Guest

Kvalme og Emperal piller

22 indlæg i dette emne

Hej kære kvinder

Er gravid for første gang.. Jeg er i uge 8 nu..

For 2 uger siden får jeg mega kvalme og har ikke lavet andet end at ligge i sengen og været ude og brække mig 2-4 gange dagligt..

Har prøvet alt... Synes jeg.. Ingefær, citron, cola, armbånd købt på apoteket, spiser hyppige måltider og spiser det jeg lige har lyst til, spiser normalt mange grønsager men pt har jeg slet ik lyst til det.. Jeg drikker ikke så meget vand da det får min mavesæk til at vende og dreje sig og gør alt værre..

Har idag fået en recept på Emperal piller mod kvalme, men lægen var imod for at jeg fik det da hun sagde at det var typisk kræft patienter der fik disse piller :-s betryggende..

Har nogen erfaring af disse?

Har folk gode råd mod det kvalme?

Jeg synes slet ikke det er sjovt at være gravid men mega deprimerende og jeg tuder bare dagen lang..

P.s kan man rette sit navn herinde glemte squ et R i min navn :-p

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej, er lige på besøg fra oktober termins gruppen, så bare dit opslag:) Så er heldigvis selv forbi den periode nu. Men havde det præcis som du skriver fra uge 6-17 ca :( Stoppede dog med at kaste op dagligt omkring uge 12. Var sygemeldt i 2 uger hvor det var værst, da det eneste der hjalp var ro og hvile!

Jeg tog også emperal et par gange. Man må godt tage det som gravid. Og ja det er også noget man giver til kræftpatienter. Men man giver det også f.eks til migræne patienter. Personligt fik jeg for mange bivirkninger af emperal (virkelig meget indre uro), så foretrak kvalmen i stedet. Men de nåede dog at have den positive effekt, at de dæmpede kvalmen nok til at jeg kom i gang med at spise noget mere og fik drukket en del væske. Derefter lykkedes det mig at holde opkast nede ved at spise en lille smule (gerne melon, vindruer, revet gulerød, æble, oste-toast og knækbrød) og drikke saftevand (endelig ikke rent vand).

Håber det snart går over :) Var også selv mest deprimeret i starten over at være så skidt, så forstår dig udemærket!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

AS2014 tak for dit svar

Ja jeg er squ i tvivl om jeg vil tage de piller eller leve med kvalmen, men jeg er godt nok dehydret kan jeg mærke så må lige finde ud af hvad jeg gør for er os bange for de piller skader noget...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også, som du, lidt meget af kvalme og opkast.

Min læge er meget imod piller som gravid, så jeg har ingen erfaring.

Dog vil jeg sige at jeg forstår dig.

Jeg havde det stort set på samme måde som du.

Er nu 14+2 og det er aftagende - endelig.

Jeg drak primært mælk og hyldeblomstsaft.

Jeg spiste hvad jeg følte for - kunne ikke gøre andet. Og sådan må det bare være for en tid ( selvom tiden snegler sig afsted når man har det sådan ).

Jeg skulle helst have brød, kartofler eller pasta. Maden måtte ikke være krydret og jeg kunne ikke spise kød - og en stor del grøntsager.

Kiks var heller ikke særlig appetitligt for mig. Selvom jeg prøvede en del forskellige.

Akupunktur, masser af små måltider etc - jeg var alt igennem.

Der er mange der klarer sig igennem uden piller - det foretrak jeg også - selvom det var slemt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Pillerne bør ikke kunne skade noget. Men du skal selvfølgelig kun gøre, hvad du selv føler dig tryg ved. På Pro.medicin.dk (medicinsk opslagsværk for sundhedsfaglige) står der følgende:

Graviditet:

Kan om nødvendigt anvendes.

Baggrund: Der er data for mange tusinde eksponerede uden tegn på overhyppighed af uønsket fosterpåvirkning.

Så man kender til mange tusinde der har taget det, uden at der har været indrapporteret skadelige virkninger på baby.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har taget emperal i sidste graviditet og vores datter fejler i hvert fald intet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har nu taget min første pille.. Er græde færdig.. Men tak til alle jer der har skrevet det har da gjort at jeg turde at tage den.. Synes ikke det her gravide halløj er spor sjovt..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Godmorgen.

Nå pillen begyndte at virke igår og så blev jeg godt nok træt og har for en gang skyld sovet rigtig godt uden kvalme :) ej hvor er jeg bare glad nu :) endelig noget optur <3

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Godmorgen.

Nå pillen begyndte at virke igår og så blev jeg godt nok træt og har for en gang skyld sovet rigtig godt uden kvalme :) ej hvor er jeg bare glad nu :) endelig noget optur <3

Ej hvor dejligt! Hvis er virker godt, så er det lige før jeg også overvejer det, for jeg er godt nok også skidt. Håber bare hele tiden at det stopper nu.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej hvor dejligt! Hvis er virker godt, så er det lige før jeg også overvejer det, for jeg er godt nok også skidt. Håber bare hele tiden at det stopper nu.

Ja jeg er virkelig glad.. Min kvalme har ikke været så slem idag så indtil videre vil jeg ikke tage flere piller :) er virkelig glad og har overskud til at komme ud af sengen og ligne et menneske igen :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Maj 2014 og håber da du får det bedre <3

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde også virkelig massiv kvalme fra uge 6-16.

Jeg tog marzine, altså de der søsyge tabletter. Nogle dage tog jeg 3 fordelt over dagen, men tilsidst kun 1.

Det hjalp så jeg kunne hænge sammen. Jeg blev enorm træt, men det er da bedre end kvalme

De fås uden Recept på apoteket

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Maj 2014 og håber da du får det bedre <3

Tak i lige måde

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har været forbi lægen idag og fået taget blodprøver. Brækker mig mellem 2-4 gange om dagen. Har godt nok fået de Emperal piller, men vil helst ikke bruge dem for tit så har siden jeg fik dem tager to.

Puha men jeg kan ikke klare at kaste op længere :( men blodprøverne må jo vise om jeg er i mangel på væske osv..

Synes der er meget tomt herinde :) bruger folk ikke denne side ?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er sygeplejerske og nyder godr af emperal. Ifølge medicin.dk er der ikke set nogle misdannelser eller noget i forbindelse med de piller. MEN - lægerne ved jo ikke alt!!! Så lige meget hvad ens læge siger, skal man være påpasselig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Emperal kan fint tages som gravid, men bør ikke tages over længere perioder. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også, som du, lidt meget af kvalme og opkast.

Min læge er meget imod piller som gravid, så jeg har ingen erfaring.

Dog vil jeg sige at jeg forstår dig.

Jeg havde det stort set på samme måde som du.

Er nu 14+2 og det er aftagende - endelig.

Jeg drak primært mælk og hyldeblomstsaft.

Jeg spiste hvad jeg følte for - kunne ikke gøre andet. Og sådan må det bare være for en tid ( selvom tiden snegler sig afsted når man har det sådan ).

Jeg skulle helst have brød, kartofler eller pasta. Maden måtte ikke være krydret og jeg kunne ikke spise kød - og en stor del grøntsager.

Kiks var heller ikke særlig appetitligt for mig. Selvom jeg prøvede en del forskellige.

Akupunktur, masser af små måltider etc - jeg var alt igennem.

Der er mange der klarer sig igennem uden piller - det foretrak jeg også - selvom det var slemt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh skal på ferie i overmorgen og faktisk gider jeg slet ikke afsted.. Det her kvalme tager livet af mig :(

Spiser de Emperal piller oftere og oftere ellers ligger jeg bare i sengen og har det elendigt..

Ik nok med det fra omkring kl 16 og til nat er jeg så oppustet at man skulle tro barnet er en ballon og faderen er Michelin manden.. Vi havde besøg i aften af nogle venner og jeg kunne knap nok sidde på stolen.. Da de gik løb jeg bare op og smed mig i sengen og så blev der lukket luft ud for alle pengene.. Charmerende i know, men det hjælp. Bliver fedt med en flyvetur på 10 timer med kvalme, smerter i maven og Tarm gas...

Det her graviditets halløj er squ nederen.. Der er langt til februar.. "Dyyyybt suk"...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh skal på ferie i overmorgen og faktisk gider jeg slet ikke afsted.. Det her kvalme tager livet af mig :(

Spiser de Emperal piller oftere og oftere ellers ligger jeg bare i sengen og har det elendigt..

Ik nok med det fra omkring kl 16 og til nat er jeg så oppustet at man skulle tro barnet er en ballon og faderen er Michelin manden.. Vi havde besøg i aften af nogle venner og jeg kunne knap nok sidde på stolen.. Da de gik løb jeg bare op og smed mig i sengen og så blev der lukket luft ud for alle pengene.. Charmerende i know, men det hjælp. Bliver fedt med en flyvetur på 10 timer med kvalme, smerter i maven og Tarm gas...

Det her graviditets halløj er squ nederen.. Der er langt til februar.. "Dyyyybt suk"...

Jeg spiste også mariekiks.

Har du prøvet at undgå fødevare som giver yderligere oppustet mave. Føler med dig

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

FrkFisk

Jeg spiser egentlig det jeg bare kan få ned.. Jeg kan ikke rigtig klare søde sager da det giver mig kvalme så spiser mest saltet mad.. Og det er ikke spor sundt.. :-/ håber lidt rejsen kan afvende mig fra det junk..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

FrkFisk

Jeg spiser egentlig det jeg bare kan få ned.. Jeg kan ikke rigtig klare søde sager da det giver mig kvalme så spiser mest saltet mad.. Og det er ikke spor sundt.. :-/ håber lidt rejsen kan afvende mig fra det junk..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har altid sagt " når jeg en dag bliver gravid skal jeg spise masser af grønsager og frugt og og og" og rend mig i r****

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER