lhk

Det evige dilemma - amning hvor ofte?

16 indlæg i dette emne

Min dejlige store pige på to uger har allerede taget rigtig godt på. 600 gram over fødselsvægten.

Min sp siger (som de jo gør) at hun helst skal strækkes tre timer mellem amningerne. Og når sp kommer på besøg igen i morgen forventer jeg også lidt, at hun beder mig amme fra kun den ene side af gangen. Lige nu får min datter fra begge sider i løbet af en vågenperiode.

Men altså..... Alle kloge hoveder herinde siger, at man bare skal amme når baby melder sig. Dvs. gråd, søgen mv.

Og det er så her min sp siger jeg skal aktivere hende på anden måde end med brystet, hvilket i praksis vil sige jeg skal vandre rundt med hende på armen for at stoppe gråden... Men det er da helt forkert, er det ikke?? Er til gengæld vildt bange for at vænne hende til klatspisning, med mulighed for mavekneb.

Jeg er dog nogen gange i tvivl. Er det reel sult eller træthed eller noget andet? Den lille mund søger jo stortset konstant. Det føles i hvert fald sådan... Hun vil nogle gange gerne tage en sut, mest når hun er træt og svøbt og ligger i armene. Men hvis hun ikke vil tage sutten, kan jeg så godt regne med at det er reel sult, tror I?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Der er rigtig mange holdninger til amning, men du får lige min mening. Jeg ammer når mit barn vil - også selvom det er ti min siden sidst. Amning kan være mange andre ting end sult, og det vil jeg gerne give mit barn, det kan være tryghed, et behov ved fx overstimulering, træthed, varme, tørst eller whatever.

Min dreng tager også meget på (som i rigtig meget), men er ok i maven, så derfor lader jeg ham spise. Han tager ikke sut og jeg synes ikke en sut skal erstatte et bryst som sådan, men kan være en fin supplering hvis barnet har brug for trygheden men ikke vil have mere mad.

Der var en der linkede i ammetråden til en ny undersøgelse eller artikel, der talte for hyppige amninger, måske du kan finde den :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De ammeuddannede (hvilket sp ikke er!) siger alle: friamning! = når baby siger til.

Det har jeg fulgt i al min ammetid og jeg har i hvert fald ingen problemer haft.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Jeg tænker, at man skal passe på med ikke at gøre noget til et problem, der skal løses, hvis det ikke ER et problem. Dvs. HVIS din datter skal ammes konstant, og du føler det er irriterende (fx dine bryster gør ondt og har brug for pause, eller du har brug for pause til at gøre andre ting), så kan det måske være fint at sætte ind med fx en sut, så noget af suttebehovet bliver imødekommet der. MEN hvis du hygger dig med amning, og I begge trives med det, så skal du da bare amme løs. Hun er stadig meget lille, og det skal nok blive mindre med tiden.

Dog kan det fx være et problem, hvis hun også skal ammes hele tiden om natten. Her tænker jeg, at det ville være godt, hvis du fx kunne holde mindst 2 timer mellem amningerne, så du kan få noget søvn.

Min egen begrænsede erfaring er, at man kan have nok så mange ambitioner om, hvor længe der skal være mellem amningerne. Men i sidste ende er der kun en, der bestemmer - nemlig baby!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er rigtig mange holdninger til amning, men du får lige min mening. Jeg ammer når mit barn vil - også selvom det er ti min siden sidst. Amning kan være mange andre ting end sult, og det vil jeg gerne give mit barn, det kan være tryghed, et behov ved fx overstimulering, træthed, varme, tørst eller whatever.

Min dreng tager også meget på (som i rigtig meget), men er ok i maven, så derfor lader jeg ham spise. Han tager ikke sut og jeg synes ikke en sut skal erstatte et bryst som sådan, men kan være en fin supplering hvis barnet har brug for trygheden men ikke vil have mere mad.

Der var en der linkede i ammetråden til en ny undersøgelse eller artikel, der talte for hyppige amninger, måske du kan finde den :)

Tak for svar! Jeg er rigtig glad for dine erfaringer med at maven stadig er ok!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De ammeuddannede (hvilket sp ikke er!) siger alle: friamning! = når baby siger til.

Det har jeg fulgt i al min ammetid og jeg har i hvert fald ingen problemer haft.

Jaaa, det er også det jeg hælder mest til, tusind tak for erfaringerne

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker, at man skal passe på med ikke at gøre noget til et problem, der skal løses, hvis det ikke ER et problem. Dvs. HVIS din datter skal ammes konstant, og du føler det er irriterende (fx dine bryster gør ondt og har brug for pause, eller du har brug for pause til at gøre andre ting), så kan det måske være fint at sætte ind med fx en sut, så noget af suttebehovet bliver imødekommet der. MEN hvis du hygger dig med amning, og I begge trives med det, så skal du da bare amme løs. Hun er stadig meget lille, og det skal nok blive mindre med tiden.

Dog kan det fx være et problem, hvis hun også skal ammes hele tiden om natten. Her tænker jeg, at det ville være godt, hvis du fx kunne holde mindst 2 timer mellem amningerne, så du kan få noget søvn.

Min egen begrænsede erfaring er, at man kan have nok så mange ambitioner om, hvor længe der skal være mellem amningerne. Men i sidste ende er der kun en, der bestemmer - nemlig baby!

Du rammer hovedet på sømmet. Jeg har nemlig ikke noget problem med amningerne, jeg er bare så nervøs for at gøre noget forkert. Altså forkert set med eksperternes øjne. Og så er spørgsmålet måske hvem eksperterne er? Men amningerne er slet ikke så hyppige at JEG ser det som et problem... Tusind tak for dit svar!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du rammer hovedet på sømmet. Jeg har nemlig ikke noget problem med amningerne, jeg er bare så nervøs for at gøre noget forkert. Altså forkert set med eksperternes øjne. Og så er spørgsmålet måske hvem eksperterne er? Men amningerne er slet ikke så hyppige at JEG ser det som et problem... Tusind tak for dit svar!

Det er din baby ;)

Altså hvordan skal en sp kunne mærke sult i din babys mave? (Og mæthed også). Det er simpelthen så fjollet at tro at man kan lave skemaer og kasser hvor babyerne passer ned i.

Og ikke for at underkende sp'erne (for de ved meget og kan være virkelig dygtige), men de har ikke en synderlig stor viden om amning.

Kender du ammenet.dk? Der er svar på det meste.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Stol på din egen mavefornemmelse!! Altid altid altid! I forhold til amning og alt andet! 100% enig med de andre!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Det er din baby ;)

Altså hvordan skal en sp kunne mærke sult i din babys mave? (Og mæthed også). Det er simpelthen så fjollet at tro at man kan lave skemaer og kasser hvor babyerne passer ned i.

Og ikke for at underkende sp'erne (for de ved meget og kan være virkelig dygtige), men de har ikke en synderlig stor viden om amning.

Kender du ammenet.dk? Der er svar på det meste.

Hehe, jeg kan godt høre at det egentlig er et lidt fjollet spørgsmål jeg kommer med. Selvfølgelig ved jeg bedst. Jeg skal bare lige selv have troen på mig selv, (men den er I godt på vej til at finde frem for mig:))

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har lige læst den! Meget interessant må man sige. Og slet slet slet ikke sådan sp guider mig:)

Det gjorde min gamle SP med min datter heller ikke. Men det gør hende jeg har nu med min søn, og mine jordemødre gjorde også. Så jeg ammer når vi har behov og lyst.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som en anden skrev herinde for et stykke tid siden - det ville være meget nemmere at følge retningslinjerne hvis baby havde læst bøgerne ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som en anden skrev herinde for et stykke tid siden - det ville være meget nemmere at følge retningslinjerne hvis baby havde læst bøgerne ;)

Jeg må stikke Nohr en folder om babyer og søvn :lol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har med alle mine tre ammet andenhver time, på en side af gangen. Man skal gøre det man selv føler er det rigtige :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER