Forunderligt

Silke/uld undertøj til nyfødt (vinter)

33 indlæg i dette emne

Hvad er det lækreste/mest praktiske undertøj til nyfødt (og evt til lidt større barn?)

 

Med Lilly endte jeg med selv at strikke "veste" undertrøjer i silke-uld garn fra Askeladen. Man kan godt nøjes med 3 og håndvaske dem efter 3-5 dage, hvis der ikke blir spildt op ad ryggen.

http://www.askeladen.dk/10577/garn_pinde/silkeuld

 

Siden hun var ca 2 har hun brugt kraftige, bløde uld underøjer fra Askeladen om vinteren, og bomuld ca april-oktober. Jeg har kun 2 i uld og håndvasker dem hver 3-5 dage.

http://www.askeladen.dk/10729/uldtoj_beklaedning/askeladens_uldtoj/undertroje_m_strop

 

Jeg er doven og gider egentlig ikke stikke hvis der findes et lækkert alternativ  :blush Jeg syns uld tøjet fra Askeladen er MEGET kraftigt, og har ikke helt lyst til at putte det må en nyfødt, selv om de syns det er egnet.

 

Jeg tænker at silke er blødere til de helt små, men at ren silke er så uelastisk at en silke-uld blanding som regel vil være at foretrække?

 

Jeg tænker at bodyer let blir grisede af babyprut, så måske holder en babyundertrøje bedre? Men skal den være ærmeløs eller med korte eller lange ærmer? 

 

Hvad bruger I og hvad kan anbefales?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har haft både ren uld (Wheat, Joha og Kvickly) og uld/silke (IoBio) til Sofie og jeg er stor fan af begge dele :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har siden nyfødt brugt uld/silke fra Iobio til Silke Elia. Først bodyer uden ærmer, siden undertrøjer. De er dejlig smalle/lange, hvilket har passet Silke Elia rigtig godt.

Jeg har haft 2-3 stk af hver størrelse. Det har været fint, også sim spæd trods uheld.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har brugt Uld/silke fra hust & claire til Mathilde. Det er så dejligt blødt og ikke så varmt som ren uld. Både langærmede bodyer og natdragter.

Derudover har jeg bodyer uden ærmer fra joha i uld/silke som jeg bruger under bomuld

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi bruger Engel og IoBio. Både med/uden ærmer og undertrøjer i større str :)

Har også haft lidt Joha til Edith, da hun var spæd og det var også lækkert.. Jeg synes personligt uld/silke er mere lækkert at have på inderst end ren uld, så derfor er der mest af den slags undertøj :)

Edit:

De IoBio (har 5 i alt; 2 med længe ærmer til når det er meget koldt og 3 uden ærmer) bodyer jeg købte da E var et år og brugte til hun var over 2, har A brugt i over 6 mdr nu og de er stadig rigtig fine!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har også altid brugt uld/silke. Da hun var baby fra iobio og nu fra Joha. Altid uden ærmer.

Vi har haft mellem 3-5 i hver størrelse, det har fint kunne gå :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uld/silke bodyer uden ærmer fra Nøstebarn.no er mega mega lækre :super Jeg skiftede til underbukser+uld/silkeundertrøje (fra samme) da William var lidt over 2 :)

3 rækker synes jeg :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi bruger ærmeløse bodyer fra IoBio - de sidder rigtig godt på en lille ny og strækker sig over flere størrelser. Og i forhold til uheld, så vasker vi dem og lægger dem våde i solen - det fjerner alle pletter!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg købte enorme mængder lækker lækker uldbodyer, leggings og heldragter til Leonora fra Lindex, Joha, Noa Noa og nostebarn.... Virkeligheden er bare at hun er et meget varmt barn (ligesom sin mor, det havde jeg ikke lige overvejet) så hun er ved at dø hver gang jeg har puttet hende i det så vent lige med at købe større mængder ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1000 tak for jeres svar, jeg tænkte nok jeg kunne regne med jer erfarne uld elskere :)

 

Vi har brugt Uld/silke fra hust & claire til Mathilde. Det er så dejligt blødt og ikke så varmt som ren uld. Både langærmede bodyer og natdragter.

Derudover har jeg bodyer uden ærmer fra joha i uld/silke som jeg bruger under bomuld

Det er nok bare mig der ikke lige kan finde ud af siden, men jeg syns slet ikke jeg kan se noget uld/silke i deres kollektion?

 

Uld/silke bodyer uden ærmer fra Nøstebarn.no er mega mega lækre :super Jeg skiftede til underbukser+uld/silkeundertrøje (fra samme) da William var lidt over 2 :)

3 rækker synes jeg :)

Er der forskel på at købe på nøstebarn no og dk siden?  Den mindste str hedder 56/62 og det lyder jo ret stort i mine ører, som får små børn som sagtens kan passe str 50 (eller har fået indtil videre i hvert fald). Og så blir jeg nødt til at spørge - de ser fine ud de her bodyer men de koster næsten det dobbelte af fx Iobio som jeg har kigget på. Er det fordi man betaler for økologi (altså god samvititighed, sådan set) eller er de ca dobbelt så lækre/meget bedre? Normalt går jeg ikke meget op i økologi (det er en luxus jeg simpelthen ikke har råd til), men måske er der en god grund til at gøre det til en nyfødt?

 

Jeg købte enorme mængder lækker lækker uldbodyer, leggings og heldragter til Leonora fra Lindex, Joha, Noa Noa og nostebarn.... Virkeligheden er bare at hun er et meget varmt barn (ligesom sin mor, det havde jeg ikke lige overvejet) så hun er ved at dø hver gang jeg har puttet hende i det så vent lige med at købe større mængder ;-)

Det er selvfølgelig en mulighed - Lilly er dog et ret "koldt" barn der altid har skulle pakkes godt ind, så derfor forventer jeg ikke at få en lille varmeovn. Men baby 5 kan selvfølgelig arve sin fars tendens til at være ved at dø af varme hvis temperaturen overstiger 18 grader :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi bruger ærmeløse bodyer fra IoBio - de sidder rigtig godt på en lille ny og strækker sig over flere størrelser. Og i forhold til uheld, så vasker vi dem og lægger dem våde i solen - det fjerner alle pletter!

Det var et godt tip, tak

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg købte enorme mængder lækker lækker uldbodyer, leggings og heldragter til Leonora fra Lindex, Joha, Noa Noa og nostebarn.... Virkeligheden er bare at hun er et meget varmt barn (ligesom sin mor, det havde jeg ikke lige overvejet) så hun er ved at dø hver gang jeg har puttet hende i det så vent lige med at købe større mængder ;-)

Mit barn er også enorm varm! Derfor er det netop genialt med uld/silke, som gør at hun ikke er fugtig. Uden det på, sveder hun helt vildt! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Annonce ♥

Jeg blev lige opmærksom på at en del af mærkerne, bl.a Joha, "kun" har 15% silke. Da jeg er ret vild med silken både for egenskaberne og blødheden mod babyhud tror jeg umiddelbart jeg hælder mest til Iobios bodyer uden ærmer. Jeg syns nu ikke de virker ret varme til en vinterbaby  :chin:

 

Er der nogen af jer som har prøvet ren silke? Fx de her http://www.filiokus.dk/group.asp?group=91Det ser dog noget sart ud, og jeg kan ikke umiddelbart finde noget i str 50, men jeg har før haft undertrøjer i ren silke til mine store unger i børnehave alderen og det fungerede fint. I "gamle dage" kunne man også købe noget virkelig blødt garn i ren silke i Askeladen, men det ser slet ikke ud til at være til at skaffe? Er der nogen af jer strikkere som strikker i silke? Mathilde havde hjemmestrikkede undertrøjer i ren, blød silke som baby, det er ret uelastisk og mister faconen og går let i stykker, men egenskaberne, altså blødhed, absorberende og temperaturregulerende er jo dejlige. Umiddelbart syns jeg bare ikke det strikkegarn jeg kan finde i ren silke ser ud til at have den samme blødhed...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, vi har også en sommer haft ren silke, altså rå-silke, præcis fra den hjemmeside. Det er lækkert, men ikke blødt-blødt som uld/silke, synes jeg. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har været glad for både uld og uld/silke fra joha (og 2 fra iobio)

Og så har Liff lige fået en body fra Minimalisma i en bomuld/silke blanding. NUJ den er lækker og bløøøød! :7himmel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg blev lige opmærksom på at en del af mærkerne, bl.a Joha, "kun" har 15% silke. Da jeg er ret vild med silken både for egenskaberne og blødheden mod babyhud tror jeg umiddelbart jeg hælder mest til Iobios bodyer uden ærmer. Jeg syns nu ikke de virker ret varme til en vinterbaby :chin:

Er der nogen af jer som har prøvet ren silke? Fx de her http://www.filiokus.dk/group.asp?group=91Det ser dog noget sart ud, og jeg kan ikke umiddelbart finde noget i str 50, men jeg har før haft undertrøjer i ren silke til mine store unger i børnehave alderen og det fungerede fint. I "gamle dage" kunne man også købe noget virkelig blødt garn i ren silke i Askeladen, men det ser slet ikke ud til at være til at skaffe? Er der nogen af jer strikkere som strikker i silke? Mathilde havde hjemmestrikkede undertrøjer i ren, blød silke som baby, det er ret uelastisk og mister faconen og går let i stykker, men egenskaberne, altså blødhed, absorberende og temperaturregulerende er jo dejlige. Umiddelbart syns jeg bare ikke det strikkegarn jeg kan finde i ren silke ser ud til at have den samme blødhed...

Jeg købte et par bodyer i ren råsilke, fra den side du linker til, i sommer. Jeg var slet ikke fan! De fnuggede helt vildt meget og var slet ikke så bløde som jeg havde troet de ville være. Og så var pasformen ikke god til min datter. Synes den var bred men kort for størrelsen. Ift blødhed kan jeg langt bedre lide uld/silke bodyer fra Engel.

Og ellers lige nu bruger jeg uld/silke body fra Iobio. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fedt at høre jeres erfaringer  :super tak! Jeg syns det er lidt mystisk hvorfor silke nogengange er så blødt så blødt og andre gange mere sådan råt og lidt stift i det. Både hvad stof og garn angår. Men det er nok i virkeligheden bedst i blandinger...

 

Jeg kigger nok videre på Iobio mens jeg genovervejer at strikke undertrøjer selv til den første kolde tid. Ville godt nok ønske jeg kendte nogen jeg ku bestikke til det strikkearbejde  :whistling men min mor har for meget gigt og min dygtige strikkemoster har selv gang i så mange projekter. Hun vil dog måske, hvis jeg spørger rigtig pænt, strikke en lille trøje med yndige snoninger og kniplingsmønster eller sådan noget. Jeg KAN godt selv, jeg skal bare virkelig ta mig sammen, jeg har det vist ikke i blodet som visse andre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil bare lige give et lille pip. Jeg købte iobio til Adam og han har lige præcis haft den ene på én gang. Pasformen passede og passer ham bare slet ikke, fordi de er ret smalle i det. Bare inden du køber en masse af et mærke, og måske slet ikke kan bruge det, fordi baby ikke passer det ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mine børn er mærkeligt nok smalle og slanke. Pigerne får former når puberteten sætter igang. Min brors børn er til forskel meget kompakte så det tøj de har været søde at lade Lilly arve passer ofte ikke. Men jeg tror godt jeg ville turde købe Iobio :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mit barn er også enorm varm! Derfor er det netop genialt med uld/silke, som gør at hun ikke er fugtig. Uden det på, sveder hun helt vildt! :)

Jeg har også uld-silke, men ingen bliver varm og hysterisk når hun har det på så endnu har det ikke været nogen større succes... Hendes nyfødte fætter er til gengæld en istab så nu kommer det i brug

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puhaa...faldt tilfældigvis over debatten..efter jeg netop har købt garn :boo . Er gravid og har termin i November, så tænkte at jeg ville bruge ventetiden til at strikke lidt babytøj, da jeg synes uldtøj er ret pebret i butikkerne.

Jeg købte noget af det her garn i forskellige farver, som jeg regner med at strikke hue, sokker, en lille vest og eventuelt en body i, men bliver helt i tvivl, om det overhovedet kan gå an til en nyfødt? Det er 50% uld og 50% bomuld, men jeg kan se, at I hælder mest til en blanding af uld/silke, når I køber/strikker tøj til jeres børn. Jeg har ikke haft det i hænderne, så jeg ved ikke, hvordan det føles ej heller på en lille babykrop. Hvad tror I - nogen der har erfaring med en uld/bomuld blanding?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puhaa...faldt tilfældigvis over debatten..efter jeg netop har købt garn :boo . Er gravid og har termin i November, så tænkte at jeg ville bruge ventetiden til at strikke lidt babytøj, da jeg synes uldtøj er ret pebret i butikkerne.

Jeg købte noget af det her garn i forskellige farver, som jeg regner med at strikke hue, sokker, en lille vest og eventuelt en body i, men bliver helt i tvivl, om det overhovedet kan gå an til en nyfødt? Det er 50% uld og 50% bomuld, men jeg kan se, at I hælder mest til en blanding af uld/silke, når I køber/strikker tøj til jeres børn. Jeg har ikke haft det i hænderne, så jeg ved ikke, hvordan det føles ej heller på en lille babykrop. Hvad tror I - nogen der har erfaring med en uld/bomuld blanding?

Jeg har ikke vildt meget erfaring med blandinger...

Men har haft en del joha uld løbende og har også et par enkelte uld/bomuld undertrøjer samt en hue og jeg har været ganske tilfreds med begge dele...

Men vil klart sige man bør prøve sig frem da børn er forskellige også i forhold til hvad de kan tåle på deres krop ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og BTW min ældste søn er november barn og har både brugt det i små str og lidt større str uden problemer :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER