Carcassonne

Husholdning - Hvor ofte?

50 indlæg i dette emne

Jeg prøver at skabe et overblik over hvilke  ting som skal gøres i hjemmet og hvor ofte, så hvad kan i tilføje, og nogle ting hvor I ville sætte et andet tidsinterval?

 

Vaske sengetøj: 14 dage

Lufte dyne: 14 dage

Støvsuge:???

Vasketøj:???

Viskestykker: 1 uge.

Badehåndklæder: 1 uge

Sofatæpper 2 mdr.

Duge: ????

Klude/svampe: dagligt

Skold tandbørste: 1 mdr.

Madplan: 1 uge.

Ordne badeværelse?

Vande blomster: 1 uge.

 

 

Andet? 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Indkøb, tørre støv af hylder.. Hmm... Afkalkning af elkedel, rengøring af ovnen, køleskab og sådan måske? Gardiner? Vask af vægge? Rensning af emhættefilter..

Ej jeg ved det ikke.. Hvor meget vil du i detaljer? :p

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg prøver at skabe et overblik over hvilke ting som skal gøres i hjemmet og hvor ofte, så hvad kan i tilføje, og nogle ting hvor I ville sætte et andet tidsinterval?

Vaske sengetøj: 14 dage

Lufte dyne: 14 dage

Støvsuge:???

Vasketøj:???

Viskestykker: 1 uge.

Badehåndklæder: 1 uge

Sofatæpper 2 mdr.

Duge: ????

Klude/svampe: dagligt

Skold tandbørste: 1 mdr.

Madplan: 1 uge.

Ordne badeværelse?

Vande blomster: 1 uge.

Andet?

Vi har bare gulve, så vi støvsuger ikke, men fejer istedet. Det gør vi hver aften + i løbet af dagen, hvis vi kan se, der ligger noget. Jeg er målløs over, hvor meget skidt, jeg kan feje sammen hver eneste dag, så jeg ville nok støvsuge hver dag, hvis vi fik tæpper igen.

Vasketøj er efter behov/når der er en eller flere fyldte kurve. Oftest 1-2 gange om ugen.

Duge gør vi kun noget ved, hvis der er spildt på dem.

Badeværelset, der har vi en microfiberklud til at tørre armaturet over med hver gang det har været vådt, så er det meget begrænset hvor ofte det behøver sæbe. Toilettet, hmm det har vi faktisk ikke en rutine på, men det er nok ca engang om ugen.

Blomster vander jeg hver dag, medmindre det regner.

Så er der emhætten. Manualen siger hver anden uge, men her sker det vist snarere hveranden måned :blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Skift af tandbørste hver 3. måned er vigtig i min bog :D kræver dog en stærkt begrænset indsats ;)

Og vi har hund, så optimalt støvsuges hver dag :rolleyes Toiletterne gør jeg også i et eller andet omfang rent næsten hver dag.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi skolder aldrig tandbørster, tilgengæld børster vi så hårdt hjemme hos os, at de kun holder en måned. Vi støvsuger hver dag.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan godt se at jeg vasker og gør rent lidt oftere, men er rimelig sart. Dels på grund af allergi, men har nok også arvet min fars rengøringsmani :rolleyes

 

Vaske sengetøj: én gang ugentligt

Vaske dyne: én gang ugentligt

Vasketøj: én gang ugentligt

Viskestykker: én gang ugentligt

Badehåndklæder: skiftes dagligt, men vaskes én gang ugentligt

Klude/svampe: skiftes dagligt, men vaskes én gang ugentligt

Støvsuge: Dagligt (er nødvendigt med to katte i husstanden)

Vask af gulve: To gange ugentligt

Skold tandbørste: Bliver skiftet ud hver anden eller tredje uge, så skolder ikke

Madplan: én gang ugentligt

Ordne badeværelse: én gang ugentligt

Vande blomster: Når de trænger, måske hver anden eller tredje dag

Afkalke kaffemaskine: Ca. hver tredje måned (bruger ikke maskinen så forfærdeligt tit)

Stryge tøj og håndklæder: én gang ugentligt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vaske sengetøj: 14 dage - skifter hver uge

Lufte dyne: 14 dage - passer nok meget godt,

Støvsuge:??? - støvsuger hver dag

Vasketøj:??? - vasker nok også tøj en dagligt

Viskestykker: 1 uge. - skifter klud/viskestykke hver anden dag

Badehåndklæder: 1 uge - hver 3 dag

Sofatæpper 2 mdr.

Duge: ????

Klude/svampe: dagligt

Skold tandbørste: får ny 1 gang om måneden

Madplan: 1 uge.

Ordne badeværelse? Ca hver dag

Vande blomster: 1 uge. Har ikke blomster indendørs

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan godt se at jeg vasker og gør rent lidt oftere, men er rimelig sart. Dels på grund af allergi, men har nok også arvet min fars rengøringsmani :rolleyes

Vaske sengetøj: én gang ugentligt

Vaske dyne: én gang ugentligt

Vasketøj: én gang ugentligt

Viskestykker: én gang ugentligt

Badehåndklæder: skiftes dagligt, men vaskes én gang ugentligt

Klude/svampe: skiftes dagligt, men vaskes én gang ugentligt

Støvsuge: Dagligt (er nødvendigt med to katte i husstanden)

Vask af gulve: To gange ugentligt

Skold tandbørste: Bliver skiftet ud hver anden eller tredje uge, så skolder ikke

Madplan: én gang ugentligt

Ordne badeværelse: én gang ugentligt

Vande blomster: Når de trænger, måske hver anden eller tredje dag

Afkalke kaffemaskine: Ca. hver tredje måned (bruger ikke maskinen så forfærdeligt tit)

Stryge tøj og håndklæder: én gang ugentligt

Stryger du dine håndklæder?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Stryger du dine håndklæder?

 

Ja :blush Synes de krøller for meget, hvis ikke de bliver strøget.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan godt se at jeg vasker og gør rent lidt oftere, men er rimelig sart. Dels på grund af allergi, men har nok også arvet min fars rengøringsmani :rolleyes

Vaske sengetøj: én gang ugentligt

Vaske dyne: én gang ugentligt

Vasketøj: én gang ugentligt

Viskestykker: én gang ugentligt

Badehåndklæder: skiftes dagligt, men vaskes én gang ugentligt

Klude/svampe: skiftes dagligt, men vaskes én gang ugentligt

Støvsuge: Dagligt (er nødvendigt med to katte i husstanden)

Vask af gulve: To gange ugentligt

Skold tandbørste: Bliver skiftet ud hver anden eller tredje uge, så skolder ikke

Madplan: én gang ugentligt

Ordne badeværelse: én gang ugentligt

Vande blomster: Når de trænger, måske hver anden eller tredje dag

Afkalke kaffemaskine: Ca. hver tredje måned (bruger ikke maskinen så forfærdeligt tit)

Stryge tøj og håndklæder: én gang ugentligt

Vasker du virkelig dynerne hver uge?! :blink

Hos os bliver de luftet, når det går vildt for sig :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vaske sengetøj: hver uge

Lufte dyne: hver uge

Støvsuge: 1-3 gange om dagen

Vasketøj: når der er til en maskine

Viskestykker: 2-3 dage

Badehåndklæder: 1 uge

Sofatæpper: hver gang sofaen bliver støvsuget

Duge: bruger kun dug til jul :D

Klude/svampe: dagligt

Skold tandbørste: øh... Aldrig

Madplan: hver uge

Ordne badeværelse: hver 2.-3. dag

Vande blomster: 1 uge.

Vaske gulv: 1-3 gange om ugen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sjovt at se som der er forskel :) og ja ved heller ikke hvor detaljeret jeg vil være :) Men god idé med emhættefilteret, den har jeg helt glemt (og også glemt at rengøre siden vi fik nyt for 1 mdr siden)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har bare gulve, så vi støvsuger ikke, men fejer istedet. Det gør vi hver aften + i løbet af dagen, hvis vi kan se, der ligger noget. Jeg er målløs over, hvor meget skidt, jeg kan feje sammen hver eneste dag, så jeg ville nok støvsuge hver dag, hvis vi fik tæpper igen.

Vasketøj er efter behov/når der er en eller flere fyldte kurve. Oftest 1-2 gange om ugen.

Duge gør vi kun noget ved, hvis der er spildt på dem.

Badeværelset, der har vi en microfiberklud til at tørre armaturet over med hver gang det har været vådt, så er det meget begrænset hvor ofte det behøver sæbe. Toilettet, hmm det har vi faktisk ikke en rutine på, men det er nok ca engang om ugen.

Blomster vander jeg hver dag, medmindre det regner.

Så er der emhætten. Manualen siger hver anden uge, men her sker det vist snarere hveranden måned :blush

Støvsuger I så aldrig, fordi I har bare gulve?

Vi har heller ikke tæppe, men trægulv. Men jeg synes da stadig, at det er langt nemmere (og mere grundigt) at støvsuge :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Støvsuger I så aldrig, fordi I har bare gulve?

Vi har heller ikke tæppe, men trægulv. Men jeg synes da stadig, at det er langt nemmere (og mere grundigt) at støvsuge :)

Altså vi støvsuger sofaen men ikke gulvene nej. Jeg synes faktisk det er nemmere og mere grundigt at feje :chin: Jeg kommer i hvert fald meget nemmere omkring med moppen end med en støvsuger :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså vi støvsuger sofaen men ikke gulvene nej. Jeg synes faktisk det er nemmere og mere grundigt at feje :chin: Jeg kommer i hvert fald meget nemmere omkring med moppen end med en støvsuger :)

Der kan man bare se ^_^

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg prøver at skabe et overblik over hvilke ting som skal gøres i hjemmet og hvor ofte, så hvad kan i tilføje, og nogle ting hvor I ville sætte et andet tidsinterval?

Vaske sengetøj: 14 dage (hver uge)

Lufte dyne: 14 dage (åh det gør vi nok sjældnere :Blush )

Støvsuge:??? (Hver dag, helst!)

Vasketøj:??? (Hver dag <_< ikke med min gode vilje, men af behov!)

Viskestykker: 1 uge. (Hver dag!)

Badehåndklæder: 1 uge (ja det gør vi nok også)

Sofatæpper 2 mdr. (Har vi ikke)

Duge: ???? (Bruger vi ikke)

Klude/svampe: dagligt (dagligt)

Skold tandbørste: 1 mdr. (Har jeg aldrig tænkt over at sætte i rytme, det er da en god ide!)

Madplan: 1 uge. (Også her!)

Ordne badeværelse? (Rengøres grundigt en gang om ugen, nusses om halvvejs i ugen)

Vande blomster: 1 (tjo det gør jeg vel ca også)

Andet?

Vaske dyner: hver 3. måned. Vi gør det: februar, maj, august og november.

Købe nye tandbørster: hver 3. måned

Vinduespudsning: ca hver 2. måned

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Støvsuger I så aldrig, fordi I har bare gulve?

Vi har heller ikke tæppe, men trægulv. Men jeg synes da stadig, at det er langt nemmere (og mere grundigt) at støvsuge :)

Haha jeg tænkte det samme! Men jeg er også bidt af en gal støvsuger :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vaske sengetøj: Hver uge

Lufte dyne: alt for sjældent :oops ihvertfald de voksnes - Ms luftes hver uge

Støvsuge: 2-6 gange om ugen - jeg så gerne det var dagligt, men det er min mand der støvsuger (vi har trægulv og klinker)

Vasketøj: gennemsnitligt dagligt, nogle dage (som igår) 4 maskiner, og andre som idag 0

Viskestykker: Skiftes dagligt

Badehåndklæder: 1-2 gange om ugen

Klude/svampe: dagligt

Skold tandbørste: Skifter tandbørste eller tandbørstehoved ca. hver 4-6 uge max - slider dem i bund

Ordne badeværelse: Ugentligt, dog afkalkes brusekabinen nok mere hver 6-8. uge.

Vande blomster: 1-2 gange om ugen, mine krydderurter dagligt

Tørre støv af: Ugentligt

Gulv vask: månedligt, medmindre vi har holdt fest eller spildt en masse så det oftere

Vasker vinduer: Når de trænger ;) - hver 2. måned måske

Rense akvarie: hver 10. dag

Gøre køleskab rent: når det trænger - ca. 1 gang om måneden

Gør ovn rent: åh den ovn - det ville være nemmere at få et nyt komfur end at få den ovn ren :klap  men fjerne det værste når der er spildt - helt ren får jeg aldrig et 12 år gammelt komfur :rolleyes

Emhætte filter: altså emhætten har aldrig virket i de 5,5 år vi har boet her, heller ikke selvom jeg har prøvet at rense det ;) så det gider jeg slet ikke gøre rent

Rengøre i køkkenskabe: 3-4 gange om året

Vaske paneler og dører: 4-6 gange om året

 

Edit:

Vaske dyner og puder: har faktisk aldrig vasket de voksnes dyner og puder - Mies vaskes når der har været opkast/tis/pølle uheld eller des lige, så det er jævnligt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Haha jeg tænkte det samme! Men jeg er også bidt af en gal støvsuger :rolleyes

Det er jeg også :D Især når man ligger så meget på gulvet med sin baby OG har en hund, der fælder helt ustyrligt :rolleyes <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uha, jeg får altså helt dårlig samvittighed, for mange af de ting I nævner gør jeg altså alt for sjældent! :blush rengøring fylder bare så lidt for mig og jeg gør ofte bare det mest nødvendige, men jeg skal tage mig sammen! Må straks i gang :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tænk, på visse punkter må jeg pap være en gris sammenlignet med disse lister. Men jeg synes nu sjældent, her er beskidt. Måske sviner vi bare ikke så meget

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uha, jeg får altså helt dårlig samvittighed, for mange af de ting I nævner gør jeg altså alt for sjældent! :blush rengøring fylder bare så lidt for mig og jeg gør ofte bare det mest nødvendige, men jeg skal tage mig sammen! Må straks i gang :D

Haha, first things first! Rengøringen svinger også gevaldigt herhjemme ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Wow, hvor får i lige al den tid fra??? Når jeg har klaret morgenrutine med ungerne, aflevering, skole, hentning, leg med børnene, aftensmad, madpakker, putning og lektier..... Så er der ikke tid til særlig meget rengøring må jeg indrømme :blush

Her bliver der støvsuget og vasket gulv en gang om ugen (ville gerne støvsuge hver dag! Men tiden er der ikke) Samme med aftøring af borde/overflader/badeværelse og tørre støv af. Spisebord og køkkenbord tørres af x flere dgl. Vasketøj ca 2 gange ugl. (x flere maskiner) Dybebetræk skiftes ca månedligt, (eller ved behov hos drengene) Vaske/lufte dyner... Ca årligt...

Hmm det er vist det :LOL

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå ja, klude og viskestykke skiftes også dagligt, håndklæder måske en gang om ugen. Opvaskeren tømmes, fyldes og startes hver dag :)

Tandbørster skiftes når de er slidt, eller jeg ser et godt tilbud ;) Har aldrig skoldet en tandbørste....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Wow, hvor får i lige al den tid fra??? Når jeg har klaret morgenrutine med ungerne, aflevering, skole, hentning, leg med børnene, aftensmad, madpakker, putning og lektier..... Så er der ikke tid til særlig meget rengøring må jeg indrømme :blush

Her bliver der støvsuget og vasket gulv en gang om ugen (ville gerne støvsuge hver dag! Men tiden er der ikke) Samme med aftøring af borde/overflader/badeværelse og tørre støv af. Spisebord og køkkenbord tørres af x flere dgl. Vasketøj ca 2 gange ugl. (x flere maskiner) Dybebetræk skiftes ca månedligt, (eller ved behov hos drengene) Vaske/lufte dyner... Ca årligt...

Hmm det er vist det :LOL

Hehe, det kan også godt være, at man burde lave forskellige tråde for dem på barsel og dem, der ikke er på barsel ;) Jeg vasker næsten hver dag (hvilket bl.a. højner frekvensen af skift af håndklæder), men det er et barselsfænomen ligesom daglig støvsugning er det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER