Girl Next Door

Hvor meget far er din mand/kæreste?

27 indlæg i dette emne

Jeg kan læse mange steder på BK om mænd der ikke tager deres tørn, at det er kvinderne der gør det meste. Hvordan er fordelingen af forældre opgaver hjemme hos jer? Hvorfor er de sådan? Er der noget du ville ønske anderledes?

Jeg spørger af ren nysgerrighed. Måske nogen kan blive inspireret af hvordan andre gør det. Det skal ikke være en tråd hvor man peger fingre, men janteloven tæller heller ikke herinde. Har du en mand der gør alt, jamen så pral. Lad os få lidt fokus på dem der også tager deres tørn :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Min mand forsøger at være med i så meget som muligt, men desværre lidt svært pga hans job.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hjemme hos os er fordelingen nok 49-51% Jeg har altså lige en brøkdel mere at skulle have sagt. Jeg er jo moderen :P Min mand gør de samme ting som jeg gør - af sig selv. Trænger hun til en ren ble, skifter den der nu lige er "på" hende, skal barnevognen trilles, gør han det faktisk mere end jeg. Altså i weekenderne. I hverdagene er jeg meget alene. Han putter til nat mere end jeg gør, trænger hun til et bad, kan han snildt gøre det mens jeg er ude at handle eller lignende. Fast føde giver jeg som regel. Han er ikke god til det gris der bliver, så hellere en lorteble eller opkast siger han :D I weekenderne er det ham der tager nætterne og står op med Astrid. Vi snakker sammen om hvad vores planer er. Eks har hun sprunget en lur over de sidste par dage, så vi snakker sammen om at 3 lure måske er for meget nu. Jeg er den strenge i opdragelse og idéer. Men jeg er også den der læser mest om børn og hvad de må. Han har ikke sat sig imod endnu ;) Eks ser vi ikke fjernsyn når hun er vågen. Simpelthen fordi jeg ikke kan se hvad hun skulle få ud af det.

Det er sådan hjemme hos os, fordi vi er begge Astrids forældre. Vi har begget ventet og ønsket os hende. Jeg kunne slet ikke forstille mig at jeg skulle stå med alt selv. Puha!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mand forsøger at være med i så meget som muligt, men desværre lidt svært pga hans job.

Er han meget væk hjemmefra da?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Spændende tråd :)

Et langt stykke henad vejen, er B primær på Valdemar (på knap 4 år) og jeg er primær på Elisabeth (på 10 måneder). Og jeg var også primær på Valdemar, da han var baby, og B kommer helt sikkert til at lave mere og mere med Elisabeth i takt med at hun bliver ældre.

Det er nok kommet af, at vi har placeret rigtig meget i amningen. Amning er (selvfølgelig) mad, men det er også en fast del af putning og et hyppigt brugt middel til trøst, hygge, nærvær, tryghed og afskærmning (mere da hun var yngre end nu...), og eftersom det er mig, der ammer, så får jeg jo så alle de funktioner. Og det smitter vist lidt af, så jeg også har de funktioner, når jeg ikke ammer. Og så har Brian hænderne ledige og så bliver han "automatisk" primær på Valdemar.

Så Brian hjælper Valdemar med tøj, til/fra BH, er primær-tørrer på toilettet, primær rugbrøds-smørrer, snackgiver, tandbørster, trøster, hjælper og legekammerat.

Elisabeth har også svært ved at sove om natten, hvis jeg ikke ligger ved siden af, så derfor er det Brian, der tager sig af Valdemar, hvis han kalder (fordi hvis jeg gør det vågner E og så sover ingen ;)).

Brian er også meget bedre til at lege med større børn end jeg er, så igen falder det naturligt, at han er "Valdemars".

Omvendt er det ikke sådan, at jeg aldrig leger med Valdemar eller tager mig af ham ;) Og Brian laver også meget med Elisabeth, især leg, men også trøst, som dog nogle gange "ender" hos mig.

Det er så mig, der primært er den, der giver Elisabeth mad (også ikke-mælk), tøj og putning. Jeg tager nok også lidt flere bleer end Brian, men det er ikke alle. Måske 60-70% (altså bortset fra i hverdagen, hvor B er i skole, så tager jeg selvfølgelig dem alle ;))

Det er ALTID Brian, der bader. Det er lissom hans hygge-kvalitid med børnene :wub

Det er ALTID mig, der klipper negle. Det får B fuldstændig kuldegysninger af, og det generer ikke mig.

Det er også altid mig, der sætter Elisabeths hår, men B er ved at øve sig og prøve at lære det også ;)

Det er mig, der børster Es tænder, men det er bare fordi B børster Vs, det kunne sagtens være omvendt.

Jeg giver nok E tøj på oftere end Brian gør, og hvis Brian gør det, får hun altid heldragt eller bukser/bluse på. Han er ikke gode venner med strømpebukser :D Men det er jo lige meget, han kan give hende både tøj og nattøj på.

Jeg tror, jeg investerer lidt mere energi i at tænke over, hvad for en fase/udvikling/trivsel børnene er i, og dermed tager jeg nok også mere initativ til reflektion over opdragelse. Til gengæld betaler Brian mere end mig :lol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Til gengæld betaler Brian mere end mig :lol

Vi har fællesøkonomi, så her kommer det fra samme pung ;) Men jeg får flest "lommepenge" netop fordi jeg er den der shopper. Det kan L bare ikke finde ud af (hans egne ord).

Og sjovt at B ikke er fan af strømpebukser. Stod det til L, havde Astrid altid strømpebukser og body på kun :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har fællesøkonomi, så her kommer det fra samme pung ;) Men jeg får flest "lommepenge" netop fordi jeg er den der shopper. Det kan L bare ikke finde ud af (hans egne ord).

Og sjovt at B ikke er fan af strømpebukser. Stod det til L, havde Astrid altid strømpebukser og body på kun :P

Strømpebukser og B er bare ikke gode venner :D Men han gør det uden brok, hvis der ikke er andet rent ;)

Nå ja, det er også primært mig, der shopper. :) B og V kan dog godt finde på at købe tøj sammen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er forresten yderst tilfreds med vores fordeling af arbejdet, også den der ikke vedrører børnene. :) Det eneste, jeg kunne tænke mig, at B gjorde mere, var at tage flere billeder, men det siger nok mere om mig end om ham :lol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er forresten yderst tilfreds med vores fordeling af arbejdet, også den der ikke vedrører børnene. :) Det eneste, jeg kunne tænke mig, at B gjorde mere, var at tage flere billeder, men det siger nok mere om mig end om ham :lol

Jeg savner også flere billeder af mig og A. Så jeg giver mig selv en mor/datter fotografering hos photocare. Deres mors dags tilbud ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herhjemme er det sådan at morgenerne tager Rasmus, da det stort set er det eneste tidspunkt at han kan se børnene på, grundet hans arbejdstider. Så eftermiddagene og aftenerne står jeg med det hele selv stort set.. 

 

Har Rasmus fri - så tager han til gengæld hans med ungerne - han er 100% på ungerne fra morgen til de skal i seng, når han har fri. Intet andet er vigtigere end børnene når det er sådan. 

 

 

Jeg ville selvfølgelig nogle gange ønske jeg havde lidt hjælp herhjemme i hverdagen, men det er en vanesag - og skal ærligt indrømme at der går helt ged i vores rytme herhjemme når rasmus har ferie. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

50/50 i alt det daglige! Altså nu, hvor jeg ikke ammer og er på barsel længere ;) Før var jeg jo primær på mad og dagene herhjemme..

S afl i institution og jeg henter, undtagen på mine fridage, så gør jeg begge dele eller en eller begge unger har fri, vi putter hveranden aften, sover længe én dag i weekenden hver.

Jeg køber tøj, sko osv til dem, men det trækkes på fælleskontoen og bruger mere tid på at læse/sætte mig ind i "børneopdragelse", men så laver S sikkert noget andet husligt/mht ungerne..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi deler det rimelig lige herhjemme. Jeg putter stort set altid, men det er fordi Amilia bliver gal efter Lauritz var i praktik. Nu når han er hjemme igen lukker hun ham mere og mere ind igen og det er så dejligt at se

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi gør som det nu falder naturligt herhjemme! Da jeg gik hjemme med Storm, var jeg da garanteret den primære, men sådan er det ikke mere.. Hvis han slår sig, så løber han til den der er nærmest for trøst.. Tim afleverer (han har bilen) og jeg henter (jeg har tidligst fri + arbejdet lige i nærheden). Jeg putter 99% af tiden, men hvis jeg ikke er her, så kan Tim sagtens.. Det er lige så meget fordi jeg gerne vil have noget der er MIT med Storm, og til gengældt giver Tim altid nattøj på (og bader hvis det er en af de dage). Det praktiske med at bestille lægetider, holde styr på arrangementer i VS, sørge for tøj til ham osv., det gør jeg, det er vist bare faldet sådan. Til gengæld er det Tim der leger på gulvet og tumler.. Helt ærligt, så keder det mig lidt... :blush Men jeg læser og tegner med ham, og putten i sofaen er også mest mig. Lortebleer tager jeg hvis jeg er der.. Tim er lige ved at dø over dem, så kan ikke se nogen grund til at han SKAL gøre det, når nu det ikke rører mig. :lol

Jeg har absolut ingen klager, hverken når det kommer til Storm eller generelt herhjemme. Tim er lige så meget far som jeg er mor.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad jeg lige hurtigt kan komme i tanke om og som situationen er lige nu, med mig gående hjemme. Der bliver nok vendt rundt på tingene når jeg starter arbejde.

Jeg henter og bringer, med mindre jeg ikke kan pga. andre aftaler, så gør John.

John børster tænder og putter altid (med mindre han ikke er hjemme selvfølgelig). Vi bader som regel i fællesskab. Bleer deles vi om. Leg er vi vist også lige gode om. I weekenderne er jeg ofte mere på Adam end John, men det er som regel fordi han arbejder på byggeprojekter eller i haven, hvor Adam og jeg så leger lidt og 'hjælper' far :)

Jeg er egentlig ret godt tilfreds med fordeling, synes vi er et godt makkerpar mht. Adam og huslige pligter generelt. Jeg har heldigvis en mand der tager sin del af slæbet uden at brokke sig, og også en god del mere i perioder hvor jeg har brug for det :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min kæreste arbejder offshore, så i de perioder er det jo kun mig, men når han er hjemme er han jo så lgså hjemme hele tiden, og så tager han rigtig meget del i det synes jeg - i hvert fald vil han gerne, og det betyder meget at jeg ikke skal spørge ham eller bede ham gøre noget med Arthur.

I og med jeg ammer kan han ikke rigtigt gøre noget der, men han giver flaske når jeg er til hundetræning fx, og siger selv til mig at det skal han nok klare, jeg skal bare tage afsted.

Han bliver hurtigt frustreret hvis Arthur græder eller hvis tingene ikke går som det skal (eksempelvis beskrives en helt normal aften som "han har været ret pylret", selvom han egentlig bare har været gennemsnitsbaby :D ). Det er oftest mig der putter i barnevogn, da det bare går nemmest, han springer dog til med det samme hvis jeg bedet ham hjælpe. Det er oftest far der giver ham bad og skifter ble når han er hjemme.

Jeg er ikke i tvivl om at han vil komme mere og mere "på" i takt med Arthur bliver ældre og amning udfases :)

Og så vil jeg lige tilføje at han er super sej til at hjælpe med rengøring, madlavning og andre "kvindeting" (:lol), hvis det er det der trænger til.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åhr - jeg synes jeg er gift med en fantastisk mand på det punkt.

Jeg er efterhånden ret besværet af min graviditet og han tager Alexander hele tiden. Det er lige ved at jeg bliver lidt jaloux faktisk.

Vi deler alt cirka 50/50 - men jeg tager nætterne (er bare 100 gange bedre til at falde i søvn igen end min mand) og så er jeg den der står for indkøb af tøj sko osv.

I øjeblikket får jeg lov til at hvile mig rigtig meget. Hvilket betyder at min mand tager hovedparten af skift, putte, bad rutiner og så leger han meget mere med ham end jeg gør.

Vi er stort set altid sammen - og min mand forlader os kun for at arbejde. Har aldrig været i tvivl om, at familien er hans førsteprioritet.

Jeg har simpelthen fået børn med en faktisk mand (hvis vi skal lægge janteloven helt væk) og ville være et skarn hvis jeg brokkede mig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder som om alle har super fantastiske mænd:) jeg elsker min mand men familie menneske kan man ikke kalde ham:) hos os er fordelingen sådan at jeg faktisk gør alt ;) min mand kan godt gøre alt, sker bare for det meste hvis jeg ikke er hjemme. Ville ønske og har forsøgt at snakke med ham om at jeg gerne vil have lidt mere hjælp, især nu hvor jeg er tilbage på arbejde synes jeg det kan være lidt hårdt at gøre alting selv, så er der lidt hjælp i ugen efter og så glemmer han det igen og jeg er ikke god nok til at sige fra:)

Men vi har også den kulturelle forskel som vi arbejder lidt på..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er Sofie ammebarn, så det giver sig selv, at jeg er mere på ift hende, men derudover deler vi stort set alt 50/50. Jeg har Sofie om natten og Søren har Anna (hvis hun har brug for en af os). Til gengæld er det ofte Søren der står tidligt op med Sofie, der jo gerne spiser kl. 05 og derefter ikke sover rigtigt videre. Så står Søren op med hende ved 5:30-tiden og jeg kan sove 1-1½ time mere.

Det er mig der står for alt ifm. køb og organisering af tøj/sko/overtøj og også mig der sørger for at bestille tid hos læge/tandlæge etc.

Det er Søren der som udgangspunkt 'står for Anna' om morgenen og afleverer hende hver dag og mig der henter hende.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er stort set altid sådan at vi begge laver noget samtidigt og vi begge slapper af samtidigt. For Jon er det lidt mere praktisk og for mig lidt mere børnene. Men som i bbms familie, er det også blevet jon der er meget på William og mig der er meget på Nohr.

Der hvor det er skævt (og hvor jeg af og til beklager mig), er at det er mig der er hjernen bag stort set alt herhjemme (ok nu lyder Jon mega uintelligent, det er nu ikke sådan ment ;) ). Jeg tror at det er en naturlig del af at jeg 'arbejder' hjemme. Det er mig der husker fryserens indhold, der ser hvor meget køkkenrulle der er tilbage, mig der står op med William og dermed kender dagens humør, mig der oplever Nohrs rytmer skifte, mig der ved at vi mangler vanter, solcreme, tandpasta osv. 90% af tiden er jeg svært tilfreds med at være husbestyrerinde, i de sidste 10% savner jeg at have en sparringspartner (især omkring vores omgang med drengene), frustrerer jeg mig over at når min hjerne slår fra (mangel på søvn fx) så er der ikke nogen der tager over, og så dør jeg lidt inden i når Jon spørger "hvad skal vi have til aftensmad ("mor")". Altså han siger ikke mor, men det føles næsten sådan :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åhr - jeg synes jeg er gift med en fantastisk mand på det punkt.

Jeg er efterhånden ret besværet af min graviditet og han tager Alexander hele tiden. Det er lige ved at jeg bliver lidt jaloux faktisk.

Vi deler alt cirka 50/50 - men jeg tager nætterne (er bare 100 gange bedre til at falde i søvn igen end min mand) og så er jeg den der står for indkøb af tøj sko osv.

I øjeblikket får jeg lov til at hvile mig rigtig meget. Hvilket betyder at min mand tager hovedparten af skift, putte, bad rutiner og så leger han meget mere med ham end jeg gør.

Vi er stort set altid sammen - og min mand forlader os kun for at arbejde. Har aldrig været i tvivl om, at familien er hans førsteprioritet.

Jeg har simpelthen fået børn med en faktisk mand (hvis vi skal lægge janteloven helt væk) og ville være et skarn hvis jeg brokkede mig.

Det lyder lidt som min mand ♥️ Vi har været heldige

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er stort set altid sådan at vi begge laver noget samtidigt og vi begge slapper af samtidigt. For Jon er det lidt mere praktisk og for mig lidt mere børnene. Men som i bbms familie, er det også blevet jon der er meget på William og mig der er meget på Nohr.

Der hvor det er skævt (og hvor jeg af og til beklager mig), er at det er mig der er hjernen bag stort set alt herhjemme (ok nu lyder Jon mega uintelligent, det er nu ikke sådan ment ;) ). Jeg tror at det er en naturlig del af at jeg 'arbejder' hjemme. Det er mig der husker fryserens indhold, der ser hvor meget køkkenrulle der er tilbage, mig der står op med William og dermed kender dagens humør, mig der oplever Nohrs rytmer skifte, mig der ved at vi mangler vanter, solcreme, tandpasta osv. 90% af tiden er jeg svært tilfreds med at være husbestyrerinde, i de sidste 10% savner jeg at have en sparringspartner (især omkring vores omgang med drengene), frustrerer jeg mig over at når min hjerne slår fra (mangel på søvn fx) så er der ikke nogen der tager over, og så dør jeg lidt inden i når Jon spørger "hvad skal vi have til aftensmad ("mor")". Altså han siger ikke mor, men det føles næsten sådan :rolleyes

Ha, det lyder meget som os (bortset fra at jeg ikke arbejder hjemme).

Elsker min mand men hader når han igen igen igen spørger om jeg har tænkt på noget med aftensmad (og det ved han godt)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herhjemme har vi ikke faste roller og fordelinger af tingene det er meget forskelligt hvor meget vi hver især har styr på af opgaver osv....ihvertfald er det ikke bevidst opdelt.

Men vi skiftes til at putte unger og stå tidligt op....ofte hjælpes vi ad.

Bader drengene gør vi begge og gerne sammen.

Jeg er nok primært den der styrer alt det praktiske med drengene...tøj...frisør..negle...ting til dagpleje osv osv...men alle ting kan jeg blot sige til manden så kan han også ;-)

Min mand er mere negativ end jeg i forhold til hvor meget tid børn kræver...

Men det arbejder vi på at få løst så jeg ikke skal høre på hans brok omkring alt det han gerne vil men som han ikke når ;-)

Føler mig heldig på en lang række områder. Men der er da lidt at arbejde med til tider :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er han meget væk hjemmefra da?

Ja desværre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mand arbejder fast aften og kun 4 dsge om ugen. det betyder han er en del væk, de dage. Om formiddagen er han dog så meget på J han kan - han står fx fast for formiddagsputning. I weekenden er det reet 50/50 - med en lille overvægt til mig.

Eftersom jeg hsr barsel endnu er det mig der har overblikket over J og rytme - men de store "beslutninger" (ændre lure mm) er vi fælles om.

Vi har generelt haft det ret klassisk at jeg har overblikket over indenfor (rengøring, indkøb), han har udenfor (bil og have). Vi hjælper dog hinanden ;) det fungerer. Igen - fordi jeg er barslende laver jeg nok mest, men sådan plejer det ikke at være :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg trækker nok hele læsset, eftersom jeg går hjemme og når han er hjemme fra arbejde, bygger han. Han er forhåbentligt færdig inden William kommer; for det er dælme hårdt at være næsten 30 uger henne og stå med 2 børn. Hente/bringe, madpakker, mad, rengøring, oprydning, indkøb: bad. Han putter så godt nok og tager nætterne hvis der er noget

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER