Forunderligt

Strikke/hækle råd

13 indlæg i dette emne

Jeg havde engang en strikkebog med billeder og forklaringer og jeg kan bare ikke finde den. Så nu smider jeg lige et par spørgsmål og håber nogle af jer erfarne nørklere kan gi et råd:

 

Er der en nem måde at slå masker op inde midt i en strikketøj? Jeg ku simpelthen ikke komme i tanker om det og endte med at knække tråden og så masker op som start, så der blir en del jeg skal sy sammen når jeg er færdig. (gerne link til billeder/video forklaring?)

 

Hvordan hækler jeg en musetak på kanten, jeg kan ca finde ud af at hækle en snor det er vist mit niveau (igen gerne billeder/video?)

 

Håber I gider hjælpe :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Og garnstudio har også nogle rigtig gode videoer. De har hjulpet mig en del gange

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1000 tak for jeres svar - helt sikkert brugbart med links og anbefalinger :super 

 

Ej men jeg syns virkelig det musetak ser kompliceret ud  :unsure men ok, det gjorde at flette julestjerner også og det fik jeg da lært, så skal nok bare sætte mig en dag hvor tålmodigheden er i top og træne.

 

Det var sjovt med det link til farmorfabrikken, den opskrift på vest, som jeg også bruger som undertrøje, ligner utroligt meget dem jeg laver, men opskriften fra askeladen som jeg altid har brugt strikker den modsatte retning, altså starter nederst på ryggen. Er det egentlig pænere at strikke op ad forsiden i stedet, eller gør det ingen forskel når man strikker rib mønster?

 

Den undertrøje jeg er startet med er den her http://www.askeladen.dk/10624/opskrifter_strikkeskole/opskrifter_til_silkeuld/opskrift_nr_501_babyundertroje_str_0_3_mdr_og_4_5_mdrda den er lidt mindre end vesten. Jeg kan nu ikke helt bestemme mig for om jeg vil lave flere, for jeg syns det andet design er meget mere praktisk (knapper i hals fremfor snor) så måske jeg bare prøver at strikke vesten på en mindre str pind... er mest i tvivl om den blir for "tyk" og tæt i det så  :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Jeg plejer at strikke denne her, som jeg så har omskrevet, så jeg strikker rundt og afslutter ved skuldrene, så der ikke er montering (hader montering :D).

http://www.ruths.dk/dansk/babyundertroje.pdf

Den er også fin med den runde hals. Jeg kan dog ikke rigtig  ha i mit hoved hvordan du kan omsætte den til at strikke rundt :D det er jeg vist for uerfaren strikker til at rumme

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den er også fin med den runde hals. Jeg kan dog ikke rigtig ha i mit hoved hvordan du kan omsætte den til at strikke rundt :D det er jeg vist for uerfaren strikker til at rumme

Jeg starter nedefra og strikker selve kroppen rund. Maskerne har jeg så bare ganget med 2. Så deler jeg til for og bag når jeg når op til armene, hvor jeg så strikker efter opskriften. Til slut lukker jeg af i skuldrene med 3-pinds-aflukning. Giver det mening?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg starter nedefra og strikker selve kroppen rund. Maskerne har jeg så bare ganget med 2. Så deler jeg til for og bag når jeg når op til armene, hvor jeg så strikker efter opskriften. Til slut lukker jeg af i skuldrene med 3-pinds-aflukning. Giver det mening?

Øøøøøh... ja! tror jeg nok... :D det lyder ret smart!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øøøøøh... ja! tror jeg nok... :D det lyder ret smart!

Jeg syntes det var noget mere praktisk ihvertfald :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det gør ingen forskel i forhold til udseendet på selve maskerne, hvilken vej du strikker fra. I forhold til kanter, afslutninger osv. kan der være en forskel.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Musetakkerne skal helt sikkert nok lykkes med lidt tålmodighed! :-)

Tænker forskellen på de to undertrøjer er, hvor langt de går op i nakken og derfor kan ses under tøjet. Så de har vist hver deres fordele og ulemper. Du kan sagtens strikke på mindre pinde og måske tyndere garn?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det gør ingen forskel i forhold til udseendet på selve maskerne, hvilken vej du strikker fra. I forhold til kanter, afslutninger osv. kan der være en forskel.

 

 

Musetakkerne skal helt sikkert nok lykkes med lidt tålmodighed! :-)

Tænker forskellen på de to undertrøjer er, hvor langt de går op i nakken og derfor kan ses under tøjet. Så de har vist hver deres fordele og ulemper. Du kan sagtens strikke på mindre pinde og måske tyndere garn?

 

Jeg havde egentlig bare tænkt at hvis den sidder langt op i nakken luner den godt  :chin: Syns ikke de "plejer" at ku ses for tøjet. 

 

Jeg tror jeg holder mig til den opskrift jeg har prøvet før, selv om det er længe siden jeg har lavet den tror jeg bare det må gi lidt mere mening for mig når jeg sidder med det i hænderne.

 

Jeg ved ikke lige hvor jeg sku finde tyndere garn i den fine kvalitet. 

 

Apropos kvalitet har jeg en lille rest af ren "babysilke" garn fra Mathilde var baby, det er vist nok ren silke, meget blødt og en smule blankt og ujævnt spundet, og strikkeresultaterne husker jeg som uelastisk og skrøbeligt men drømme-blødt. Men askeladen holdt op med at sælge det for længe siden og jeg aner ikke hvor man skulle finde sådan noget igen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER