MaleneB

Erfaringer med at stoppe amningen?

6 indlæg i dette emne

Jeg er virkelig i dilemma, så søger erfaringer. Så kan jeg måske tage en beslutning ud fra jeres råd eller ud fra den statistik i kan give mig.. ;)

Freya er 15 måneder og jeg ammer hende stadig. Jeg ammer ca 3 gange efter hun er lagt for natten og så ca 2 gange i løbet af dagen. Det er bestemt ikke altid ved alle 3 natmåltider hun spiser. Jeg havde håbet hun selv ville trappe ned på amningen og til sidst stoppe, men det er der bestemt ikke udsigt til foreløbig. Og jeg må indrømme at jeg er ved at være træt af at amme. Træt af at være den eneste der kan tage hende om natten og derfor er nødt til at være hjemme om aftenen til hvis/når hun vågner. Hun falder nemlig i søvn hurtigt når jeg ammer hende, og det kan tage evigheder, hvis en anden prøver eller hvis jeg ikke ammer.

Samtidig er jeg ret sikker på hun stadig bruger min mælk som næringskilde i løbet af en dag. Hun tager på som hun skal, men hun er småtspisende og selektiv i, hvad hun spiser.

Men mit dilemma er på om, hvis jeg stopper amningen, begynder hun mon så at spise mere rigtig mad, eller ender jeg med et sultent barn der taber sig? Vil hun begynde at sove igennem en hel nat, eller får vi et barn som er rocker svær at få til at sove igen, når hun vågner? Eller en mellemvej hvor hun stadig vågner, men så måske kan falde i søvn igen med lidt hjælp af en sut, vuggen og en bamse måske?

Og hvis jeg skulle stoppe, skal man så tage en kold tyrker eller trappe ned? Og hvilket måltid tager man så fra først?

Håber der er nogle med råd og/eller erfaringer derude der kan vejlede mig lidt.

Og jeg ved at ingen børn er ens, derfor håber jeg på mange svar som måske kan give mig et overordnet mønster på hvad der virker og hvad der ikke gør...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Altså da jeg stoppede med at amme Henry trappede jeg langsomt ned, der var det nat måltiderne der blev dropper først, for sundhedsplejersken sagde at det skulle han kunne undvære, så det var nogen lidt hårde nætter hvor sutten blev brugt meget.

En af mine veninder var nød til at sove et andet sted så hendes mand tog nætterne for han lugtede ikke af mælk..

Ville måske gøre det sådan at hun blev ammet lige ind putning og så tidligt om morgenen igen.

Ved ikke hvornår jeres måltider om dagen ligger men jeg stoppede den om morgenen først da han også meget gerne ville have grød så det fik han i stedet.

Den sidste amning var jeg måske lidt hård med, men han var begyndt at bide mig så meget at jeg sad helt anspændt når han blev ammet så kunne ikke holde det ud.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg trappede ham ud af natteamningerne ret tidligt. Og det gjorde underværker for søvnen! Han spiste ikke rigtig så meget der om natten alligevel, brugte mig bare som sut når han lige vågnede lidt op. Det tog tre nætter med temmelig utilfreds baby, derefter begyndte han at sove igennem om natten. Nogle gange var jeg lige inde og vende ham/putte dynen om ham.

Det er ikke alle der kan holde ud at sidde med et grædende barn, uden at tilbyde det barnet efterspørger, men det bed jeg i mig. Natte-ammestoppet betød en total ændring af vores søvn, trivsel og hverdag, så det var kampen værd for os. Og som sagt gik det meget stærkt...

Med til historien hører, at jeg har en meget stor dreng, der absolut ikke mangler næring, og det hjalp mig i min beslutning om at stoppe.

Så jeg tænker, at du skal prøve med en kold tyrker i forhold til natteamningerne. Læg dig helt fast på beslutningen, stå fast og hav tålmodighed. Efter få dage vil I måske være kommet over på den anden side. Og husk at det også er for hendes skyld. Hendes søvn bliver også forstyrret af at vågne mange gange. Måske kan disse tanker hjælpe dig (for det er ikke skide sjovt hvis barnet bare græder og græder. Man er fristet til at hive babsen frem...)

Held og lykke

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her var det også nemmere at tilbyde bryst, end at tage kampen om natten, men da jeg tog kampen, gik hun i løbet af 1-2 uger fra at vågne 4-5 gange om natten til at hun nu har sovet igennem for første gang. Den sidste amning jeg skar væk, var den hun fik inden sengetid.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså da jeg stoppede med at amme Henry trappede jeg langsomt ned, der var det nat måltiderne der blev dropper først, for sundhedsplejersken sagde at det skulle han kunne undvære, så det var nogen lidt hårde nætter hvor sutten blev brugt meget.

En af mine veninder var nød til at sove et andet sted så hendes mand tog nætterne for han lugtede ikke af mælk..

Ville måske gøre det sådan at hun blev ammet lige ind putning og så tidligt om morgenen igen.

Ved ikke hvornår jeres måltider om dagen ligger men jeg stoppede den om morgenen først da han også meget gerne ville have grød så det fik han i stedet.

Den sidste amning var jeg måske lidt hård med, men han var begyndt at bide mig så meget at jeg sad helt anspændt når han blev ammet så kunne ikke holde det ud.

Av! Freya har heldigvis aldrig bidt. Hun har så også stadig kun 2 tænder i undermunden.

Dagsmåltiderne er et sen eftermiddag og så en blanding af.morgen eller aften. Morgen er hun nogle gange vågnet 1-1.5 timer før og har spist, så der skynder jeg mig normalt at lave morgenmad hun så får. Har også prøvet hun ikke rigtig gider om morgenen. Aften sker heller ikke altid. Ofte er hun for træt eller optaget af andet rille sådan rigtig at ville spise. Men det sker da at hun spiser lidt. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og dejligt med jeres erfaringer. :)

Tror snart vi prøver at tage kampen for at droppe natamningerne i første omgang og se hvordan det går.

Har også talt med min mand om det i dag og den er han med på - også at han så tager hende de nætter, så jeg ikke er inde og lugte af mælk... det skal dog lige passes ind med vores arbejdsskemaer.

Derefter kan vi jo så vurdere om hun kan trappe ud af resten også.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER