SaraLK

Voksen-smalltalk vol. 2

4,428 indlæg i dette emne

Jo man kan sagtens bruge tampon, jeg fik at vide at der altid er en lille risiko for at spiralen kan falde ud ved mens da livmoderhalsen åbner sig.

Der for skal man også kontrolere at man kan mærke snoren ca en gang om måneden.

Lady cup fra rådes da den skaber undertryk når den fjernes og dermed kan suge spiralen ud.

Vedr. spiral og tampon står der på apotekets hjemmeside følgende: Kontrol af spiralen

Spiralen kan glide ud af livmoderen lige efter oplægningen eller under en menstruation, fordi livmoderen trækker sig sammen. Også ved brug af tampon er der en lille risiko for at hive spiralen ud. Det er derfor en god idé, at du jævnligt får undersøgt, om spiralen ligger rigtigt.

Normalt vil lægen kontrollere din spiral ved en underlivsundersøgelse 1-3 måneder efter oplægningen. Herefter én gang om året.

Du kan også selv med en finger højt oppe i skeden føle spiralens tråde, der hænger et lille stykke uden for livmodermunden.

Min er aldrig blevet kontrolleret og jeg kan ikke mærke nogle tråde :unsure Bliver sgu helt utryg...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Min er aldrig blevet kontrolleret og jeg kan ikke mærke nogle tråde :unsure Bliver sgu helt utryg...

Min blev kontrolleret en måneds tid eller to efter at den blev sat op, jeg har aldrig selv kunnet mærke den :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var så den læge, der ikke kunne finde ud af at lægge den :rolleyes Gynækologen sagde ikke noget om det. Jeg har dog undladt at udfordre det :chin:

Jeg mener det er fordi tamponere kan komme til at lave løjer med spiralen så den ikke ligger rigtigt mere og noget med større risiko for infektioner... Jeg har få gang brugt en lille OB tampon, og kun i det tidsrum vi var i svømmehal. Men jeg er nu ikke vild med at udfordre det...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor lang tid skal der gå efter fødslen før man må begynde at løbe - skal man have været til 8-ugers undersøgelsen?

Løb er noget af det man skal vente længst med. Mener det er min 8 uger, men min fys sagde faktisk mindst 3 måneder, og så anden træning inden da. Da løb er meget hårdt for underlivet

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor lang tid skal der gå efter fødslen før man må begynde at løbe - skal man have været til 8-ugers undersøgelsen?

Jeg ventede til 8 ugers tjek og fik af vide jeg sagtens kunne løbe. Jeg skulle bare mærke efter og stoppe ved den mindste smule ubehag eller tyngende fornemmelse. Men jeg er jo så efter sigende også bomstærk ;) :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm, det var den overdrevne træthed, som i første omgang fik mig til at teste :rolleyes

Hehe, okay ;) husker ingen af dine symptomer fra da du ventede A, men jeg håber lillebrøster lader vente lidt på sig :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hehe, okay ;) husker ingen af dine symptomer fra da du ventede A, men jeg håber lillebrøster lader vente lidt på sig :kram2

Jeg havde vist heller ikke så mange ;) Men tak, det håber jeg også. Fru Mor må stramme op på p-pillerne.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor lang tid skal der gå efter fødslen før man må begynde at løbe - skal man have været til 8-ugers undersøgelsen?

Min læge (som i øvrigt sidder og bladrer i sundhedsstyrelsens anbefalinger under graviditetsbesøg fordi hun ikke er helt stærk i det) sagde til mig at jeg bare kunne gøre det når jeg havde lyst. Og at ens krop selv kan fortælle om den har energien eller ej :rolleyes

Jeg ville helt sikkert vente til 8 ugers undersøgelsen....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er der nogen som kender et sted hvor man får fuld adgang til spa, massage ligeså tosset man vil, lækkert mad og generel forkælelse HELT GRATIS?? :lolhit :haha :lol :D

Kender i ikke bare det når man har brug for noget forkælelse af sjælen, men det ligesom ikke føles helt så fedt når man selv skal stå for det eller spørger efter det? :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er det bare tabt barsel hvis jeg nu finder et job med opstart tidligere end min barsel slutter? :chin: eller bliver det gemt? Eller hvordan?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er det bare tabt barsel hvis jeg nu finder et job med opstart tidligere end min barsel slutter? :chin: eller bliver det gemt? Eller hvordan?

Man kan gemme barsel indtil barnets syvende (mener jeg - deromkring) år :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er det bare tabt barsel hvis jeg nu finder et job med opstart tidligere end min barsel slutter? :chin: eller bliver det gemt? Eller hvordan?

Men er det ikke også noget med, at det afhænger af hvor meget der er tilbage :unsure

Jeg har gemt barsel på begge børnene, men den ene var aftale baseret drypvis barsel så der var det ikke noget problem hvor mange dage osv. Men ved nr. 2 har jeg bare gemt 8 uger og 4 dage, de skal afvikles sammen og er ganske vist udskudt, men havde det været 7 uger, så havde de vist været tabt, som jeg forstår det. Netop fordi de ikke er mærket som drypvis barsel.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men er det ikke også noget med, at det afhænger af hvor meget der er tilbage :unsure

Jeg har gemt barsel på begge børnene, men den ene var aftale baseret drypvis barsel så der var det ikke noget problem hvor mange dage osv. Men ved nr. 2 har jeg bare gemt 8 uger og 4 dage, de skal afvikles sammen og er ganske vist udskudt, men havde det været 7 uger, så havde de vist været tabt, som jeg forstår det. Netop fordi de ikke er mærket som drypvis barsel.

Det er ikke tabt. Du kan bare kun afholdes efter aftale med din arbejdsplads :)

Hvis man gemmer mindst 8 uger, skal de holdes samlet og din arbejdsgiver kan ikke nægte dig at holde dem.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er det bare tabt barsel hvis jeg nu finder et job med opstart tidligere end min barsel slutter? :chin: eller bliver det gemt? Eller hvordan?

Jeg har stadig 9 uger tilbage fra Karla, fandt jeg ud af i vinters. Har overvejet om man kan bruge noget af det på ferie det første år jeg arbejder, hvor jeg ikke har sparet noget ferie op.. Men har ikke sat mig ind i det endnu..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har stadig 9 uger tilbage fra Karla, fandt jeg ud af i vinters. Har overvejet om man kan bruge noget af det på ferie det første år jeg arbejder, hvor jeg ikke har sparet noget ferie op.. Men har ikke sat mig ind i det endnu..

Hvordan kan du have barsel tilbage fra Karla? Jeg ringede til udbetaling Danmark (tror jeg det var :chin: ) for at høre om jeg havde noget fra David, og fik besked om at jeg intet havde fordi jeg var studerende da jeg blev mor.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man kan se hvor meget barsel man har tilbage på borger.dk :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man kan se hvor meget barsel man har tilbage på borger.dk :)

Der står at jeg har fuld barsel fra David, men de siger at jeg intet har, fordi jeg var studerende :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der står at jeg har fuld barsel fra David, men de siger at jeg intet har, fordi jeg var studerende :chin:

For at få barselsdagpenge skal man være berettiget alm dagpenge og det er man ikke som studerende.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så hvis jeg nu er heldig at få et job tidligere -så kan jeg "kræve" at få lov til at holde det resterende barsel på et senere tidspunkt? Jeg er klar over at det selvfølgelig er smartest at få det aftalt med sin chef :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan kan du have barsel tilbage fra Karla? Jeg ringede til udbetaling Danmark (tror jeg det var :chin: ) for at høre om jeg havde noget fra David, og fik besked om at jeg intet havde fordi jeg var studerende da jeg blev mor.

Jeg havde deltidsjob den gang. Ved ikke lige hvordan det hænger sammen, men inde på borger.dk står der 9 måneder

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde deltidsjob den gang. Ved ikke lige hvordan det hænger sammen, men inde på borger.dk står der 9 måneder

Uden gøre mig klog på, om du kan bruge de 9 måneder, vil jeg lige pippe om, at der på min borger.dk står, at jeg har 26 ugers barsel tilbage fra V og det har jeg IKKE. Det er kun Brian, der kan bruge dem, fordi han var i arbejde og jeg var studerende (med studiejob, dog ikke med faste timetal). Det er vist noget med at det barsel, man kan se, bare er det som "barnet" har.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er jeg den eneste der bliver lidt stødt - på familiens vejne - over at TV2 sender en Breaking news notifikation omkring at Stine Bramsens søn er faldet ud af et vindue? :chin: syntes det er lidt respektløst..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er jeg den eneste der bliver lidt stødt - på familiens vejne - over at TV2 sender en Breaking news notifikation omkring at Stine Bramsens søn er faldet ud af et vindue? :chin: syntes det er lidt respektløst..

Jeg tænker også det er unødvendigt at nævne at det lige er hende, men sådan er det nok at være kendt :rolleyes (Og puha hvor forfærdeligt at han er faldet :boo )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er jeg den eneste der bliver lidt stødt - på familiens vejne - over at TV2 sender en Breaking news notifikation omkring at Stine Bramsens søn er faldet ud af et vindue? :chin: syntes det er lidt respektløst..

Nej, du er ikke den eneste :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er jeg den eneste der bliver lidt stødt - på familiens vejne - over at TV2 sender en Breaking news notifikation omkring at Stine Bramsens søn er faldet ud af et vindue? :chin: syntes det er lidt respektløst..

Ej :o

Var der langt ned? Er han okay? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER