ccc

Tidlig vuggestue start..hvorfor.?

27 indlæg i dette emne

Vores genbo fik en datter for 6 mdr siden, og denne datter skal nu i en alder af 6 mdr starte i vuggestue..

Jeg fik aldrig spurt om hvorfor hun allerede skal starte når hun kun er 6 mdr..jeg var nok lidt i chok..må jeg indrømme..jeg troede slet ik det var muligt at afleverer så lille et barn i vuggestuen.

Derfor vil jeg lige spørge jer..

Så til jer der har børn der skal væk fra deres mor så tidligt..Hvad er grunden egentlig?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nu har mine ikke gået i vuggestue, men i dagpleje, men de er startet med henholdsvis 7 mdr og 8 mdr.

Med den første var forholdene sådan, at hvis jeg ønskede et job, så måtte jeg starte da hun var 7 måneder. Da jeg gik på barsel udløb min kontrakt så jeg var reelt arbejdsløs under barsel. Dette var den egentlig årsag, men derud over var jeg virkelig også klar til at skulle afsted, jeg elsker min datter, men syntes min første barsel var uendelig lang. Jeg er bare ikke god til at gå hjemme.

Her anden gang valgte vi at sende lillesøster afsted omkring samme tid, fordi vi havde oplevede alle de positive aspekter ved en tidlig start med storsøster. Det har begge gange været godt for deres udvikling. Samtidig er det nogle gange lettere at de starter i den alder, da de ikke er ligeså bevidste og derfor ikke har den samme seperationsangst, som de har når de er 11-12 måneder.

Og nej jeg har det ikke dårligt med det. Min egen mor (og hendes generation) havde kun 3 måneders barsel og hun har stadig fået 4 velfungerende børn :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har mine ikke gået i vuggestue, men i dagpleje, men de er startet med henholdsvis 7 mdr og 8 mdr.

Med den første var forholdene sådan, at hvis jeg ønskede et job, så måtte jeg starte da hun var 7 måneder. Da jeg gik på barsel udløb min kontrakt så jeg var reelt arbejdsløs under barsel. Dette var den egentlig årsag, men derud over var jeg virkelig også klar til at skulle afsted, jeg elsker min datter, men syntes min første barsel var uendelig lang. Jeg er bare ikke god til at gå hjemme.

Her anden gang valgte vi at sende lillesøster afsted omkring samme tid, fordi vi havde oplevede alle de positive aspekter ved en tidlig start med storsøster. Det har begge gange været godt for deres udvikling. Samtidig er det nogle gange lettere at de starter i den alder, da de ikke er ligeså bevidste og derfor ikke har den samme seperationsangst, som de har når de er 11-12 måneder.

Og nej jeg har det ikke dårligt med det. Min egen mor (og hendes generation) havde kun 3 måneders barsel og hun har stadig fået 4 velfungerende børn :D

Lige det med seperationsangsten er jeg ikke helt enig i.. i hvert fald ikke som en generel ting. Jeg tror der er kæmpe stor forskel på børn. Her er jeg for eksempel helt overbevist om at det havde været forfærdeligt for mig (mest) men også min datter at starte ved 6 måneder frem for de 12 hun var da hun startede. Hun har nemlig siden hun var 3 måneder og frem til ca 11 måneder været MEGET morsyg. Der var ingen andre der kunne holde hende uden hun blev meget ked og utryg. Selv far tog flere måneder om at blive god nok. Det var først da hun fyldte 11 måneder der begyndte at ske noget, så hun ikke var så bange for andre mennesker. Og vi havde derfor en god vuggestue start. :)

Sorry, det var et sidespor, men ville lige komme med det input også.

Hvad angår tidlig start, tror jeg også ofte det er arbejdsrelateret, på den ene eller anden måde der gør det. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lige det med seperationsangsten er jeg ikke helt enig i.. i hvert fald ikke som en generel ting. Jeg tror der er kæmpe stor forskel på børn. Her er jeg for eksempel helt overbevist om at det havde været forfærdeligt for mig (mest) men også min datter at starte ved 6 måneder frem for de 12 hun var da hun startede. Hun har nemlig siden hun var 3 måneder og frem til ca 11 måneder været MEGET morsyg. Der var ingen andre der kunne holde hende uden hun blev meget ked og utryg. Selv far tog flere måneder om at blive god nok. Det var først da hun fyldte 11 måneder der begyndte at ske noget, så hun ikke var så bange for andre mennesker. Og vi havde derfor en god vuggestue start. :)

Sorry, det var et sidespor, men ville lige komme med det input også.

Hvad angår tidlig start, tror jeg også ofte det er arbejdsrelateret, på den ene eller anden måde der gør det. :)

Min nr.2 var også utrolig morsyg, men mest sidst på dagen og natten, far fik aldrig lov at trøste eller at holde hende.

Men han stod for indkøring i dagplejen og efter de første 2 uger i dagpleje, kan far nu også bruges og hun græder ikke længere når jeg aflevere. Så her har den tidlige indkøring faktisk haft en positiv effekt på morsyge.

Der var jo intet at gøre, jeg skulle på arbejde og hun var faktisk mindre morsyg, når jeg ikke var der (altså når hun ikke kunne se mig).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror det i de fleste tilfælde hænger sammen med arbejde eller økonomi, som andre også skriver :)

Jeg synes egentlig det må være op til de enkelte forældre hvornår børnene sendes afsted og synes egentlig det er forkert at vi andre peger fingre. Der er vist en regel om, at børn tidligst modtages i DP fra 6 mdr. I øvrigt :)

Personligt er mine kommet i DP ved 9 1/2 måned. Den første var klar, jeg var klar. Ved nr. 2 var ingen af os klar, men beslutningen var taget.

Jeg har til gengæld barsel tilbage som jeg kan afvikle og har netop afviklet det sidste fra min datter :) Og til efteråret/jul afvikler jeg formentlig noget af det fra nr.2. Så er der dømt kvalitets tid :wub

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Markus starter imorgen og er 8 mdr :)

Han virker super klar til at komme ud og opleve verden..

Grunden til at han starter nu er at vi var heldige at få en plads i den ønskede private mini vuggestue (10 børn - 3 voksne) men kan mærke at jeg også er ved at trænge til at komme på arbejde igen :)

Hans indkøring bliver så i maj måned og han starter endeligt til juni når mit arbejde starter igen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Må indrømme jeg bliver liiiidt ked af at læse den her tråd, og føler mig meget ramt :( vores søn skal starte indkøring i vs når han er 6 måneder, og det er fordi det er den mulighed vi har. Jeg er da rigtig ked af hvis nogle tænker at vi er dårlige forældre og dømmer os af den grund :( vi gør jo alt hvad vi kan for vores barn, og sender ham selvfølgelig ikke i vuggestue fordi vi ikke gider have ham hjemme, eller fordi vi ikke vil ham det godt. Vi elsker vores barn, men har altså ikke mulighed for at holde barsel i 10-12 måneder som mange andre. Måske er jeg bare hormonel lige nu, men jeg bliver rigtig ked af det, når jeg læser at du ligefrem er i chok over at nogle (bl.a. os) sender vores barn i pasning ved 6 måneder.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror også, det er vigtigt at huske, at andre gør, hvad der er rigtig for dem og deres familie. Og hvad der er muligt. Ikke alle kan jo holde barsel, som de lyster. 6 måneder er tidligt, men ikke alle har mulighed for andet.

Jeg har selv afleveret børn, da de var 10,5 måned og 12 måneder gammel. Det var rigtigt for os og var muligt for os at få til at hænge sammen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Må indrømme jeg bliver liiiidt ked af at læse den her tråd, og føler mig meget ramt :( vores søn skal starte indkøring i vs når han er 6 måneder, og det er fordi det er den mulighed vi har. Jeg er da rigtig ked af hvis nogle tænker at vi er dårlige forældre og dømmer os af den grund :( vi gør jo alt hvad vi kan for vores barn, og sender ham selvfølgelig ikke i vuggestue fordi vi ikke gider have ham hjemme, eller fordi vi ikke vil ham det godt. Vi elsker vores barn, men har altså ikke mulighed for at holde barsel i 10-12 måneder som mange andre. Måske er jeg bare hormonel lige nu, men jeg bliver rigtig ked af det, når jeg læser at du ligefrem er i chok over at nogle (bl.a. os) sender vores barn i pasning ved 6 måneder.

Som en anden også skrev tidligere, så var det jo meget normalt at komme i institution i den alder da vores forældre var unge. Jeg kom selv i dagpleje, da jeg var 4 mdr gammel og vil da sige jeg har klaret mig ret godt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle jeres svar-hver og en.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ccc - det er måske nok bare svært at få svar på noget, man undrer sig over, hvis man samtidig skriver at man er i chok over den "man undersøger"s valg. Tror ikke den er længere end det :) ("du er er fjols, hvorfor gør du sådan?" vs "hvorfor gør du sådan?").

Som andre også skriver, så er børn og familier forskellige og vuggestuestart er nok ikke tungen på vægtskålen, tænker jeg. Mine egne unger er helt gennemsnitsagtige på det punkt, men vi gør sikkert andre ting som er u-gennemsnitligt.

Nå, men...sorry hvis jeg lige bryder ind. Jeg tænkte bare, at frustrationerne bunder i formuleringer :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Min datter kom i vuggestue da hun var 7.5 måneder, og det gik nu helt fint. Vi havde ikke mulighed for at tage mere barsel, så det kunne ikke være anderledes.

I starten havde hun altid en voksen hos sig, dels fordi hun ikke selv kunne komme rundt så hurtigt, og derfor ikke ville kunne flytte sig væk fra fx børn, der legede vild. Hun var ikke mere overladt til sig selv end hun var herhjemme - altså kun lige kort, og altid med hende i synsfeltet.

Så vidt jeg ved er det meget normalt at normeringen skrues op i den første tid med et lille nyt barn, fordi de har brug for det ekstra. I den vuggestue jeg arbejdede, var der en dreng, der startede, da han var 4 måneder, fordi hans mor var handicappet, og derfor ikke kunne passe ham alene, og hans far skulle arbejde. Han fik en pædagog tilknyttet, som i det første lange stykke tid kun passede ham, og så tog de andre pædagoger de andre børn. Så han havde kun 1 person til at tage sig af ham. Dermed kom han ikke til at "lide" under den tidlige opstart.

Min datter på 7.5 måneder var helt klar til at starte vuggestue, og det var helt rigtigt for os. Og det kan sagtens være, at det ikke er det rigtige for andre familier, men der er vi jo forskellige. Og så er der andre områder, hvor vi har et princip, som andre ikke deler - fx er det vigtigt for mig, at mine børn vokser op så fordomsfrie so muligt.;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Må indrømme jeg bliver liiiidt ked af at læse den her tråd, og føler mig meget ramt :( vores søn skal starte indkøring i vs når han er 6 måneder, og det er fordi det er den mulighed vi har. Jeg er da rigtig ked af hvis nogle tænker at vi er dårlige forældre og dømmer os af den grund :( vi gør jo alt hvad vi kan for vores barn, og sender ham selvfølgelig ikke i vuggestue fordi vi ikke gider have ham hjemme, eller fordi vi ikke vil ham det godt. Vi elsker vores barn, men har altså ikke mulighed for at holde barsel i 10-12 måneder som mange andre. Måske er jeg bare hormonel lige nu, men jeg bliver rigtig ked af det, når jeg læser at du ligefrem er i chok over at nogle (bl.a. os) sender vores barn i pasning ved 6 måneder.

Det er nok umuligt at opnå at alle synes man er perfekte forældre, men jeg rynker i hvert fald på ingen måde på næsen over at I skal have jeres barn passet ved 6 måneder. Det er jo bare sådan jeres situation er, og så må man få det bedste ud af det. Jeg har kun et positivt indtryk af dig (jer) som forældre :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er nok umuligt at opnå at alle synes man er perfekte forældre, men jeg rynker i hvert fald på ingen måde på næsen over at I skal have jeres barn passet ved 6 måneder. Det er jo bare sådan jeres situation er, og så må man få det bedste ud af det. Jeg har kun et positivt indtryk af dig (jer) som forældre :kiss

Tak søde :kram2 og du har helt ret, men det giver lige et stik, når nogle ligefrem er i chok over hvordan vi jonglerer barsel/vuggestuestart :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kender flere hvis barn er startet tidligt fordi de læste og det passede ned semesterstart, men det har også betydet st barnet ikke behøvede være der så mange timer.

Udover økonomi og job, kan en grund også være at moderen enten har en fødselsreaktion/depression eller anden sygdom, der gør at det er bedst for barnet at starte.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mine døtre startede i vuggestue da de var 4,5 mdr og 5 mdr gamle - det var så kun henholdsvis 2 og 1 dag om ugen. Farmor passede 1 eller 2 dage. Arbejdede 17 timer om ugen fordelt på 3 dage. Det var ikke noget problem at de var så små og jeg ammede til de var 11 mdr gamle

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores genbo fik en datter for 6 mdr siden, og denne datter skal nu i en alder af 6 mdr starte i vuggestue..

Jeg fik aldrig spurt om hvorfor hun allerede skal starte når hun kun er 6 mdr..jeg var nok lidt i chok..må jeg indrømme..jeg troede slet ik det var muligt at afleverer så lille et barn i vuggestuen.

Derfor vil jeg lige spørge jer..

Så til jer der har børn der skal væk fra deres mor så tidligt..Hvad er grunden egentlig?

De må godt starte ved 6 mdr. Da jeg var barn var det allerede ved tre mdr.

Nå men vores bliver født i maj og skal nok starte til januar. Dette skyldes mit studie starter op der. Det er endnu lidt uvist om det bliver januar eller marts jeg begynder. Januar er hvis jeg kan starte med tredje skoleperiode og så afslutte de to mdr praktik jeh mangler. Marts er hvis jeg skal starte med to mdr praktik.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I den vuggestue jeg arbejdede i under mit sabbatår, havde den stue jeg var på tidligere været "spædbørnsstue", hvor de tog børnene fra de var 3 uger. Det var ikke længere siden end at en af pædagogerne havde arbejdet på den stue den gang. I den sammenhæng må 6 måneder vidst siges at være ret luksuriøst.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil ikke selv sætte min søn i Vg i en alder af 6 mdr.

Men det er også som andre skriver, pga nedkæringer og mangel på tid med børnene.

Det kan muligvis godt være at folk kender til gode Vg men jeg arbejder selv i én  (køkkenleder) og ved hvor lidt tid de har til børnene. Det syntes jeg er dicideret synd for min søn. 

Med eller uden dårlig økonomi, vælger jeg at holde ham hjemme til dagpengene/ferie render ud. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil ikke selv sætte min søn i Vg i en alder af 6 mdr.

Men det er også som andre skriver, pga nedkæringer og mangel på tid med børnene.

Det kan muligvis godt være at folk kender til gode Vg men jeg arbejder selv i én (køkkenleder) og ved hvor lidt tid de har til børnene. Det syntes jeg er dicideret synd for min søn.

Med eller uden dårlig økonomi, vælger jeg at holde ham hjemme til dagpengene/ferie render ud.

Hvis du er på dagpenge blander din a-kasse sig så ikke i, om han er hjemme? :chin: (spurgte hende, der selv lige er kommet på dagpenge og vil have det svært ved at sende baby ud, hvis det bliver nødvendigt (det er det ikke nu, da min mand er studerende, og måske bliver det det ikke, da jeg søger job som dagplejer))

Edit: jeg læste vist forkert, kan da læse at du har job, så du mente nok barselsdagpengene :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis du er på dagpenge blander din a-kasse sig så ikke i, om han er hjemme? :chin: (spurgte hende, der selv lige er kommet på dagpenge og vil have det svært ved at sende baby ud, hvis det bliver nødvendigt (det er det ikke nu, da min mand er studerende, og måske bliver det det ikke, da jeg søger job som dagplejer))

Edit: jeg læste vist forkert, kan da læse at du har job, så du mente nok barselsdagpengene :)

Ja præcis :-)

Fik bare formuleret mig forkert ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores genbo fik en datter for 6 mdr siden, og denne datter skal nu i en alder af 6 mdr starte i vuggestue..

Jeg fik aldrig spurt om hvorfor hun allerede skal starte når hun kun er 6 mdr..jeg var nok lidt i chok..må jeg indrømme..jeg troede slet ik det var muligt at afleverer så lille et barn i vuggestuen.

Derfor vil jeg lige spørge jer..

Så til jer der har børn der skal væk fra deres mor så tidligt..Hvad er grunden egentlig?

Min datter begyndte i dagpleje da hun var 5,5 mdr. Og hun har bare taget det så godt og trives perfekt.

Grunden til det var at jeg kunne ikke få dagpenge eller andet forsøgelse fra det offentligt (en længere historie men jeg var havnet imellem 2 systemer som ikke ville hjælpe). Så jeg søgte arbejde mens jeg var gravid og på barsel og var så heldig at jeg fik en fantastisk stilling i mit drømmejob da min datter var 4 mdr og så passede min mand hende, men han fik os nyt arbejde og begyndte da hun var 5,5 mdr. Så derfor begyndte hun så tidlig men dagplejen var bare det bedste valg, hun fik lov til at sove lur 3 gange og fik sine sutteflaske og hun var lige så stille begyndt på grød der så det fik hun os. Jeg føler hun er blevet passet på hendes premisser og i dag er hun 15 mdr og er fuld af krudt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror det i de fleste tilfælde hænger sammen med arbejde eller økonomi, som andre også skriver :)

Jeg synes egentlig det må være op til de enkelte forældre hvornår børnene sendes afsted og synes egentlig det er forkert at vi andre peger fingre. Der er vist en regel om, at børn tidligst modtages i DP fra 6 mdr. I øvrigt :)

Personligt er mine kommet i DP ved 9 1/2 måned. Den første var klar, jeg var klar. Ved nr. 2 var ingen af os klar, men beslutningen var taget.

Jeg har til gengæld barsel tilbage som jeg kan afvikle og har netop afviklet det sidste fra min datter :) Og til efteråret/jul afvikler jeg formentlig noget af det fra nr.2. Så er der dømt kvalitets tid :wub

Den regel troede jeg os men jeg fik afvide fra pladshenvisning at hvis de begynder før de er 6 mdr så tæller de for 2 børn

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Alexander startede først i dagpleje, da han var 11 måneder - og det synes jeg var dejligt. MEN da vi startede projekt baby sad vi med en dobbelt husleje og et usælgeligt hus. Hvis det hus ikke var blevet solgt inden den periode jeg havde med fuld løn var udløbet, så havde jeg nok også været tvunget til at sætte ham i dagpleje i en alder af 4-6 måneder. Simpelthen fordi vi ikke kunne betale vores terminer, hvis jeg var på dagpenge (hurra for finanskrise og 40% fald i boligpriserne i Næstved)

 

Så nogle gange er det simpelthen et valg, man er nødt til at træffe - om så man kan lide det eller ej.

 

Til gengæld gik jeg i mødregruppe med én som sågar var arbejdsløs pædagog, og hun valgte at fortsætte med at gå hjemme på sine barselsdagpenge - og alligevel sætte sin datter i vuggestue så snart hun kunne. Mener at pigen var en 5-6 måneder. Hendes argumentation var, at datteren jo havde behov for at se andre børn og blive stimuleret af de voksne. Den må jeg indrømme jeg ikke rigtig kunne forstå.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER