My-Moren

søger råd :)

13 indlæg i dette emne

Som nogen af jer herinde ved har jeg valgt ikke, at have kontakt med min svigerforældre. Nu nærmere særligt Charlie sig en alder, hvor han ville kunne spørge om årsagen dertil og sandheden er, at jeg ikke aner hvordan jeg skal forklare ham det.
Jeg vil ikke lyve, men han skal heller ikke have hele sandheden. Men jeg vil gerne fortælle ham, at jeg er f.eks uvenner med farfar og farmor, men dog med respekt for dem.
Men, hvordan ville i fremlægge det for en jeres barn, stod i i samme situation?
Hit me med jeres tanker :)

På forhånd mange tak!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Kunne man finde en film eller en bog at tage udgangspunkt i? Altså en børne-sag, hvor det måske er let at fordøje og forholde sig til, og så ligesom tale ud fra det punkt. Det er jo hammer svært, fordi han jo ikke skal have voksen "stuff" at vide...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm, måske noget helt simpelt og børnehave-forståeligt om ikke at lege så godt sammen :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker:

- Oprids af, hvad situationen er, mere end forklaring hvorfor. Så Charlie ved, hvad han kan forvente, og hvad I har gang i, men ikke bliver sovset ind i detaljerne.

- Gør det til noget normalt. Fordi det er normalt at man engang imellem bliver uvenner og ikke ønsker at ses mere (siger jeg uden at huske, hvorfor I er uvenner). Så det behøver ikke være noget stort og dramatisk.

- Evt hold det op imod, hvis du og Charlie har været sure på hinanden. Det kan han forholde sig til. Men selvfølgelig med understregning af, at forskellen er, at I bliver gode venner igen. Agtigt.

Måske noget i retning af:

Ved du hvad, Charlie. Nogle gange bliver man uvenner, og snakker om det og bliver gode venner igen. Andre gange, så bliver man uvenner, og bliver enige om ikke at besøge hinanden mere. Dig og mig, vi bliver altid gode venner igen. Men farmor og farfar og så mig, vi er blevet enige om ikke at besøge hinanden mere. Så laver farmor og farfar noget sammen med nogen, som de ikke er uvenner med, og jeg laver noget med dem, som jeg ikke er uvenner med. Så er vi alle glade, og behøver ikke at være sure, fordi vi er uvenner.

:chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror ikke, jeg ville nævne uvenskab. Jeg tænker, han uanset hvor god en forklaring han får, vil blive påvirket af det. Jeg ville hellere snakke om at være venner. Altså, noget i stil med "du, far og lillesøster er venner med farmor og farfar, men jeg leger med nogen andre" evt med nogle gode eksempler fra børnehaven. "Ligesom at du ikke leger så meget med X nede i børnehaven". Så bliver det tilpas børnehavesprog, men uden at han skal tage stilling til jeres uvenskab.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror ikke, jeg ville nævne uvenskab. Jeg tænker, han uanset hvor god en forklaring han får, vil blive påvirket af det. Jeg ville hellere snakke om at være venner. Altså, noget i stil med "du, far og lillesøster er venner med farmor og farfar, men jeg leger med nogen andre" evt med nogle gode eksempler fra børnehaven. "Ligesom at du ikke leger så meget med X nede i børnehaven". Så bliver det tilpas børnehavesprog, men uden at han skal tage stilling til jeres uvenskab.

Det er en god idé, det med at fokusere på "ikke-positiv" frem for negativ (hvis det giver mening :D). :)

Jeg bliver dog forvirret over ordet lege. Men det er også fordi vi generelt ikke bruger ordet lege om de ting, voksne laver sammen.

Edit: Hmm er faktisk i tvivl, hvad jeg mener mht at nævne uvenskab. På den ene side synes jeg det er rigtig godt, ikke at vade i det negative, men på den anden side synes jeg, man gør det til tabu ved ikke at nævne det.

Jeg tror faktisk, jeg ville kalde det uvenner, men forsøge at være ret casual omkring det. (men måske hænger det også sammen med, at vi generelt er casual omkring at være uvenner og selv bruger vendingen "Skal vi være gode venner igen?" hvis nogen har været sure)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er en god idé, det med at fokusere på "ikke-positiv" frem for negativ (hvis det giver mening :D). :)

Jeg bliver dog forvirret over ordet lege. Men det er også fordi vi generelt ikke bruger ordet lege om de ting, voksne laver sammen.

Edit: Hmm er faktisk i tvivl, hvad jeg mener mht at nævne uvenskab. På den ene side synes jeg det er rigtig godt, ikke at vade i det negative, men på den anden side synes jeg, man gør det til tabu ved ikke at nævne det.

Jeg tror faktisk, jeg ville kalde det uvenner, men forsøge at være ret casual omkring det. (men måske hænger det også sammen med, at vi generelt er casual omkring at være uvenner og selv bruger vendingen "Skal vi være gode venner igen?" hvis nogen har været sure)

Hmm, for mig at se, er det meget svært at sige "vi er uvenner" og ikke sige mere end det. Hvorfor er vi uvenner? Og hvorfor kan vi ikke blive venner igen?

Jeg tror på, at han vil blive farvet af sådan en besked, og derfor ville jeg helt klart udelade det.

Edit: jeg synes, der er står forskel på "skal vi være gode venner igen" og "vi er uvenner". Jeg forestiller mig heller ikke, at I italesætter det som uvenskab derhjemme. Forstår du, hvad jeg mener?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm, for mig at se, er det meget svært at sige "vi er uvenner" og ikke sige mere end det. Hvorfor er vi uvenner? Og hvorfor kan vi ikke blive venner igen?

Jeg tror på, at han vil blive farvet af sådan en besked, og derfor ville jeg helt klart udelade det.

Edit: jeg synes, der er står forskel på "skal vi være gode venner igen" og "vi er uvenner". Jeg forestiller mig heller ikke, at I italesætter det som uvenskab derhjemme. Forstår du, hvad jeg mener?

Tjaeh. Helt generelt spørger Valdemar mig om tusindvis af ting, hvor jeg bare trækker på skuldrene og siger "sådan er det bare". Og så må han acceptere, at han ikke får mere at vide. Og det forestiller jeg mig, at jeg også ville kunne i den her situation. Jeg tror, jeg ville synes det var mere mystisk, at man "leger med nogle andre" (hvilket man vel kan stille de samme spørgsmål, som du stiller her) end at man er uvenner.

Men måske er det også bare et spørgsmål om, hvor meget information, man synes at barnet skal have. At man ikke ses er jo rigtig nok. At man er uvenner vil så være yderligere info. Og grunden vil være endnu yderligere info. Så det er nok bare et spørgsmål om, hvor meget Majken synes at Charlie skal vide. Men jeg tænker ikke, at der vil gå frygtelig længe, før han ville lure, at de var uvenner/spørge mere ind til det uanset. Men man kan jo bremse den, når man vil, ved at holde fast i "Sådan er det bare", tænker jeg.

Det nederste forstår jeg oprigtigt ikke. Altså ikke dårlig ment eller noget, men jeg kan ikke følge det. :unsure Vi kan sagtens snakke om "Så blev vi godt nok lidt uvenner, fordi jeg sagde nej til den der slikkepind, men nu er vi heldigvis gode venner igen". Eller whatever. Er det meget "farligt" at være uvenner? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tjaeh. Helt generelt spørger Valdemar mig om tusindvis af ting, hvor jeg bare trækker på skuldrene og siger "sådan er det bare". Og så må han acceptere, at han ikke får mere at vide. Og det forestiller jeg mig, at jeg også ville kunne i den her situation. Jeg tror, jeg ville synes det var mere mystisk, at man "leger med nogle andre" (hvilket man vel kan stille de samme spørgsmål, som du stiller her) end at man er uvenner.

Men måske er det også bare et spørgsmål om, hvor meget information, man synes at barnet skal have. At man ikke ses er jo rigtig nok. At man er uvenner vil så være yderligere info. Og grunden vil være endnu yderligere info. Så det er nok bare et spørgsmål om, hvor meget Majken synes at Charlie skal vide. Men jeg tænker ikke, at der vil gå frygtelig længe, før han ville lure, at de var uvenner/spørge mere ind til det uanset. Men man kan jo bremse den, når man vil, ved at holde fast i "Sådan er det bare", tænker jeg.

Det nederste forstår jeg oprigtigt ikke. Altså ikke dårlig ment eller noget, men jeg kan ikke følge det. :unsure Vi kan sagtens snakke om "Så blev vi godt nok lidt uvenner, fordi jeg sagde nej til den der slikkepind, men nu er vi heldigvis gode venner igen". Eller whatever. Er det meget "farligt" at være uvenner? :unsure

Jeg tror, du har helt ret i, at det handler om, hvor meget information man ønsker, de skal have. Jeg vil virkelig gerne undgå, at mine børn skal vide noget om mine konflikter med andre voksne, hvis det nogensinde bliver aktuelt.

Nej, det er absolut ikke farligt at være uvenner! Det, jeg mente, var, at jeg meget sjældent oplever forældre italesætte det som "lige nu er vi uvenner"-agtigt, når der er en konflikt med børn. Men mere sådan en "nu er vi gode venner igen". Altså, italesættelsen af det gode ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror, du har helt ret i, at det handler om, hvor meget information man ønsker, de skal have. Jeg vil virkelig gerne undgå, at mine børn skal vide noget om mine konflikter med andre voksne, hvis det nogensinde bliver aktuelt.

Nej, det er absolut ikke farligt at være uvenner! Det, jeg mente, var, at jeg meget sjældent oplever forældre italesætte det som "lige nu er vi uvenner"-agtigt, når der er en konflikt med børn. Men mere sådan en "nu er vi gode venner igen". Altså, italesættelsen af det gode ;)

Arh. Jaeh joeh, vi siger heller ikke "Nu er vi uvenner", men omtaler det i datid. Så det kan der måske godt være noget om :chin: Men jeg tror godt, jeg ville sige det i nutid, hvis det ikke var mig og mit barn. Altså hvis man så to i en tegnefilm, så kan vi jo godt snakke om, at de var uvenner. Og på samme måde, tror jeg også godt, jeg ville kunne fortælle mit barn, at jeg var uvenner med nogen, hvis han/hun fx spurgte til, hvorfor jeg ikke besøgte dem. tror jeg :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor meget ses C med sin formor og farfar? Og kunne finde på at sige noget om hvorfor du ikke er med?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor meget ses C med sin formor og farfar? Og kunne finde på at sige noget om hvorfor du ikke er med?

 

De ses ikke super ofte. Men de var her i går, hvor jeg var til polterabend. Vi får det gerne passet ind når jeg skal et eller andet :)

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle jeres tanker osv. Jeg læser med og tænker selv ;) Tror også, at det skal holdes på et børnehaveagtig niveau. Om jeg vil sige uvenner har jeg ikke helt besluttet endnu. Men havde selv lidt samme tanker, er bare bange for den negative effekt denne vending kan have. Jeg tror ordet påvirker sådanne små mere end vi tror.

men ja, jeg tænker selv så det knager. Det er slet ikke sikkert, at han spøger før om nogle år, men jeg vil bare gerne have det lidt på plads i mit - så jeg ikke kommer til at sige noget helt umotiveret og dumt. De svigerforældre vækker noget rigtig træls i mig, desværre og det kan - for mig - ofte være svært at abstrahere fra. Specielt i en uovervejet situation.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER