Hoptimisten

Brug for råd - kan det virkelig passe?

27 indlæg i dette emne

Min søn har de sidste dage nægtet at spise grød. Han er tydeligvis sulten. Han overfaldt skeen med d.dråber selvom jeg lige havde forsøgt med mos. Så forsøgte at give ham mad. Nægtede. Så fik han fat i skeen også ville han godt. Når jeg så kom mad ind med en anden ske, så ville han spise og spiste en hel dl. Normalt spiser han ikke en halv. Der røg en del ved siden af og ud over det hele, men stadig mere end normalt.

Jeg har ellers altid sagt nej til han selv måtte sidde med det, men er det den eneste måde han får mad på... så kan jeg jo ikke sige nej... Men tænker kan det virkelig være rigtigt? har brug for nogle tips...

 

Håber i kan hjælpe :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Eigil vil KUN spise hvis han får lov selv. Han nægter at spise hvis jeg forsøger at made ham

 

Så jeg ville lade ham spise selv. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min nu store dreng, ville fra 7 måneder (mindes jeg) kun sidde med det selv.

Hvorfor vil du ikke have at han spiser selv?

Edit: jeg dropper totalt at made min lille dreng, når vi starter med mad om ca 2 måneder :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvorfor må han ikke selv sidde med det?

Det er ellers med til at lære dem at spise, lære dem at bruge ske og gaffel og hvordan maden føles mellem fingrene.

Så mit tip vil være: slip tøjlerne og lad ham sidde med det selv og så gir du ham lidt med den anden ske, hvis du vil sikre dig at han får nok.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor gammel er det din søn er?

J er snart 8 mdr. Han har været inde i en periode hvor han var enormt dygtig til mad, både brød, mos og grød. Men pludselig er det vendt - og det er så frustrerende. Jeg tænker dog det er en god kombi af tænder (er igang med tandfrembrud fra helvede 4-ish på en gang :blink), han har lige været syg og så den Tiger han er igang med. Der står nemlig "mere spædbarnsagtig adfærd" kan forekomme. Udover han er "dårlig" til mad, er han nemlig ret glad ved sin sutteflaske - for en måned siden gad han den absolut ikke.

Vi prøver at udvise ro ved måltiderne, tilbyde lidt forskelligt og ALTID have noget fingermad. Har han ikke noget i hænderne kan vi glemme alt om at få noget i ham :)

Og så får han bare lidt ekstra mælk, når det nu er det der virker :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fordi han ikke får noget som helst i munden, når han selv spiser og det er ud over det hele. Syntes det er fint selv at skulle lære det, men han skal jo os få noget indenfor munden. Ved godt tøj kan skiftes og han vaskes. Men han hader af få skiftet tøj og blive vasket... så er den store tudetur hver gang. så ville gerne undgå det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså min bølledreng ville absolut heller ikke mades... Eller jo, det ville han nogle gange hvis han også selv sad og øvede eller havde noget i hænderne han kunne spise. Så vi spiste altid med 2 skeer - han brugte en og jeg brugte en. Og så gik der ikke lang tid før vi simpelthen droppede grød og mos - det fungerede bedre at give fx kartoffel stykker og grøntsager i stykker hvor han selv spiste med gaffel eller fingrene. Det var egentlig også planen for min datter, men det ved jeg ikke om er muligt for hende af forskellige årsager.

 

Men det sviner, ja, men så måtte vi bare tørre op, og så fik han smæk med ærmer på (dem fra IKEA), og dem havde vi 4 af, så vi kunne smide til vask ret jævnligt. 

 

Jeg vil som de andre sige at han skal da bare have lov :)

Ja har os overvejet at mere fast mad var bedre, men så snart det har den mindste grovhed så siger han bræklyde.  men kan godt være det bare er vejen frem... Har os 2 af dem fra Ikea.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også kæmpet flere måneder med maden med vores søn fra 6/7 mdr alderen. Of her hjalp det også at han selv havde noget at sidde med selvom jeg virkelig hader alt det svineri og det der går til spilde...jeg har tænkt mig nu ved nr 2 så snart han gir tegn til at ville selv så at give lov og så made ham lidt samtidig...håber det så går nemmere end sidst :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor gammel er det din søn er?

J er snart 8 mdr. Han har været inde i en periode hvor han var enormt dygtig til mad, både brød, mos og grød. Men pludselig er det vendt - og det er så frustrerende. Jeg tænker dog det er en god kombi af tænder (er igang med tandfrembrud fra helvede 4-ish på en gang :blink), han har lige været syg og så den Tiger han er igang med. Der står nemlig "mere spædbarnsagtig adfærd" kan forekomme. Udover han er "dårlig" til mad, er han nemlig ret glad ved sin sutteflaske - for en måned siden gad han den absolut ikke.

Vi prøver at udvise ro ved måltiderne, tilbyde lidt forskelligt og ALTID have noget fingermad. Har han ikke noget i hænderne kan vi glemme alt om at få noget i ham :)

Og så får han bare lidt ekstra mælk, når det nu er det der virker :)

han er 6 mdr og 1 dag :D Ja flaske nægter han os og har gjort det altid. men kan være jeg skal prøve at give ham noget i hånden på samme tid. andet end skeen :D tak

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så mit tip vil være: slip tøjlerne og lad ham sidde med det selv og så gir du ham lidt med den anden ske, hvis du vil sikre dig at han får nok.

:ditto Sådan gjorde/gør jeg også :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak allesammen! I har jo ret. Nok bare overrasket over han heller vil være sulten. Viljestærk dreng. Men han har tænder på vej så kan jo os bidrage til det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:ditto Sådan gjorde/gør jeg også :)

:ditto Min søn ville IKKE mades, så det var et mega griseri! Min datter vil godt mades, men hun vil OGSÅ selv.

Jeg tænker, det er sundt at de er nysgerrige og vil prøve selv :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:ditto Min søn ville IKKE mades, så det var et mega griseri! Min datter vil godt mades, men hun vil OGSÅ selv.

Jeg tænker, det er sundt at de er nysgerrige og vil prøve selv :)

jamen nysgerrig det er han :D Hmm kan vel os være tigerspring han har gang i. Passer med aldren... Håber snart det er ovre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hoptimist, håber det er ok, at jeg laver et spørgsmål i din tråd, men erfarne mamas, hvad giver man selv barnet at sidde med i 6 måneders alderen, både til børn med og uden tænder?

Edit: altså hvad er jeres børn glade for og kunne håndtere, mangler ideer :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Hoptimist, håber det er ok, at jeg laver et spørgsmål i din tråd, men erfarne mamas, hvad giver man selv barnet at sidde med i 6 måneders alderen, både til børn med og uden tænder?

Edit: altså hvad er jeres børn glade for og kunne håndtere, mangler ideer :)

Vi kører Blw herhjemme - så alt hvad vi spiser får Eigil at spise

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hoptimist, håber det er ok, at jeg laver et spørgsmål i din tråd, men erfarne mamas, hvad giver man selv barnet at sidde med i 6 måneders alderen, både til børn med og uden tænder?

Edit: altså hvad er jeres børn glade for og kunne håndtere, mangler ideer :)

Det er helt ok.

S er vild med tykke agurkeskiver. Hjælper os mod ondt i tænderne når de er lidt kølige.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hoptimist, håber det er ok, at jeg laver et spørgsmål i din tråd, men erfarne mamas, hvad giver man selv barnet at sidde med i 6 måneders alderen, både til børn med og uden tænder?

Edit: altså hvad er jeres børn glade for og kunne håndtere, mangler ideer :)

Her var det alle grøntsager og frugt faktisk. Ost og kød var han også meget glad for, men som de andre skriver, var det mest bare det samme som os, så han fik masser af pasta, brød, osv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her var det alle grøntsager og frugt faktisk. Ost og kød var han også meget glad for, men som de andre skriver, var det mest bare det samme som os, så han fik masser af pasta, brød, osv.

Måske dumt spørgsmål, men fpr de ikke de store stykker mad galt i halsen ? Eller er jeg for pylret? 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her var det alle grøntsager og frugt faktisk. Ost og kød var han også meget glad for, men som de andre skriver, var det mest bare det samme som os, så han fik masser af pasta, brød, osv.

Han laver bræklyde så snart der er det mindste tekstur i det han får haha:D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Måske dumt spørgsmål, men fpr de ikke de store stykker mad galt i halsen ? Eller er jeg for pylret?

Eigil har aldrig fået noget så galt i halsen at han ikke selv kunne hoste det op.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Babyers brækrefleks sidder længere fremme end voksnes, så de er mere følsomme over for at få noget galt i halsen end vi er. De vil derfor lave bræklyde og hoste før de for maden galt i halsen, og ikke ligesom os, der først hoster, når maden er kommet et godt stykke ned i halsen. Så at de laver hoste/ bræklyde er ikke ensbetydende med, at de er ved at få noget galt i halsen, men bare at det er kommet lidt langt tilbage i munden. Men man skal selvfølgelig være obs alligevel.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Måske dumt spørgsmål, men fpr de ikke de store stykker mad galt i halsen ? Eller er jeg for pylret?

A har EN gang fået er stykke æble galt i halsen, og det kom op, så snart jeg vendte ham på maven. Ellers har vi aldrig oplevet nogen problemer.

Jeg har faktisk læst (og måske er det en ammestuehistorie) at hvis de ikke får lov at træne det som små, vil de kunne få problemer med brækrefleksen som store :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

han fik bondebrød i dag. Det syntes han var vildt sjovt. tror ikke det var meget han fik spist men pyt :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har jeg siden mandag forsøgt at lade ham spise selv og sneget mad ind når han åbnede munden for egen ske. Syntes ikke han får ret meget på den måde... Andre forslag til hvordan jeg får ham til at spise mere?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER