Guest

Dit bedste råd til eksamen(-snerver)

28 indlæg i dette emne

Hej piger.

Jeg står overfor to vigtige eksamener og er virkelig begyndt at have uro i kroppen, ondt i maven og nærmest panisk angst for dem.

Det er to år siden jeg sidst var til en eksamen og der var jeg højgravid og det var ikke nogle vigtige eksamener. derfor tog jeg ikke de beta-blokkere som ellers har været min tro følgesvend til eksamener de sidste mange år.

Jeg kan ikke benytte mig af dem i år, da jeg skal køre bil bagefter og så ikke må tage dem.

Så.. Hvad er jeres bedste eksamenstricks? Både til at tackle nerverne i dagene op til og på dagen, og hvad har I ellers af fif til en god eksamen?

:help

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

At være velforberedt er givent :) men også at have forberedt sig på nogle af de spørgsmål man kan risikere at få.

Når nervøsiteten rammer, kan du stoppe op og tage nogle dybe indåndinger, sådan nogle der går helt ned i maven og du ikke kan trække mere luft ind for du udånder.

Det kan også være rigtig godt at lukke af for omverdenen og lave noget, hvor din hjerne ikke kan beskæftige sig med den forestående eksamen. Er det fx en mulighed at begrave dig i en god bog, mens du venter på at skulle ind? Eller noget god musik?

Et trick som helt sikkert virker, men som bestemt ikke er alle der har lyst til at bruge, er at tage et shot vodka ca 15 min inden du skal ind. Alkoholen kan tage toppen af nerverne og vodka ligner vand og kan ikke lugtes på ånden.

Det skal absolut ikke være så meget at man bliver fuld, og om du kan køre bil efter en time til halvanden er du nok selv bedre til at bedømme. Jeg personligt ville ikke gøre det. Men det er et trick som har virket for alle på nær en.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Held og lykke :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:kram

Jeg synes det hjælper at tænke på eksamen som en køreprøve: De skal bare vurdere, om jeg er sikker at sende "videre i trafikken" eller om jeg har brug for mere øvelse. Hvis jeg er øvet nok, så ser de det, og hvis ikke, så er det jo i alle interesse at jeg får mere øvelse ;) Det er selvfølgelig en tænkemåde der ikke tager hensyn til karakter, men hvor vigtige er de i din situation?

Eller er mit - nok ret klassiske - råd, at sige til eksamen at du er nervøs. Det synes jeg i hvert fald selv er ret forløsende. Især hvis jeg kan sige det med et smil og måske få dem til at grine lidt.

Husk også, at du (sandsynligvis) er nervøs fordi det er vigtigt for dig og fordi du er god til dine ting. Hvis du gik op og ingenting kunne, så ville du ikke have noget at miste og dermed ikke være nervøs. Men at kunne sine ting, og/eller have et produkt som man har lagt reelt arbejde i og klappen så går ned, det er bittert og "værd" at være nervøs for. Men omvendt: Når du kan dine ting og/eller har et produkt, så skal de nok opdage det og så skal det nok gå fint.

Jeg siger desuden ofte til mig selv, at dagen bliver en god dag, fordi jeg ved, hvor fantastisk man har det bagefter :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og drik vand og tag dybe indåndinger. Og sig gerne "Jeg trækker lige vejret" eller "Jeg tager lige en tår vand". Så får du lige et break og lærer og censor vil sikkert også lige sænke skuldrene :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har lidt virkelig meget af virkelig mange eksamensnerver og har også taget betablokkere, men måtte ikke da jeg var gravid. Så her er mine råd:

Hvis det er den slags eksamen hvor du må snakke først, om noget påforhånd kendt, så lav et oplæg, læs det igennem 743 gange så du kan det 100% uden at kigge på dine papirer! Sig det højt i badet, i bilen osv.

Sig til eksamen at du er skidehamrende nervøs. Dvæl ikke ved det, men sig det!

Tag noget at drikke med til eksamen. Jeg har altid en cola med! Tag en tår når du får fåret i munden, når du kommer til at tale for hurtigt, når du har brug for en tænkepause.

Mind dig om at det er deres ønske at du klarer dig godt. Mind dig om at de er almindelige mennesker, det er ok at du siger 'kan du omformulere spørgsmålet osv'.

Du kan klare det :kiss Jeg gik fra at flå total sort skærm inden betablokkere, til at få nogle fine oplevelser med, til at klare det så fint uden. JA forhelvede jeg var nervøs. Helt ondsvagt nervøs. Men det påvirkede ikke min præstation.

Og lige et sidste fif. Din krop danner ondsvage mængder adrenalin og det er godt at bruge noget af det, på at løbe/hoppe/lave sprællemænd lige inden du går ind til eksamen.

Træk vejret! Vær forberedt! stol på dig selv!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fokusér på:

- dyb vejrtrækning

- tag en tår at drikke, hvis du går i sort

- tal evt. lidt langsomt, hvis du kan mærke, at din krop er ved at "stikke af" af nervøsitet (især hvis du ved, at du har tendens til at speed-talke, når du er nervøs)

- det er ok at sige "den sætning tager jeg lige forfra" eller "vil du gentage spørgsmålet?"

- hvad er det værste, der kan ske? Det er, at de siger, du ikke har bestået i denne omgang, og så napper du bare eksamen en anden gang

- eksaminator/censor glæder sig til at høre, hvad du har på hjerte, og deres spørgsmål handler om at guide dig frem til guldkornene og ikke at få dig ned med nakken

- opfind evt. en alternativ beta-blokker. Altså ikke en rigtig, men fx. en halspastil, som du kalder beta-blokker. Måske er der noget placebo-effekt at hente, hvis du gør det overbevisende ;)

 

Pøj pøj med det :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I psykologi har jeg lært at før man går ind i rummet skal man gøre sig stor -jeg plejer at strække mig helt ekstremt (for ikke at se dum ud :p) og så skal man grine! Et falskt grin kan sagtens være sagen! Så til mine eksamener så står jeg med armene strakt ud til begge sider mens jeg griner (her er det en fordel at være alene!)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm, jeg fik nogenlunde styr på nerverne, da jeg havde gået til karate et stykke tid og fået tilstrækkeligt mange høvl dér ;) Så gik jeg over til at se på censor og eksaminator og tænke "hvad kan de egentlig gøre mig... :rolleyes

Anyway, jeg plejer at sige: tag en dyb indånding, beslut dig for det, gør det!

Det gælder både eksamener og så meget andet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm, jeg fik nogenlunde styr på nerverne, da jeg havde gået til karate et stykke tid og fået tilstrækkeligt mange høvl dér ;) Så gik jeg over til at se på censor og eksaminator og tænke "hvad kan de egentlig gøre mig... :rolleyes

Anyway, jeg plejer at sige: tag en dyb indånding, beslut dig for det, gør det!

Det gælder både eksamener og så meget andet :)

Hehe det minder mig om en af mine medstuderende, der engang sagde "Hvad er det værste der kan ske? De kan ikke smide mig i fængsel. Tror jeg da ikke." :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres råd, jeg læser og tager til mig.

Mht. karakterer er det ikke vigtigt. Jeg skal bare bestå.

Mht 'hvad er det værste der kan ske'. At jeg ikke får min uddannelse. Så det er virkelig vigtige eksamener. Der er ikke mulighed for reeksamen, da disse er den sidste omgang eksamener for studerende på min ordning og hvis jeg skal op på ny ordning skal jeg også forfra med undervisning. Det vil sige så skal jeg tage to år forfra og dét kommer bare ikke til at ske :O

Måske det også er derfor jeg er SÅ nervøs allerede nu :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres råd, jeg læser og tager til mig.

Mht. karakterer er det ikke vigtigt. Jeg skal bare bestå.

Mht 'hvad er det værste der kan ske'. At jeg ikke får min uddannelse. Så det er virkelig vigtige eksamener. Der er ikke mulighed for reeksamen, da disse er den sidste omgang eksamener for studerende på min ordning og hvis jeg skal op på ny ordning skal jeg også forfra med undervisning. Det vil sige så skal jeg tage to år forfra og dét kommer bare ikke til at ske :o

Måske det også er derfor jeg er SÅ nervøs allerede nu :rolleyes

 

Nåh ja, det er også rigtigt. Men det bliver jo slet ikke aktuelt. De vil da også bare gerne have dig igennem! :) :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nåh ja, det er også rigtigt. Men det bliver jo slet ikke aktuelt. De vil da også bare gerne have dig igennem! :) :kram

Åh, hvor jeg håber du har ret!

Lige nu er jeg helt på bar bund med mit bachelor-forsvar (guldkorn fra lærere der kan huske deres bachelor-forsvar er hjerteligt velkommen ;) ) og det er om to dage, så jeg begynder sgu at blive godt presset!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tænk på at vi er også kun mennesker, os der sidder på den anden side af eksamensbordet! 

 

Og vi er vandt til at se folk der er nervøse, og vi lader det ikke tælle negativt. Det kan dog være en god idé at sige det i starten, så ved vi at vi har det at forholde os til. 

 

Hvis der bliver stillet et spørgsmål du ikke forstår, så bed endelig om at få det omformuleret - især hvis det er censor der spørger, for så gør vi typisk sådan at eksaminator omformulerer det, han/hun kender dig jo lidt bedre og ved hvilke termer og begreber der er blevet brugt i undervisningen. 

 

Gå ikke i panik hvis du ikke kan svare på et spørgsmål. Bagefter når vi skal votere, så sidder vi og vurderer om det spørgsmål du ikke kunne svare på overhovedet var relevant eller noget du burde vide, og hvis vi kommer frem til at det er det ikke (og det gør vi altså tit!), så tæller det ikke negativt. 

 

Hvad har du skrevet bacheloropgave om? Vi sætter generelt pris på, til bachelorforsvar, at man går et hak videre end man gjorde i opgaven, f.eks. fokuserer på hvordan man vil bruge det man har skrevet om fremover, hvad næste skridt i undersøgelsen ville være osv. 

 

Spørg endelig hvis du vil høre mere fra den anden side af bordet. Men bottom line er, at vi altså ikke er farlige og vi vil egentlig bare hjælpe dig med at få en god oplevelse :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tænk på at vi er også kun mennesker, os der sidder på den anden side af eksamensbordet!

Og vi er vandt til at se folk der er nervøse, og vi lader det ikke tælle negativt. Det kan dog være en god idé at sige det i starten, så ved vi at vi har det at forholde os til.

Hvis der bliver stillet et spørgsmål du ikke forstår, så bed endelig om at få det omformuleret - især hvis det er censor der spørger, for så gør vi typisk sådan at eksaminator omformulerer det, han/hun kender dig jo lidt bedre og ved hvilke termer og begreber der er blevet brugt i undervisningen.

Gå ikke i panik hvis du ikke kan svare på et spørgsmål. Bagefter når vi skal votere, så sidder vi og vurderer om det spørgsmål du ikke kunne svare på overhovedet var relevant eller noget du burde vide, og hvis vi kommer frem til at det er det ikke (og det gør vi altså tit!), så tæller det ikke negativt.

Hvad har du skrevet bacheloropgave om? Vi sætter generelt pris på, til bachelorforsvar, at man går et hak videre end man gjorde i opgaven, f.eks. fokuserer på hvordan man vil bruge det man har skrevet om fremover, hvad næste skridt i undersøgelsen ville være osv.

Spørg endelig hvis du vil høre mere fra den anden side af bordet. Men bottom line er, at vi altså ikke er farlige og vi vil egentlig bare hjælpe dig med at få en god oplevelse :)

Tak for input fra den anden side!

Jeg hat skrevet om interkulturel kompetence i engelskundervisningen. Jeg har spekuleret på om mit forsvar skal fokusere på en retning (almen demokratisk dannelse) jeg fandt ret interessant mens jeg skrev, men som jeg blev tvunget til at undlade (og også har skrevet i min afgrænsning at jeg ikke fokuserer på), men som jeg synes har en uundgåelig sammenhæng med mit emne. Jeg har brugt noget didaktik om almen dannelse i opgaven og skrevet hvorfor jeg mener det har relevans på trods af at jeg ikke ellers bruger teori om almen dannelse, så jeg kunne vel godt gå mere ind i den del af det?

Ellers ved jeg simpelthen ikke hvad jeg skal gribe fat i, som 'går ud over opgaven'. Andet end en masse kritik af min empiri, men som min vejleder skrev til mig på et tidspunkt "det er ikke din skyld af empirien ikke viser det du gerne vil have den til, det er bare din opgave at få lavet en analyse der så viser netop dét". Og det er jo så det jeg har gjort i opgaven :chin:

Argh :boo

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bliver mega påvirket af at begge mine eksamener OGSÅ handler om et produkt jeg allerede har afleveret og på en måde er ret meget ude af mine hænder.

Til bachelor-forsvaret er der jo opgaven, som jeg dybest set ikke aner hvad de synes om før jeg går i gang. Hvis den er dumpet på forhånd, kan jeg jo sige nok så meget, men hvis det bare ligger i forlængelse af noget som i forvejen er dumpet, bliver det jo bare mere dumpet af at blive udfoldet - tænker jeg :rolleyes

Til min sidste eksamen skal jeg op mundtligt i mit linjefag og skulle gerne være færdiguddannet når jeg forlader lokalet. Problemet er bare at jeg også dér får min skriftlige karakter og hvis den så er dumpet, er jeg alligevel ikke færdiguddannet :(

Jeg tror bare at jeg bliver ramt af at der er så meget på spil og at det ikke KUN handler om min præstation på dagen, men også noget som jeg på nuværende tidspunkt ikke kan gøre en skid ved :O

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis du har tid nok, så gennemgå dine opgaver igen og se om du har lavet fejl - hvis du har, så ret dem til den mundtlige del. Det tæller så meget op, hvis du kan rette dine egne fejl fremfor at lærer/censor gør det.

 

Hvis du ikke selv kan se at du har lavet nogle fejl i din skriftlige del, så er der ikke nogen eller også er de ikke store nok til at du ville dumpe. Jeg er helt sikker på, at du ikke ville kunne overse fejlen, hvis den var stor nok til at lade dig dumpe.

 

Det skal nok gå fint :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis du har tid nok, så gennemgå dine opgaver igen og se om du har lavet fejl - hvis du har, så ret dem til den mundtlige del. Det tæller så meget op, hvis du kan rette dine egne fejl fremfor at lærer/censor gør det.

Hvis du ikke selv kan se at du har lavet nogle fejl i din skriftlige del, så er der ikke nogen eller også er de ikke store nok til at du ville dumpe. Jeg er helt sikker på, at du ikke ville kunne overse fejlen, hvis den var stor nok til at lade dig dumpe.

Det skal nok gå fint :)

Fejl, det er vel ikke sådan nogle småfejl som tastefejl og sådan? Det er vel fejl i teorien eller brugen af den, ikke? :chin:

Edit: den skriftlige eksamen som jeg skal have resultatet af, har jeg ikke mulighed for at rette op på. Der får jeg bare min karakter. Den mundtlige eksamen handler om noget helt andet :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fejl, det er vel ikke sådan nogle småfejl som tastefejl og sådan? Det er vel fejl i teorien eller brugen af den, ikke? :chin:

Edit: den skriftlige eksamen som jeg skal have resultatet af, har jeg ikke mulighed for at rette op på. Der får jeg bare min karakter. Den mundtlige eksamen handler om noget helt andet :rolleyes

 

Jo fejl i teorien eller brugen af den. Fx havde jeg lavet et ganttkort (lidt alla en kalender med aktiviteter) for en lille del af en periode i den skriftlige del. Til forsvaret havde jeg så lavet et for hele perioden og havde været nødt til at ændre på det jeg havde lavet i den skriftlige, fordi det viste sig ikke at hænge sammen. Så fejl som den slags kan rettes.

 

Okay - øv. Men du kan stadig gøre det med dit bachelorforsvar?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bliver mega påvirket af at begge mine eksamener OGSÅ handler om et produkt jeg allerede har afleveret og på en måde er ret meget ude af mine hænder.

Til bachelor-forsvaret er der jo opgaven, som jeg dybest set ikke aner hvad de synes om før jeg går i gang. Hvis den er dumpet på forhånd, kan jeg jo sige nok så meget, men hvis det bare ligger i forlængelse af noget som i forvejen er dumpet, bliver det jo bare mere dumpet af at blive udfoldet - tænker jeg :rolleyes

Til min sidste eksamen skal jeg op mundtligt i mit linjefag og skulle gerne være færdiguddannet når jeg forlader lokalet. Problemet er bare at jeg også dér får min skriftlige karakter og hvis den så er dumpet, er jeg alligevel ikke færdiguddannet :(

Jeg tror bare at jeg bliver ramt af at der er så meget på spil og at det ikke KUN handler om min præstation på dagen, men også noget som jeg på nuværende tidspunkt ikke kan gøre en skid ved :O

Da jeg blev bachelor fandt jeg ud af at opgaver som var så dårlige skriftlig at de var dumpet, fik det at vide inden og slet ikke kom op og skulle foresvare den, da de jo var dumpet. Aner ikke om det gør sig gældende på andre uddannelser men kunne da forestille mig noget derhen ad

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jo fejl i teorien eller brugen af den. Fx havde jeg lavet et ganttkort (lidt alla en kalender med aktiviteter) for en lille del af en periode i den skriftlige del. Til forsvaret havde jeg så lavet et for hele perioden og havde været nødt til at ændre på det jeg havde lavet i den skriftlige, fordi det viste sig ikke at hænge sammen. Så fejl som den slags kan rettes.

Okay - øv. Men du kan stadig gøre det med dit bachelorforsvar?

Ja, det kan jeg. Selvom jeg ikke tror jeg har nogle fejl i teorien. Jeg kan i hvert fald ikke finde dem :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da jeg blev bachelor fandt jeg ud af at opgaver som var så dårlige skriftlig at de var dumpet, fik det at vide inden og slet ikke kom op og skulle foresvare den, da de jo var dumpet. Aner ikke om det gør sig gældende på andre uddannelser men kunne da forestille mig noget derhen ad

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for input fra den anden side!

Jeg hat skrevet om interkulturel kompetence i engelskundervisningen. Jeg har spekuleret på om mit forsvar skal fokusere på en retning (almen demokratisk dannelse) jeg fandt ret interessant mens jeg skrev, men som jeg blev tvunget til at undlade (og også har skrevet i min afgrænsning at jeg ikke fokuserer på), men som jeg synes har en uundgåelig sammenhæng med mit emne. Jeg har brugt noget didaktik om almen dannelse i opgaven og skrevet hvorfor jeg mener det har relevans på trods af at jeg ikke ellers bruger teori om almen dannelse, så jeg kunne vel godt gå mere ind i den del af det?

Ellers ved jeg simpelthen ikke hvad jeg skal gribe fat i, som 'går ud over opgaven'. Andet end en masse kritik af min empiri, men som min vejleder skrev til mig på et tidspunkt "det er ikke din skyld af empirien ikke viser det du gerne vil have den til, det er bare din opgave at få lavet en analyse der så viser netop dét". Og det er jo så det jeg har gjort i opgaven :chin:

Argh :boo

 

Det lyder på mig som en opgave der på ingen måde er i nærheden af at dumpe ;) 

 

Ja, netop gå ind i noget af det du var tvunget til at afgrænse ud af opgaven - det lyder meget fornuftigt. Det tror jeg er den helt rigtige vej at gå - og som noget både eksaminator og censor kan synes er spændende (og ja, vi er bare mennesker, så hvis du snakker om noget vi synes er spændende bliver vi nemt gearet :) )

 

Jeg synes heller ikke det lyder som den rigtige vinkel at kritisere din empiri for meget - det kan nemt komme til at lyde som dårlige undskyldninger eller brok... 

 

Da jeg blev bachelor fandt jeg ud af at opgaver som var så dårlige skriftlig at de var dumpet, fik det at vide inden og slet ikke kom op og skulle foresvare den, da de jo var dumpet. Aner ikke om det gør sig gældende på andre uddannelser men kunne da forestille mig noget derhen ad

 

Som sagt arbejder jeg på en helt anden professionsbachelor, men vi skal tage alle ind til forsvar når først de har afleveret bacheloropgaven. Der er jo ekstern censor på som kvalitetssikring, så vi kan ikke bare selv sige at det ikke er godt nok. Undtagelsen er ved blank aflevering, det tæller bare som et brugt forsøg og de kommer ikke ind til forsvar. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder på mig som en opgave der på ingen måde er i nærheden af at dumpe ;)

Ja, netop gå ind i noget af det du var tvunget til at afgrænse ud af opgaven - det lyder meget fornuftigt. Det tror jeg er den helt rigtige vej at gå - og som noget både eksaminator og censor kan synes er spændende (og ja, vi er bare mennesker, så hvis du snakker om noget vi synes er spændende bliver vi nemt gearet :) )

Jeg synes heller ikke det lyder som den rigtige vinkel at kritisere din empiri for meget - det kan nemt komme til at lyde som dårlige undskyldninger eller brok...

Som sagt arbejder jeg på en helt anden professionsbachelor, men vi skal tage alle ind til forsvar når først de har afleveret bacheloropgaven. Der er jo ekstern censor på som kvalitetssikring, så vi kan ikke bare selv sige at det ikke er godt nok. Undtagelsen er ved blank aflevering, det tæller bare som et brugt forsøg og de kommer ikke ind til forsvar.

Tak for dit input!!! Virkelig.

Jeg sidder her og prøver at lave et struktureret oplæg og det stikker bare hele tiden af i en eller anden retning. Nu prøver jeg kun at fokusere på det jeg måtte udelade..

Tak!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, det kan jeg. Selvom jeg ikke tror jeg har nogle fejl i teorien. Jeg kan i hvert fald ikke finde dem :P

 

I så fald dumper du ikke ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER