lpd

Spørgsmål ang barsel (studerende)

36 indlæg i dette emne

Jeg kan mærke eg slet ikke er klar til at aflevere A i vs når han er 6 måneder :( synes han er for lille og jeg føler at jeg er blevet snydt for rigtig meget barsel allerede, i og med det indtil nu udelukkende har handlet om damage control.

Men men men jeg er studerende og har 6 dobbeltklip, altså jeg skal starte igen til september. Jeg ser simpelthen ikke andre muligheder? Jo, så skal keg droppe ud og finde en anden med opstart til januar - men hvad så indtil da?

Er der overhovedet noget at gøre?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Du kan jo bruge klippene enkeltvis, så strækker de sig i 12 måneder :)

Er det mon muligt at få et job i den mellemliggende periode fra januar til din uddannelse atter starter op?

:kram2 jeg forstår dig godt! Jeg gjorde det samme dengang med William!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du kan jo bruge klippene enkeltvis, så strækker de sig i 12 måneder :)

Er det mon muligt at få et job i den mellemliggende periode fra januar til din uddannelse atter starter op?

:kram2 jeg forstår dig godt! Jeg gjorde det samme dengang med William!

Ja men jeg har jo allerede brugt en hel del af dem - og synes ikke vi har råd til at stå uden indtægt fra min side :(

Det med job tør jeg ikke satse på, vi bor på landet og det eneste der er at få er er mest weekend og aften, og det duer jo ikke når ejg er meget alene med ham.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er det muligt at få tilskud til selv at passe ham i din kommune? Så kan du have ham hjemme et helt ekstra år, til du kan komme på din uddannelse til september næste år?

Det er guld værd :wub

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad læser du? :kram

Har du haft noget studiejob?

Kan du mon på nogen måde være kvalificeret til barselsdagpenge? :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og hvad med su lån? Hvis nu du kunne få allermest af det nu og så begynde at lægge til side. Så kunne det måske strækkes lidt mere?

Håber du finder en løsning, søde. Jeg kan godt forstå du føler dig snydt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad med din mand? Har han ikke ret til noget barsel? 

 

Du vil sandsynligvis kunne søge (forlænget) orlov fra dit uddannelsessted, og dermed starte op igen til januar, så den del ville jeg ikke bekymre mig for meget for. Men hvis du allerede har brugt dine ekstra SU klip ved jeg desværre ikke hvordan du skal få penge ind... 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu ved jeg ikke hvad du læser, eller om det overhovedet er en mulighed for dig. Men du kan jo godt være studieaktiv, altså tilmeldt undervisning og eksamen, uden at dukke op. Når eksamen så kommer, så går du op og dumper (eller blanker, same same). På denne måde får man SU, fordi man er studieaktiv.

Der er dog flere ting, man skal være opmærksom på, hvis man gør dette. Det første er fremdriftsreformen, det er lidt forskelligt, hvordan den er implementeret på de forskellige uddannelser, men nogen steder bliver man automatisk tilmeldt den første reeksamen, samtidig med man bliver tvangstilmeldt næste semester.

Den anden ting er, at man max må falde et år bagud på sin uddannelse, for at være berettet til SU. Man må altså max dumpe, hvad der svarer til et år i alt.

Igen afhængigt af studie, så kan du ho overveje, hvorvidt du er i stand til at gennemfører selvstudie hjemme (duer bare ikke rigtig, hvis du har klinik/praktik perioder).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg startede meget tidligt på studiet, og for at få mere tid derhjemme, valgte jeg at forlænge mit studie med et halvt år ved at udskyde nogle eksamner. Min læge var helt med på, at jeg var ret presset af studiet og at være nybagt mor, så hun skrev en lægeerklæring, så jeg ikke brugte eksamensforsøg. Jeg havde en del selvstudie, hvilket fungerede ret fint, også da hun startede i vuggestue og fik en blid start.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ih hvor har I mange gode ideer, TAK! Jeg er under fremdriftsreformen og der bliver ført tilsyn med om vi er tilstede (hvilket egentlig er fair nok), så det med bare at blive hjemme går ikke desværre.

Jeg har overvejet om vores økonomi kunne bære at jeg startede til februar, men så passer det ikke med mine semestre. Jeg blev sygemeldt på 3.semester, som jeg skal tilbage på her 1.september. Åhhh hvis jeg ikke havde haft den skide sygemelding kunne vi måske have klaret det de ekstra par måneder!

Øv. Jeg er desværre ikke berettiget til barselsdagpenge. Må nok indse at det bare er sådan det er, og så håbe det kommer til at passe bedre sammen ved næste barn! Jeg må fokusere på at jo hurtigere jeg bliver færdig med udd og får job, jo hurtigere kan min kæreste få et job hvor han er mere hjemme - selvom jeg synes min mus er for lille :( men mon ikke det nok skal gå alt sammen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er det en mulighed at din kæreste tager noget barsel?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er det en mulighed at din kæreste tager noget barsel?

Nej, han har desværre ikke noget barsel :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bare en tanke....

Er der en anden der kan have ham til han bliver lidt større, din mor eller en anden tæt på?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har du ikke en god studievejleder, du kan snakke med om dine muligheder? :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej, han har desværre ikke noget barsel :unsure

Er du sikker?

For når du er på SU så bruger du jo ikke af de 32 ugers barsel alle har ret til inden barnet er 8 år.. Praktisk talt vil det sige at de 32 uger er din mands og må kun bruges af faren fordi du er på SU..jeg har netop talt med udbetaling Danmark om det..det var dem der fortalte det til mig:-) Så faktisk kan din mand afholde 32 ugers barsel på barselsdagpenge.. ( såfremt han har et job der vil gå med til det)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er du sikker?

For når du er på SU så bruger du jo ikke af de 32 ugers barsel alle har ret til inden barnet er 8 år.. Praktisk talt vil det sige at de 32 uger er din mands og må kun bruges af faren fordi du er på SU..jeg har netop talt med udbetaling Danmark om det..det var dem der fortalte det til mig:-) Så faktisk kan din mand afholde 32 ugers barsel på barselsdagpenge.. ( såfremt han har et job der vil gå med til det)

Han arbejder offshore, så han har kun de 14 dage :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bare en tanke....

Er der en anden der kan have ham til han bliver lidt større, din mor eller en anden tæt på?

Nej det er der desværre ikke :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har du ikke en god studievejleder, du kan snakke med om dine muligheder? :kram2

Ja og nej. Der er selvfølgelig en studievejledning, men det er sådan nogle der ikke rigtig ved noget :prik

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Han arbejder offshore, så han har kun de 14 dage :)

Er det chefen der siger det?

For alle får jo de 32 ugers barselsorlov betalt med barselsdagpenge fra udbetaling Danmark..(normalt så holder moren dem jo, men er moren på barsels SU klip kan hun ikke holde dem, og så tilfalder de automatisk faren.. Som så kan bruge af den indtil barnet er 8 år..

Det er ihvertfald det vi fik oplyst af udbetaling Danmark..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min eks arbejdede også på vandet, og det er korrekt - han var også lønnet anderledes, så måske det spillede ind også. Men han havde heller ikke ferie, fx. Medmindre han selv betalte 100% af den selvfølgelig...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er det chefen der siger det?

For alle får jo de 32 ugers barselsorlov betalt med barselsdagpenge fra udbetaling Danmark..(normalt så holder moren dem jo, men er moren på barsels SU klip kan hun ikke holde dem, og så tilfalder de automatisk faren.. Som så kan bruge af den indtil barnet er 8 år..

Det er ihvertfald det vi fik oplyst af udbetaling Danmark..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan du ikke ændre dobbeltklippene til enkeltklip? Jeg ved godt det ikke giver et helt år hvis du allerede har fået nogle klip udbetalt, men så havde du da en indtægt i nogle flere måneder.... Husk i øvrigt at man selv skal melde SU til igen, den bliver åbenbart annulleret når man er på barsel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå, vi har lige fået besked om at vi ikke kan få plads til ham i vs. De dp der har plads er jeg ikke sådan ovenud begejstret for.

Vi går nu med overvejelser om at holde ham hjemme indtil sommer 2017, hvor han er 1,5 år. Dvs jeg skal søge om orlov fra mit studie og vi skal leve på P's løn :unsure

Men det er det der føles mest rigtigt lige nu. Vi skal lige have regnet helt på om det kan lade sig gøre, men det tror jeg godt det kan, hvis vi tænker os om økonomisk.

Det betyder så også at min uddannelse bliver udsat endnu et år, dvs der går 5 år før P kan få et andet job hvor han er mere hjemme, så det skal vi også lige vurdere lidt på.

Øv jeg synes det er svært, men er virkelig ikke klar til at give slip på min lille mand.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kan jeg godt forstå. :kram2

Hvorfor kan han ikke få andet job så længe du studerer? Er det mon fordi lønnen er høj nok til at I kan leve af den alene (plus SU?)?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå, vi har lige fået besked om at vi ikke kan få plads til ham i vs. De dp der har plads er jeg ikke sådan ovenud begejstret for.

Vi går nu med overvejelser om at holde ham hjemme indtil sommer 2017, hvor han er 1,5 år. Dvs jeg skal søge om orlov fra mit studie og vi skal leve på P's løn :unsure

Men det er det der føles mest rigtigt lige nu. Vi skal lige have regnet helt på om det kan lade sig gøre, men det tror jeg godt det kan, hvis vi tænker os om økonomisk.

Det betyder så også at min uddannelse bliver udsat endnu et år, dvs der går 5 år før P kan få et andet job hvor han er mere hjemme, så det skal vi også lige vurdere lidt på.

Øv jeg synes det er svært, men er virkelig ikke klar til at give slip på min lille mand.

Jeg forstå dig så godt mht ikke at kunne få sig selv til at kunne give slip på ens guldklump.:-)

Håber det kan lade sig gøre for jer økonomisk..vi valgte også at jeg skal holde orlov fra mit studie..jeg blir så lidt forsinket.. Men pyt..tiden med lillemanden er så godt givet ud..❤️

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER