Tullen

Tøj til lur i barnevognen i varmen

16 indlæg i dette emne

Hvad har jeres børn på i barnevognen? Er virkelig i tvivl med det her vejr og som helt nybagt mor.

Skal hun ALTID have en hue på når hun sover ude?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det er også rigtig svært! Vi har droppet huen de sidste par dage. Hun får som regel en tynd hue på til formiddagsluren hvor der er lidt køligere, men ikke om eftermiddagen. Ved dog ikke med en nyfødt..

Ellers har hun sit normale tøj på - tynd kortærmet uldbody (som vi nok snart dropper), langærmet body og bukser og så dynen let over sig, men den bliver stort set sparket af :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Line på 7 uger sover i langærmet bomuldsbody og bukser og ikke andet (dvs bare tæer). Hun sover i voksipose, hvor den de sidste dage kun har ligget løst over hende og på de varmeste tidspunkter kun til over maven. Når det er så varmt her giver vi hende ikke hue på og det vil jeg heller ikke gøre ved en nyfødt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Startede med at pille huen af hende. Og til sidst tog jeg hende simpelthen med ind fordi jeg var så meget i tvivl og det viste sig også hun var noget varm. Hun har en kortærmet uldbody og en tynd heldragt med lange ærmer og fødder og så en tynd sommerdyne over sig. Nu har jeg puttet hende i vores seng i stedet kun i uldbodyen og hun virker meget mere tilfreds. Men vil jo gerne hun kan sove ude i den friske luft - det skulle være så godt ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Albert er 3 uger og har ikke haft uge på udenfor de sidste par dage, når han ligger i barnevognen, og er i læ. Ellers har han haft en lille hue på, strikket i tynd silke/ uld.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Oliver er 5 uger og har i dag sovet i kortærmet body og med en babydyne. Det var bestemt ikke for koldt til ham!

Hvorfor er det, de skal have hue på, selvom det er varmt? Jeg forstår det simpelthen ikke, og har aldrig hørt min SP snakke om det :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Niklas får hue på fordi jeg er bange for træk ved hans ører efter han har haft mellemørebetændelse en gang....

Er knap så sart ved Tobias da han aldrig har haft det endnu...men ja det er min grund til de huer....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Oliver er 5 uger og har i dag sovet i kortærmet body og med en babydyne. Det var bestemt ikke for koldt til ham!

Hvorfor er det, de skal have hue på, selvom det er varmt? Jeg forstår det simpelthen ikke, og har aldrig hørt min SP snakke om det :chin:

Fordi de mister meget kropsvarme gennem hovedet. Hvis de i forvejen har svært ved at holde varmen selv, kan de hurtigt blive for kolde af at være kolde om hovedet..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak :)

Jeg har det i hvert fald lidt bedre med at prøve mig frem med mindre tøj og uden hue nu.

Men jeg synes bare jeg har hørt så meget om altid huer at man bliver i tvivl. Tror de sagde mens vi var indlagt at det var 90% af varmen der forsvandt den vej. Så der skulle hun iflg dem have hue på hele tiden. Men hun blev meget roligere da hun slap - tror hun er er "varmt barn" ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fordi de mister meget kropsvarme gennem hovedet. Hvis de i forvejen har svært ved at holde varmen selv, kan de hurtigt blive for kolde af at være kolde om hovedet..

Er det ikke en myte?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fødte min første dreng i august (2012) dengang havde han ikke engang hue på, på sygehuset. det var alt for varmt sagde de.. Ligesom baby hurtigst mister varmen den vej, så er det også den vej de hurtigst bliver afkølet når de er alt for varme.. Så det med huen er en balancegang ligesom alt andet

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er det ikke en myte?

Nej. Den kropsdel der afgiver mest varme er hovedet. Gælder ikke kun babyer, men os alle sammen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej. Den kropsdel der afgiver mest varme er hovedet. Gælder ikke kun babyer, men os alle sammen :)

Ja, vi andre har bare mere hår ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, vi andre har bare mere hår ;)

So true! B har været min skaldede baby indtil for 1,5 måned siden, og han bliver immervæk 7 måneder i morgen ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Emil på 5 måneder, har i dag og i går, når det har været varmest og vi har gået tur, kun haft kortærmet (uld)body på, samt hue eller solhat, der dækker ørene. Vi har termometer i vognen, og det har været 25 grader+ og han koger helt vildt, hvis han har mere tøj på. Han har altid været en meget varm baby.

 

Huen er til af to årsager, den ene er selvfølgelig varmen (der er den jo ikke vildt hensigtsmæssig i øjeblikket), den anden er at de ikke får træk i ørene, og på den måde rundt får ondt i ørene eller mellemørebetændelse. Emil får ikke lov til at færdes udendørs, uden noget der dækker ørene, før han er et år (og sikkert også længere, hvis jeg skal være ærlig, men han er jo også fra december :P ). Vi har købt en solhat, som dækker foran ørene, så han ikke får træk.

En helt tredje ting omkring huer, som selvfølgelig ikke gælder, når de ligger i skygge i vognen er, at de yder UV-beskyttelse, så de små ikke bliver forbrændt :) 

 

Til en tre uger gammel baby tror jeg, at jeg ville prøve med en heldragt uden body under, og en tynd uld/silke (ulden absorberer jo fugten rigtig godt, hvis det skulle blive varmt) eller ren silkehue. Hvis det er for varmt, så ville jeg prøve en langærmet body. Og så er jeg i øvrigt vildt glad for min babyalarm, der kan vise temperaturen, så jeg kan holde styr på, hvor varmt det er nede i selve vognen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres svar :)

Igår sov hun i en langærmet uldbody, strømper og med et tæppe over. Og så myggenettet. Vores babyalarm viser også temperaturen. Der var 27 grader da vi startede og var ude og køre med vognen men da den kom ind og stå i skyggen faldt det til 24 grader - selvom jeg satte myggenettet over for at holde bier ude. Og hun sov dejligt i næsten 3 timer. Så det er planen vi prøver det igen i dag. Indtil vi har haft problemer med andet, dropper vi huen så længe hun ligger godt i læ nede i vognen.

Alle de huer jeg har er nogle vi har fået brugt så har ikke styr på hvad de er lavet af.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER