My love

Peanut/jordnødde allergi

5 indlæg i dette emne

Nogen af jer der har børn med denne allergi?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Heldigvis ikke os :)

Er det ikke noget med at den er ret sjælden, men tilgengæld temmelig voldsom?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Heldigvis ikke os :)

Er det ikke noget med at den er ret sjælden, men tilgengæld temmelig voldsom?

Jeg mener jeg læste af 0,6% af danskerne har det. Det går på luftvejene ved vores datter hvis hun får jordnødder.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeghsr passet et barn i USA med ret voldsom peanut allergi.

Hvad da?

Vores datter har det, og jeg savner en masse viden inden for området. Synes det kan være svært at gå uden om de ting der også kan krydse med jordnødder. Og går i en konstant frygt for hun skal reagere.

Hun var i april med ambulance da hun reagerede på en trøffel. Og i torsdags måtte vi afsted igen. Dog vides der ikke hvad hun reagerede på da det hun fik ikke indeholdt jordnødder, og det satte sig kun i munden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved ikke en masse om hvad der ellers generelt kan give reaktioner. Hun var allergisk overfor peanuts, nødder af alle slags, soya, sesam, forskellige pollen, kat, hund og vidst også et par ting mere.

Men jordnødder, sesam og nødder var såkaldt livstruende allergier, og den stod på epipen ved selv den mindste mistanke om at hun havde været i kontakt, samt ringe til alarmcentralen - man måtte under ingen omstændigheder vente på en reaktion.

Men altså hun ville aldrig nogensinde komme i nærheden af fx en trøffel, fordi man ikke altid ved hvad der er i dem, og alle varedeklarationer skulle læses igennem hver gang man købte noget.

Fx måtte hun gerne få Smarties, men ikke m&m's, fordi mk&m's uden peanuts bliver produceret på samme fabrik som dem med peanuts, hvilket var nok til anafalyktisk chok. Hun måtte ikke flyve på et fly hvor blev spist peanuts etc.

Så jeg ved hvor hamrende farligt det kan være

Vi er faktisk i tvivl om hvor meget eller hvor lidt hun er allergisk. Vi har kun fået at vide at huj ikke må få noget med jordnødder ej heller noget der kunne indeholde spor af jordnødder. Trøfler havde aldrig været et problem, vi havde nok bare været heldige. Men pludselig i april reagerede hun. Og hun kunne heldigvis selv fortælle det var i halsen den var gal. Vi har epi pind men vi skal så vurdere om den er nødvendig.

Hun tåler heller ikke hund, kat, bynke, hus støvmider og æg men æg er næsten væk. Men hvor er det skræmmende hvor hurtigt det pludselig kan vende.

Vi læser på alt. Men jeg er pludselig kommet i tvivl med feks soya. For de har på sygehuset ikke nævnt noget. Og hun har fået madvarer med det i. Men pludselig er jeg helt hysterisk med om hun mp få det. Hun går i Viborg hvor hun provokeres med det. Og jeg vil ringe i morgen og få en henvisning til Odense hvor de skulle være eksperter i det. Køreturen der til er kun en halv time længere. Men jeh føler vi har brug for mere råd og vejledning for ikke at være så skræmte konstant.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER