lpd

BLW og tidlig vuggestuestart

16 indlæg i dette emne

Vi overvejer BLW rigtig meget, men Arthur skal starte i vuggestue når han er 6 måneder. Er det for dumt? Jeg tænker der er mere arbejde i forhold til BLW end grød (eller, jeg forestiller mig i hvert fald det tager længere tid at komme igennem et måltid fordi det foregår i barnets tempo).

Jeg vil selvfølgelig snakke med vuggestuen, men vil også gerne høre hvad I tænker, for egentlig er det jo vores beslutning og ikke vuggestuens!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det vil sige - han starter indkøring når han er 6 måneder. Jeg er studerende og far arbejder offshore med tre ugers fri, så det vil ikke være 7-17 dage, men selvfølgelig stadig en hel del måltider han skal have!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ummidelbart tager det noget længere tid at de bliver uafhængige af at blive ammet når man kører BLW - det er en del af pointen.

En anden pointe med BLW er vidst at man først starter på andet mad end mælk når de er tæt på 6 måneder, så det harmonerer jo ikk så godt med vuggestuestart.

Tænker heller ikke, uden at vide det, at vuggestue har mulighed for at køre BLW.

Måske du skal ud i en kombi?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ummidelbart tager det noget længere tid at de bliver uafhængige af at blive ammet når man kører BLW - det er en del af pointen.

En anden pointe med BLW er vidst at man først starter på andet mad end mælk når de er tæt på 6 måneder, så det harmonerer jo ikk så godt med vuggestuestart.

Tænker heller ikke, uden at vide det, at vuggestue har mulighed for at køre BLW.

Måske du skal ud i en kombi?

Jeg ammer nu men han skal jo vel uanset hvad have flaske når han ikke er ældre? Ja, det ramler jo desværre lidt sammen. Jeg synes bare rigtig godt om ideen med at introducere rigtig mad på den måde. Jeg ved ikke om det er muligt at jeg kan blive ved at amme, men håber virkelig.

Åh lige på det her punkt er jeg rigtig ked af at han skal starte så tidligt :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ammer nu men han skal jo vel uanset hvad have flaske når han ikke er ældre? Ja, det ramler jo desværre lidt sammen. Jeg synes bare rigtig godt om ideen med at introducere rigtig mad på den måde. Jeg ved ikke om det er muligt at jeg kan blive ved at amme, men håber virkelig.

Åh lige på det her punkt er jeg rigtig ked af at han skal starte så tidligt :(

Kan jeg godt forstå. Har I egentlig prøvet at gi ham en flaske?

Min datter nægtede sutteflaske, og blev ammet temmelig meget helt ind til 7-8 mdr alderen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sorry- det vat jo egentlig lidt et sidespring i forhold til dit spørgsmål

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis du starter med grød/mos kan du jo komme op på at erstatte et måltid hurtigere end ved BLW. Du kan jo starte med grød/mos i 4-5 måneders alderen, mens man vel starter med BLW i 6 måneders alderen. 

 

Hvis lillesøster skulle tidlig i vuggestue ville jeg foretrække at starte med grød/mos i stedet for så meget flaske. Men nu har min søn aldrig fået andet flaske end min udpumpede mælk, og det var ret besværlig syntes jeg... 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes ikke det harmonerer særlig godt :/ ved BLW begynder man først på mad når barnet er 6 mdr OG kan sidde selv, desuden spiser længe de kun minimalt, fordi de ikke selv kan ramme munden.

Tror desuden ikke at jeg ville have lyst til at vuggestuen havde ansvar for at mit barn ikke blev kvalt i en klump mad (de kan jo ikke holde øje med ham konstant, der er jo mange andre børn), det er altså også nemmere ved grød.

Jeg er ellers vild med BLW og brugte det selv, men tror ikke det er de rigtige rammer for det

Kan du ikke give lidt mad han kan sidde med selv når i spiser hjemme? Bare sammen med grød eller mos? 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså uanset om vi vælger BLW eller grød/mos, så bliver han startet op ved 6 måneder.

Men ja, I har nok ret i at det ikke kommer til at harmonere særlig godt. Har lige søgt om medlemskab i BLW fb gruppen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan jeg godt forstå. Har I egentlig prøvet at gi ham en flaske?

Min datter nægtede sutteflaske, og blev ammet temmelig meget helt ind til 7-8 mdr alderen.

Nej jeg har været alene i to uger og ikke haft mulighed for at stå og koge flasker osv, men far kommer hjem i morgen og så skal jeg prøve at pumpe ud :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er jo heller ikke sikkert at A er med på ideen om BLW, men elsker skeen, måske også allerede fra 4-5 måneder..? ;) jeg elsker tanken bagved BLW, men min B er ikke helt enig med mig, for han elsker skeen og har først lige fanget ideen med at mad i hånden skal i munden, og ikke tværes rundt i ansigtet (han er 6,5 måned) :rolleyes :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er riiiiiimelig sikker på at vuggestuen SKAL følge sundhedsstyrelsens anbefalinger, så jeg er bange for at BLW vil blive blankt afvist. Sorry :kram

Noget andet er, at en del af BLW - som jeg har forstået det - også er, at barnet stadig ammes rigtig meget, fordi det får mindre føde end hvis det havde fået grød/mos, og jo skal have et eller andet for at blive mæt og ernæret. Og mange amninger er måske heller ikke så lige til, mens han er i vs :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså vi gør lidt en blanding. Som de fleste sikkert. Vi giver skemad 3 gange om dagen. Det varierer meget hvor meget der ryger ned der. Og så får hun lov at sidde med noget mad selv hver gang der er mulighed for det. Hun får altid noget af det vi får til aftensmad og sidder selv med det mens vi spiser. Og så får hun grød bagefter. Så jeg tænker måske også det er den måde det bedst kan fungere for jer. Det behøver jo ikke være enten eller. Jeg er sikker på de også får mange af de gode ting ved blw med, selvom de også får skemad samtidig. Det er i hvert fald sådan jeg tænker :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså vi gør lidt en blanding. Som de fleste sikkert. Vi giver skemad 3 gange om dagen. Det varierer meget hvor meget der ryger ned der. Og så får hun lov at sidde med noget mad selv hver gang der er mulighed for det. Hun får altid noget af det vi får til aftensmad og sidder selv med det mens vi spiser. Og så får hun grød bagefter. Så jeg tænker måske også det er den måde det bedst kan fungere for jer. Det behøver jo ikke være enten eller. Jeg er sikker på de også får mange af de gode ting ved blw med, selvom de også får skemad samtidig. Det er i hvert fald sådan jeg tænker :)

 

Helt enig i denne! Sådan gjorde vi også, og synes også at en blanding fungerede fint. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Helt enig i denne! Sådan gjorde vi også, og synes også at en blanding fungerede fint.

:ditto

Vil derudover anbefale Helens bog om mad og børn! Den giver nogle super gode råd til hvordan man ret hurtigt får baby med på at spise det samme som familien uden at gå på kompromis med, at baby får den næring, den skal have :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle jeres svar. I har nok ret i BLW ikke lige er det optimale for os. Øv, synes det lyder så fint, men så må det blive med nr to i rækken :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER