BabyBlue

Overgang til grød - hjælp

11 indlæg i dette emne

J er 4 måneder og får nu smagsprøver af grød og mos, efter samråd med sundhedsplejersken.

Han er flaskebarn, og spiser 5 flasker á 180 ml i døgnet.

Mit problem er, at jeg ikke kan regne ud hvornår jeg skal skære ned på mælken.

I teorien burde han selv sige fra, hvis han ikke har appetit, men jeg har på fornemmelsen, at han er et barn der spiser når det er der. Han levner meget sjældent noget, og han er en meget velvoksen basse på over 9 kg og 71 cm.

Han spiser ca kl 8, 12, 17, 20 og 2 om natten.

Hvis han spiser 1 dl grød til frokost, skal jeg så skære kl 12 flasken helt eller delvist væk?

Der står jo alle steder, at de skal spise sig mæt i mælk, ikke i grød, men på et tidspunkt skal grøden jo erstatte noget mælk, ellers eksploderer han da. ;)

Har I nogen erfaringer, når det kommer til børn der ikke selv siger fra overfor mælken?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Da vi startede op med grød, gav vi fx grød/mos til frokost og supplerede så op med mælk bagefter. I starten spiste hun ikke så meget og drak meget bagefter men efterhånden blev mængden af mælk mindre for til sidst at skære den helt væk... Jeg vil derfor anbefale at lave en glidende overgang...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men problemet er også, at vi ikke kan give ham mos hvis han er for sulten. I hvert fald ikke nu, hvor han stadig skal lære teknikken. Forleden blev han stiktosset på grøden, og så slugte han en flaske, så han var tydeligvis sulten efter mælk. ;)

Og så er det jeg er bange for, at han spiser sin vanlige mængde mælk og grød udover, så han pludselig bliver for tyk.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har pt gang i mad cirkusset med dreng nr 2...tobias den ældste var hurtig til at erstatte flaskerne i forhold til lillebror nu hvor det er hans tur til skemad osv...

Pt får han flaske om morgenen 5.30 cirka

Grød/mos/brød eller lignende mellem 7.30 og 9.30 alt efter hans lur...så formiddags flasken er de fleste dage skåret væk...

Så får han grød/mos/brød/frugt osv. Mellem 12.30 og 14...og ofte en flaske Max en times tid efter skemad så han er mæt til lur...

Mellem 16.30 og 19 får han så mos og smager vores aftensmad.

19.30 får han natflaske og spiser så ikke om natten :-)

Han er 6 mdr.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, det er sådan jeg tænker at han skal ende med at spise om et par måneder. Det er vejen dertil jeg er usikker på. :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, det er sådan jeg tænker at han skal ende med at spise om et par måneder. Det er vejen dertil jeg er usikker på. :D

Jeg har startet med grød/mos efter dagens første lur så han har været frisk og ikke lige har spist...til at starte med har jeg tilbudt flaske kort tid efter grød/mos indtil han nu spiser nok til at kunne sove lur nr 2 uden flaske....

Det samme har jeg gjort med den flaske han før fik ved spisetid....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har startet med grød/mos efter dagens første lur så han har været frisk og ikke lige har spist...til at starte med har jeg tilbudt flaske kort tid efter grød/mos indtil han nu spiser nok til at kunne sove lur nr 2 uden flaske....

Det samme har jeg gjort med den flaske han før fik ved spisetid....

Tak, jeg tror også jeg vil til at give ham om formiddagen - lige nu får han til aften, mest så far også kan være med :wub

Men det er nok mest praktisk tidligere på dagen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da vi startede, gjorde vi også det, at vi gav grød lige efter første lur. Og så fik han flaske efterfølgende :)

Vi har også en dreng, der langt størstedelen af tiden vil spise løs af det, der bliver serveret, så derfor styrer vi det lidt for ham, så han ikke får for store mængder :) Og han fik også samme mængde mme, da han var fire måneder gammel, hvis ikke mere. Jeg kan huske, at vi var rimelig lettede over at gå over på mad, fordi vi på ret kort tid var steget fra 150 ml. til 210 til næsten alle måltider.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lige nu sover han to lure om formiddagen, så jeg vil prøve at fodre ham mellem de to. :D

Han giver ikke udtryk for sult efter flaske før han er vågnet fra anden lur, så jeg tror det vil passe godt der i mellem. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder som et godt udgangspunkt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da vi startede fik Cirkel grød efter sin første lur omkring kl. 11.00 og mos sidst på eftermiddagen.

Pt får hun stadig grød på samme tidspunkt og spiser sin mos sammen med os andre til aftensmaden. Jeg overvejer nu at starte op med grød til morgenmad, så hun kommer på på tre måltider. Hun virker klar oh elsker alt, hvad jeg byder på.

Derudover får hun banan pære og jeg skal til at finde andre snacks, som hun også kan få

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER