lpd

Spørgsmål ang barsel (studerende)

36 indlæg i dette emne

Det kan jeg godt forstå. :kram2

Hvorfor kan han ikke få andet job så længe du studerer? Er det mon fordi lønnen er høj nok til at I kan leve af den alene (plus SU?)?

Ja, det er fordi vi sidder med hus, bil osv, og jeg får 5000 i SU - det kommer vi ikke så langt for. P er uddannet landmand, og det vil han ikke tilbage til og desuden giver det ikke nok. Han tjener rigtig godt nu, men vi har jo tilsvarende udgifter, så vi er jo ikke sådan nogle der vælter i penge :D

Når han skal have job herhjemme vil han gerne noget a la pedel, eller vicevært. Hvis han kan få lov at fælde træer og køre på traktor en hel dag ville han være lykkelig - men det er jo ikke lige det der giver en halv mil om året ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg forstå dig så godt mht ikke at kunne få sig selv til at kunne give slip på ens guldklump.:-)

Håber det kan lade sig gøre for jer økonomisk..vi valgte også at jeg skal holde orlov fra mit studie..jeg blir så lidt forsinket.. Men pyt..tiden med lillemanden er så godt givet ud..❤️

Var det svært at søge om og hvor længe holdt du? Jeg er under fremdriftsreformen (:shooter), så jeg er lidt nervøs for om det egentlig er til at få lov til.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det skal føles rigtig i maven når man sender sin lille pode afsted, ellers er det nærmest tortur. Så jeg forstår virkelig jeres tanker.

Håber det økonomisk kan lade sig gøre, for det lyder til at være den bedste beslutning for A og dig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du har jo altid lov til at gå på orlov, så længe du har gennemført første studieår. Nogle studier kan ikke garantere, at der er en ledig plads, når du vender tilbage, især hvis det er et studie med specielle linjer eller tilvalg. Men uden at kende så meget til dit studie, så vil jeg ikke tro, at det er det værste i den forbindelse. :)

(Jeg må indrømme, at jeg arbejder med studieadministration ;) - men jeg ved ikke, om der er kommet yderligere tiltag siden jeg selv gik på barsel!)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du har jo altid lov til at gå på orlov, så længe du har gennemført første studieår. Nogle studier kan ikke garantere, at der er en ledig plads, når du vender tilbage, især hvis det er et studie med specielle linjer eller tilvalg. Men uden at kende så meget til dit studie, så vil jeg ikke tro, at det er det værste i den forbindelse. :)

(Jeg må indrømme, at jeg arbejder med studieadministration ;) - men jeg ved ikke, om der er kommet yderligere tiltag siden jeg selv gik på barsel!)

Det lyder godt! Jeg har gennemført alle eksamener på første år :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og det er selvfølgelig uden SU, som du selv er klar over. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lpd, jeg vil lige pippe om at du kan søge dispensation og dermed få pointkravsnedsættelse (hvilket man, vidst nok, har mere eller mindre ret til når man er gravid/har et lille barn). Jeg søgte om det og fik det prompte. Jeg ender med at tage 15 ECTS-point HELE næste skoleår. Det gør at jeg kan få min almindelige SU + min barsels SU (miks klip). Det kræver at jeg samlet set ikke bliver mere end 60 ECTS-point forsinket og hele tiden får nye point (man kan finde en liste over antal SU-klip vs. antal beståede point). Jeg er lidt heldigere stillet fordi jeg kun mangler 60 point og derfor "har lidt at gi' af" på point-fronten. 

Jeg ved ikke hvad du læser, men måske det kunne være en mulighed at læse på halvtid/endnu mindre tid (bare være obs. på pointkrav vs. antal SU-klip) og så lave selvstudie de uger du er alene med A og så få din kæreste til at tage A når han er hjemme, så du kan komme i skole? Det kræver selvfølgelig at I ikke har obligatorisk undervisning fast hver uge i de(t) fag du vælger at følge. På den måde vil du ha' ret til almindelig SU. Hvis du ændrer dine barselsklip fra dobbelt klip til enkelt klip vil du kunne få udbetalt miks-klip fra september (såfremt du har flere barsels-klip tilbage).

 

Ej, jeg ved ikke om det overhovedet giver mening, det jeg har skrevet. Og så godt at I gerne vil holde ham hjemme til september '17 (er det pga. det er nemmere at få pasning derfra, eller fordi det hellers ikke passer med dine semestre?)

 

Jeg har brugt utallige timer på at granske mit universitets SU-side, læse i min studieordning og snakke med diverse SU-kontorer, det skal sku ikke være for let at få et barn på SU :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Annonce ♥

Jeg studerer også på nedsat tid (eller færre ects) og får SU. Men jeg er så heller ikke i nærheden af at løbe tør for klip. Men prøv at søge dispensationer for forlængelse og nedsatte krav til ects. Småbørn er et ret godt kort at spille.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror ikke det er muligt at læse på nedsat tid. Vi har mødepligt og jeg kan ikke helt se hvordan mine semestre skal passe sammen, hvis jeg ikke "får det hele med"?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER