lpd

Stofbleer

3 indlæg i dette emne

Vi overvejer at bruge stofbleer til skideprinsen, men hold nu op en jungle. For det første er der jo en del forskellige mærker - hvor meget varierer kvalitet og pris? Er det meget afgørende hvilket mærke vi vælger, eller er de nogenlunde ens i funktion?

Har kigget på totsbots. Kan godt lide de er sømløse, men andet ved jeg ikke. Hvis man nu har et barn der tisser meget, kan indlægget så holde det inde? Her tænker jeg fx om natten?

Hvor mange penge skal vi cirka regne med at smide efter stofbleer? Er indlæg engangs eller også nogle der skal vaskes? Er der nogen der har oplevet problemer i forhold til vuggestue/bh?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi kom aldrig i gang med stofbleer til Elisabeth, men var rigtig glade for det til Valdemar. Så mine erfaringer er lidt gamle ;)

Jeg tror, vi brugte ca 3000 på bleer til V og ca. 3000 på (nye) bleer til E. Det kan sikkert gøres både billigere og dyrere.

Vi har primært haft bumgenius og totsbots og jeg synes, at begge bleer er supergode, og begge passede godt til Valdemar. Men de virkede store og klodsede på Elisabeth (det var derfor, vi aldrig kom igang). Jeg vil ikke udelukke, at jeg måske syntes, de virkede store og klodsede, fordi jeg havde vænnet mig til Elisabeth i papirsbleer, og fordi hun var en lille fis (altså i sammenligning med hvad vi er vant til mht babyer) og fordi hun var pige :blush Men det kan også have været noget med kropstype. Altså ligesom i papirsble-verdenen, at nogle bleer passer bedre end andre.

Udover form, så kan der være forskel på bleernes materiale (er man mest til det naturlige men langsomt tørrende bomuld, eller fx polyester, som måske ikke ånder helt så godt - men dog bedre end papir - men tørrer hurtigere?) og på, hvad de må vaskes på. Jeg var/er ikke tryg ved at vaske bleer på under 60 grader, og jeg har dårlig erfaring med at vaske bleer, hvor der står at de må vaskes på 30 grader, på 60. Til gengæld har jeg vasket totsbots (som har 60 på vaskemærket) på 90, og jeg synes, de virker til at kunne klare det. Bumgenius ville jeg ikke vaske på mere end 60, min erfaring siger mig, at det gør dem utætte ved lukningen.

Jeg synes totsbots holder en ok mængde tis, men om natten og i takt med at V blev større, var det nødvendigt (og i øvrigt helt uproblematisk) at supplere med ekstra indlæg i bambus, som suger rigtig godt. Vi brugte dem fra little lamb til daglig og så havde vi tre alvehamn, som vi brugte til nat.

Papirsindlæg kan ofte vaskes 2-3 gange, hvis der kun har været tis i. Vi brugte en overgang fleece-indlæg, som jo kan genbruges mange gange, hvis der kun er tis, og som man strengt taget godt kunne skylle/skrubbe det værste afføring af i toilettet (det gør nogen også med bleer - så bruger man slet ikke indlæg). I praksis smed vi dog altid indlæg med afføring ud, vi gad ikke bøvle med dem :blush

Såvidt jeg ved, må børnepassere i min kommune ikke afvise bleer, fordi de er i stof, men gerne afvise dem med knapper (de er hårdere for fingrene end velcro). Valdemars dp var helt klar på stofbleer, men kun på den måde, at hele bleen (inkl evt afføring) kom i en sort sæk, som vi så skulle have med hjem hver dag. Helt fair, IMO, men tilstrækkelig bøvlet til at vi gik over til papir, da han startede i dp ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi vil også gerne i gang med stofbleer. Vores datter er 17 mdr. Hun har rimelig store lår og er en stor pige. Vi er nu i ble str 5-6. Umiddelbart tænker jeg at de skal være one size, så en lille brøster også ville kunne bruge dem. Undskyld for at spamme tråden, men hvilke tænker de kloge stofble mødre?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER