men det er åbenbart irrelevant fordi kroppen "faktisk kan føde i koma". Sådan syntes jeg sjovt nok ikke det føltes da jeg fødte første gang.

Lige nu har jeg mest lyst til at ringe til både hjemmefødselsordningen og hospitalet og melde mig ud. Hvis I hører om et eller andet tosset kvindemenneske, der har født sit barn alene på sofaen i bar arrigskab så er det nok mig. Efter ca 14 dage i det her cirkus har jeg bare fået bekræftet PRÆCIS hvad det var der gjorde, at jeg fravalgte sygehuset i begyndelsen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh, hvor er det surt, at du skal have det sådan :kram2 Når jeg læser din tråd, har jeg det lidt ambivalent. For jeg kan levende sætte mig ind i din frustration og dit ønske om at få baby ud NU. Men omvendt kan der også være lægefaglige argumenter for, at pks måske ikke er sagen, når du har født godt 1.gang. Dog er der jo ikke to graviditeter/fødsler, der er ens, og jeg synes absolut ikke, at de læger, du har talt med, har haft nok forståelse for din situation. Er det en mulighed at ringe til fødegangen og bede om at komme ind til en samtale i dag. Så ville jeg på forhånd skrive ned nogenlunde hvad du har skrevet i den her tråd om dit forløb og hvordan du har det og hvis du så får problemer med at forklare dig, så bed om at de læser det. Og få manden med som støtte. 

 

Måske er igangsættelse den bedste løsning, men igangsættelse kan også være en dræber, hvis man ikke er moden nok, og det er der jo risiko for, når du ikke er længere henne. Og det taler i min bog for pks. Men uanset hvad så fortjener du, at du kan få en dialog, hvor de fremlægger lægefaglige synspunkter, men hvor du også får lov at fremlægge din oplevelse og bliver LYTTET TIL! 

 

Mange kram og tanker herfra :kram :kram :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er det muligt for dig at skifte sygehus? Jeg kan virkelig godt forstå du har mistet tilliden til dem :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan virkelig godt forstå du har mistet tilliden til systemet.

Desværre tror jeg bare ik at der er så meget at gøre ved systemet... Altså hvis ik de vil gi dig et kejsersnit, så er der vel ik så meget du kan gøre?

Selvom jeg er helt med på og enig i at det er røvet at nogle kan få det ved at blinke og andre som dig der har brug for det åbenbart ik kan.

Ville det mon gøre en forskel at få talt et muligt igangsættelsesforløb igennem med din jordemoder?

Sådan så du ved hvad der skal ske og hvilke muligheder der findes i den sammenhæng?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan mon det går, har følelserne lagt sig lidt? Er du stadig lige skidt, vred og modløs? :kram2 tanker til dig, håber den rette løsning viser sig så I kan få den lille sikkert og godt til verden og du forhåbentlig kan få det godt igen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

kan godt forstå du gerne vil have pks, sådan som du har det... :) håber de giver sig til sidst og giver dig et pks. Hvis ikke så ville jeg vælge at blive sat igang hvis de tilbyder dig det.. jeg har heldigvis en god erfaring med igangsættelse.. Fik første pille kl10 formiddag, 2 pille kl14 og 14,30 gik vandet og fødte 23,58. ;) men håber selvfølgelig for dig at du får dit PKS. ;) :kram 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker som lollerberg, om du kan skifte sygehus?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle jeres input.

Vi har en samtale med den ledende overlæge imorgen på et eller andet tidspunkt. Er blevet lovet at de ringer os op med en tid. Jeg er meget nervøs for samtalen.

Derudover har jeg talt med min hjemmefødselsjordemoder, som synes jeg er for dårlig til at hun vil anbefale en hjemmefødsel - som jeg ellers havde håbet jeg kunne holde ud til. Det var en hård besked.

Så er jeg efterladt med tre muligheder:

Igangsættelse

- For: Som udgangspunkt mindre indgreb og håb en en naturlig fødsel.

- Imod: Det der hele tiden har været mit skrækscenarie. En masse medicin, indgreb og et muligt langvarig forløb med almen tilstand der er mildest talt skidt. Samtidigt en situation hvor jeg skal være allermest skrøbelig sammen med mennesker, jeg mildest talt føler har kørt mig over.

Alm fødsel:

- For: Som jeg egentligt ønskede det

- Imod: bliver nødt til at holde ud i op til 4 uger endnu (gik meget over tid sidst), og med den hast jeg taber mig, er jeg nervøs for, hvor meget overskud jeg vil have tilbage til lillepigen når hun ankommer. Derudover vil jeg stadig skulle have veer på et hospital jeg hader, med meget lidt overskud til en fødsel.

PKS:

- For: Jeg kan være i kontrol og tingene kan foregå roligt. Jeg kommer ud af denne graviditet hurtigt og kan blive videre udredt inden jeg bliver for "svag".

- Imod: Den mest omgribende af mulighederne som jeg sandsynlig vis vil være længst tid om at komme mig over.

De kan ikke nægte mig noget - det er min krop, min fødsel og mig der bestemmer. Det har læger bare en tendens til at glemme - og jeg har ikke lyst til at stå i en situation, hvor jeg skal til at diskutere med nogen mens jeg har veer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker som lollerberg, om du kan skifte sygehus?

Så skal jeg fra Næstved til Holbæk. Der er lidt langt og jeg har desværre lille tro til at de skulle være anderledes...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så skal jeg fra Næstved til Holbæk. Der er lidt langt og jeg har desværre lille tro til at de skulle være anderledes...

Kunne du ringe og snakke med dem evt?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så er der efter endnu en stort set søvnløs nat formet sig en plan oppe i mit hoved for, hvordan jeg vil gribe samtalen med overlægen/jordemoderen an idag. Hvis I har nogen input eller noget der lyder helt åndssvagt så sig endelig til.

Hvis de virkelig mener, at en igangsættelse/fødsel vil forløbe så nemt for mig - så er jeg villig til at prøve. Der er jo ingen (ud over Amalie), hvis ønskescenarie er at blive flækket på langs uden grund.

Jeg vil sørge for at være der i god tid - og så vil jeg bede en af jordemødrene om at mærke på min livmoderhals inden mødet, så vi ved hvor vi står.

Til mødet ville jeg så spørge om vi kan lave en aftale om "igangsættelse light". Altså en igangsættelse så tæt op ad den naturlige fødsel som muligt uden al den medicin.

HVIS de kan tage vandet må de gerne det. Alternativt kan vi også prøve et ballonkateter - hvis man altså kan det på en livmoderhals der er lukket uden det er ren tortur. Jeg vil ikke under nogen omstændigheder have de der piller! Har i øvrigt også læst mig til at hverken stikpillerne eller vedrop må bruges på folk med astma, som jo er det jeg skal igang med udredelsen for umiddelbart efter fødslen. Noget med at de kan lave sammentrækninger i bronkierne?

Når de så har taget vandet så skal mine veer gå igang af sig selv indenfor et eller andet tidsrum - det tænker jeg at de må kunne hjælpe mig med at sætte tid på.

Så kommer jeg ind på sygehuset igen (de må fortælle mig ca hvornår vi skal køre). Der skal helst være ro på, da jeg faktisk er bange for sygehuse og frygter mine veer går i stå bare af flytningen.

Hvis jeg kan lave gode veer og er i aktiv fødsel vil jeg gerne i kar. Jeg vil spørge dem idag om jeg ikke må se deres fødekar - og så vil jeg spørge dem risikoen for at fødekarene er optaget. (fødekarret var det bedste i sidste fødsel og jeg får lidt paniktanker ved veer uden fødekar).

Og så vil jeg gerne have ro og fred. Min hjemmefødselsjordemoder har tilbudt at hun gerne vil komme ind (hun har vagt igen ons-tors-fre). Så vidt jeg har læst mig frem til vil det betyde at jeg vil kunne ligge i et kar uden medicin og nåle og bare passe mig selv med en jordemoder der en gang imellem lige holder øje med hjertelyden. DET lyder ikke så skræmmende synes jeg. Og så vil jeg egentlig bare gerne føde der.

HVIS en af tingene skrider - dvs. en af de tidsplaner som jordemødrene/lægerne sætter ikke holder, eller jeg ikke laver gode nok veer, så vil jeg gerne have et kejsersnit i ro og mag. Det samme hvis jeg lige pludselig får de der anfald hvor jeg ikke kan trække vejret.

Tror I det kan lade sig gøre? Er jeg en besværlig gravid?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bum bum bum. Det er ikke helt unormalt, at man kan få brug for noget epidural og vestimulerende og få et langt forløb, når man får igangsættelse tidligt, og det vil udelukke, at man kan komme i kar. Det er jo heller ikke sikkert, at det kan klares uden piller (her tænker jeg igen på, at det er relativt tidligt, men omvendt er du jo 2.gangsfødende, og det kan vist øge sandsynligheden for, at du er modnet).

 

Det er absolut ikke for at tage modet fra dig vedr. naturlig fødsel, men det er måske lidt rart at være opmærksom på. Jeg synes ikke, du skal tænke så meget på, om du er "en besværlig gravid", men giv dig lov til at få stillet de spørgsmål og undersøgt de muligheder, du tænker på, og se så hvad din mavefornemmelse siger dig, når du har fået dine svar :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Håber du er blevet klogere Idag efter samtale med læge/jordmoder. Og håber du får det som ønsket.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Håber du er blevet klogere Idag efter samtale med læge/jordmoder. Og håber du får det som ønsket.

:ditto

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var på arbejde, da jeg lige smuglæste din indlæg og kunne ikke skrive svar. Jeg synes ikke, at du besværlig gravid, jeg synes, at du fuldt berettiget og forståeligt stiller nogle krav til vores system...

Jeg håber, at det var et godt eller i hvert fald okay møde...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg håber, at det går ok her :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Håber du er okay? :unsure :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg håber, det er okay, jeg svarer :) Men jeg læste i Pumpkins' fødselsberetning, at hun skulle sættes i gang i dag :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg håber, det er okay, jeg svarer :) Men jeg læste i Pumpkins' fødselsberetning, at hun skulle sættes i gang i dag :)

Det læste jeg også :) Det var navnlig derfor, jeg tænkte på, hvordan det mon stod til :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Håber du er ok. Og du har det en skøn baby i armene nu

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER