Jensen86

fortælle arbejdspladsen om graviditeten?

6 indlæg i dette emne

Hej

Jeg ved godt at jeg overhovedet ikke er ret langt henne, kun 7+. Men jeg syntes at det efterhånden mærkes mere og mere på min krop at jeg er gravid. I går var jeg nødt til at møde senere på arbejdet(½ til 1 time), fordi jeg havde det meget dårligt fra morgenstunden.

 

Vi har meget travlt på mit arbejde de næste uger og under normale omstændigheder ville jeg arbejde over når der var travlt, således at opgaverne blev løst til tiden. Men jeg er usikker på om jeg kan holde til mere end en almindelig arbejdsuge. Jeg overvejer derfor om jeg skal fortælle min nærmeste leder om graviditeten allerede nu, således at han er klar over at jeg ikke kan arbejde 110% og at andre eventuelt skal hjælpe med mine opgaver.

 

Men hvad er det nu ulempen ved at fortælle det tidligt er? Hvornår vil i fortælle om nyheden til jeres arbejdsgiver?

 

Lidt om min situation: Min leder er meget forstående og han er allerede klar over at vi har været i fertilitetsbehandling. Jeg arbejder ved computeren det meste af dagen, og der er således ikke noget fysisk krævende ved mit arbejde. Jeg er fastansat. Jeg forestiller mig ikke at graviditeten vil få negative konsekvenser for hvilke opgaver jeg skal arbejde med indtil barsel.

 

Ps. jeg håber at I alle har det godt og at det fortsat går godt med jeres graviditet :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvis du allerede har fortalt om jeres behandling, kunne jeg forestille mig det ville gøre det nemmere at forholde sig til for arbejdsgiveren.

Hvor længe har du været ansat?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis du allerede har fortalt om jeres behandling, kunne jeg forestille mig det ville gøre det nemmere at forholde sig til for arbejdsgiveren.

Hvor længe har du været ansat?

Jeg har været midlertidigt ansat i et par år. Siden jul har jeg været fastansat.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fortalte det i samme øjeblik jeg havde en vandrejournal i hånden. :)

 

Netop, så der kan tages hensyn (hvis nu man skulle styrte ud og kaste op midt i et møde f.eks)

 

og jeg har ellers lige fået helt ny chef, som jeg ikke kender, så det var også lidt grænseoverskridende... han tog det rigtig pænt og krammede mig tillykke :P Hvilket var meget underligt, da vi ikke krammer på min arbejdsplads (er ansat i forsvaret)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ved min første graviditet vidste min chef (og nogle andre) at vi var i fertilitetsbehandling, så der fortalte jeg det tidligt begge gange (uge 7-8 stykker tror jeg - efter den første scanning). 

 

Det var rigtigt godt for mig. Den første gang mistede jeg i uge 11, og så var det rart at jeg ikke skulle uddybe så meget, men ret nemt fik sygemelding i forbindelse med udskrabning osv. Den anden gang var jeg på nedsat tid pga overstimulering de første x uger efter ÆO (så der har jeg i virkeligheden måske fortalt det endnu tidligere? kan ikke huske helt), og det var der også fuld forståelse for. Begge gange har jeg selv fået valgt hvornår det skulle meldes ud til de andre kolleger og hvordan. 

 

Denne gang klarede jeg fryseforsøg uden fravær overhovedet, og har derfor ikke en paragraf 56 og har ikke fortalt på min nuværende arbejdsplads om behandling. Derfor ventede jeg også til jeg var forbi de 12 uger med at fortælle om graviditeten. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er 10+4 i dag og har ikke sagt noget endnu. Ville egentlig gerne strække den så langt som overhovedet muligt, da jeg desværre har nogle kolleger som jeg tror vil begynde at udelukke mig fra nogle arbejdsopgaver så snart de ved det.

Samtidig er jeg først lige blevet fastansat her 1. maj og vidste at jeg var gravid da de fastansatte mig, så det er lidt akavet.

Men jeg tænker at jeg er nød til at fortælle det når jeg har været til nf d 31 maj. Mest fordi jeg har flowscanning og første jm konsultation i juni og ikke kan blive ved med at finde på en god grund til at være væk.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER