cwh

Barsel!

12 indlæg i dette emne

Er der mon andre end mig, som allerede er begyndt at spekulere på barsel og planlægning af denne

- Barsel m. løn, barselsdagspenge, fædreorlov, forældreorlov, ret til ferie osv. :unsure

 

Og har i måske også fået et par grå hår allerede - Det er jo en jungle at finde ud af :lolhit

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har også tænkt virkelig meget over det! Især fordi min situation er lidt speciel.. Jeg kan gå på barsel fra 15. august mener jeg, men jeg er i en ansættelse, der slutter 1. september. Så overvejer om jeg skal gøre den færdig (de er stadig forpligtede til at betale min barsel i følge min overenskomst) eller om jeg bare skal tage de fulde 8 uger inden, som jeg har mulighed for. Det er jo ikke fordi jeg kan bruge de ugers barsel inden termin på et andet tidspunkt, de er bare tabt.. Men da min ansættelse SKAL gøres færdig, skal jeg tage de 2,5 uge jeg mangler efter barsel (hvis jeg stopper der 8 uger inden).. Og så bliver jeg måske placeret på en hel ny arbejdsplads. Hmm ja... Tror jeg har ret til fuld løn indtil barnet er 6,5 md hvis jeg bruger de uger, som min mand og jeg har til deling. Og så har min mand 7 uger reserveret til ham. Så vi kommer nok ikke helt uden om barselsdagpenge i en periode.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også tænkt det hele en del igennem.

Jeg er jo under uddannelse, og er derfor på SU.

Er dog i praktik fra august og frem til november. Min plan er at jeg skal gå i praktik helt frem til fødsel, i håb om at jeg kan færdiggøre min eksamen ( selvom jeg har ret at gå fra 8 uger før, da jeg er i praktik på sygehuset )

Hvis det bliver godkendt, så holder jeg 5,5 mrd barsel, og så starter jeg op på bachelorskrivningen.

Og så regner jeg med at kæresten tager 10 ugers barsel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det planlagde vi straks efter den positive test

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det planlagde vi straks efter den positive test

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er ansat som funktionær og det er ikke den bedste barselsordning, men fik forhandlet og indskrevet 4 uger før og 14 uger efter med fuld løn i min kontrakt, så det er egentlig ok

- og der er måske mulighed for fuld løn eller næsten fuld løn nogle flere uger - Arbejdsgiver kan muligvis få en del refusion fra deres barsel fond.. Jeg håber ☺

Manden skal desværre udstationeres, så kommer til at holde en del barsel selv, men så tager han sine 7 uger m. Løn når han er tilbage - Så alt i alt bliver det længere barsel end regnet med, men vi skal nu nok klare den økonomisk, men man vil jo gerne være sikker på at der er styr på det hele...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg går fra 9-10 uger før grundet pks, (ifølge min overenskomst er det datoen for dette der tæller). Når ikke at holde mere end 2 ugers ferie i Juli, så har restferie samt omsorgsdage fra min søn som er 2 dage her i 2016, hvor han fylder 7 år. Men får man så ikke 2 omdorgsdage for baby?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men kan man gemmer de uger fra før termin til senere? Så vidt jeg har forstået kan man ikke, men det har måske noget med ens overenskomst at gøre?

Ja det kan jeg pga vores overenskomst. Det er dejligt. Jeg bliver nødt til at nedtrappe med amning og håber babyen i modsætning til min nr 2 godt kan lide mad

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er der mon andre end mig, som allerede er begyndt at spekulere på barsel og planlægning af denne

- Barsel m. løn, barselsdagspenge, fædreorlov, forældreorlov, ret til ferie osv. :unsure

 

Og har i måske også fået et par grå hår allerede - Det er jo en jungle at finde ud af :lolhit

Ja tak .. det er totalt forvirrende.. Men min chef og veninder + kollegaer vil gerne hjælpe og har styr på det. Så mon ikke jeg også finder ud af det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså jeg har ret til at gå fra 8 uger før. Og min kære mand skal så kun have de obligatoriske 2 uger... derefter bliver det mig der skal have al barslen. Da han er elektriker og går over 50 % ned i løn hvis han går på barsel. Så det bliver mig der tager det hele. Så skal vi bare have regnet på hvor meget/hvor længe vi har råd til at jeg går på barselsdagpenge :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved man ikke trækkes AM-bidrag når man får barselsdagspenge, men hvad med ATP??? (På lønsedlen trækkes der både ATP A-sats og ATP firmabidrag)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Blev indkaldt i går af HR til barselssnak. Det var rigtig godt. Jeg er temmelig fast besluttet på at jeg efter fødslen tager der 14 uger plus 12 uger som i vores overenskomst er med løn. Derefter tager jeg min restferie som er 2-3 uger og så tilbage på job.

Er i tvivl om de 8 uger før fordi op til 4 uger kan overføres til efter fødslen men hvis jeg forstår det rigtigt så bliver de trukket fra de 32 ugers barselsdagpenge som min mand tager.

Men det skal jeg først give hr besked om tre mdr før terminen så jeg afventer ift bækkenet.

Hvis jeg tager 8 uger før termin så har jeg kun resten af maj, hele juni og hele august tilbage på job.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER