Guest

Putning (2 år)

75 indlæg i dette emne

Jeg har læææænge spekuleret over, om jeg skulle oprette en tråd. 

 

Sagen er den at vi egentlig har et barn der er relativt nemt at putte (langt om længe), men vi har en måde at putte på, der efterhånden fungerer ret dårligt for os (altså forældrene). Vi sidder nemlig med Adam i armene i en stol på hans værelse, til han falder i søvn, og lægger ham så ned i sengen. Det har vi gjort altid, og vi har aldrig rigtig haft mod på at forsøge at vænne ham fra det, fordi vi ærligt talt ikke magter at skulle bruge flere timer på at få ham til at sove og gå frem og tilbage til værelset 100 gange. 

 

Men.. Nu er han efterhånden så stor, at det er en udfordring at få ham flyttet fra arme til seng og han bliver jo ligesom ikke mindre :rolleyes 

 

Så vi vil altså gerne finde en eller anden måde at putte ham på, som ikke indebærer at vi skal sidde med ham. 

 

Udfordringen er, at hvis han bare blive lagt i sin seng, så LØBER han rundt og smider sig og fjoller helt vildt, så det ender med et friskt barn og nogle frustrerede forældre. Også selvom vi sidder lige ved siden af. Han er generelt verdensmester til at holde sig vågen, hvorfor vi netop har siddet med ham og holdt om ham og på den måde 'tvunget' ham til at slappe af. 

 

Jeg ville elske at kunne læse for ham, og på den måde få ham til at ligge og slappe af, men jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg skal gribe det an. 

 

Er der nogle der har erfaringer med at gå fra "sidde med ham til han sover" til "kunne lægge i sengen og falde i søvn selv"? 

 

Jeg tænker at vi skal starte med at kunne lægge ham og sidde ved ham og så kan vi altid senere rykke videre til at lægge ham og gå ud af værelset? 

 

Men hvordan dælen får vi ham til at lægge i sengen og slappe af? 

 

Han er lige blevet 2 år. 

 

:help 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Uha den lyder tricky ;-)

Håber nogle har gode råd eller erfaring at dele ud af...

Men jeg ville ihvertfald sørge for en træt dreng der ikke er overtræt. Og at han heller ikke er tørstig.

Så ville jeg nok fortælle han mange gange at nu er han en stor dreng der skal falde i søvn selv i sin seng. Så resten må nok være den hårde måde...ligge ham ned og berolige og trøste ham det han har brug for...og så forlade rummet. Det vil nok tage lidt tid. Men tror han relativt hurtigt vil forstå budskabet :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg går lidt i den anden grøft

Nu har I jo været vant til at give ham den tryghed ved at være hos ham indtil han sover. Tror ikke bare I kan ændre drastisk på det og lære ham det "på den hårde måde".

Vores datter har først de sidste 10 mdr kunne falde i søvn selv, men kan stadig bruge fra 40 minutter til 3 timer på at sove og vi vandrer frem og tilbage. Indtil hub blev 2 år sad vi hos hende = på skift brugte vi vores aften derinde. Det har været RØV!! Virkelig! Og jeg har været frustreret. Men jeg tror ikke på "godnat og sov godt"-metoden. Min datter har brug for trygheden. Og hver aften siger hun "kommer du ind til mig igen" og "passer I på mig?" og ting i den dur.

Når vi har lavet noget særligt i løbet af dagen tager det altid længere tid og hun har mange opvågninger. Hun sover stadig ikke igennem.

Hmm, det jeg vil sige er, fortsæt med at give ham trygheden, selvfølgelig skal han lære, at han ikke skal hoppe i sengen mv. Løber han også rundt i løbet af dagen, når du læser for ham?

Vi læser gerne 10-30 minutter på sofaen før selve putningen begynder og så har vi fast ritual derfra.

Har på fornemmelsen at det her er vildt rodet :D håber I finder en løsning :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg går lidt i den anden grøft

Nu har I jo været vant til at give ham den tryghed ved at være hos ham indtil han sover. Tror ikke bare I kan ændre drastisk på det og lære ham det "på den hårde måde".

Vores datter har først de sidste 10 mdr kunne falde i søvn selv, men kan stadig bruge fra 40 minutter til 3 timer på at sove og vi vandrer frem og tilbage. Indtil hub blev 2 år sad vi hos hende = på skift brugte vi vores aften derinde. Det har været RØV!! Virkelig! Og jeg har været frustreret. Men jeg tror ikke på "godnat og sov godt"-metoden. Min datter har brug for trygheden. Og hver aften siger hun "kommer du ind til mig igen" og "passer I på mig?" og ting i den dur.

Når vi har lavet noget særligt i løbet af dagen tager det altid længere tid og hun har mange opvågninger. Hun sover stadig ikke igennem.

Hmm, det jeg vil sige er, fortsæt med at give ham trygheden, selvfølgelig skal han lære, at han ikke skal hoppe i sengen mv. Løber han også rundt i løbet af dagen, når du læser for ham?

Vi læser gerne 10-30 minutter på sofaen før selve putningen begynder og så har vi fast ritual derfra.

Har på fornemmelsen at det her er vildt rodet :D håber I finder en løsning :kiss

Skal lige siges selvom mit indlæg lyder som "den hårde metode" så er det jo stadig hvpr vi går ind til vores søn når han er ked af det eller lignende og med mange kys og kram de aftener han ikke bare lige overgiver sig til søvnen ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det ville være årets joke, hvis jeg begyndte at rådgive om putning, for det kører bare slet ikke herhjemme :rolleyes

MEN! Vi læser godnathistorie for A hver aften, og det fungerer rigtig godt. Når vi kommer op på værelset peger han mod kassen med bøger, så han ved godt, hvad der skal ske. Jeg sætter ham i hans tremmeseng og læser så for ham. Sommetider står han op og kigger med og sommetider bliver han siddende på numsen. Jeg var egentlig lidt usikker på, om det kunne lade sig gøre, da vi startede for er par mdr siden, men det går så fint :)

Vi kører "ind-og-ud-metoden". Og det tager en krig! Når vi har læst bog, putter vi ham med dynen og en elstra sut i hånden, siger godnat og går ud. Han må gerne snakke, klappe, rejse sig osv, men han må ikke blive ked af det! Hvis han brokker sig, styrter vi ikke derind, men når han bliver ked af det, kommer vi med det samme. Håbet er, at han til sidst bliver tryg ved at lægge sig til at sove selv.

Nogle dage har han brug for at vi bliver siddende derind med en hånd på ham, og så gør vi det.

Jeg tænker, du skal fortælle ham om det. Læg en plan sammen med John, som I kan overholde, og fortæl så Adam om det. "I aften læser vi godnat-historie, og så går vi ud af dit værelse, så du kan sove......" Eller hvad det nu er. Opstil nogle regler sammen (altså dig og farmand ;)) og så hold ved dem. Her har det været nødvendigt at tale om, hvor meget gråd der er acceptabelt feks.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Skal lige siges selvom mit indlæg lyder som "den hårde metode" så er det jo stadig hvpr vi går ind til vores søn når han er ked af det eller lignende og med mange kys og kram de aftener han ikke bare lige overgiver sig til søvnen ;-)

Arh, så misforstod jeg dig - sorry ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker - hvad med en periode at "lære ham" at slappe af? Fx tage ham med ind i jeres seng inden sengetid, med hans dyne og ligge og putte derinde i 10 min, også tage ham i armene og sidde med ham i stolen til han sover - på et tidspunkt tænker jeg i så kan gå direkte fra jeres seng og til hans seng? Måske.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vitus er først begyndt at kunne høre godnathistorie for nylig, selvom vi med stor succes har læst for ham virkelig længe. (Han bliver 3 til oktober). Ellers har vi brugt at "tale dagen igennem". Ikke noget fancy bare, så fik du havregryn til morgenmad og så kom du ned i vuggestuen og har leget rigtig godt med den og den. Det har virket rigtig godt og har ligesom tømt hans hjerne. Og han skulle nok sige til, hvis man havde glemt noget vigtigt! ;)

Anyway, måske kan det du for jer også.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker om der måske vil virke at lægge ham i sengen kort tid inden han falder i søvn, og så langsomt gøre det tidligere og tidligere? Ligesom med babyerne, der skal lære at sove i en barnevogn der står stille...

Så får han stadig trygheden, men lærer langsomt at det er ok at falde i søvn uden han skal være i jeres arme.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker om I har mulighed for at ligge i sengen sammen med ham? Så kunne I læse historie der og liste væk når han sover. Og så langsomt gå tidligere og tidligere. 

Eller være ved siden af og så i starten have hovedet helt tæt til ham. 

Jeg tænker også han ikke bare skal have revet den tryghed væk, han er vandt til. Men i små skridt, skal det nok gå :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle jeres input, piger!

Jeg læser og tænker....

Og har været på biblioteket

2dwb5g7.jpg

Vender tilbage med svar til jer på et senere tidspunkt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle jeres input, piger!

Jeg læser og tænker....

Og har været på biblioteket

2dwb5g7.jpg

Vender tilbage med svar til jer på et senere tidspunkt :)

Skal du læse alle de bøger??! :O

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Skal du læse alle de bøger??! :O

Ikke fra ende til anden da :P men jeg har planer om at skimme dem i gennem og se om der er nogle input jeg kan dykke mere ned i :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som andre skriver kunne i jo lægge jer sammen med ham, kan så dog være det er tid for en junior seng :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ikke fra ende til anden da :P men jeg har planer om at skimme dem i gennem og se om der er nogle input jeg kan dykke mere ned i :)

Så glæder jeg mig til anbefalinger. Og referat! :lol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er på fra mobilen, men forsøger at få jer alle med :)

Girly1988: jeg tænker også at vi skal prøve at fortælle ham hvad der skal ske. Indtil nu har jeg ( :blush) ikke haft så stor tillid til at forklare ham ting, men jeg synes han begynder at vise at han forstår en del, så jeg vil klart prøve det ved sengetid også :)

Maj85: han løber ikke rundt når vi læser, men han kravler rundt på os og er i det hele taget ret urolig når vi læser, selvom han elsker det og selv henter bøger til den store guldmedalje :rolleyes

Fru.Mor: jeg tror også jeg er ude i noget ind-ud, hvor jeg forinden fortæller ham at han skal sove og blive liggende. Så må vi se hvordan det går :P

Myliona: han er egentlig ret god til at slappe af generelt. Kan snildt ligge på stuegulvet og høre musik og bare være. Men den seng indbyder åbenbart til fjol og fest :prik

Mistel: god ide med at tale om dagen, i stedet for læsning. Jeg er dog i tvivl om hans sprog(forståelse) er god nok til at det giver mening. Det tygger jeg lige videre på ;)

Mille1981: netop den måde at gøre det på, brugte vi da han var mindre (omkring 9-10 måneder tror jeg), men vi nåede aldrig til et punkt hvor vi kunne lægge ham førend han var lige på vippen til at falde i søvn :rolleyes problemet nu, er at han åbenbart tror at sengen er til fest og fjol, og han kvikker total op når vi lægger ham ned. Er måske lidt nervøs for at vi så skal starte forfra med at have ham i armene, så fest, så i arme, så fest osv :P men den er med i vores overvejelser, fordi det kunne give en glidende overgang fra det vi gør nu.

Dorita og Camolette: at lægge i sengen med ham, er ikke en mulighed. Han ligger i tremmeseng og det står ikke på plakaten hverken at fjerne en side eller skifte seng foreløbig. Faktisk ville vi gerne have putninger til at fungere FØR vi gør noget ved sengen :Unsure

Nu har jeg læst lidt og jeg skal selvfølgelig vende det med John når han kommer hjem, men jeg tror jeg tænker at:

Vi skal prøve om nogle af de ting som især jeg, ikke tror han kan/er stor nok til, godt kan fungere alligevel (fortælle ham hvad der skal ske/læse bog/bede ham blive liggende)

Jeg er nok lidt ude i at vi skal fortælle ham at nu læser vi en bog og bagefter skal han sove.

Så læser vi en bog eller to

Så lægger vi ham ned, siger godnat og kys og vi ses i morgen og noget a la 'jeg er lige inde i stuen, jeg kommer ind og ser til dig (måske, denne del er jeg ikke helt sikker på)'

Og så er scenariet et af følgende (forskellige forslag fra bøgerne :P )

Vi går kun derind når han er ked af det, trøster og siger igen godnat osv.

Vi går derind og tjekker til ham med 5-7 minutters mellemrum

Vi bliver siddende ved hans seng (måske med en hånd på ham) og rykker længere og længere væk, når han er blevet god til at ligge og slappe af.

Hmm... :chin: giver det overhovedet mening?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har heller aldrig haft nemt ved de putninger, så er sikkert den sidste der skal give råd. Men her det sidste lange stykke tid fungerer det SÅ fint.. Vi følger et fast mønster hver eneste aften:

 

1. Vi lægger os i dobbeltsengen sammen (han sover i midten endnu...)

2. Vi læser en bog (én gang!)

3. Vi snakker dagen igennem (i starten var det os der fortalte, men nu bidrager han mere og mere, og han elsker det. Det er også her indrømmelser kommer a la "Jeg skubbede Nor i dag"... Og så kan vi så snakke om at det ikke var så smart)

4. Vi sover. Her kan vi enten snakke lidt medidativt (luuuk øjnene, slap af osv), lave vejrtrækningsøvelser eller bare shhh lyd - eller ingenting. Det vælger han selv. 

 

Nu er vi dog ved at gøre juniorsengen klar til ham, så vi ikke bliver fire mennesker i vores lille soveværelse alt for længe. Der er planen at far skal have en madras på gulvet ved siden af, og nok sove derinde de første par nætter. Og der skal altid være plads i midten af dobbeltsengen hvis han kommer i løbet af natten. Ellers må vi bare se hvordan det går... I hvert fald vil vi gerne blive ved med at tilbyde tryghed alt det vi kan. Holder øje med tråden om du kommer med nogle guldkorn fra bøgerne ;) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes det giver rigtig god mening.

Vi er nået der til nu, at vi går ind til hende, når hun kalder og ind i mellem også. Det er meget forskelligt, hvor mange gange det så er, men det virker for os.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Holder også øje med tråden her for Sys nogle aftener vores putninger er helt hen i vejret og andre gange sover Tobias med det samme...kan bar ikke lure hvad vi gør rigtigt kontra de dage det går i kuk....

Den der bog kaninen et eller andet har jeg lige fået tip om så den overvejer jeg lige lidt om vi skal prøve....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har heller aldrig haft nemt ved de putninger, så er sikkert den sidste der skal give råd. Men her det sidste lange stykke tid fungerer det SÅ fint.. Vi følger et fast mønster hver eneste aften:

1. Vi lægger os i dobbeltsengen sammen (han sover i midten endnu...)

2. Vi læser en bog (én gang!)

3. Vi snakker dagen igennem (i starten var det os der fortalte, men nu bidrager han mere og mere, og han elsker det. Det er også her indrømmelser kommer a la "Jeg skubbede Nor i dag"... Og så kan vi så snakke om at det ikke var så smart)

4. Vi sover. Her kan vi enten snakke lidt medidativt (luuuk øjnene, slap af osv), lave vejrtrækningsøvelser eller bare shhh lyd - eller ingenting. Det vælger han selv.

Nu er vi dog ved at gøre juniorsengen klar til ham, så vi ikke bliver fire mennesker i vores lille soveværelse alt for længe. Der er planen at far skal have en madras på gulvet ved siden af, og nok sove derinde de første par nætter. Og der skal altid være plads i midten af dobbeltsengen hvis han kommer i løbet af natten. Ellers må vi bare se hvordan det går... I hvert fald vil vi gerne blive ved med at tilbyde tryghed alt det vi kan. Holder øje med tråden om du kommer med nogle guldkorn fra bøgerne ;)

Vi vil nemlig også RIGTIG gerne give ham den tryghed, min søn skal ikke falde i søvn ulykkelig eller ensom, men! Jeg drømmer om at han på sigt kan være tryg ved at ligge i sin seng og falde i søvn, i stedet for hos os :P

Det lyder ellers som et hyggeligt ritual i har :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes det giver rigtig god mening.

Vi er nået der til nu, at vi går ind til hende, når hun kalder og ind i mellem også. Det er meget forskelligt, hvor mange gange det så er, men det virker for os.

Jeg tænker nemlig at dét at gå ind til ham ind i mellem, måske kunne gøre at han ville blive liggende. Fordi vi 'er der jo' og så kan han måske bedre hvile og falde i søvn. :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Holder også øje med tråden her for Sys nogle aftener vores putninger er helt hen i vejret og andre gange sover Tobias med det samme...kan bar ikke lure hvad vi gør rigtigt kontra de dage det går i kuk....

Den der bog kaninen et eller andet har jeg lige fået tip om så den overvejer jeg lige lidt om vi skal prøve....

Jeg har også overvejet den bog, men den anbefales tidligst fra 2 år, og jeg vil virkelig gerne vide om det overhovedet kan fungere at læse for ham, før jeg kaster penge efter den :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Læser lige med... Vi kæmper virkelig med Liff for tiden :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også overvejet den bog, men den anbefales tidligst fra 2 år, og jeg vil virkelig gerne vide om det overhovedet kan fungere at læse for ham, før jeg kaster penge efter den :P

Vi prøvede Kanin-bogen da N var omkring 2,5. Han begyndte at lytte i stedet for at skrige, men faldt ikke i søvn. Tror han var lidt for lille.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Læser lige med... Vi kæmper virkelig med Liff for tiden :(

Hvordan putter I hende, søde?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER