Barbamama

Valg af a-kasse

9 indlæg i dette emne

Årh jeg tror måske, jeg har kludret i det :oops Jeg kan godt mærke, at jeg er grøn på arbejdsmarkedet og jeg er en HAT til at finde rundt i a-kasser og fagforeninger :blush

Jeg var medlem af AKA - akademikernes a-kasse - og dansk psykologforening.

Så fik jeg job som dagplejer, og tænkte at det var smart at melde mig ind i "deres" fagforening - FOA, og så tog jeg lissom bare a-kassen med.

Jeg tænker at jeg nok lige skal give FOAs a-kasse en chance, men jeg savner allerede to features, som AKA havde, som FOA tilsyneladende ikke har:

- Jeg kan logge på via mobil og uden nemid

- Jeg kan udfylde ydelseskort (dagpengekort) via SMS

Derudover tænker jeg lidt, at når/hvis jeg stopper (eller skulle blive fyret :o ) som dagplejer, så ville det som udgangspunkt være psykologien, jeg vendte tilbage til, og så er aka jo egentlig alligevel nok mest logisk.

Og nå ja, aka er også billigere.

Er der noget, jeg overser, eller kan/bør jeg bare gå tilbage til aka, selvom det giver lidt administrativt bøvl?

Og lille tillægsspørgsmål: jeg har jo også meldt mig ind i FOAs fagforening, men jeg overvejer faktisk at melde mig ud igen, for hvis jeg endelig skulle stå i vanskeligheder med min arbejdsgiver (hvilket jeg har svært ved at forestille mig som dagplejer ved det offentlige), så ville min løsning jo nok bare være at sige op og vende tilbage til psykologien igen.

Hvad siger de kloge og/eller arbejdsmarkedserfarne bk'ere? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke hjælpe så meget med lige præcis de spørgsmål, men jeg troede egentlig det ville være mere gavnligt at være i BUPL når du di dagplejer?

Men selvfølgelig hvis du vil vende tilbage til dit oprindelige felt er en anden fagforening nok bedre.

Jeg tror måske man kan risikere karantæne i tre måneder hvis man skifter a-kasse når man først er ledig, men jeg er ikke sikker.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm den TR, der var med til jobsamtalen foreslog FOA :unsure Jeg tror det er dem, der forhandler overenskomst for dagplejere selvom jeg godt kan se at BUPL er mere specifikt rettet mod pædagogisk og på den måde måske ville være mere oplagte :chin:

Jeg ved ikke, hvad jeg vil, når jeg ikke vil være dagplejer længere, men jeg tænker lidt, at jeg måske næppe holder fysisk til det indtil jeg skal på pension, så jeg tænker da lidt over, hvad jeg skal "bagefter" og det er jo nok mest psykologien der trækker der :chin:

Jeg har skiftet a-kasse som ledig pr idag, det håber jeg sørme ikke, jeg kommer i karantæne af :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis det er FOA der laver overenskomsten er den nok mest fornuftig ;)

Jeg krydser fingre for at det er mig, der har misforstået nogle regler. :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du skal vælge den fagforening der har forhandlingsretten. Hvis det er foa vil kommunen ikke tale med nogen anden fagforening hverken i lønforhandlinger eller hvis der skulle opstå en situation, hvor du har brug for en fagforening.

Og selvfølgelig skal man være medlem, siger den gamle TR ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du skal vælge den fagforening der har forhandlingsretten. Hvis det er foa vil kommunen ikke tale med nogen anden fagforening hverken i lønforhandlinger eller hvis der skulle opstå en situation, hvor du har brug for en fagforening.

Og selvfølgelig skal man være medlem, siger den gamle TR ;)

Men hvad med a-kassen? Altså hovedspørgsmålet i tråden :D Skal det være (eller er det smart at det er) samme sted som fagforeningen?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men hvad med a-kassen? Altså hovedspørgsmålet i tråden :D Skal det være (eller er det smart at det er) samme sted som fagforeningen?

Argh. Ja. Altså, jeg har ikke A-kasse i hk. Mest fordi jeg aldrig fik det gjort og hk arbejde ikke fra begyndelsen er mit felt - det blev det bare.

Så min anbefaling er at du gør arbejdet, finder ud af, hvad der kan betale sig. Får du nogle fordele ved at holde det samlet f.eks forsikring, som kan veje det op mod det billigere kontingent ikke den anden a-kasse. Osv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror ikke du kan blive medlem af BUPL, når du ikke er uddannet pædagog. De pædagogmedhjælpere der er på mit arbejde er medlem af FOA.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg endte med at blive i AKA som a-kasse og FOA som fagforening og det har jeg det godt med :)

Jeg har ikke overblik over de økonomiske plusser og minusser ved AKA, men hvis/når jeg ikke vil være dp længere, så er de det oplagte bud på nogen, der kan "hjælpe mig videre" :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER