Centenary

Igangsættelse

45 indlæg i dette emne

Er der nogen ulemper/udfordringer forbundet med igangsættelse..?

Hvis jeg vælger at føde selv, vil jeg muligvis blive igangsat FØR termin... Dette fordi jeg er opereret i ryggen, og muligvis får det rigtig svært til sidst... Så vil gerne vide om der er noget omkring igangsættelse man bør overveje...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Er der nogen ulemper/udfordringer forbundet med igangsættelse..?

Hvis jeg vælger at føde selv, vil jeg muligvis blive igangsat FØR termin... Dette fordi jeg er opereret i ryggen, og muligvis får det rigtig svært til sidst... Så vil gerne vide om der er noget omkring igangsættelse man bør overveje...

Kroppen har altid bedst af selv at gå igang - hvis der ikke er andre komplikationer i vejen for det.

Hvad er det for udfordringer du for udforinger du forventer?

Jeg har selv en svag ryg, pga. Et brud fra en rideulykke og jeg havde det faktisk ikke så slemt i ryggen mod slutningen af graviditeten, men mere halvvejs. Ved begge graviditeter var det som om ryggen havde vænnet sig lidt til belastningen mod slutningen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Igangsættelse, især før termin, kan godt tage lang tid hvis kroppen ikke er parat til at føde. Det kan være lidt mentalt krævende at gå og vente, når man nu ved det skal være nu. Det er ikke unormalt at der går 2-3 dage hvor man jævnligt skal have kørt ctg og ta piller før man er så åben at vandet kan tages. Ofte vil man få spontane veer når vandet er taget, men hvis ikke man får det skal man have ve-drop for der må helst ikke gå mere end 24 timer fra vandafgang til fødsel pga infektionsrisiko. Sådan rent statistisk er der større risiko for at indgreb bliver nødvendige når man er sat i gang, i forhold til hvis man venter til fødlen starter af sig selv.

 

Jeg blev sat i gang med mit yngste barn 40+5 pga graviditetssukkersyge og det var en rigtig god oplevelse, jeg var meget klar til at det skulle være. Jeg fik piller formiddag og eftermiddag, og om aftenen var jeg akkurat åben nok til at vandet kunne tages, jeg fik veer efter 20 min og hun er født efter yderligere 1½ time (men det var også mit 4. barn og det "plejer" at gå hurtigt). 

 

I denne graviditet har jeg i mellemtiden fået type2 diabetes og tager allerede insulin, så chancen for at jeg ikke "får lov" til at gå til termin er nok lidt større. Jeg forventer at blive fulgt tæt i de sidste uger, og lægerne vil så formentlig råde mig til at blive sat i gang på et tidspunkt, og senest til terminen hvis jeg ikke har født inden. Sådan helt ærligt så frygter jeg ikke igangsættelse, for det gik rigtig fint sidst, men jeg vil alligevel helst gå i gang af mig selv når baby er helt klar til at komme til verden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kroppen har altid bedst af selv at gå igang - hvis der ikke er andre komplikationer i vejen for det.

Hvad er det for udfordringer du for udforinger du forventer?

Jeg har selv en svag ryg, pga. Et brud fra en rideulykke og jeg havde det faktisk ikke så slemt i ryggen mod slutningen af graviditeten, men mere halvvejs. Ved begge graviditeter var det som om ryggen havde vænnet sig lidt til belastningen mod slutningen.

Jeg har fået en stivgørende operation, dvs skruer og plader i lænden... Desværre var operationen ikke succesfuld, og jeg har flere smerter nu end før...

Den læge jeg har kontakt til på Riget har advaret om at jeg kan ende med krykker eller i kørestol til sidst... Så hvis det bliver helt ulideligt, kan man snakke om en igangsættelse...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Problemet med igangsættelser er, at der er en lidt forhøjet risiko for komplikationer, herunder ve-storm, behov for kunstige stimulanser som ve-drop, ballon-kateter osv.

Jeg blev sat igang før termin med min datter (38+0), og selve igangsættelsen var yderst langsommelig, og fordi der var usikkerhed om min datter kunne holde til en fødsel var jeg indlagt under hele forløbet, hvilket var dybt kedeligt. Jeg fik på 3. dagen lagt ballon-kateter, hvilket havde rigtig god effekt. Da vandet først blev taget - igen fordi min datter ikke helt kunne holde til det - gik der 17 minutter til hun var ude, så det gik MEGET stærkt.

Men altså jeg synes det var en fin oplevelse...

Ville da helst være gået igang selv og sådan, men når nu de var nervøse for min datters liv, så tog jeg selvfølgelig det med, og det var SLET ikke så slemt som frygtet.

Åh jeg frygtede jo at der var en downside, men håbede at det var piece of cake...

Tusind tak fordi du delte, det hjælper meget meget at høre hvordan det kan foregå!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har fået en stivgørende operation, dvs skruer og plader i lænden... Desværre var operationen ikke succesfuld, og jeg har flere smerter nu end før...

Den læge jeg har kontakt til på Riget har advaret om at jeg kan ende med krykker eller i kørestol til sidst... Så hvis det bliver helt ulideligt, kan man snakke om en igangsættelse...

Ok ja så er du lige lidt værre ramt end mig. Umiddelbart tænker jeg at igangsættelse ikke er ønskværdigt, men selvfølgelig kan blive nødvendigt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ok ja så er du lige lidt værre ramt end mig. Umiddelbart tænker jeg at igangsættelse ikke er ønskværdigt, men selvfølgelig kan blive nødvendigt.

Men faktisk må jeg sige at jeg personligt hellere tog 1 måned på krykker og delvist liggende, end en igangsættelse... Men jeg har ikke erfaring med igangsættelse, kun med hvor stærk kroppen kan være når den selv går igang...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Igangsættelse, især før termin, kan godt tage lang tid hvis kroppen ikke er parat til at føde. Det kan være lidt mentalt krævende at gå og vente, når man nu ved det skal være nu. Det er ikke unormalt at der går 2-3 dage hvor man jævnligt skal have kørt ctg og ta piller før man er så åben at vandet kan tages. Ofte vil man få spontane veer når vandet er taget, men hvis ikke man får det skal man have ve-drop for der må helst ikke gå mere end 24 timer fra vandafgang til fødsel pga infektionsrisiko. Sådan rent statistisk er der større risiko for at indgreb bliver nødvendige når man er sat i gang, i forhold til hvis man venter til fødlen starter af sig selv.

Jeg blev sat i gang med mit yngste barn 40+5 pga graviditetssukkersyge og det var en rigtig god oplevelse, jeg var meget klar til at det skulle være. Jeg fik piller formiddag og eftermiddag, og om aftenen var jeg akkurat åben nok til at vandet kunne tages, jeg fik veer efter 20 min og hun er født efter yderligere 1½ time (men det var også mit 4. barn og det "plejer" at gå hurtigt).

I denne graviditet har jeg i mellemtiden fået type2 diabetes og tager allerede insulin, så chancen for at jeg ikke "får lov" til at gå til termin er nok lidt større. Jeg forventer at blive fulgt tæt i de sidste uger, og lægerne vil så formentlig råde mig til at blive sat i gang på et tidspunkt, og senest til terminen hvis jeg ikke har født inden. Sådan helt ærligt så frygter jeg ikke igangsættelse, for det gik rigtig fint sidst, men jeg vil alligevel helst gå i gang af mig selv når baby er helt klar til at komme til verden.

Det eneste jeg vidste på forhånd var netop at det kan tage lang tid... Men vidste ikke at det egentlig kan være så omfattende...

Dejligt at høre jeres historier... Når man ikke har en hotline til lægen, så er BK redningen... :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men faktisk må jeg sige at jeg personligt hellere tog 1 måned på krykker og delvist liggende, end en igangsættelse... Men jeg har ikke erfaring med igangsættelse, kun med hvor stærk kroppen kan være når den selv går igang...

Den største udfordring er at man ikke ved på forhånd hvordan det bliver... Hvis smerterne bliver store nok, så kan man jo blive desperat...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den største udfordring er at man ikke ved på forhånd hvordan det bliver... Hvis smerterne bliver store nok, så kan man jo blive desperat...

Jeg tænker det er meget godt at prøve at forberede sig lidt på de eventuelle scenarier. Så ved man hvad man håber på og hvad der er plan B

 

Håber du kan gennemføre graviditeten uden for mange smerter :kram2 det lyder som en ret dum ryg du har fået tildelt :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg blev igangsat i uge 39 med min første pga helbreds problemer hos mig.

Igangsættelsen startede mandag og min søn blev født torsdag eftermiddag. Så det var en længerevarende affære.

De tog vandet onsdag aften og det tog derfra 20 timer, desværre kom min søn ikke ordentligt ned i bækkenet og var stjernekigger, på trods af ihærdige forsøg så kunne han ikke komme ud varginalt og det endte med et akut kejsersnit.

Jeg fik ve drop næsten hele tiden, men aner ikke om det er som følge af igangsættelsen, ligeledes ved jeg ikke om kejsersnittet var derfor, men der skulle være en forhøjet risiko for kejsersnit når man bliver sat igang.

Men det på trods så synes jeg det var en fin oplevelse at blive sat igang, men havde da gerne været kejsersnittet foruden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den største udfordring er at man ikke ved på forhånd hvordan det bliver... Hvis smerterne bliver store nok, så kan man jo blive desperat...

Helt bestemt. Har du erfaring med noget der lindre som ik er medicinsk du evt kan benytte i graviditeten?

Varme bade, varmepude, akupunktur, massage, yoga, svømning?

Jeg har holdt mine smerter i mine to graviditeter nede vha massage, varmtvandsbassin og yogaøvelser. Jeg har ikke været smertefri, men det har været sådan til at leve med. Og til fødslerne har jeg intet mærket til ryggen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I min første graviditet blev jeg sat i gang lørdag. Først 3 dage med stikpiller i skeden, hvor vi var på sygehuset to gange om dagen, og imellem de to besøg lå jeg hjemme i sengen og havde lede plukveer. På 3. dagen fik jeg ballonkarteter (dårlig oplevelse). Intet hjalp og jeg født ved "akut" kejsersnit tirsdag aften.

Jeg havde igennem den tid jeg var indlagt med ballonkartetret en ekstrem dårlig oplevelse af personalet og hele situationen. Så da jeg blev gravid anden gang nægtede jeg igangsættelse og fik i stedet planlagt ks en uge efter termin.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker det er meget godt at prøve at forberede sig lidt på de eventuelle scenarier. Så ved man hvad man håber på og hvad der er plan B

Håber du kan gennemføre graviditeten uden for mange smerter :kram2 det lyder som en ret dum ryg du har fået tildelt :(

Jeg er en sucker for viden, så skal bare ha så meget info som muligt om alle muligheder... Det gør mig meget mere tryg!

Tak! :) Jeg håber også det bliver nogenlunde tåleligt... Men ved heldigvis at det bliver fantastisk i sidste ende uanset hvad... :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg blev igangsat i uge 39 med min første pga helbreds problemer hos mig.

Igangsættelsen startede mandag og min søn blev født torsdag eftermiddag. Så det var en længerevarende affære.

De tog vandet onsdag aften og det tog derfra 20 timer, desværre kom min søn ikke ordentligt ned i bækkenet og var stjernekigger, på trods af ihærdige forsøg så kunne han ikke komme ud varginalt og det endte med et akut kejsersnit.

Jeg fik ve drop næsten hele tiden, men aner ikke om det er som følge af igangsættelsen, ligeledes ved jeg ikke om kejsersnittet var derfor, men der skulle være en forhøjet risiko for kejsersnit når man bliver sat igang.

Men det på trods så synes jeg det var en fin oplevelse at blive sat igang, men havde da gerne været kejsersnittet foruden.

Åh for f*nden... :(

Kejsersnit er også allerede med i overvejelserne... Tidligere i dag fandt jeg lidt trøst i at jeg kunne få en igangsættelse, hvis det bliver helt forfærdeligt... Men kan godt se at der bare ikke er nogen "nem" løsning...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Helt bestemt. Har du erfaring med noget der lindre som ik er medicinsk du evt kan benytte i graviditeten?

Varme bade, varmepude, akupunktur, massage, yoga, svømning?

Jeg har holdt mine smerter i mine to graviditeter nede vha massage, varmtvandsbassin og yogaøvelser. Jeg har ikke været smertefri, men det har været sådan til at leve med. Og til fødslerne har jeg intet mærket til ryggen.

Det eneste der hjælper mig er hvile... Det har jeg heldigvis rig mulighed for... Fik ikke smertestillende før graviditeten, for der er simpelthen ikke noget der virker...

Får behandling hos fysioterapeut en gang imellem... Det løsner lidt op, men det gør ikke en voldsom forskel...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg blev sat i gang 41+4 pga overtid så jeg var meget moden og klar. 

Her skulle de overvåge barnet hele tiden så mit ønske om fødsel i vand eller smertelindring i vand blev udelukket. Dog har jeg hørt om andre der også er sat i gang uden at de skulle overvåges hele tiden, så det er meget forskelligt. 

 

Jeg fik taget vandet kl 9.40 (jeg var godt moden så ingen piller eller noget inden), men startede ikke veer selv så fik lagt vedrop og det gik stærkt derfra. 3-10 cm på 2 timer. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er lidt større risiko for at det ender med akut kejsersnit ved igangsættelse end ellers - men det er som regel den helt stille og rolige akutte, hvor man kan sige der ikke er SÅ stor forskel på akut og planlagt (andet end at man har haft veer inden og derfor er noget trættere efter fødsel). 

 

Jeg blev sat i gang da jeg var gået lang nok tid over ved min den første. To dage i træk var jeg ude på hospitalet to gange for at have målt ctg og derefter få piller. Om aftenen anden dag fik jeg veer og vandet gik. 18 timer senere endte det i AKS, da han stod skævt i bækkenet og ikke kunne komme det sidste stykke ned til trods for at jeg var 10 cm udvidet. I mellemtiden havde jeg fået vedrop, epidural og antibiotika i drop (pga feber). 

 

Denne gang skal jeg ikke sættes i gang selvom jeg går over tid, bl.a. pga tidligere kejsersnit og fordi det ikke lykkedes sidst. Men jeg vil sige at et kejsersnit er heller ikke "bare bare", så hvis jeg skulle vælge uden min forhistorie ville jeg nok stadig vælge at prøve igangsættelse først...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er sat i gang begge gange grundet komplikationer i graviditeten. Første gang 38+6 og fødte et døgn efter. Anden gang 38+1 hvor det gik hurtigere end anden gang. Han blev dog taget ved aks pga stramt bækken. Det kan ingen gøre for. Bare luge for at fortælle det er individuelt hvordan man reagerer på hormonet og at det godt kan gå hurtigt og være en god oplevelse

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

TUSIND TAK for jeres historier... Det er bare skide godt at høre fra nogen der har prøvet det! Jeg er i hvert fald blevet klogere... :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik piller første gang onsdag morgen 38+0 og Amilia er først født lørdag aften. Vi blev indlagt torsdag morgen og skulle blive til hun var ude pga. Leverkløe. Fredag aften fik jeg ballonkateter fordi pillerne nærmest ikke virkede på trods af, at de gav mig veer der gjorde nas. Det med ballonkateteret er det værste jeg nogensinde har prøvet uden undtagelse. Jeg ville hellere føde 10 børn end at prøve det igen. Jeg kunne ikke sige noget jeg skreg bare af smerte, de tog det ud igen da min mand skreg dem ind i hovedet at de skulle tage det ud. Jeg fik oveni en allergisk reaktion på igangsættelses pillerne, som gjorde at jeg havde et forfærdeligt kløende udslæt overalt på kroppen i over en måned efter, at jeg havde født og man kunne intet gøre ved det, fordi jeg ammede.

Nu er jeg gravid med nr. 2 og jeg nægter at blive sat igang igen. Jeg gør det aldrig mere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg blev sat i gang 40+6, efter eget ønske og med ok fra en fødselslæge. (Af psykiske årsager, da jeg desværre kender tre kvinder, der har mistet barnet i maven i uge 41.)

Desværre er jeg en af de ca 20 % som åbenbart ikke bliver påvirket af de hormoner - jeg fik piller mandag, tirsdag og onsdag, og da der stadig ingen effekt var, fik jeg sat ballonkateter op onsdag aften. Lige som Maj 2014 må jeg sige, at det var en helt og aldeles forfærdelig oplevelse. :( Det er virkelig ikke for at skræmme dig, eller andre, og jeg kan læse mig til at flere har fået det op uden større traumer, men puha! Skal jeg en dag føde igen, vil jeg nok mest frygte, at det bliver nødvendigt med ballonkateter igen.

Nå, men det gjorde lige akkurat sit job - jeg måtte tage hjem og sove, og næste morgen var jeg lige så åben, at de kunne tage vandet.

To timer senere havde jeg stadig ikke fået veer, så efter en god tur på trapper fik jeg vedrop. Det var alt for effektivt, men når de skruede ned, holdt min krop også op med at producere veer.

Jeg var virkelig bare ikke moden til at føde!

Fordi jeg var sat i gang, skulle jeg have CTG på hele tiden, og var derfor ret bundet til sengen. Vand var udelukket. Når jeg skulle på toilettet, skulle jeg have stativ med vedrop og ledninger med. Det var meget yndigt. ;)

Efter 20 timer var jeg endelig udvidet 10 cm, men jeg fik heller ikke effektive presseveer. Det tog tre timer at få ham ud, og han stod også en smule skævt i bækkenet. Der var en læge på vej med sugekop, da jeg brugte mine sidste kræfter. ;)

Jeg var nok uheldig, at det hele var så ineffektivt. :D

Og til trods for et hårdt forløb, så har det ikke skræmt mig sådan helt vildt. ;) Skulle jeg blive gravid igen, så vil jeg stadig hellere sættes i gang, end at bekymre mig om dødt barn i maven - selvom jeg var igennem et langt og sejt forløb, så værre var det dog ikke.

Så det var endnu et eksempel på, hvordan det kan gå!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg blev sat i gang 40+6, efter eget ønske og med ok fra en fødselslæge. (Af psykiske årsager, da jeg desværre kender tre kvinder, der har mistet barnet i maven i uge 41.)

Desværre er jeg en af de ca 20 % som åbenbart ikke bliver påvirket af de hormoner - jeg fik piller mandag, tirsdag og onsdag, og da der stadig ingen effekt var, fik jeg sat ballonkateter op onsdag aften. Lige som Maj 2014 må jeg sige, at det var en helt og aldeles forfærdelig oplevelse. :( Det er virkelig ikke for at skræmme dig, eller andre, og jeg kan læse mig til at flere har fået det op uden større traumer, men puha! Skal jeg en dag føde igen, vil jeg nok mest frygte, at det bliver nødvendigt med ballonkateter igen.

Nå, men det gjorde lige akkurat sit job - jeg måtte tage hjem og sove, og næste morgen var jeg lige så åben, at de kunne tage vandet.

To timer senere havde jeg stadig ikke fået veer, så efter en god tur på trapper fik jeg vedrop. Det var alt for effektivt, men når de skruede ned, holdt min krop også op med at producere veer.

Jeg var virkelig bare ikke moden til at føde!

Fordi jeg var sat i gang, skulle jeg have CTG på hele tiden, og var derfor ret bundet til sengen. Vand var udelukket. Når jeg skulle på toilettet, skulle jeg have stativ med vedrop og ledninger med. Det var meget yndigt. ;)

Efter 20 timer var jeg endelig udvidet 10 cm, men jeg fik heller ikke effektive presseveer. Det tog tre timer at få ham ud, og han stod også en smule skævt i bækkenet. Der var en læge på vej med sugekop, da jeg brugte mine sidste kræfter. ;)

Jeg var nok uheldig, at det hele var så ineffektivt. :D

Og til trods for et hårdt forløb, så har det ikke skræmt mig sådan helt vildt. ;) Skulle jeg blive gravid igen, så vil jeg stadig hellere sættes i gang, end at bekymre mig om dødt barn i maven - selvom jeg var igennem et langt og sejt forløb, så værre var det dog ikke.

Så det var endnu et eksempel på, hvordan det kan gå!

Næste gang kan du jo vælge pks

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Wow, to vilde historier...

Jeg må nok konstatere at naturlig fødsel, kejsersnit OG igangsættelse altid vil være forskellige oplevelser/forløb... Umuligt at vide hvad man får!

Ligemeget hvad man vælger, så kan det gå galt eller være fantastisk!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Næste gang kan du jo vælge pks

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER