lhk

Fødestillinger - hvad valgte I?

34 indlæg i dette emne

Hvilken stilling endte I med at føde i? Og kan den anbefales?

Min første fødsel foregik på ryggen med et minimum af bevægelsesmulighed pga. overvågning, sugekop mv.

Men hvis jeg til min 2. fødsel er så heldig at få lidt valgmuligheder, overvejer jeg at føde i sengen på alle fire. Har hørt så meget godt om det i forhold til bristninger, tyngdekraften hjælper til at få barnet ud, bækkenet er godt åbnet mv.

Der er dog en lille hage ved det... Jeg har et skrækscenarie i hovedet... En ting er at man står med numsen direkte op i hovedet på jm. Det kan jeg leve med.

Men... Ens numsehul er jo kun få cm ovenover babys hoved, og hvad hvis der kommer noget bæ med ud i pressefasen? Så glider det ned i babys ansigt, - eller hvordan??

Jeg kan ikke fjerne synet oppe i hovedet...

Nå, det blev lige til to ting i et indlæg, - altså både hvilken stilling I fødte i, og hvordan foregår det i praksis med fødsel på alle fire i forhold til bæ ned på baby...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej

Jeg har født på en fødselsskammel første gang og stod op anden gang. Det med at ligge på ryggen ville slet ikke du for mig. Tror ikke du skal tænke på det med afføringen. Hvis der kommer lidt, tørrer jordmoderen det væk.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Ved min første fødsel lå jeg på ryggen og det var uden tvivl den eneste mulige stilling for mig.

Ved min anden fødsel kunne jeg slet ikke holde ud at ligge på ryggen :D Jeg stod på alle fire og det fungerede godt. Du skal ikke være bekymret for afføring, jm tørrer det væk med samme, det når ikke at falde nogen steder.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Første fødsel var på ryggen - det fungerede fint! 

Anden gang kunne jeg slet ikke holde ud at være på ryggen! overhovedet! Så jeg fødte på knæene med overkroppen indover hovedgærdet. Det var en fantastisk stilling, hvor jeg kunne mærke, at tyngdekraften hjalp til!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu læser jeg jo lige med - og jeg bliver så nødt til at spørge om jordemoderen fjerner afføringen ligesom vi ville fjerne afføringen fra en barn eller "griber" hun lorten? :blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg lå på alle fire i starten og det var skøøønt. god stilling, især med en sækkestol under maven..

Resten af fødslen foregik på ryggen og siden på operationsbordet til kejsersnit, så det kan du nok ikke bruge til så meget..

Mht. afføringen kan du jo bede om at få et klyx inden fødslen, så du ikke er i overhængende "fare" for at baby bliver smurt ind.. og ellers så er det faktisk sundt for baby, som gerne skal sluge nogle af mors tarmbakterier for at kunne danne en sund tarmflora ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg lå på alle fire i starten og det var skøøønt. god stilling, især med en sækkestol under maven..

Resten af fødslen foregik på ryggen og siden på operationsbordet til kejsersnit, så det kan du nok ikke bruge til så meget..

Mht. afføringen kan du jo bede om at få et klyx inden fødslen, så du ikke er i overhængende "fare" for at baby bliver smurt ind.. og ellers så er det faktisk sundt for baby, som gerne skal sluge nogle af mors tarmbakterier for at kunne danne en sund tarmflora ;)

Det er ikke altid der er tid til klyx - Just saing...

Jeg har født på ryggen begge gange og det har været fint.

Ved tvillingerne kom der lidt afføring under pressefasen, men jordmoderen tørrede det bare væk med en fugtig klud. Jeg var så flov, men min mand fandt det ret morsomt at jeg var mere fokuseret på en lille pølse end på det hoved der var på vej ud...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er ikke altid der er tid til klyx - Just saing...

Jeg har født på ryggen begge gange og det har været fint.

Ved tvillingerne kom der lidt afføring under pressefasen, men jordmoderen tørrede det bare væk med en fugtig klud. Jeg var så flov, men min mand fandt det ret morsomt at jeg var mere fokuseret på en lille pølse end på det hoved der var på vej ud...

Nej det er rigtig nok :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville rigtig gerne have født på alle 4 under min første fødsel af de samme årsager som dig - dog pga sugekop osv lykkedes det heller ikke.

Angående det med at komme til et pølse på babyen så er det faktisk ikke så skidt. Det er faktisk ganske sundt for babyen at få bakterier fra moren, både fra skeden og endetarmen under fødslen. Jeg skal have kejsersnit her anden gang og det der ærgrer mig mest er faktisk at det er så sterilt og at barnet ikke får mine bakterier. Der er indført på flere hospitaler (dog vist ikke i dk endnu, i hvert fald ikke på Hvidovre) at der podes i morens åbninger og smøres på barnet efter kejsersnittet

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh, jeg var nok nærmest igennem samtlige fødestillinger, grundet en meget lang pressefase. Jeg endte i den rygliggende. Da jeg stod på alle fire, var der en enkelt gang noget på vej med ud (ca. 12 timer efter klyx), men jordemoderen tørrede det diskret væk :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder måske utroligt, men sådan noget som afføring (og nøgenhed og andre i normale tilstande vigtige ting) fylder virkelig meget lidt når det hele er i gang. Og som Mette i øvrigt skriver, så er det sådan naturen har tænkt det, bakterierne hjælper faktisk babys mave i gang med at danne egne bakterier, bl.a derfor er kejsersnit børn mere sarte rent statistisk. Hvis der kommer lidt afføring tørrer jordemoderen det bare væk og det er helt sikkert noget hun er vandt til.

 

Jeg har født første gang halvsiddende på fødelejet, med sådan et halvmåneformet stykke fjernet under numsen fordi jeg havde alt for ondt i halebenet til ellers at sidde sådan. Så det mindede vel en smule om et toiletsæde/fødeskammel. Jeg fik i øvrigt et spejl kørt ind så jeg ku følge med i hårtottens tilsynekomst under pressefasen, hvilket jeg er utroligt glad for jeg sagde ja til, det var et unikt syn at kunne se min baby blive født som jeg aldrig vil glemme. Anden gang fødte jeg i vand, nærmest liggende. Tredie og fjerde fødsel foregik på knæ/alle 4 med armene på den oprejste hovedende af fødelejet. Den stilling fungerede virkelig godt for mig, fordi den både hjælper baby via tyngdekraften og der er plads til at halebenet/korsbenet kan give sig lidt når barnet skal ud.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Helt enig med Saga i, at nøgenhed og f.eks. afføring fylder uendeligt lidt i fødesituationen. Jeg var i hvert fald jævnt ligeglad med begge dele, og normalt er jeg virkelig blufærdig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Helt enig med Saga i, at nøgenhed og f.eks. afføring fylder uendeligt lidt i fødesituationen. Jeg var i hvert fald jævnt ligeglad med begge dele, og normalt er jeg virkelig blufærdig :)

:ditto (og jeg havde forresten heller intet problem med at se de tørrende jordemødre i øjnene bagefter...)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fødte i vand liggende på ryggen (dog lå jeg på en af de der skumslanger som man kender fra svømmehallen, så var hævet cirka 10 cm fra bunden). Jeg lå undervejs på siden og havde egentlig en ide om at jeg skulle føde på hug eller alle fire, det kunne jeg SLET ikke holde ud i situationen.

Jeg nåede ikke at få klyx og jeg sked altså ikke ;) hvis man gør, så tørrer jordemoderen det bare væk helt diskret. En helt anden ting er at bakterierne er sunde for bebs :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I har alle sammen helt ret i, at jm gerne må opleve noget bæ komme ud:)

Jeg aner ikke om der kom noget ud til første fødsel... I så fald har 10 fagpersoner stået og kigget på det:) Men der kom temmelig sikkert ikke noget på baby, for der var jeg på ryggen (og numsehullet dermed nederst)

Men det er virkeligt nyt for mig, at baby direkte har godt af at få bæ på sig. Troede kun de sunde bakterier kom fra skeden... Så 1000 tak for den info!!

Så nu er status nok den, at jeg godt tør føde på alle fire, men at det også kunne være fedt at føde i vand. (Vi leger lige, at der er frit valg og ingen komplikationer der kræver CTG-overvågning og kop og klip og drop og alt det der trælse)

Mit primære mål er at gøre alt hvad jeg kan for at forhindre klip, og der har jeg også hørt at vand simpelt hen kan være med til at blødgøre huden så meget, at den bedre kan udvide sig. Men i et kar har jm jo ikke så god mulighed for at se i detaljer hvad der foregår, og støtte vævet mv.

Hmm... Jeg er stadig i tvivl..

Alle erfaringer er velkomne:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror faktisk ikke at man får så meget valg.. Med mindre man bliver "bundet" til sengen af div. hjælpemidler, så tror jeg kroppen har en meget god ide om, hvilken stilling den synes er bedst. Og den stilling der er bedst til den ene fødsel er ikke nødvendigvis god for den samme kvinde ved en efterfølgende fødsel.

 

Sidste gang var jeg igennem alle veerne på alle fire i et kar - hver gang jeg prøvede en ny stilling (på jordemoders opfordring), så enten dykkede hjertelyden eller også var det simpelthen bare for ubehageligt. For det meste begge dele.

 

Pressefasen foregik halvt siddende i samme kar.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fødte på alle 4 og jeg synes bestemt det var rarest. Først var jeg u badekar og kunne slet ikke holde fast under presseveerne så endte med at vende mig om og støtte overkroppen på kanten af badekaret. Pga jordemoderen ikke kunne finde hjertelyd skulle jeg op i sengen og der lagde jeg mig automatisk igen på alle 4 og blev sådan til hans var født.

Jeg nåede heller ikke at få klyx, håber på at nå det denne gang!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fødte på ryggen begge gange, men lå der kun i pressefasen. Første gang stod jeg/gik rundt og sad på en fødestol det meste af tiden, men JM kunne se det ville gå stærkt, så hun ville gerne have mig op, då hun kunne forhindre at jeg bristede.

Anden gang lå jeg mere på ryggen/siden, dels pga akupunktur alle mulige mærkelige steder, men gik/stod meget, var på alle 4 og sad i hug for at få A længere ned.

Det virkede dog ikke, så hun tog vandet og så gik det stærkt og jm ville gerne have mig på ryggen igen for at forhindre bristning.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her har babys hjertelyd også truffet afgørelsen. Jeg har fået klyx - og følt mig forfulgt af det hele vejen igennem, men det havde sikkert været værre uden.

- og - sorry to say - i mit tilfælde passer det altså ikke, at man bliver ligeglad med alting... Nøgenhed, afføring, smerter og smertensskrig har jeg jo måtte leve med, og det går jo - men jeg har fundet det ubehageligt og ydmygende begge gange. Mine smølfer er klart det hele værd, men jeg gad sq stadig godt, at navnlig min mand ikke skulle have overværet de seancer :wacko

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Mht afføring, så smed jeg min mand ud, da jeg fik klyx og efterfølgende kom på sådan en toiletstol-ting på fødestuen (fordi veerne var så sindssyge at det ikke var realistisk at gå på toilettet). Resten af tiden var han med, men lige dér måtte han pænt vente udenfor :lol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror at for mig handler det nok om at jeg jo i princippet er vandt til afføring i mit arbejde, men her er det jo svage syge som vitterlig har brug for min hjælp. Som gravid er man jo super sej og stærk med de vildeste urinstinkter der siger spar to -så virker det enormt grænseoverskridende at der skulle fjernes afføring :blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså. Jeg var dæleme ikke sej og stærk, da jeg fødte. Jeg havde en god fødsel og var godt med, men jeg kunne under INGEN omstændigheder selv tage leggins og trusser af, og jeg havde da SLET ikke kunnet tørre mig selv. Jeg kunne heller ikke selv gå fra undersøgelseslokale til fødestue, og jeg kunne ikke overskue at jordemoderen ville hive min trøje og bh af, selvom det kun krævede at jeg satte mig lidt op.

Det er ikke for at være total dramaqueen omkring det, men bare for at sige, at selvom man ikke er syg, så kan man VIRKELIG godt tillade sig at have behov for hjælp. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1. Fødsel endte på ryggen i sengen, da babys hjerterytme var meget påvirket, og hun pludselig skulle ud meget hurtigt.

2. Fødsel sad jeg på hug i ca. 50 minutter af pressefasen, hvilket var en virkelig god stilling! Til sidst måtte jeg dog give op, og kravle op I sengen, da jeg fik krampe i mine lægge af at stå sådan i så lang tid.

Jeg var pinligt meget bevidst om afføring under min første fødsel - jeg svømmede nemlig rundt i det i fødselskaret <_<

Jeg var så flov! Jeg krummer stadig tæer over det når jeg tænker tilbage på det, selvom det er over 3 år siden. Jeg er meget "privat" på det område, og jeg har aldrig slået en prut foran min mand, selvom vi har været sammen i 7 år, så min afføring er så afgjort en ting jeg ikke vil have at min mand skal se!

Mens min mand var på stuen, kunne jeg ikke få mig selv til at sige noget om det, fordi jeg håbede på at min mand ikke havde lagt mærke til det (som om det kunne lade sig gøre :rolleyes ), men da han gik ud for at hente noget saft til mig, spurgte jeg min jm, om ikke vi kunne gøre vandet rent, eller skifte det. Men det sagde hun, at det kunne vi ikke, enten måtte jeg blive i vandet med afføring flydende rundt, eller også måtte jeg komme op af vandet og over i sengen og blive der resten af fødslen - det kunne ihvertfald ikke komme på tale at gøre den mindste smule for, at jeg kunne slippe fra den fødsel med bare en smule værdighed i behold <_<

Min mand og jeg har talt om den fødsel mange gange siden, men jeg har stadig aldrig kunne få mig selv til at fortælle ham, hvor ydmyget jeg følte mig, da jeg lå og flød rundt i mit eget l*rt :(

Ej, det lyder også helt skørt.

Da jeg fødte, og var i vand, havde de et net til at samle den slags op med. Jeg kastede op i vandet, og det blev med det samme fisket op. Det lyder virkelig underligt, at din jm ikke ville fjerne lorten :blink

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER