Tumlepigen

Tumlinge-small talk 3

2,433 indlæg i dette emne

17 minutes ago, Stephi-moren said:

 

Han har skrevet en hel bog! Den er god. 

 

 

Aja: vil du havd råd eller bare kram? :kram2 

Ja, men for alle os, som ikke har tid til at læse en hel bog, er en artikel mere overskuelig :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
5 minutes ago, Aja said:

 

Meget gerne råd! Jeg ved ikke hvad vi skal gøre..  

Jeg synes vi har prøvet bare at lade hende sidde med det selv og ikke fokusere på det.  Men hun kan ikke administrere det og sidder bare og kaster det hele på gulvet. Hun vil som regel kun have 1 ting af gangen og alt andet bliver kastet ned. Og vi kan ikke regne ud hvad hun gerne vil have. Ting hun nogle gange elsker dur slet ikke andre gange. Og det er ikke fordi vi giver  hende underlige ting. Helt normale ting som alle andre børn elsker. 

Det er helt slemt i de her dage. Og nu er hun jo heller ikke frisk, så måske er det naturligt nok. Men hun har lige haft 2 uger med dårlig mave hvor hun ikke har spist ret meget og jeg synes simpelthen hun er for lille/tynd til det :( 

 

Her til aften var der risengrød (første gang hun prøve det, så vi var forberedt på det måske ikke var et hit), hun blev helt hysterisk da vi prøvede at give hende det. Jeg er også bange for at det her penicillin og panodil vi har givet hende (tvunget i hende)  gør at hun ikke vil have noget vi kommer med. Så havde vi en rest lasagne, men nej. Spinatpandekager som hun elskede i formiddags -  nej. Købt gulerodsmos som hun normalt er glad for -  nej. Til sidst fik hun spist en enkelt lille pandekage og et halvt stykke sandwichrugbrød mens hun legede i stuen. Til frokost ville hun KUN have æg, så hendes frokost var 1, 5 æg. Og i eftermiddags en smoothie (de nybagte boller gik ikke). Så det er hvad hun har fået :unsure og sådan er det bare ALTID. Og det er sikkert noget helt andet hun gider i morgen..  

 

Det lyder godt nok frustrerende!

 

Har desværre ingen råd, kun :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aja, kan hun være FOR sulten? Det kan spille ind herhjemme også i hvert fald.

Når A kommer hjem fra dp, spiser han virkelig meget! Frugt, brød, frikadeller osv., og han spiser rigtig fint med aftensmad alligevel. Hvis han ikke får noget mellem eftermiddagsmad i dp og aftensmad, spiser han ingenting.

Hvordan spiser hun i dp?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nui, jeg er TRÆT af at Leonora intet gør af det vi beder om <_< Alt skal gentages 50 gange og hjælper hat. Så jeg ender som trælse mor der mister tålmodighed og "truer" :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

22 minutes ago, Fru.Mor said:

Aja, kan hun være FOR sulten? Det kan spille ind herhjemme også i hvert fald.

Når A kommer hjem fra dp, spiser han virkelig meget! Frugt, brød, frikadeller osv., og han spiser rigtig fint med aftensmad alligevel. Hvis han ikke får noget mellem eftermiddagsmad i dp og aftensmad, spiser han ingenting.

Hvordan spiser hun i dp?

 

Jo det kan sagtens være. Det bare til langt de fleste måltider :unsure vi prøver altid at tilbyde hende en mase mellemmåltider, med det er SÅ svært at vide hvad hun gerne vil have og det er ikke altid vi lige har noget der dur. Men ford et meste synes jeg nu hun spiser ok til mellemmåltiderne. 

Tror hun spiser helt fint i dp, men ikke så meget som de andre børn. Og så tror det varierer rigtig meget. Der får de virkelig meget forskellige mad. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

5 minutes ago, Aja said:

 

Jo det kan sagtens være. Det bare til langt de fleste måltider :unsure vi prøver altid at tilbyde hende en mase mellemmåltider, med det er SÅ svært at vide hvad hun gerne vil have og det er ikke altid vi lige har noget der dur. Men ford et meste synes jeg nu hun spiser ok til mellemmåltiderne. 

Tror hun spiser helt fint i dp, men ikke så meget som de andre børn. Og så tror det varierer rigtig meget. Der får de virkelig meget forskellige mad. 

Ok. Har I prøvet at stille noget frem og så bare lade hende spise, mens hun leger-agtigt?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Endnu en aften hvor der er gået en time siden putning startede og Leonora sover stadig ikke :prik

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

13 minutes ago, Fru.Mor said:

Ok. Har I prøvet at stille noget frem og så bare lade hende spise, mens hun leger-agtigt?

 

Ja, nogle gange. Men mest som sidste mulighed ligesom i aften. Jeg synes jo lidt det begrænser hvad hun kan spise, hvis ikke hele vores stue skal grattes aaalt for meget ind ;) Og det holder jo heller ikke helt i længden. Det samme med at hun fx bare får pastaskruer. Sådan ender det tit, men det synes jeg jo ikke bare hun kan leve af.. 

Altså, hvis bare hun normalt spiste godt, havde en god vægt og det her bare var en periode, så ville jeg være mere rolig. Men sådan er det jo ikke. Så har den periode i hvert fald varet læææænge! Og hun vejer jo kun lige over 8 kg nu som 13 måneder (7,5 kg som 6 måneder!!), så vil så gerne have at hun får spist lidt! 

 

Men tak for dine forskellige bud :kiss Det kan sagtens være det er vejen frem nu her og så må jeg håbe det ændrer sig inden for længe.. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Også tak til jer andre for råd og kram! :kiss Jeg har nok også ekstra svært ved lige at overskue det nu, fordi jeg er SÅ træt og det har bare været nogle vildt hårde dage! Og nu skal vi sikkert være vågne igen i nat / kl 5 i morgen tidlig fordi hun er sulten 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Just now, Aja said:

 

Ja, nogle gange. Men mest som sidste mulighed ligesom i aften. Jeg synes jo lidt det begrænser hvad hun kan spise, hvis ikke hele vores stue skal grattes aaalt for meget ind ;) Og det holder jo heller ikke helt i længden. Det samme med at hun fx bare får pastaskruer. Sådan ender det tit, men det synes jeg jo ikke bare hun kan leve af.. 

Altså, hvis bare hun normalt spiste godt, havde en god vægt og det her bare var en periode, så ville jeg være mere rolig. Men sådan er det jo ikke. Så har den periode i hvert fald varet læææænge! Og hun vejer jo kun lige over 8 kg nu som 13 måneder (7,5 kg som 6 måneder!!), så vil så gerne have at hun får spist lidt! 

 

Men tak for dine forskellige bud :kiss Det kan sagtens være det er vejen frem nu her og så må jeg håbe det ændrer sig inden for længe.. 

Jeg kan virkelig godt forstå, det er svært og at du bliver bekymret! Men jeg kan alligevel ikke lade være med at tænke, at det allervigtigste er, at mor og far er rolige. Hvis hun mærker jeres bekymring, bliver hun jo også selv usikker omkring det. Og det ER skidehamrendesvært at lade være, når man er bekymret for noget!

:kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

11 minutes ago, Tumlepigen said:

Endnu en aften hvor der er gået en time siden putning startede og Leonora sover stadig ikke :prik

 

Åh, det er bare SÅ træls når det tager så lang tid! Håber hun snart sover :kram2 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

10 minutes ago, Aja said:

 

Åh, det er bare SÅ træls når det tager så lang tid! Håber hun snart sover :kram2 

 

Det lyder som om du kender det :unsure

 

Hun sover stadig ikke...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

24 minutes ago, Tumlepigen said:

Endnu en aften hvor der er gået en time siden putning startede og Leonora sover stadig ikke :prik

Noller! :kiss

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

12 minutes ago, Aja said:

Også tak til jer andre for råd og kram! :kiss Jeg har nok også ekstra svært ved lige at overskue det nu, fordi jeg er SÅ træt og det har bare været nogle vildt hårde dage! Og nu skal vi sikkert være vågne igen i nat / kl 5 i morgen tidlig fordi hun er sulten 

Jeg tænker lidt "ro på". Og ja det er så nemt for andre at sige ;) Astrid vejer det samme som hun har gjort siden hun var 6-7 måneder. 10 kg. Men hun trives og er glad. Modsat dig, har jeg bare et madøre uden lige. Men det er ikke altid de normale børneting hun elsker. Astrid elsker fx asier. Mors hjemmelavede asier. Hun går helt i spåner hvis hun ser jeg har en asie på tallerknen og hun ikke har ;) Hun elsker sennep. Mild - ikke sød - sennep fra heinz. Leverpostej med lidt ketchup på. Sild med karrysalat har hun også spist, men det hitter ikke pt. Oliven kan hun også godt lide. Og ellers, når hun ikke har ville spise, har jeg som regel lavet en omgang øllebrød (købe) med masser af smør og en sjat mælk. det vil hun faktisk altid gerne have.

 

Bare så du kan se, at det er altså helt normalt med stllestående vægt, og skøre mad alternativer :kiss 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1 hour ago, Tumlepigen said:

Endnu en aften hvor der er gået en time siden putning startede og Leonora sover stadig ikke :prik

 

50 minutes ago, Tumlepigen said:

 

Det lyder som om du kender det :unsure

 

Hun sover stadig ikke...

Åh altså, de skal bare sove de små slyngler! :kram2 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja for fanden! Så de voksne kan nå lidt mere end 5 min i sofaen før de selv skal i seng :zzz

Hvordan går det med lille-tøsen og søvn?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aja:

 

Jeg tænker at hun simpelthen er tilfreds med for lille en mængde mad. Hvis hun skal have knækket vægtkurver for alvor skal hun vænnes til at spise mere.

 

Jeg ville:

Fjerne nærmest al fokus fra hende når hun sidder/står med mad.

Når du skal lave et måltid mad, så vælger du det delvist ud fra at det skal være nærende, delvist ud fra at det skal være kalorieholdigt (smør, olie og fløde kan med fordel overhældes det meste. Tænk på at hun helst spiser små mængder, så skal det altså batte det hun spiser). Beslut på forhånd hvad der kommer på bordet, rigtig gerne med hensyn til hvad hun gerne spiser (vi har fx nærmest altid rugbrød på bordet, for det spiser Nohr). Når hun kommer til bords så giv hende lidt af hver på tallerkenen (fordi hun ikke kan sige hvad hun vil have, større børn kan selv vælge). Og så dropper i AL snak om mad! Og jeg mener AL snak om mad! I skal heller ikke sidde som par og tale maden op. Tal om dagen, hyg jer, fjol eller sådan noget :) 

Hvis hun ikke spiser noget, så lad være med at tilbyde andet lige nu til måltidet. Men indfør i stedet 'snackskålen'. Ja det grisser altså lidt. Men det ER bare nemmere at spise 'alene'. I snackskålen vælger du selvfølgelig ikke makrelmadder og pasta med kødsovs, men fx: frugt skåret i bidder, grøntsagsstænger, kiks, rosiner, havrefras, knækbrød med smør, rugbrødsklapsammen med smør, halv bolle med smør, riskiks, majs, pastaskruer osv. 2-3 slags er fint. 

I kan jo sagtens droppe snackskål igen på et tidspunkt hvis i ønsker det. Det vigtige nu er simpelthen bare at venne den lille mave til noget mere mad. Tænk snackskål som en forlængelse af måltider. Hvis i er færdige med frokost 12:30, så giv snackskål klokken 13:00 - i skal ikke give det i stedet for måltider med jer, men som ekstra.

 

Og så lige et tip fra en mor til en småtspisende dreng, der havde 6 måneder hvor han stort set kun spiste pastaskruer (og nu spiser han altså næsten alt!): lad være med at bruge en masse energi på at være opfindsom i køkkenet! Det er faktisk lidt svært at skjule sin skuffelse hvis man har brugt 30 minutter på en eller anden smoothie/pandekage/anretning og barnet så bare trækker på skuldrene. Gør det nemt for dig selv :kiss 

 

 

:kram2  Jeg håber du kan bruge lidt :kiss 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1 hour ago, Stephi-moren said:

Aja:

 

Jeg tænker at hun simpelthen er tilfreds med for lille en mængde mad. Hvis hun skal have knækket vægtkurver for alvor skal hun vænnes til at spise mere.

 

Jeg ville:

Fjerne nærmest al fokus fra hende når hun sidder/står med mad.

Når du skal lave et måltid mad, så vælger du det delvist ud fra at det skal være nærende, delvist ud fra at det skal være kalorieholdigt (smør, olie og fløde kan med fordel overhældes det meste. Tænk på at hun helst spiser små mængder, så skal det altså batte det hun spiser). Beslut på forhånd hvad der kommer på bordet, rigtig gerne med hensyn til hvad hun gerne spiser (vi har fx nærmest altid rugbrød på bordet, for det spiser Nohr). Når hun kommer til bords så giv hende lidt af hver på tallerkenen (fordi hun ikke kan sige hvad hun vil have, større børn kan selv vælge). Og så dropper i AL snak om mad! Og jeg mener AL snak om mad! I skal heller ikke sidde som par og tale maden op. Tal om dagen, hyg jer, fjol eller sådan noget :) 

Hvis hun ikke spiser noget, så lad være med at tilbyde andet lige nu til måltidet. Men indfør i stedet 'snackskålen'. Ja det grisser altså lidt. Men det ER bare nemmere at spise 'alene'. I snackskålen vælger du selvfølgelig ikke makrelmadder og pasta med kødsovs, men fx: frugt skåret i bidder, grøntsagsstænger, kiks, rosiner, havrefras, knækbrød med smør, rugbrødsklapsammen med smør, halv bolle med smør, riskiks, majs, pastaskruer osv. 2-3 slags er fint. 

I kan jo sagtens droppe snackskål igen på et tidspunkt hvis i ønsker det. Det vigtige nu er simpelthen bare at venne den lille mave til noget mere mad. Tænk snackskål som en forlængelse af måltider. Hvis i er færdige med frokost 12:30, så giv snackskål klokken 13:00 - i skal ikke give det i stedet for måltider med jer, men som ekstra.

 

Og så lige et tip fra en mor til en småtspisende dreng, der havde 6 måneder hvor han stort set kun spiste pastaskruer (og nu spiser han altså næsten alt!): lad være med at bruge en masse energi på at være opfindsom i køkkenet! Det er faktisk lidt svært at skjule sin skuffelse hvis man har brugt 30 minutter på en eller anden smoothie/pandekage/anretning og barnet så bare trækker på skuldrene. Gør det nemt for dig selv :kiss 

 

 

:kram2  Jeg håber du kan bruge lidt :kiss 

 

Tusind tak :kiss 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aja: Først, et kram til dig. Jeg ved det er svært! Vi har selv været der med vores ældste. 

 

Dernæst vil jeg sige, at jeg er meget enig med Stephi. Madindtag er noget af det første et barn selv kan styre/bestemme over, og det gør de, især hvis de kan mærke at det betyder meget for mor og far. Al snak om mad skal stoppes, og selv om det måske virker umuligt, så forsøg at virke ligeglade med hvor meget/om hun spiser. Ligeledes er det vigtigt ikke at tilbyde eller lave den ene ret efter den anden, i håb om at hun så spiser det. Beslut jer på forhånd at hun kan få alt hvad I har stillet på bordet, men I rejser jer ikke fra måltidet og kokkererer nye ting. Stephis forslag om at lægge lidt af hvert op på tallerkenen/foran hende er også god. Vi oplevede at vores søn begyndte at smage på og spise af de ting der lå foran ham, hvis bare vi var totalt ligeglade og havde fokus på andet. Desuden tog det lang tid.

 

Jeg synes derudover det lyder

til at I måske tilbyder for mange mellemmåltider. Hvis hun får en lille smule mad ind hvert 15. minut, (sat på spidsen, I know), så bliver hun aldrig rigtig sulten. Man kan alligevel gøre det, at man serverer snackskål lige efter et måltid, som Stephi beskriver, og så fjerner den igen. Eller, man kan servere et stykke brød med smør/havregryn eller andet efter aftensmaden, mens hun ser fjernsyn eller I læser for hende. Så får hun i hvert fald lidt i maven inden hun skal sove.

 

Jeg håber inderligt at ovenstående ikke lyder dømmende eller lignende. Som sagt så har vi selv været der, og jeg ved hvor nemt det er at blive ophængt i hvad barnet spiser.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Johan har tynd mave.. vi stod op for lidt over 2 timer siden (det er ok at sove til kl 8, når man er vågen en time omkr kl 3 fordi han sked :rolleyes), og han har haft 3 ret tynde bleer. Vi skal til fødselsdag ved min mormor i aften. Ville i tage afsted? :chin: Han er fuldstændig upåvirket :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville blive hjemme. Det smitter sikkert og jeg ville som gæst blive ret træt hvis jeg opdagede I var kommet med ham.

 

Kan far ikke blive hjemme nu det er din mormor?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi skulle til fødselsdag i aften så fik L til at sove til 7.45 og hun er først ved at falde i søvn til lur nu fordi vi så evt kunne trække putning en anelse i aften. 

 

Nu er fødselsdag aflyst så jeg forudser endnu en aften hvor den ene sidder ovenpå den halve aften for at putte <_<

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

13 minutes ago, Tumlepigen said:

Jeg ville blive hjemme. Det smitter sikkert og jeg ville som gæst blive ret træt hvis jeg opdagede I var kommet med ham.

 

Kan far ikke blive hjemme nu det er din mormor?

 

Hm, der har ikke været noget siden og han har to hjørnetænder i undermunden der er lige ved at være igennem. Han får altid dårlig mave når der er tænder på spil, så tror vi har fundet synderen.

 

Men jo, min mand kan sagtens blive hjemme med ham. Jeg tror lige vi ser hvad der sker når han vågner fra lur om formentlig ikke så længe :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

28 minutes ago, Tumlepigen said:

Jeg ville blive hjemme. Det smitter sikkert og jeg ville som gæst blive ret træt hvis jeg opdagede I var kommet med ham.

 

Kan far ikke blive hjemme nu det er din mormor?

Jeg tænker lidt det samme. Der er SÅ meget mave-halløj i omløb, og det smitter bare så meget (hvis det er det). Jeg ville personligt være træt af hvis nogen havde et sygt barn med, og jeg så selv blev smittet :unsure 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

45 minutes ago, Alina89 said:

 

Hm, der har ikke været noget siden og han har to hjørnetænder i undermunden der er lige ved at være igennem. Han får altid dårlig mave når der er tænder på spil, så tror vi har fundet synderen.

 

Men jo, min mand kan sagtens blive hjemme med ham. Jeg tror lige vi ser hvad der sker når han vågner fra lur om formentlig ikke så længe :) 

Jeg var altså taget afsted. Hvis han ikke er syg, ser jeg ingen problemer :)

Hvis vi skulle blive hjemme hver gang A havde lidt splattermave, ville vi i perioder aldrig komme nogen steder :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER