SaraLK

vandkefir in the making!

61 indlæg i dette emne

Jeg fermenterer paa foelgende maade: 

 

1. fermentering: 

Sukker og en daddel, to strimler citronskrael

 

2. Fermentering: 

Smag. Jeg har ikke proevet andet en aeble/kanel og vanille. Jeg har dog hindbaer i fryseren, som jeg vil proeve med i denne runde - maaske vanille og hindbaer ogsa er laekkert sammen :)  

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

hvordan goer du det? 

 

Og i lige maade!  :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

hvordan goer du det?

Og i lige maade! :loveshower

Min basis opskrift er i 2. Besvarelse sammen med det første billede.

Jeg tror jeg må prøve med vanilje og æble/kanel.

Har kun lavet 3 runder. En med solbær, en med appelsin og citron og nu en med citron og tranebær.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når mine gryn/svampe har formeret sig nok, må du gerne få en portion :)

Ja, skal jo lige lære hvad der er bedst at gøre ;)

Det vil jeg gerne :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil også gerne i gang, men jeg har en frygt for at det smager dårligt og af sauerkraut og sådan noget :Blush

Smager det skidt eller er det helt ok?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altsaa, vores smager godt og Noah vil ogsaa meget gerne drikke vandkefir. Specielt med vanille, hvor jeg bare kommer en halv vanillestang ned i anden fermentering - sammen med en daddel. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil også gerne i gang, men jeg har en frygt for at det smager dårligt og af sauerkraut og sådan noget :Blush

Smager det skidt eller er det helt ok?

Det kommer helt an på hvor længe du lader den stå under første fermentering. Svampene æder jo sukkeret, så jo længere den står, jo mindre sød er den.

Jeg sys det smager godt! Har dog lidt svært ved at beholde brusen i den, men det er jeg ved at eksperimentere med :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det vil jeg gerne :)

Jeg siger til, når jeg har en portion klar til dig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mine gryn har holdt pause i et par dage, da jeg ikke kunne følge med, men nu har jeg sat denne lækkerhed over!

Det er: 1,5L vand, 1dl sukker, 2 dadler, 1/2 ingefær i skiver og 1/2 citron uden skal. - stået i 3døgn.

Derefter er den siet og tilsat noget vanilje og noget jordbærpure som jeg havde i fryseren (danske jordbær fra sidste år)

Mmm! Mmm! Mmm! Det smager skide godt! - tror endelig jeg har fundet en version som mine børn også ville kunne lide!

1dyd1x.jpg

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har hindbaerkefir i koeleren og netop vanille med en daddel, vores yndlings. Hindbaer fik ogsaa lige et lille stykke vaniliestang i.

 

Jeg har en anden lille portion, som jeg skal finde ud af, hvad vi skal komme i :)  

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har hindbaerkefir i koeleren og netop vanille med en daddel, vores yndlings. Hindbaer fik ogsaa lige et lille stykke vaniliestang i.

Jeg har en anden lille portion, som jeg skal finde ud af, hvad vi skal komme i :)

Ingefær og citron/appelsin er godt!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Spændende tråd! Vi er i USA lige nu hvor man drikker meget kombucha hvilket jo er som vandkefir men bare med fermenteret the i stedet for. Elsker udgaven med ingefær, smager som ginger ale bare ikke helt så sød og meget læskende.. De har også en kasse hos årstiderne som jeg har overvejet at bestille for at komme i gang selv,

Men kan jeres børn lide drikke med bobler?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Spændende tråd! Vi er i USA lige nu hvor man drikker meget kombucha hvilket jo er som vandkefir men bare med fermenteret the i stedet for. Elsker udgaven med ingefær, smager som ginger ale bare ikke helt så sød og meget læskende.. De har også en kasse hos årstiderne som jeg har overvejet at bestille for at komme i gang selv,

Men kan jeres børn lide drikke med bobler?

Der er mange i gruppen på FB der også laver kombuca ;) - ved dog ikke om jeg tør begive mig ud i det også!

Ja mine børn kan godt lide bobler :blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er MEGET spændt!

Har "bestilt" mælkekefir-gryn hos hende jeg fik VK af.. På onsdag får jeg svar på om de er vokset nok, til jeg kan få en portion!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uhh, Sara, det lyder spaendende! Jeg vil ogsaa gerne igang med at lave "yogurt". 

 

Noah drikker gerne vandkefir... det bobler kun lidt, saa det er meget fine prik i munden og ikke som sodavand/danskvand. Jeg soerger saa ogsaa for at tage trykket jaevnligt(en gang dagligt -agtigt). 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uhh, Sara, det lyder spaendende! Jeg vil ogsaa gerne igang med at lave "yogurt".

Noah drikker gerne vandkefir... det bobler kun lidt, saa det er meget fine prik i munden og ikke som sodavand/danskvand. Jeg soerger saa ogsaa for at tage trykket jaevnligt(en gang dagligt -agtigt).

Jeg tænker nemlig at det er vejen frem for Luna med noget "super"yoghurt, hun vil nemlig ikke ha VK.

Jeg oplever desværre at min VK mister pusten så snart den kommer i køleskabet... Aner ikke hvad jeg gør forkert.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker nemlig at det er vejen frem for Luna med noget "super"yoghurt, hun vil nemlig ikke ha VK.

Jeg oplever desværre at min VK mister pusten så snart den kommer i køleskabet... Aner ikke hvad jeg gør forkert.

 

 

Altsaa, opbevarer du den ikke i koeleskab? Hvis jo, er det saa i det oejeblik, du tager den ud og aabner den, at den taber pusten? 

 

Madbanditten fermenterer jo med lukket laag allerede i foerste fermentering.... Det kan maaske hjaelpe paa det, hvis der ikke er "gang i den" hos jer? Vi har en super miljoe til surdej og fermentering, synes jeg, saa alt fermenterer fint her og der er tilpas brus i min vandkefir. Men ikke saadan som sodavand. Dog heller ikke som fesen sodanvand ;) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altsaa, opbevarer du den ikke i koeleskab? Hvis jo, er det saa i det oejeblik, du tager den ud og aabner den, at den taber pusten?

Madbanditten fermenterer jo med lukket laag allerede i foerste fermentering.... Det kan maaske hjaelpe paa det, hvis der ikke er "gang i den" hos jer? Vi har en super miljoe til surdej og fermentering, synes jeg, saa alt fermenterer fint her og der er tilpas brus i min vandkefir. Men ikke saadan som sodavand. Dog heller ikke som fesen sodanvand ;)

Min 2. F står et døgn på køkkenbordet inden den ryger på køl, den bruser fint efter de 24 timer i 20-22grader, men stiller jeg den på køl, mister den brusen efter den er blevet "piftet" en enkelt gang.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det ved jeg ikke, hvordan man loeser.... 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det ved jeg ikke, hvordan man loeser....

Jeg TROR det er lykkedes med min sidste bryg ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:7himmel

Jeg har nu fået mine mælkekefir-gryn og har lavet to portioner! MUMS :o det er lækkert!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:7himmel

Jeg har nu fået mine mælkekefir-gryn og har lavet to portioner! MUMS :o det er lækkert!

Hælder man så mælk i eller hvordan?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hælder man så mælk i eller hvordan?

Ja, du hælder bare mælk/fløde på og så skal det stå i 12-24 timer ved stue temp. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mælkekefir lavet på sødmælk og lidt fløde.

Drænet og tilsat lidt rørsukker og vaniljepulver. Müsli på toppen!

:mam

Har konsistens som græsk/tyrkisk yoghurt og er spækket med sunde mælkesyrebakterier!

33en88n.jpg

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mnnnn!

 

Interessant at du draener det... 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER