Barbamama

Sove på eget værelse?

33 indlæg i dette emne

Hvornår tænker I andre, at jeres babyer skal sove på eget værelse/hvornår kom de på eget værelse?

Valdemar blev puttet på eget værelse, da han var 8 måneder ca. Det føltes som en nødvendighed, fordi han vågnede, hvis der var den mindste lyd, og vi derfor vækkede ham, når vi gik i seng. Det var også rart at sove lidt sammen med min mand igen. Men det føltes ikke særligt naturligt, at sove i et andet rum, og jeg husker nogle laaaaaaaaaaaange trælse seancer både med putning til aften og i forsøg på at få ham til at sove videre i egen seng om natten. Set i bakspejlet, kan jeg godt fortryde, at jeg gik så meget op i det der "sove selv", og ikke bare gjorde det, der (i bagklogskabens lys) helt åbenlyst var det, vi begge havde mest lyst til: At tage ham med ind til mig og have ham til at sove videre der. Men omvendt kan jeg ikke gennemskue, hvornår han SÅ skulle være kommet på eget værelse...

Nu tænker jeg lidt i forhold til Elisabeth... Vi trives begge RIGTIG godt med at hun sover LIGE ved siden af mig i bedside cribben. Hun vil faktisk helst helt over i vores seng og sove helt limet op af mig og det er også fint nok, men hun sover også gerne i cribben, nogle gange lægger jeg så med hovedet ovre ved hende og bliver nusset lidt i håret og sådan. Det går rigtig godt.

Problemet er så, at hun snart er for stor til den crib :boo Og så skal i tremmesengen (medmindre vi finder på noget genialt så hun fortsat kan sove ved siden af mig uden risiko for at trille ud...), som jo så ændrer på vores måde at sove sammen på. HVIS den kan stå ved siden af vores seng, vil der stadig være tremmer imellem og vel egentlig også en højdeforskel :chin: Så det bliver ikke det samme. Og sandsynligvis vil tremmesengen istedet stå ved fodenden af vores seng. Og så sover vi jo kun sammen, hvis jeg decideret rejser mig fra sengen og går ned og henter hende op.

Og så er det, jeg begynder at overveje, at hvis vi alligevel skal vænne os til dét, om man så skulle gå all the way og putte hende på eget værelse...

Fordelen ville være, at B og jeg kunne være MEGET mere sammen end vi er nu. Ikke bare seksuelt men bare i det hele taget at sove SAMMEN. Vores forhold er på ingen måde i krise, men mere partid ville være rigtig godt for os...

Ulempen er, at jeg får helt ondt i maven over det i forhold til E (men det gør jeg også bare ved at hun skal i tremmesengen). Og er bange for, at det smadrer min søvn fuldstændig, og selvom mange har det værre end mig på søvnfronten, så kan jeg altså mærke, at min grænse lidt er nået, og at jeg bliver en meget ringe version af mig selv, hvis søvnen bliver dårligere...

I den ideelle verden havde jeg nok foretrukket, at vi havde ét familiesoveværelse med en 4 meter bred seng, og så børneværelser kun til leg og en eller anden form for voksenværelse (det lyder noget mere kinky end jeg er, men altså :lol). Og hvis ikke, det var nødvendigt med et nyt sovearrangement til E, så havde jeg nok bare lykkeligt fortsat som vi gør nu. Men ja...

Nå, men derfor vil jeg gerne høre lidt om, hvornår jeres børn kom/skal på eget værelse og sove, og (måske endnu mere) hvilke tanker I har gjort jer om det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg vil bare pippe at Nohrs tremmeseng fungerer PRÆCIS som bedsidecrip: samme højde som sengen, ingen tremme.

Jeg kan tage billede hvis det er?

Det er en IKEA tremmeseng, til vidst nok 600 kr, men jeg tror stort set alle tremmesenge kan klare jobbet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er det sådan en, man kan pille tremmerne af i den ene side? Det kan man nemlig ikke med Vs gamle :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

B har også snakket om at købe en ekstra boxmadras og lave væg-til-væg-seng :D Lidt pricey løsning, men meget fristende :P

Men det der partid fylder også lidt :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vitus var ca 6 mdr. Årsagen var rent praktisk - vi havde påskeferie og havde tid til at rokere rundt på værelserne. Må indrømme jeg ikke skænkede det en tanke, og det gik da også helt uproblematisk.

Nu hvor han er 2,5 sover han stadig Helst i egen seng, men hvis han efterspørger at komme ind til os pga mareridt, er syg, savner tryghed eller andet, får han uden undtagelse altid lov :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

8 mdr. Forsøgte allerede ved 4 måneder men var lidt bøvlet i forhold til amning osv fordi vi ikke sover på samme etage som børnene så derfor 8 mdr. Vi er begge typen der gerne vil have soveværelset for os selv så vi er ret enige om derhjemme at så snart det giver mening så skal de på eget værelse :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Astrid er 6 mdr og vi har her i påsken flyttet rundt så hun har fået sit eget værelse. Hun bliver altid puttet i sin egen seng (vi har samme seng fra ikea som stephi-moren nævner og den har indtil nu fungeret fint som bedside crib) men vi er ikke stringente. I nat sov hun hele natten i sin egen seng uden at vågne mens hun forrige nat vågnede allerede kl 23 og så kom hun ind og sov sammen med is resten af natten.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er det sådan en, man kan pille tremmerne af i den ene side? Det kan man nemlig ikke med Vs gamle :unsure

Ja det er det.

Nå øv :( Det er ellers en god løsning synes jeg.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er det den der Gulliver fra IKEA?

Jeg sidder lidt og overvejer at købe den... Så har vi godt nok to tremmesenge, men så kan den ene være i soveværelset og den anden på hendes værelse. Så har hun også stadig en "plads", når hun kommer på eget værelse og (formodentlig) ryger retur i løbet af natten :chin:

Forresten jatak til billede :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er det den der Gulliver fra IKEA?

Ja det er det

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

vi har det samme og elsker os han er lige ved hånden. Gør det noget nemmere at amme. Har samme tanker som dig, men med sådan en tremmeseng ved siden er er jeg bange for han kan falde ud når han kan komme op at stå. Så ville kun virke her til han selv kan rejse sig. Eller kan krave helt. Når han bliver puttet kan han jo kravle over i vores og så falde den i modsatte side... Men han er næsten 6 mdr. men ammer stadig meget om natten så vil gerne undgå at skulle rejse mig hver gang...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ida kom først på eget værelse da vi flyttede på gården i oktober 2013, så hun var omkring et år.

Eigil vil også være omkring et år regner vi med, eller han bliver i hvert fald i soveværelset indtil at han ikke ammes om natten mere. Og hvis han er som Ida så er det omkring et år.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Silas kom på eget værelse som 14 mdr gammel, vi skulle først lave et værelse... Han sov igennem fra han var 3 mdr... Så han kunne nok være rykket før af praktiske hensyn... Men jeg nød nu også at han sov tæt på i tremmeseng..

Stinus er noget mere lysfølsom end Silas var for at sige det mildt... Så jeg har en formodning om at han skal på eget værelse før Silas kom det... Jeg tænker han bliver flyttet når han er mellem 6 og 8 mdr... Jeg regner ikke med at amme efter han er fyldt 6 mdr så da vil jeg alligevel skulle op efter en flaske, hvis han stadig ikke sover igennem da... Og hvis han vil acceptere en flaske... Ellers må jeg jo fortsætte amningen og så bliver han nok i samme værelse som mig indtil 1 års alderen..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her sover vi alle i samme sove værelse. Vi er igabg med renovering af huset og har derfor kun et soveværelse. Men det fungere skønt. A sover i din egen seng hele natten. Hun bliver snart 3. Meget snart kommer der en baby. Håber det går vi alle sover sammen. Tabken er at så snart vi får lavet næste værelse rykker A derind. Men det ligger lige ved siden af og kun adskilt af en dør.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Julius på 9 måneder er lige for en uges tid siden kommet på eget værelse, netop fordi han reagere på lyd...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den store var 6 mdr også fordi vi generede hinanden pga lyde.

Mindstemanden var kun 8 uger. Han havde været meget syg og jeg vågede over ham så for at jeg fik søvn blev han flyttet. Begge gange med stor succes og den mindste har altid kunne sove videre derinde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har ikke lige gjort mig så mange overvejelse om hvornår lillebror skal ud endnu, da han kun er 2 mdr. Men Sofia kom på eget værelse da hun var 9-10 mdr, og jeg kan også godt bagefter være lidt ærgerlig over at jeg holdt så hårdt på det der med at hun skulle lære at sove inde hos sig selv.

Så lillebror får nok lov til at blive lidt længere i soveværelset.

Mht til tremmeseng, så har vi en fra babysam som man egentlig ikke kan pille den ene side af. Men min mand har fixet det så den godt kunne få en side af alligevel. Derudover har den forskellige højder, så den kunne indstilles så det næsen passede med vores seng.

Vi bruger nemlig den seng til Sofia nu, når hun kommer ind i soveværelset om natten.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Noah var 4 måneder. Han har altid sovet utrolig let, så det gav en bedre søvn for alle at komme i hvert sit rum. Jeg vågnede konstant af alle de små-lyde han kom med om natten ;)

Han var vidt omkring 2 år før han rigtig kunne sove i vores seng. Ellers ville han bare lege, hvis vi forsøgte at tage ham ind til os om natten...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Begge vores er kommet ind på eget værelse med omkring 5-6 måneder.

Jeg vil gerne have dem på eget værelse inden jeg startede på arbejde igen (startede igen efter 7,5 mdr første gang, 8 mdr denne gang) så jeg kunne få mere rolig søvn.

Samtidig har vi denne gang været meget påvirket af, at vi konsekvent vækkede hende når vi gik i seng lige meget hvor stille vi var. Til gengæld har hun fået lov, at komme ind og sove i vores seng flere gange, hvor den store stort set kun var i vores seng hvis hun var syg.

Storsøster sov så også igennem fra hun var 7 måneder, mens lillesøster med snart 8 måneder stadig vågner 2-3 gange om natten.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

R på 2 år og 5 måneder sover på vores værelse endnu, endda i midten af dobbeltsengen. Vi har købt ny dobbeltseng i fuld størrelse og med blødt sengehoved så den passer godt til det. Han lærte at klatre ud af tremmesengen meget tidlig, så det blev vores løsning.

Vi er lidt i tvivl om hvad vi skal gøre når lillesøster kommer. Jeg tror vi prøver at gøre hans værelse i stand inden så vi ikke skal være fire i soveværelset, men vi har bare næsten ingen weekender ledige, så er i tvivl om vi når det...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

A kom på eget værelse, da han var 8 mdr, tror jeg. Det var er forsøg på at få bedre søvn, og selvom det ikke umiddelbart virkede, blev han derinde.

Jeg ville ikke turde stille en tremmeseng op af vores seng som bedsidecrib til så store børn. A ville være kravlet udover kanten tusind gange, fordi bunden jo skal være hævet, og ellers tror jeg bare, han ville kravle ud via vores seng. Jeg synes, det er en absolut fantastisk løsning, men for mig dur det kun de først mdr, til baby kan stå, kravle, gå etc.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Benjamin kom på eget værelse da han var omkring 3-3,5 måneder. Jeg vågnede ved den mindste rumsteren rundt, og det samme gjorde han, så det var den bedste løsning for os. Jeg ammer stadig, men har en lænestol stående på hans værelse, så amningen om natten foregår inde på værelset. Det er da lidt bøvlet, men det går meget bedre end jeg først havde troet :) vi har samme bedsidecrib som jer, og den sidste måneds tid lå han i babynesten nede i crib'en, så da han blev flyttet ind i sin tremmeseng lå han i nesten til at starte på. På den måde var det ikke "et fremmed sted" han skulle sove, og overgangen har virkelig været blid, og vi har ikke mærket nogen reaktion som sådan på flytningen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Billede kommer i morgen :kiss

Vi har forresten altid bare haft William i sengen :)

Edit: bedsidecrippen er heller ikke i brug til Nohr ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores bedsidecrib står i "spænd" mellem seng og væg, så det begrænser hvor mange steder, man kan kravle ud, og E kan hverken kravle eller sætte sig op selv og slet ikke hejse sig op i stående stilling. Principielt kunne hun godt møve sig over i vores seng og udover, men så skal hun også møve tværs over vores dyner, og pt ligger hun HELT stille og kalder, når det er om aftenen. Og resten af tiden er jeg der jo også. Så det tør jeg godt indtil videre, selvom jeg godt forstår, hvis andre ikke tør (jeg ville nok heller ikke turde anbefale det til nogen).

Hvad vi gør, når hun er mere motorisk fremme, det ved jeg ikke :chin: Men jeg tænker godt, at jeg tør have hende i sengen, det har vi haft uden problemer til V. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Karla var 6 måneder, da hun kom på eget værelse, men putningen gik i vasken, og efter et år rykkede vi hende tilbage i vores værelse, hvor hun sov til hun var 2,5 år. Hun sov markant bedre hos os, og vi kunne sagtens snakke og tænde lys, uden at hun vågnede.

Lillebror skal sove hos os så længe som han kan være i sin bedside crib, og så tager vi den derfra. Vi bor i en ret lille 3-værelses, så det kommer til at kræve noget kreativ tænkning, hvis vi stadig bor her til den tid.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER