Nynne

5. gangs fødsel

20 indlæg i dette emne

Hej,

 

er der nogen der har erfaringer med en 5. gangs fødsel?

 

Jeg er gravid i uge 22 med mit 5 barn.

 

De 4 foregående fødsler har været nemme og ukompliceret.

Men den sidste fødsel sidder dog stadig lidt som et skrækscenarie i mig, da det gik utrolig stærkt, og jeg kun lige nåede ind på sygehuset før fødslen gik i gang.

 

Denne gang havde jeg så et ønske om at føde hjemme, vi har 30 km til sygehuset, så jeg frygter at jeg ikke når derind før fødslen går i gang, men det vil lægen og jordemoderen ikke indfri pga ricisi. 

 

Er der andre herinde der er fleregangsfødende, gerne 5. gangs, som kan fortælle om deres 5. gang. Om jeg så kan forvente fødslen går endnu stærkere denne gang? Er der chance for at man føder før termin som 5. gangs fødende?

 

Håber nogle vil dele deres historie, erfaringer med mig

 

Tak :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg tror du har ret i, at det kommer til at gå hurtigt.

Hvilke risici har du? For ingen kan nægte dig at føde hjemme hvis du ønsker det - men der kan selvfølgelig være ting som gør det er en dårlig ide. Det lyder bare ikke sådan hvis du siger at du har haft nemme, ukomplicerede forløb?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej Nynne 

 

Jeg venter også mit 5. barn så jeg har ingen erfaring med 5. fødsel endnu. Men de 4 fødsler jeg har haft har været meget hurtige og ukomplicerede. Jeg bor heldigvis meget tæt på Skejby sygehus hvor jeg skal føde, og da jeg har diabetes er der en lille sandsynlighed for at jeg bliver sat igang ligesom jeg gjorde sidst. Det var en fin oplevelse, fordi jeg jo var på hospitalet da de tog vandet og følte mig tryg. 

 

1. fødsel tog 3 timer 15 min fra første ve så jeg nåede kun at være på hospitalet i 22 min inden jeg fødte, da jeg var i tvivl om det var veer i starten. De startede med ca 3 min interval.

 

2. fødsel tog 2 timer 45 min fra første ve. Jeg tog hjemmefra med det samme og var næsten 1½ time på hospital inden fødslen

 

3. fødsel havde langsom optakt med uregelmæssige småveer i ca 10 timer, så jeg var allerede på hospitalet og fik lov at blive selv om jeg kun var 2 cm åben. Veerne blev ret pludseligt kraftige og næsten uden pause og jeg fødte ca 1 time 15 min efter jeg gik i aktiv fødsel fasen.

 

4. fødsel blev jeg sat i gang med piller som gav lidt murren men ingen veer. Om aftenen kunne vandet tages og jeg fik veer efter 20 min og fødte 1 time 30 min efter første ve.

 

Selv om vi bor tæt på sygehuset har jeg meget lidt lyst til at skulle transporteres med kraftige veer, for det er meget voldsomt når det går løs syns jeg. Så jeg håber i mit stille sind på en gentagelse af enten 3. eller 4. fødsels forløb. Jeg tænker ikke at det KAN gå meget hurtigere end de sidste to gange, for jeg er i hvert fald ikke en af dem som ikke mærker at jeg er i fødsel. Jeg har heller ikke mulighed for at føde hjemme, men vil ikke tøve med at ringe efter en ambulance hvis jeg føler vi har brug for hurtig hjælp eller at komme hurtigt på sygehuset.

 

Jeg har født mine hhv 37+6, 41+5, 40+0 og 40+5. Alle sagde jeg ville føde før termin 4. gang men jeg var helt lukket da jeg kom til igangsættelse, trods en million plukveer i graviditeten. Så jeg tror man føder når baby gider komme ud, eller når lægen siger den skal.

 

Hvad siger din læge og JM om at du er bange for ikke at nå frem? Håber det går på bedste måde, det er ikke rart at gå og være bekymret for fødslen :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej,

 

Tak for dit svar.

 

Jeg har kun kort drøftet med lægen og jordemoderen min frygt for ikke at nå frem i forbindelse med at jeg ønskede at føde hjemme. Men vil lige tage det op igen.

 

Lidt den omvendte verden mht dine fødsler, at din første fødsel gik så stærkt, og de efterfølgende knap så hurtige :)

 

Min første fødsel tog lang tid, hvorimod de 3 andre gik utrolig stærkt, har født ½-1 time efter ankomst til sygehuset.

 

Hvor langt er du nu? Hvad har du i forvejen?

 

Jeg har 3 drenge og 1 pige, og venter endnu en dreng til november.

 

Hvordan med diabetes i graviditeten, hvordan mærker du det og hvad betyder dig for dig i forhold til din graviditet?

 

Mvh Line

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror du har ret i, at det kommer til at gå hurtigt.

Hvilke risici har du? For ingen kan nægte dig at føde hjemme hvis du ønsker det - men der kan selvfølgelig være ting som gør det er en dårlig ide. Det lyder bare ikke sådan hvis du siger at du har haft nemme, ukomplicerede forløb?

Hej,

 

Jeg har røget i min graviditet, og alene på grund af det, må jeg ikke føde hjemme da det udgør ricisi i fødselsforløbet.

Jeg troede heller ikke de måtte nægte mig det, men da jeg var i risiko gruppen for komplikationer, pga rygningen, kunne det ikke lade sig gøre :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej,

Jeg har røget i min graviditet, og alene på grund af det, må jeg ikke føde hjemme da det udgør ricisi i fødselsforløbet.

Jeg troede heller ikke de måtte nægte mig det, men da jeg var i risiko gruppen for komplikationer, pga rygningen, kunne det ikke lade sig gøre :(

De kan ikke nægte dig uanset hvad - det er din krop og din fødsel og de SKAL stille med en jordemoder.

Jeg synes slet ikke rygning er en valid grund. Jeg kan fortælle dig, at i hjemmefødselsordning region Sjælland så er der følgende vejledninger: ingen sædefødsler, ingen næstkommende fødsel efter et kejsersnit, ingen igangsættelse eller medicinsk indblanding og ingen tvillinger. Derudover "selvstartet" fødsel mellem 37+0 og 42+0.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej,

 

Tak for dit svar.

 

Jeg har kun kort drøftet med lægen og jordemoderen min frygt for ikke at nå frem i forbindelse med at jeg ønskede at føde hjemme. Men vil lige tage det op igen.

 

Lidt den omvendte verden mht dine fødsler, at din første fødsel gik så stærkt, og de efterfølgende knap så hurtige :)

 

Min første fødsel tog lang tid, hvorimod de 3 andre gik utrolig stærkt, har født ½-1 time efter ankomst til sygehuset.

 

Hvor langt er du nu? Hvad har du i forvejen?

 

Jeg har 3 drenge og 1 pige, og venter endnu en dreng til november.

 

Hvordan med diabetes i graviditeten, hvordan mærker du det og hvad betyder dig for dig i forhold til din graviditet?

 

Mvh Line

Mine efterfølgende fødsler gik hurtigt nok, men i det mindste vidste jeg at jeg skulle skynde mig på sygehus, ikke som første gang, hvor jeg var i tvivl og vi også havde ca 50min transport. Hvor vi de andre gange har boet i Århus, så der var ikke langt til Skejby. Jeg kommer helt sikkert også til at tale med JM om hvad jeg gør hvis det går rigtig stærkt næste gang.

 

Jeg har en dreng på 21 og piger på 19, 11 og 4. Jeg er 14+5 og vi kender endnu ikke kønnet på baby5. Jeg fik konstateret type 2 diabetes ugen før jeg fandt ud af jeg var gravid, så det hele er nyt og lidt besværlig. Jeg tager insulin 2xdaglig og måler blodsukker mindst 6xdaglig, og så skal jeg til et hav af kontroller på Skejby sygehus hos fødselslæge, mediciner, JM, diætist og øjenlæge. Så jeg er i gode hænder der. Jeg har en graviditetstråd hvis du har lyst til at følge mig (men den er ret lang allerede, for jeg syns der sker så meget jeg har brug for at læsse af :blush ) http://www.babyklar.dk/forum/31276/lille-femmer-131-nf-nipt-test.html/

Syns godt nok det er ærgerligt at du er afvist til hjemmefødsel, jeg vidste ikke at man var i risikogruppe pga rygning  :chin: Jeg er frarådet hjemmefødsel pga blødning efter min 2. fødsel og nu pga diabetes. Håber JM vil være lydhør overfor dine bekymringer ifht hurtig fødsel.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De kan ikke nægte dig uanset hvad - det er din krop og din fødsel og de SKAL stille med en jordemoder.

Jeg synes slet ikke rygning er en valid grund. Jeg kan fortælle dig, at i hjemmefødselsordning region Sjælland så er der følgende vejledninger: ingen sædefødsler, ingen næstkommende fødsel efter et kejsersnit, ingen igangsættelse eller medicinsk indblanding og ingen tvillinger. Derudover "selvstartet" fødsel mellem 37+0 og 42+0.

Jeg ved også godt det er fuldstændig uacceptabelt at ryge under graviditeten, men jeg var jo bare ærlig ved JM og fortalte at jeg ikke helt havde smidt dem endnu. Så ikke en gang hvis jeg fuldstændig kvittede dem, ville en hjemmefødsel kunne komme på tale.

 

Jeg bor i Nordjylland, og er for 2 måneder siden flyttet 50 km væk, hvilket jo også betyder at vi er 50 km væk fra vores familie, venner og vante omgangskreds, så for lige som at lette situationen når jeg skal føde, ville en hjemmefødsel være absolut det mindst stressende for alle. 

 

Jeg kan jo ende med at skulle alene på fødestuen, i tilfælde af familie/venner ikke kan nå frem og se efter vores andre børn, så min mand må blive hjemme.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved også godt det er fuldstændig uacceptabelt at ryge under graviditeten, men jeg var jo bare ærlig ved JM og fortalte at jeg ikke helt havde smidt dem endnu. Så ikke en gang hvis jeg fuldstændig kvittede dem, ville en hjemmefødsel kunne komme på tale.

Jeg bor i Nordjylland, og er for 2 måneder siden flyttet 50 km væk, hvilket jo også betyder at vi er 50 km væk fra vores familie, venner og vante omgangskreds, så for lige som at lette situationen når jeg skal føde, ville en hjemmefødsel være absolut det mindst stressende for alle.

Jeg kan jo ende med at skulle alene på fødestuen, i tilfælde af familie/venner ikke kan nå frem og se efter vores andre børn, så min mand må blive hjemme.

Jamen - jeg ved næsten ikke hvad jeg skal sige til dig. Det er IKKE jordemoderen eller lægen der bestemmer om du føder hjemme - det er dig!!! Så hvis du gerne vil føde hjemme meddeler du dem bare det og så SKAL de stille med en jordemoder. PUNKTUM!

Jeg har aldrig hørt om nogen der er blevet så meget som frarådet en hjemmefødsel grundet rygning - og synes det er dybt latterligt at de overhovedet taler sådan til dig. Jeg ville bede om en anden jordemoder med det samme.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hold da op, læste lige at du blev frarådet hjemmefødsel pga rygning

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hold da op, læste lige at du blev frarådet hjemmefødsel pga rygning

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg slog det op af nysgerrighed, og de fleste steder er det ikke nævnt, men jeg fandt også en jordemoderbrevkasse, hvor der stod, at det var en risikofaktor, der kunne betyde, at der blev sagt nej :chin:

Okay, er bare ikk selv stødt på det, men altså om det er i forhold til at der er større risiko for at barnet er mindre

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay, er bare ikk selv stødt på det, men altså om det er i forhold til at der er større risiko for at barnet er mindre Det jo ikk til at vide.

Uden at have en fløjtende fis forstand på det, så går jeg ud fra, at grunden til, at man advarer med arme og ben mod rygning under graviditet, er, at der er flere farer ved det end et par hundrede gram på vægten :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fødselsvægten betyder meget, selv om det "bare" er et par få 100g man taler om, det kan man se rent statistisk. Både på kort og lang sigt.

 

Men lige ifht en hjemmefødsel ville jeg tro at man kunne skønne barnets vægt når man når til normal fødselsperiode og lave en vurdering af evt risiko. Jeg syns i hvert fald ikke du helt skal opgive tanken Nynne. Held og lykke!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fødselsvægten betyder meget, selv om det "bare" er et par få 100g man taler om, det kan man se rent statistisk. Både på kort og lang sigt.

Men lige ifht en hjemmefødsel ville jeg tro at man kunne skønne barnets vægt når man når til normal fødselsperiode og lave en vurdering af evt risiko. Jeg syns i hvert fald ikke du helt skal opgive tanken Nynne. Held og lykke!

Jo, men spændet for en normal fødselsvægt er jo relativt bredt :chin: og jeg går ud fra, at den lavere vægt i forbindelse med rygning er udtryk for, at barnet ikke har optimale betingelser undervejs :unsure Man må jo netop kunne skønne over, om vægten er bekymrende lav.

Måske jeg lige skal understrege, at det altså ikke er ment som noget moralsk opstød - jeg er selv gammel ryger og husker udmærket, hvor håbløst det kan være at lade være - bare et gæt på, hvorfor de slår sig i tøjret deroppe.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Rygning kan også give komplikationer ift blødninger undervejs :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamen - jeg ved næsten ikke hvad jeg skal sige til dig. Det er IKKE jordemoderen eller lægen der bestemmer om du føder hjemme - det er dig!!! Så hvis du gerne vil føde hjemme meddeler du dem bare det og så SKAL de stille med en jordemoder. PUNKTUM!

Jeg har aldrig hørt om nogen der er blevet så meget som frarådet en hjemmefødsel grundet rygning - og synes det er dybt latterligt at de overhovedet taler sådan til dig. Jeg ville bede om en anden jordemoder med det samme.

Tak for dit svar.

 

Jeg er heller ikke just glad for min JM, så det kunne være befriende hvis jeg kunne rådføre mig med en anden. Tak for det tip. Vil da se om jeg kan få en anden JM.

 

Nu er det godt nok 6 år siden jeg fødte sidst, og hold da op der er sket meget på JM området. Det er jo kun psykisk de går op i, og ikke fysisk.

 

Næste gang jeg skal til JM hedder det "familie samtale".. Er det også kun hos os i Nordjylland de nu laver terapi, i stedet for kontrol af selve barn og moder?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis du er på fb, så tjek gruppen "Hjemmefødsel". Der er et par søde og dygtige jm der er medlem derinde, og de har helt styr på regler og anbefalinger.

Jeg fødte hjemme i februar. Vi har 40 km til sygehuset og jeg havde født i bilen, hvis vi skulle have været derind.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej, super. Tak skal du have. Der må jeg lige kigge.

 

Ja der kan du bare se, så godt at du havde muligheden for at føde hjemme.

 

Var det en god oplevelse?

 

Mvh Line

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej, super. Tak skal du have. Der må jeg lige kigge.

Ja der kan du bare se, så godt at du havde muligheden for at føde hjemme.

Var det en god oplevelse?

Mvh Line

Jeg havde en helt fantastisk fødsel og fortryder ikke et sekund. Det var helt sikkert den rigtige beslutning for os.

Min fødselsberetning ligger her et sted - den hedder vist "Arthurs vej til verden" eller sådan noget :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER