Barbamama

Nyt job og ferie :)

4 indlæg i dette emne

Æhm, kan I hjælpe?

Jeg har 24 dages ferie, lige knap 5 uger, fordelt med 10 dage/2 uger med løn fra tidligere ansættelse og 14 dage/knap 3 uger på feriedagpenge fra min glorværdige karriere som ledig.

De 2 uger med løn har jeg lagt i juli, hvor jeg stadig er arbejdsløs.

Jeg starter i job til august, og har lige snakket med en fra jobbet, der spørger om jeg har afholdt min sommerferie, når jeg starter. Jeg fortæller, at jeg holder de to uger, og ikke regner med at holde mere om sommeren, da det virker bøvlet og dumt at holde ferie når jeg lige er startet + jeg vil gerne gemme, så jeg kan holde ferie mellem jul og nytår og/eller i efterårsferien og/eller i vinterferien og/eller i påsken, alt efter hvad der kan fungere for min arbejdsgiver.

Hun svarer så, at man egentlig skal holde 3 ugers sommerferie, og vi snakker om muligheden for at jeg kunne holde ferie den første uge i august, så jeg ikke laver et start-stop-start på job, men jeg ville gerne lige vende det med manden og hun ville vende det med lederen om det var ok at jeg gemte ferien sådan som jeg først havde tænkt.

Jeg er ikke særlig motiveret for at holde mere ferie inden jobstart, da en uges ferie som ledig ikke gør mig anden forskel, end at slippe for at sende to ansøgninger. Omvendt kan jeg som sådan godt leve med, hvis noget af mine 14 dages feriedagpenge går til spilde (og det gør de hvis jeg ikke bruger dem - feriedagpenge kan ikke overføres til næste år), for de giver mig jo en lavere indkomst end hvis jeg arbejdede og fik løn. Eller sagt på en anden måde: hvis jeg ikke kan/må bruge alle de 14 dages ferie på et tidspunkt efter jobstart, ville jeg ikke ærgre mig over, at jeg ikke havde brugt dem i sommeren, for det havde ikke gjort nogen forskel alligevel.

Ferie i den første august vil være ok... Brian er hjemme, så han og jeg ville kunne holde lidt fri sammen + det vil give Valdemar en roligere opstart i bh efter ferien (han starter nemlig også d. 8. august), men jeg vil hellere holde ferien senere og selvom hende fra jobbet selv foreslog ugen, så synes jeg selv, det virker dumt at starte en ansættelse med ferie og frygter at give et dårligt indtryk.

Såeh... Hjælp mig, kære bk-monopol! :) Hvad gælder, hvad skal man, hvad må man, hvad ville I gøre?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg ville gemme og evt lade gå til spilde.

hvad hvis du fra tidligere arbejde var berettiget til 6 ugers ferie, som nogen jo er. Så selvom du holdte 3 ugers sommerferie ville du stadig have 3 uger gemt.

Så synes at så længe at du har max 3 ugers ferie, kan jeg ikke se problemet.

Derudover, ved jeg at min dagplejer optjener en afspadseringsdag pr. Måned pga de 48 timer i stedet for 37 timer, og dem vil du jo kunne bruge som ferie med løn i stedet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville gemme dem, da du ellers kun har 2 ugers ferie frem til næste ferieår starter, og der synes jeg er lidt når det er så mange måneder.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for input :) Jeg vil også helst gemme dem, jeg blev bare helt i tvivl om det var "okay" :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER