Barbamama

Vask af undertøj

42 indlæg i dette emne

Okay piger. Nu skal svesken på disken! Hvordan, hvor tit, hvor varmt og i hvad, vasker I jeres undertøj?

Det er faktisk både et mysterium og en kilde til frustration for mig... Fordi jeg synes at alle dem, der mener at vide noget om bakterier holder hårdt på at trusser/underbukser siger at de skal vaskes på 60 grader, mens alle undertøjsekspedienterne siger at 30-40 er fint.

Indtil jeg blev gravid første gang, vaskede jeg mine trusser på 30 uden at skænke det en tanke og uden at opleve nogle former for problemer ved det.

Men i graviditeten købte jeg så nogle mormor/gravid-trusser som kunne tåle 60 grader og så røg de jo med der, og så kom jeg til at snakke med min mand om det, og han synes faktisk det er lidt ulækkert kun at vaske på 30. Noget i mig tænker også, at hvis trusser og underbukser kan vaskes på 30, så kan håndklæder (som jo bare bruges til at tørre vand af fra en vasket krop eller vaskede hænder...) i hvert fald også...

Jeg har jo egentlig ikke oplevet problemer ved at vaske på 30... Men de bakteriekloge siger vel ikke 60 bare for sjov (og ekspedienterne ville nok sælge mindre, hvis de overgav sig og sagde 60, for så ville alle deres trusser jo være ubrugelige...).

Og så er der bh'er... Som ekspedienterne siger skal håndvaskes. Men som immervæk sidder tæt på ens armhuler. Og jeg ved ikke med jer, men jeg kan altså godt komme til at svede trods deodorant. Nå ja, og hvis man ammer, kan der komme mælk på... Jeg har svært ved at se, hvordan det bakteriemæssigt harmonerer med håndvask. Jeg læste i øvrigt et sted, at mange kvinder vasker deres bh'er for sjældent...

Men jeg tænker også, at det jo ikke kun er graderne, men også sæben. Og er det så i virkeligheden helt forældet at vaske ved 60? Eller omvendt, hvis vores sæbe gør det forsvarligt at vaske ved 30, er der så alt muligt giftigt i vores vaskepulver?

Jeg er endt med at have meget kedelige bomuldstrusser, som kan vaskes på 60 grader, og tilsvarende kedelige bh'er (for hvor fedt er det at have en flot blonde-bh hvis trusserne ikke matcher?). Bh'en kan jeg finde på at bruge 2 måske endda 3 dage, men noget i mig synes at den skal til vask efter en. Den bliver vasket i maskine på 30 grader. Trusserne ryger til vask efter 1 dag og vaskes på 60. Jeg synes det er "trygt" at trusserne vaskes så varmt, men jeg SAVNER det pæne undertøj, der kun tåler 30-40 grader...

Hvad gør/tænker I andre? Har I evt nogle gode fif? :)

(Hilsen moren, der efterhånden synes, det er svært at være feminin, når parfumen er bandlyst, undertøjet skal vaskes på 60, tøjet skal tåle tusch/græs/tumle, håret sidder i praktisk knold, søvnen er mangelfuld og tid til make-up nedprioriteres <_< )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg vasker både bh'er og trusser på 30 grader. Hvilket min mor også er forfærdet over - for hun mener trusserne skal ha 60 grader.

Men jeg synes altså det ødelægger de pæne trusser, hvis de blir vasket på 60... Og omvendt synes jeg de virker rene på 30.

Er spændt på at følge med her, for har selv stået i samme overvejelser.

Vasker jo f.eks. Mandens boksershorts på 60 g. Og ku ik drømme om at vaske dem på mindre... Men kan jo ikk lige forklare forskellen...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vasker som regel trusser på 60 grader men de kommer også med i en 40 graders hvis det lige passer. Så det er lidt en blanding. Ville dog ikke have det helt godt ned at vaske dem på 30 bare. Men jeg har så heller ikke nogle sååå fancy trusser må jeg indrømme :blush synes sagtens dem jeg har kan holde til det. Men kan godt se det hvis man har nogle finere.

Og så er jeg nok en af dem der vasker bh'er alt for sjældent :blush

Ikke mens jeg ammer - nu bruger jeg også en ganske kedelig men behagelig amme bh som kan smides i maskinen på 40 grader.

Men ellers er jeg opdraget til at håndvaske mine bh'er og derfor sker det mol ikke så tit som det burde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

God tråd! Jeg tænker det samme.

Pt vasker jeg undertøj (mit, boxershorts kører jeg altid på 60 - hvilket i sig selv er en mærkværdig opdeling) på 40.

(Og jeg er også træt af at være en kedeligt udseende gylpe/snotklud <_< )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm, interessant at der er forskel :chin:

Jeg vasker alt undertøj på 40 grader minus bh som kun får 30 grader på uldprogram. Jeg synes det med bakterierne skal have 30-40-60 grader afhænger af hvem man spørger. Tror lidt jeg hsr konkluderet at eftersom ingen af os bliver syge eller lider af tilbagevendende problemer i underliv eller armhuler så er den måde vi gør det på godt nok hos os.

Jeg vasker nok også bh'er for sjældent :blush Synes i hvert fald det er træls der er farveforskel på bh og trusser <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Trusser altid 60 - også se fine

Bh'er 30-40 grader

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vasker mit undertøj på 60 grader - evt i vaskepose. Jeg synes personligt 30-40 er for lidt.

Jeg har masser af tøj (især det fra usa) hvor der står det kun må få meget lave temperaturer. Jeg synes det er ligesom når der står på dåsen med peanuts "may contain nuts" ;) altså noget producenten skriver for at undgå søgsmål. Jeg synes ikke, jeg har problemer med det, men det kan da godt være det pæne undertøj bliver hurtigere forvasket at se på...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Trusser altid 60 - også se fine

Bh'er 30-40 grader

Går det ikke i stykker hurtigt så? :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vasker alt undertøj på 40 grader.. Både det fine og det mindre fine. Hvis jeg havde svamp, meget udflåd, havde trusser på i længere tid end en dag så ville de få 60 grader.

Håndklæder brugt til kroppen vasker jeg også kun ved 40 grader.. Medmindre at en af os (igen) har svamp eller andet smitsomt...

Jeg bruger helt almindelig vaskepulver og skyllemiddel til håndklæder :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Trusser 60 grader - også selvom der står 40. De aller-fineste (som jeg sjovt nok sjældent går med) ryger dog ind på 40 grader.

Bh'er ryger til vask efter to dage og kommer i vaskepose på finvask/uldprogram.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Går det ikke i stykker hurtigt så? :chin:

Altså trusserne bliver måske en smule forvasket men ellers ikke.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altid undertøj på 60!!!! Må indrømme, at jeg synes andet er ulækkert, netop pga bakterier :blush og jo, på sigt bliver farven kedelig/forvasket, men har aldrig oplevet, at de er krympet eller lign. Og de fleste af mine trusser er "fine".

Bh'er vasker jeg i vaskepose på 30 grader.

BTW: jeg skifter trusser dagligt, og bh'er sådan ca hver 3.-4.dag, her i varmen oftere. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vasker alt vores tøj ved 30 grader. Undtagelserne er:

- meget beskidt sportstøj, håndklæder og sengetøj (60 grader)

- køkkenklude, viskestykker og alt der har (eller jeg har mistænkt for) været i kontakt med afføring. F.eks. de stofbleer Alexander bliver skiftet på (90 grader).

- derudover er jeg nogle gange plaget af svamp i underlivet. Den bedste kur mod det er absurd mange trusseskift - og så skal de kogevaskes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vasker alt vores undertøj på 40 grader. Det bliver fint rent, og vi har ingen problemer med vores hygiejne.

Mine BH'er vasker jeg i hånden, da de ellers går i stykker.

Skifter trusser hver dag, og BH nok ca hver 6-7 dag. Jeg bruger dog en sportsbh på arbejdet som jeg skifter hver 3 dag ca. Og skifter så til alm BH hvis jeg skal ud. Når jeg er hjemme er jeg altid uden BH :lol nogen gange er jeg også uden BH når jeg er ude haha, så den bliver ikke brugt så meget. Derfor kun hver 6-7 dag :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres svar, det er interessant læsning :balloons

Især at nogle af jer vasker fine trusser på 60, uden at de dør fuldstændig af det :chin:

Måske jeg skulle kaste mig ud i noget fint og så prøve at vaske på 60 og se hvad der sker :)

Er der nogen, der har/vil dele erfaringer om, hvilke mærket af fine trusser, der klarer 60 vask? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vasker trusser (og boxershorts - ingen forskelsbehandling her :P) på 40 eller 60 grader alt efter hvad der lige passer/ellers kan fylde maskinen. H&M klarer fint 60 grader - også dem med blonder ;)

Bh'er bliver vasket i vaskepose på 40 grader.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres svar, det er interessant læsning :balloons

Især at nogle af jer vasker fine trusser på 60, uden at de dør fuldstændig af det :chin:

Måske jeg skulle kaste mig ud i noget fint og så prøve at vaske på 60 og se hvad der sker :)

Er der nogen, der har/vil dele erfaringer om, hvilke mærket af fine trusser, der klarer 60 vask? :)

Triumf klarer det fint, synes jeg.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så skal jeg da i h&m :shop (hmm, hvis de så har bh'er der kan rumme min efterhånden relativt store barm :unsure )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De fleste af mine trusser er af nylon/silke-agtigt-stof. Har både af calvin Klein, change, triumph, Marie jo mv..

Prøv med et enkelt par først, hvis du er i tvivl. For mig vejer "bakterierne" (altså at de skal væk!) højere end æstetik

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De fleste af mine trusser er af nylon/silke-agtigt-stof. Har både af calvin Klein, change, triumph, Marie jo mv..

Prøv med et enkelt par først, hvis du er i tvivl. For mig vejer "bakterierne" (altså at de skal væk!) højere end æstetik

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tjah, det foregår ikke helt skarpt herhjemme - men i nogenlunde overenstemmelse med, hvad jeg kan læse mig frem til, så bliver undertøj som andet tøj vasket ved relativt lave temperaturer med dertil beregnet vaskemiddel og en skefuld vanish hygiene. Og så bliver maskinen jævnligt kørt igennem på højere temperaturer, lister bliver tørret af osv, så der ikke kommer til at bo noget skummelt derinde. Jeg maskinvasker mine bh'er, og så må de holde lidt kortere, for tøj, der skal håndvaskes, får jeg simpelthen ikke brugt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lige en lille anekdote til det med at vaske bh'er i vaskemaskinen ;)

Jeg var i Hunkemöller igår og prøvede badetøj og bh. Jeg snakker med den søde ekspedient (som har monster god tid, fordi der er karneval og dermed nul kunder) om det her med vask. Da jeg fortæller hende, at jeg smider mine bh'er i vaskemaskinen, spærrer hun øjnene helt op og siger helt dramatisk: "Ej det må du ikke! Bøjlen kan ryge ud og så SMADRER den din vaskemaskine!!". :lol

Jaja, man skulle nok have været der, men jeg skal love for at undertøj pludselig blev meget farligt og ondskabsfuldt lige der :lol

Iøvrigt gav hun mig det tip, at man kan vaske ved at putte i en balje sæbevand og bagefter spule med bruseren. Det lød faktisk slet ikke så besværligt endda :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Trusser og boxershorts får 60 grader. Bh'er 40 grader i vaskepose. Mine bh'er bliver nok vasket alt for sjældent...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lige en lille anekdote til det med at vaske bh'er i vaskemaskinen ;)

Jeg var i Hunkemöller igår og prøvede badetøj og bh. Jeg snakker med den søde ekspedient (som har monster god tid, fordi der er karneval og dermed nul kunder) om det her med vask. Da jeg fortæller hende, at jeg smider mine bh'er i vaskemaskinen, spærrer hun øjnene helt op og siger helt dramatisk: "Ej det må du ikke! Bøjlen kan ryge ud og så SMADRER den din vaskemaskine!!". :lol

Jaja, man skulle nok have været der, men jeg skal love for at undertøj pludselig blev meget farligt og ondskabsfuldt lige der :lol

Iøvrigt gav hun mig det tip, at man kan vaske ved at putte i en balje sæbevand og bagefter spule med bruseren. Det lød faktisk slet ikke så besværligt endda :)

:lol

Jeg bruger nu også altid vaskepose af hensyn til de farlige farlige bøjler :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:lol

Jeg bruger nu også altid vaskepose af hensyn til de farlige farlige bøjler :D

:ditto Især efter man har haft en BH-bøjle siddende fast i maskinen...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER