Frk.Butterfly

Valg af barnevogn/klapvogn

16 indlæg i dette emne

Har nu brugt hele formiddagen på at kigge på barnevogne, klapvogne og løbevogne på nettet og må ærligt indrømme, det er lidt af en jungle, når det er første barn :blink

 

Det er både svært at overskue hvad der er billigst (selvom svigerforældrene betaler er der jo ingen grund til at vælge noget der er for dyrt) og hvilke behov vi egentlig har.

 

Indtil videre har jeg gjort mig følgende overvejelser:

 

- Jeg ønsker (manden er ikke kommet hjem endnu, så indtil videre er det mine ønsker :D ) som udgangspunkt ét stel til barnevogn (gerne med en 90 liggelængde) og klapvogn, hvor klapvognsdelen skal have en maks belastning på min. 20 kg, gerne 30 kg.

Spørgsmål: er der fordele ved at skille barnevogn og klapvogn? Umiddelbart tænker jeg bare, at det bliver dyrere i det lange løb? Hvor gammel er en baby egentlig ca. når de gerne vil bruge en klapvogn?

 

- Løbevogn: får vi brug for det?! Vi kan godt lide at holde os aktive og det er vigtigt for mig, at vores barn vokser op med en aktiv livsstil. Så vi løber også ture nu og nogle løbevogne fås med fast lift i tilkøb, så man ikke er afhængig af, at de kan holde hovedet selv.

Spørgsmål: bør jeg "nøjes" med gåture med barnevogn og være glad for det og så ikke bekymre mig så meget om jeg kan løbe med ungen?

 

- Jeg har overvejet en lidt alternativ løsning. En løbevogn med en klapvognsdel, der kan ligges helt ned og så en "soft lift" ala. http://www.barnevognshuset.dk/product/baby-jogger-vue-softlift-2285/så det bliver til en barnevogn.

Sagen er den, at vi har tænkt os at bruge liften som babys seng den første tid (nok til vi finder ud af, at vi har brug for en tremmeseng) og da vi bor på 3. sal uden elevator og jeg har anstrengelses astma, der har det hårdeste på trapper, så betyder vægten af liften en del for mit velbefindelse.

Spørgsmål: hvor god er sådan nogle "soft lift" for babys ryg? Jeg har læst om en enkelt, der brugte en kørepose med plade og havde dertil købt en liftmadras - var det måske bedre? Er der andre ulemper/fordele i umiddelbart kan se ved denne løsning?

 

Puha, det er virkelig ikke nemt at se hvad der er smart :chin:

Alle imputs er velkomne - både hvad I selv og andre I kender har gjort! :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Lige en tilføjelse: vi har ikke bil og har ikke i sinde at anskaffe os en. Så hvor nemt den ene eller anden vogn lige er at folde sammen og fylder betyder minimalt for vores valg, da det vil være meget få gange på et år, at vognen skal ind i en bil :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Årh det er svært at rådgive, selvom jeg har to børn, synes jeg :chin:

Vi har en Odder Zip barnevogn, en Babyjogger City klapvogn (som trods navnet ikke er en løbevogn) og ingen løbevogn.

Jeg ville være personligt have været ked af at undvære barnevognen og har på intet tidspunkt savnet at den var kombi af nogen art. Eftersom jeg ikke har prøvet at have en kombi, kan jeg omvendt ikke pege på nogle ulemper, men umiddelbart synes jeg at have set nogle kombivogne, hvor baby lå meget langt nede ved jorden? :unsure

Klapvogn har vi ikke brugt ret meget. Ved min søn (førstfødte, som nu er 4) begyndte vi vist at bruge den omkring ved 8 måneder. Han kunne sagtens sidde i den tidligere, men havde det fint i barnevognen som på nogle punkter var mere praktisk fordi den kunne læsses. Jeg kan ikke lige huske, hvornår vi holdt op med at bruge klapvognen til ham, men vi har ikke brugt den meget, for da han gik stabilt, var det næsten altid sjovere end at blive kørt. Min 1-årige har kørt i klapvogn én gang, og det var mest fordi vi skulle bruge klapvognen som en udendørs siddemulighed til noget spisning uden højstole - vores klapvogn er lettere at gøre ren end vores barnevogn ;) Jeg var glad for at have barnevogn, da vi var ude at rejse, hvor den var lettere at komme ud med, end en barnevogn ville have været. Og jeg var glad for netop dén klapvogn, fordi den kunne klappes sammen med én hånd (og baby på dem anden arm) og på den måde "nemt" slæbes op på 4. sal, som vi boede på dengang.

Jeg har aldrig været den vilde løber, så jeg er nok ikke den rette til at svare angående løbevogn. Men helt generelt vil jeg sige, at prioriteringer og ambitioner i forhold til både motion og meget andet, nogle gange ændrer sig efter at man har født, og af den grund, ville jeg nok anbefale at vente med løbevogn indtil du mangler den. Selv hvis du virkelig elsker at løbe, vil du måske foretrække at gøre det alene mens faren har baby, så det bliver dit frirum, hvem ved?

Mht lift, så har vi haft odders. Jeg har ikke tænkt videre over den, men syntes det var trygt at den var med hård kant, hvis man nu skulle støde på noget :blush Jeg husker ikke liften som værende ret tung i sig selv, men med en baby på 4-5-6-7 kg, så hjælper det på det :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har en kombi og det hsr passet perfekt til vores behov. Havde ikke bil da vi købte den så ville gerne have en der var nem og få med bussen og rundt i byen/butikker. Hun brugte barnevognsdelen i ca 6-7 måneder og derefter klapvognsdelen. Den kunne ligges ned så hun kun sagtens bruge den til at sove i. Da hun blev større har vi dog anskaffet os en billig have-barnevogn til lur med længere liggemål. Ved nr 2 har vi igen genbrugt kombivognen, det er bare der der passer bedst til os :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er en emmaljunga duo edge vi har

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har brugt barnevogn (Odder zip) indtil hun var 2, først der gik vi over til klapvogn (emmaljunga). Synes klapvognen er dejlig smart med drejehjul mv, men komforten i forhold til søvn/lur synes jeg ikke er god ift en barnevogn. (Hun sov lur i barnevogn indtil hun var 2,5, så sov hun efterfølgende inde)

Desuden synes jeg også, at børnene er mere skærmet i en barnevogn - tættere på os - end en klapvogn. Men ligesom alt andet er det en smagssag ;)

Vi havde også en løbevogn, men fik den kun brugt under min barsel. Efterfølgende løb jeg bare mens faren "passede" barnet.

Ulempen ved den er, at barnet kun kan kigge forud, hvor min snart 3-årig datter stadig sidder indadvendt i klapvognen. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

vi har en odder barnevogn på x-dream stel.. den var vi vildt glade for til lucas, han sov i den til han var 2½ . derudover har vi en emaljunga klapvogn, som vi købte brugt af mine forældres naboer som havde haft den som ekstra og den derfor næsten ikke var brugt.  den har han brugt fra han var ca 1½-2 tror jeg og indtil han var 3-3½ ca. Nu er han blevet for lang til at sidde i den og gider heller ikke mere... Vi har aldrig haft en løbevogn og heller ikke haft behovet for den. jeg har bare gået lange ture med barnevognen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har både barnevogn (en ældre model Brio Sport) med 96-97 i liggemål. Og så har Vi en flipflap kombivogn.

Jeg elsker dem på hver deres måde og har brugt kombivognen rigtig meget i starten da den var lille og handy ( og jeg havde en lille baby i lang tid da hun er præmatur)

Pt. Bruger Vi faktisk ikke vores kombivogn ret meget.

Brio'en bliver brugt dagligt i DP og Vi tager den med hjem i weekenderne, da den lige er det større ubåde længde og bredde.

Klapvognsdelen til kombivegnen har Vi kun brugt max 7-8 gange til korte gåture, da jeg ikke synes hun bør sove i den pga. Komfort.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville klart vælge en barnevogn med et liggemål på 96 så i kan bruge den så længe som muligt.

Og så mener jeg der er flere der køber løbevogn der kan bruges som klapvogn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er SÅ svært at vejlede andre. Vi har, efter vejledning i Ønskebørn, grebet det noget anderledes an. Vi startede med at købe en Emmaljunga Nitro City klapvogn med drejelige forhjul, en fodpose, lift og en voksipose.

Erica, som er junibarn lå i liften i klapvognen med fodposen ("dækken", der går hele vejen ned over liften) indtil efteråret, hvor hun så kom i voksiposen. Dvs at det først var til foråret, hvor hun var 10-11 måneder at hun skulle ligge direkte i klapvognen. Der tog jeg så lift-madrassen og lagde i klapvognen, så hun stadig havde en god madras at ligge på når vi var på tur. Jeg havde en billig (faktisk gratis) barnevogn derhjemme, så klapvognen kun blev brugt til ture.

Jeg har været så glad for ikke at skulle have et stort skrummel med langt liggemål, rundt i H&M's smalle gange - det er altså bare noget nemmere med en lille klapvogn med drejelige forhjul :)

Hvis i bor uden elevator, så rimer det også ret meget på en billig altanbarnevogn? Så vil jeg anbefale en tur-vogn, der er nem at komme rundt med, kombi eller kun klapvogn.

Vi har brugt klapvognen rigtig meget, fra Erica var knap et år til hun var 4,5 år har den været brugt flere gange hver uge.

Vent med at købe løbevogn til i har behovet, som andre skriver så er det oplagt at det er dit/hans frirum at komme af sted helt alene.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Basson har en vogn med lang liggemål hvor man kan sætte en klapvognsdel på stellet også :)

Jeg selv startede med en kombivogn men endte med at købe en rigtig barnevogn og jeg ELSKER den :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi kunne ikke have undværet en rigtig barnevogn. I kan måske nøjes med en meget billig altanbarnevogn, hvis prisen også spiller en rolle. Men barnevogn er altså godt...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har heller ikke kunnet undvære en 'rigtig' barnevogn med et liggemål på 97 cm. Da jeg var gravid, havde jeg aldrig drømt om, at min søn kun skulle være 20 cm. fra at fylde den ud, når han var 9 måneder, så en kombivogn havde slet ikke duet her ift. lur udenfor. Han ville simpelthen være vokset ud af den meget tidligt.

Mht. klapvogn begyndte vi så småt at bruge den til korte ture, da han var omkring 8 måneder. Han har endnu ikke sovet lur i den.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har en Odder Classic barnevogn fra 2005 som mine to yngste har brugt og som jo så har tilbragt en del år i skur/kælder. Jeg elsker den og har været glad for den, men Lilly har faktisk ikke sovet ret meget i den, det fungerede simpelthen dårligt for os og hun har haft lettere ved at sove lur i sin seng for det meste. Mine store børn har sovet ude i barnevogn/krybbe til de var 2½-3 år, men Lilly har sjældent sovet ude med mindre vi var på tur. Klapvognen har vi brugt fra ca 8 mdr,  lidt afhængig af situationen. Der har jeg lidt fortrudt at jeg købte en fhv stor vogn, Teutonia Mistral DK, den kører godt og har lagt sidde/liggemål, men ifht at vores barnevogn er stor og lidt upraktisk ifht bus/bil/tog osv så burde vi have købt en mere let, lille klapvogn. Jeg syns nu det er ret vigtigt at kunne vende klapvognen og have øjenkontakt med sit barn, især når barnet ikke er så gammel når man starter med at bruge den, og det udelukker en del af de mindste og letteste klapvogne. Havde jeg skulle ud og købe nye vogne ville jeg nok lede efter en let kombivogn eller evt en klapvogn med mulighed for at lægge en lift i, og så have en altanbarnevogn eller krybbe stående til at sove lur i, hvis altså jeg får et barn som gider sove ude denne gang. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak fordi I tager jer tid til at svare mig :loveshower  Det er virkelig lækkert med så mange imputs :yay

Vi har desværre kun to franske altaner i lejligheden, så altanbarnevogn bliver der desværre ikke mulighed for. Vi overvejer stadig hvad der passer os bedst - det virkelig en hjælp at læse om jeres erfaringer! Dejligt svigerforældrene først vil købe vogn til os til oktober/november, så vi ikke har travlt med at beslutte os :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

kigger lige med :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER