millivanilli

En dag med et spædbarn

7 indlæg i dette emne

Jeg er nysgerrig på hvordan jeres dage er sat sammen med spædbørn. Har I en slags rytme? Eks. sove, spise, skifte, lege, sove e.l.?

Der kommer lige lidt forhistorie inden jeg når frem til pointen:) Vi har lige fået vores søn nr.2, der snart bliver 4 uger. Storebror er 2 1/2 år. Med storebror havde vi aldrig en "normal barsel". Han var meget lille da han blev født, og fik refluks da han var et par uger gammel. Refluksen gjorde at han nærmest aldrig havde glade og tilfredse vågenperioder den første tid, han skreg meget, og blev holdt/båret det meste af tiden. Hver gang han havde spist og var faldt i søvn, så skulle jeg sidde med ham i halvt oprejst stilling i op til 1 time før jeg kunne lægge ham i liften. Også om natten. Så, da refluksen begyndte at aftage, fik han sin første mellemørebetændelse som 5 mdr gammel. Han er ørebarn, har dræn, og sover sjælden i gennem en hel nat. Summa summarum: den første tid (egentlig hele barselen) med storebror var meget hård, men vi kom i gennem det.

Nu har vi jo så fået dreng nr.2, der indtil videre ikke viser tegn på de samme udfordringer som storebror. Han kan være urolig, kæmper med mavekneb og skriger når han forsøger at komme af med luft og afføring, men det er intet sammenlignet med storebror. Da jeg jo så ikke har prøvet en "almindelig hverdag med spædbarn" før, så er jeg nysgerrig på hvordan jeres dage med små babyer forløber? Jeg ved godt de helt små ikke har rytme endnu, men der kunne jo godt være I holder fast i en slags rytme alligevel. Om ikke andet for at lægge grundlaget for en rytme senere.

Herhjemme står jeg op med lillebror omkring kl.07, nogle gange senere. Far afleverer storebror. Lillebror sover typisk en del om formiddagen, men når han vågner bliver han ammet, bøvses, ligger på mig, ammes fra det andet bryst hvis han vil. Så laver jeg typisk lidt øvelser/massage med ham for at hjælpe med maven, før han skiftes. Hvis han virker vågen herefter så ligger han lidt på maven, og jeg leger og synger med ham. Så bliver han træt, og enten forsøger jeg at vugge ham i søvn uden amning, ellers ammes han igen. Er i tvivl om det er for meget, men det er sjælden han spiser noget særligt der, det er nok mest som hygge/sut, således at han kan falde i søvn. Hmm, det skal måske fases ud. Så gentages rul'et forfra når han vågner igen. Jeg putter ham i barnevognen om eftermiddagen, og så henter vi storebror. Langt de fleste dage er vi også ude og gå om formiddagen.

Puh, det blev langt. Men kom gerne med input til hvordan I "får dagene til at gå" med en lille nyfødt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Altså hvad jeg kan huske.. så havde vi aldrig en rytme før han var en 3-4 måneder gammel. Og han har ellers altid været et "nemt" barn, der aldrig var sygt.

 

Det var mad, sove, vågentid - på hans præmisser og dagene var sjældent ens. Dog var han meget god til at begrænse vågentid om natten, så der var det mest spise-sove.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her rager manden på arbejde kl 06.30. For det meste vågner stinus på 3 mdr, omkring kl 06.00 og den store på 3,5 år vågner også der mellem 06 og 07. Jeg står op med dem begge så bliver der serveret morgenmad til den store og den lille er som regel blevet ammet før vi stod rigtigt ud af sengen. Derefter bliver begge drenge vasket og kommer i tøjet. Så sætter vi os i bilen og kører i børnehaven og afleverer den store, den lille falder typisk i søvn så snart bilen kører. Når vi kommer hjem igen (ca 09.15)vågner den lille når jeg forsøger at flytte ham til barnevognen, så han bliver ammet og er så vågen ca 1 time, i den time leger vi sammen på gulvet og i sofaen, og han ligger også selv og leger både på ryggen under et stativ eller på maven og leger. Så bliver han ammet igen og derefter lagt til lur hvor han sover 2-3 timer. Når han vågner af den lur bliver han ammet og så er han frisk til mere leg både sammen og alene. Når kl så nærmer sig 15 så skal han ammes igen og så kører vi efter storebror og den lille sover igen i autostolen. Når vi kommer hjem vågner han som regel igen og så er jeg alenr med begge drenge til kl 16.30 i det tidsrum leger vi alle på gulvet eller også ser den store tegnefilm og vi andre er på gulvet. Når far kommer hjem er lillebror lagt til en lille lur igen og jeg går i køkkenet sammen med den store hvor vi laver mad sammen. Den lille vågner, bliver ammet og er sammen med farmand mens vi gør maden færdig. Så sidder vi alle med ved bordet og derefter bliver der badet/ gjort natklar. Så bliver begge børn puttet mellem 19 - 20. Er jeg alene med dem begge til aften så putter jeg den store først, og når han er puttet, ammer jeg og putter den lille. Den store sover som regel hele natten igennem den lille vågner til ammetår 2 - 3 gange i løbet at natten, men sover hurtigt videre efter.

Og jeg har glemt bleskift... Men selvfølgelig skifter jeg også bleer.. På begge børn... Når det kan mærkes/luktes at de trænger en ny ble

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har en dreng på 17 mdr som ikke kan gå grundet klumpfødder og hybermobilitet. Så barslen med ham har heller ikke været helt normal fordi vi har rendt utrolig meget på sygehus i forbindelse med behandling af klumpfødder osv...

Nu er lillebror så 3 snart 4 mdr. Og har ikke de samme udfordringer heldigvis. Han har siden han var 10 dage gammel sovet igennem om natten. Til gengæld har han haft lidt mild form for kolik som vi har fået afhjulpet. Så vi har pt en rytme der holder rimeligt.

Vores dag ser sådan her ud:

Står op med begge drenge mellem 6 og 7 de fleste dage.

Giver lillebror flaske og skifter ham.

Han leger derefter lidt selv inden hans korte morgen lur.

Imens får storebror mad og bliver gjort klar til dagpleje. Og jeg gør mig selv klar. Og så til sidst lillebror.

De fleste dage er jeg ved dagplejen 8.30 cirka.

Hjemme igen kl 9 hvor lillebror enten sover eller leger.

Flaske mellem 10 og 11...

Igen mellem 13.30 og 15...

Flaske mellem 17 og 18 og så den sidste ved 20 tiden.

Imellem flaskerne leger vi i sofaen på lege tæppe eller lignende og han sover lur på 1 times tid ad gangen nogle gange 2 timer. Nogen gange i barnevognen andre gange indenfor.

Storebror hentes i dagpleje kl 16.

Vi kommer hrmjem og leger alle indtil jeg skal ha noget mad klar så vi kan spise 17.30 cirka...

Min mand står op mellem 16.30 og 19 alt efter hans arbejds dag.

Når han er oppe tager han drengene mest muligt.

Storebror puttes kl 19 og lillebror cirka 20.30

Alting afviger lidt nogle dage...men det er sådan rytmen er pt :-)

Mandag går jeg i mødregruppe 10.30 til 13 cirka :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores rytme er forholdsvis fast og har været det næsten fra begyndelsen, men i hvert fald fra Cirkel var 3-4 uger gammel.

Cirkel vågner langt de fleste dage et sted mellem 07:30 - 09:00. Herefter får hun mad og vi hygger i sengen med snak, grin og leg i mindst en halv time, men oftest gerne mere. Hun får altid en ren numse lige efter maden - Nogen gange får hun nattøj på igen og andre gange får hun lov til bare at komme med ind i sengen kun iført ble. Når vi står op kommer hun med ud på badeværelset, hvor hun ligger på sin puslepude og pludrer, imens jeg bader. Efter badet rykker vi ind i soveværelset, stadig med Cirkel på puslepuden på gulvet, imens jeg cremer mig, tager tøj og make-up på. Nogle gange er lille damens tålmodighed ikke helt til make-uppen og så springer jeg den over. Herfra gør jeg Cirkel klar til dagen. Cirkel har frem til nu været i bad to gange ugentligt, men fra nu af skal hun i bad tre gange ugentligt. De dage hvor hun skal i bad er vi hurtigere ude af sengen. efter evt. bad hygger vi på puslebordet, imens Cirkel får tøj på. Hvis hun fortsat er frisk efter påklædning går vi nedenunder og leger, men som regel er hun træt og klar til lur efter en time til halvanden. Jeg har indført en regel for mig selv om, at fjernsynet ikke er tændt om morgenen, inden Cirkels lur.

Cirkel bliver altid puttet til lur i sin barnevogn udenfor og sover et sted imellem 2-4 timer. Nogen gange går vi tur, andre gange står hun bare foran vinduet og andre dage bruger jeg sovetiden fra at nå ud til aftaler.

Efter endt middagslur kommer Cirkel ind og får mad, hvorefter vi leger, snakker eller ser fjernsyn ;) Efter 1½ til 2 timer er hun træt og skal puttes. Nogen gange får en mad inden lur, men det kommer an på, hvor meget hun har spist efter middagsluren. Hun er dog ikke så let at få til at sove om eftermiddagen, så her går jeg næsten altid tur på minimum en lille time. Hendes eftermiddagslur er altid let og jeg kan ikke gå ned og handle eller lignende, som jeg kan det under middagsluren, da det vækker hende. Hun sover gerne 1-2 timer. Jeg ser helst hun sover to, da det passer med, at hun herfra kan klare sig frem til nattetid. Sover hun kun en enkelt time, kommer hun som regel i viklen omkring kl. 17:00, hvor hun så får sig en lur. Efter eftermiddagslur er der mere mad, når hun er sulten.

Om aftenen er det ret tydeligt, hvornår Cirkel er putteklar og hun beder nærmest selv om at komme i seng. Henover de seneste uger er tidspunktet blevet rykket mere og mere frem og ligger nu et sted imellem 18:45 og 19:15. Her starter vi altid med at gå ind i soveværelset, hvor vi åbner vinduer, så der kan blive luftet ud inden natten. Når vinduerne er åbnet går vi ind på puslebordet. Imens Cirkel får ren ble og nattøj på synger vi. I starten var det Mester Jakob, men vi er ved at udvide repertoiret ;) Når numsen er ren og nattøjet på går vi ind i soveværelset, lukker vinduerne og ruller gardinerne ned, imens vi siger godnat og tak for i dag til verden udenfor. Cirkel får mad, bliver bøvset og krammet. Når jeg lægger hende i sin vugge, siger jeg altid godnat og fortæller hende, at jeg elsker hende. Jeg lægger hende altid med dynen foldet op under fødderne, giver hende sutten og til slut lægger jeg hendes Ninus omkring hendes hoved.

Nogen dage er Cirkel urolig og skal vugges og have sut op til flere gange, inden hun falder til ro. Andre gange falder hun til ro med det samme hun er puttet og jeg går derfor ud, så hun selv kan falde i søvn. Jeg ser jævnligt til hende frem til jeg ved hun sover, hvorefter jeg sætter babyalarmen til.

Cirkel sover et sted mellem fem og syv timer, før hun vågner og skal have mad og en ren ble. Hun puttes igen i sin vugge og falder fint i søvn i løbet af et par minutter. Nogen gange sover hun helt frem til  stå-op-tid og andre dage vågner hun og får mad, ren ble og kan puttes igen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for de gode beskrivelser! Jeg vil læse lidt mere grundigt og kommentere/stille spørgsmål efterhånden. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

kigger lige med :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER