SaraLK

Brokke-tråden vol. 3

16,174 indlæg i dette emne

Syg og hjemme på tredjedagen. Hvorfor kommer sygdom aldrig når man rent faktisk har tid til det? <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
39 minutes ago, JustMe said:

Det du skrev i første indlæg var, at du havde valgt den bedste ernæring for dit barn, hvilket jeg følte mig ramt på, som jeg også skrev, fordi jeg i forvejen følte mig som en lousy mor. Jeg skrev skam også at jeg VED godt at du ikke sidder og kalder mig en dårlig mor, og at det er mig som overfortolker, fordi jeg i forvejen har følelsen. Så vi er helt enige i, at mor-debatten startede jeg :) 

 

Min pointe er, at indimellem så handler det ikke så meget om hvad vi siger, men om hvad den nødvendige konsekvens af det vi siger ender med at være. Ex. "Jeg giver mit barn den bedste ernæring" --> Dem der er uenige giver en dårligere ernæring. "Jeg er et godt menneske fordi jeg er imod abort" --> Dem der får en abort er dårlige mennesker. "Københavnere er kloge og dygtige" --> jyder er dumme og dårlige (Ingen har skrevet dette!!! Det er udelukkende et eksempel :))

 

Jeg har en pet-peeve helt generelt med generelle formuleringer om hvad der er bedst / dårligst, fordi det altid sætter andre i en dårligere kategori. Jeg gør det uden tvivl også selv, og jeg forsøger at fange det og rette det. 

 

Jeg forsøger slet ikke at angribe dig eller noget, jeg forsøger egentlig bare at forklare hvad det præcist er jeg reagerede på :lovebk

 

For at svare på det sidste først, så er jeg rigtig glad for, at du tager dig tid til at forklare det, for jeg vil rigtig gerne forstå det :kram2 Jeg prøvede jo også selv at forklare Millivanilli, hvad det præcist var i hendes indlæg, som jeg reagerede på. Og det var jo netop, måske ironisk nok, også noget som jeg opfattede som en generel formulering. Noget som jeg selv har lidt modstand overfor og faktisk af præcis samme årsager som dig.

 

Jeg synes selv at jeg prøver mit bedste på at undgå den slags og det mener jeg faktisk også at jeg forsøgte i mit oprindelige indlæg ved netop at skrive: jeg vil gerne prioritere, jeg går op i osv. Det følte jeg var at holde det på egen banehalvdel, uden at blande andres gøren og laden ind i det. Men det er jo sådan med den slags, at man kun er herre over hvad man selv 'sender ud' - ikke hvordan andre opfatter det. Og jeg må så tage det til mig, at du har opfattet det generaliserende.  

 

Når det så er sagt, så vil jeg da gerne stå på mål for, at - baseret på min tro og opfattelse af verden og tingenes sammenhæng - jamen så er økologisk kost den bedste løsning. Og ja; det betyder implicit at jeg synes, at koventionelt dyrket mad er en dårligere løsning. Det giver jo ret meget sig selv. Men hvis man ikke må mene at noget er bedre end andet, så kan man jo ikke have en mening om noget som helst :) Jeg kan jo ikke på én gang tage stilling til, at jeg synes at økologisk dyrket mad er den rigtige løsning og så samtidig synes, at konventionelt dyrket mad er en lige så god løsning. Der er jo en grund til, at jeg har valgt det ene over det andet. Ethvert valg er jo altid samtidig et fravalg af noget andet. Men - og det er det afgørende for mig i denne sammenhæng - det at jeg har taget stilling til hvad jeg mener er bedst, er jo ikke ensbetydende med, at jeg ikke samtidig respekterer din og andres ret til selv at tage stilling og komme frem til en anden konklusion. Det eneste 'rigtige' her i verden, uanset hvad vi diskuterer nærmest, er jo det, som er rigtigt for en selv. Og det er ikke nødvendigvis det samme som det, der er rigtigt for andre. 

 

For at tage eksemplet med dåben igen: du bekender dig til den kristne tro. Det er for dig (går jeg ud fra) noget som du anser som værdi- og betydningsfuldt og derfor naturligvis noget, som du ønsker at dele med dine børn. Derfor vil det helt naturlige og rigtige valg for dig være, at dine børn skal døbes. Du har jo taget stilling til at det - for dig - er mere rigtigt end ikke at døbe dine børn. Ellers ville du jo ikke gøre det. Men det betyder ikke, at du ikke samtidig respekterer andres ret, til at have valgt at noget andet er det mest rigtige for dem. For mig er økologien 'min tro'. Det er min overbevisning. Den vil jeg gerne give mit barn. 

 

Det bliver let noget ordkløveri det her, men det jeg prøver at sige, kort og godt, er bare, at jeg ikke mener, at det ene udelukker det andet. Jeg kan godt synes at A er bedre end B, uden samtidig at mene, at alle der har valgt B i stedet for A er dårlige mennesker af den grund. Det gør os bare forskellige. Og i mine øjne er den forskellighed ikke en dårlig ting :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er lidt træt af at bo i boligforening når man gang på gang ikke føler man har noget at skulle have sagt over sin bolig og hvem der kommer der. Endnu engang kommer mænd i arbejdstøj uanmeldt ind i vores have med stiger og værktøj og begynder at klatre op til vinduerne. Da vi gik ud for at spørge hvad de nu skulle og hvorfor de ikke annoncerer det fik vi at vide at det var skam annonceret i facebook gruppen :blink Kan det virkelig være rigtigt at en boligforenings officielle kontakt til beboerne fordrer at man bruger facebook og holder øje med deres facebook gruppe? Jeg er faktisk både vred, forarget og temmelig overrasket og at nogen kan syns det er rimeligt?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er kraftedme træt af vores inkompetente politikere!!! 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Alura: Jeg kunne godt have udtrykt mig mere præcist lige i den formulering, det giver jeg dig ret i, men jeg tror alligevel du har fanget hvad jeg mente. Jeg synes altså eraltså ikke det er valg om økologi/ikke-økologi i SIG SELV der gør nogen til en god eller dårlig mor. Det var det jeg mente.

 

Selvsagt må man godt mene at det man vælger er bedre end noget andet, og implicit også at noget andet er dårligere. Ellers ville man jo ikke kunne træffe valg eller have principper. Det er dog langt derfra til at man mener at andre er en dårlig forælder hvis de træffer andre valg end en selv ville gjort.

 

Desuden er børn forskellige. Jeg gør tingene forskelligt for min yngste søn sammenlignet med min ældste, da de er forskellige, og har forskellige behov. 

 

Jeg synes du siger det meget godt, JustMe, det handler nok om hvordan man formulerer sig, om man fordømmer andres valg eller ej. Jeg synes for eksempel at el-biler i det store og hele er bedre end dieselbiler, men jeg mener ikke at man er et dårligt menneske hvis man har en dieselbil. Jeg kan i et forum som dette argumentere for elbilens fortræffeligheder, og ønske at de fleste på et tidspunkt går over til elbiler, men jeg synes ikke det er ikke det samme som at sige at alle der har en dieselbil (mig selv inkluderet, haha) er nogle dårlige mennesker. 

 

Der hvor jeg bliver sur herinde i forummet, er hvis det bliver en undertone af at det jo EGENTLIG er synd for alle børn hvis de ikke får amme lige så meget som de lyster om natten til de er 1-2 år, eller at det jo EGENTLIG er bedst for alle børn hvis mor går hjemme med dem til de er 5 år (dette er eksempler). Som om det er sandheder. Jeg synes det er større frekvens af og accept for den slags undertoner/ytringer herinde, end der er af ytringer om at det måske kan være synd for et barn at gå glip af den sociale interaktion og læring der kan være i en vuggestue f.eks. Jeg synes IKKE at det er ok at komme med den slags fordømmende ytringer hverken for eller imod speltmødre/karrieremødre (betegnelserne er valgt for at lette forståelsen af hvad jeg mener, de er ikke valgt fordi jeg synes de er gode!!!), men altså, jeg oplever KLART at flere udtrykker sig fordømmende overfor andres valg hvis de ikke passer ind i den latterlige betegnelse "speltmor".

 

Just my 2 cents.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1 hour ago, Saga74 said:

Er lidt træt af at bo i boligforening når man gang på gang ikke føler man har noget at skulle have sagt over sin bolig og hvem der kommer der. Endnu engang kommer mænd i arbejdstøj uanmeldt ind i vores have med stiger og værktøj og begynder at klatre op til vinduerne. Da vi gik ud for at spørge hvad de nu skulle og hvorfor de ikke annoncerer det fik vi at vide at det var skam annonceret i facebook gruppen :blink Kan det virkelig være rigtigt at en boligforenings officielle kontakt til beboerne fordrer at man bruger facebook og holder øje med deres facebook gruppe? Jeg er faktisk både vred, forarget og temmelig overrasket og at nogen kan syns det er rimeligt?

 

Det ville jeg være flejnet 100% over!!! Jeg er ikke på facebook (og det er der da mange andre - især ældre - i boligselskaber, der heller ikke er) og fremmede mennesker i MIT hjem, vil jeg altså varsles om!

 

:kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

49 minutes ago, Fru.Mor said:

Jeg er kraftedme træt af vores inkompetente politikere!!! 

 

Hvad har de NU (ikke) lavet? :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

3 minutes ago, Barbamama said:

 

Hvad har de NU (ikke) lavet? :D

Lov omkring at man ikke må tage mere end en uddannelse :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

2 minutes ago, Fru.Mor said:

Lov omkring at man ikke må tage mere end en uddannelse :(

 

Really? :blink Det kommer da til at gøre ret ondt på en del :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1 minute ago, Barbamama said:

 

Really? :blink Det kommer da til at gøre ret ondt på en del :unsure

Jeps! Det er helt galimatias! Der er godtnok mange, som bliver helt vanvittigt klemt i det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan snart ikke løfte mine arme :prik åh hvor er de tunge...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man skal ikke sætte sin mand til at købe chokolade når det virkelig gælder! <_<:rolleyes 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

21 minutes ago, Fru.Mor said:

Jeps! Det er helt galimatias! Der er godtnok mange, som bliver helt vanvittigt klemt i det.

 

Jeg synes simpelthen det er den mest åndssvage lov, de længe har foreslået. På den ene side vil de have, at vi skal have et uddannelsesniveau, der kan blande sig med de bedste lande i verden, men på den anden side skal vi åbenbart allerede være fuldstændig klar over, hvad det er vi vil lave resten af livet, så snart vi går ud af folkeskolen. I det system de er ved at lave er der overhovedet ingen plads til fejl eller ombestemmelser, og det på trods af, at mange af de politikere, der vedtager loven selv har mere end en uddannelse i rygsækken.

 

Jeg har ikke fulgt så godt med, men er loven blevet vedtaget, eller er den 'bare' til forhandling? Jeg håber det sidste, og at den bliver nedstemt. Både på dine og mange andres vegne :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

7 minutes ago, Camils said:

 

Jeg synes simpelthen det er den mest åndssvage lov, de længe har foreslået. På den ene side vil de have, at vi skal have et uddannelsesniveau, der kan blande sig med de bedste lande i verden, men på den anden side skal vi åbenbart allerede være fuldstændig klar over, hvad det er vi vil lave resten af livet, så snart vi går ud af folkeskolen. I det system de er ved at lave er der overhovedet ingen plads til fejl eller ombestemmelser, og det på trods af, at mange af de politikere, der vedtager loven selv har mere end en uddannelse i rygsækken.

 

Jeg har ikke fulgt så godt med, men er loven blevet vedtaget, eller er den 'bare' til forhandling? Jeg håber det sidste, og at den bliver nedstemt. Både på dine og mange andres vegne :kram

Og det er jo lige præcis problemet! Som 18-prof skal man vide,hvad man vil/kan lave de næste 60 år! :blink

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

34 minutes ago, Fru.Mor said:

Jeps! Det er helt galimatias! Der er godtnok mange, som bliver helt vanvittigt klemt i det.

Har du et link til hvor man kan læse om det? :kiss 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

8 minutes ago, Camils said:

 

Jeg synes simpelthen det er den mest åndssvage lov, de længe har foreslået. På den ene side vil de have, at vi skal have et uddannelsesniveau, der kan blande sig med de bedste lande i verden, men på den anden side skal vi åbenbart allerede være fuldstændig klar over, hvad det er vi vil lave resten af livet, så snart vi går ud af folkeskolen. I det system de er ved at lave er der overhovedet ingen plads til fejl eller ombestemmelser, og det på trods af, at mange af de politikere, der vedtager loven selv har mere end en uddannelse i rygsækken.

 

Jeg har ikke fulgt så godt med, men er loven blevet vedtaget, eller er den 'bare' til forhandling? Jeg håber det sidste, og at den bliver nedstemt. Både på dine og mange andres vegne :kram

Meget enig! Desuden gavner det vel samfundet hvis folk har flere end én uddannelse? Synes det er så kortsigtigt tænkt...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

2 minutes ago, Fru.Mor said:

Og det er jo lige præcis problemet! Som 18-prof skal man vide,hvad man vil/kan lave de næste 60 år! :blink

 

Det er SÅ latterligt! Jeg havde sgu også tænkt mig, at jeg skulle have mere uddannelse.

 

Gad vide om det også gælder overbygning? :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

26 minutes ago, LilleMi said:

 

Det er SÅ latterligt! Jeg havde sgu også tænkt mig, at jeg skulle have mere uddannelse.

 

Gad vide om det også gælder overbygning? :chin:

 

Du må ikke tage en uddannelse mere på samme niveau, du må kun uddanne dig op ad i systemet.

Men fx sidestiller de en professionsbachelor med en universitetsbachelor. Så hvis du har læst til sygeplejerske, kan du ikke læse til læge, da det kræver en bachelor i medicin.

 

Der er så enkelte undtagelser, for du må gerne læse 2 uddannelser, hvis du selv betaler for nr.2 uddannelse, men det er langt fra på alle uddannelser, hvor det bliver tilbudt eller er muligt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

46 minutes ago, LilleMi said:

 

Det er SÅ latterligt! Jeg havde sgu også tænkt mig, at jeg skulle have mere uddannelse.

 

Gad vide om det også gælder overbygning? :chin:

Du må gerne læse en kandidat :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1 hour ago, Kawon said:

 

Du må ikke tage en uddannelse mere på samme niveau, du må kun uddanne dig op ad i systemet.

Men fx sidestiller de en professionsbachelor med en universitetsbachelor. Så hvis du har læst til sygeplejerske, kan du ikke læse til læge, da det kræver en bachelor i medicin.

 

Der er så enkelte undtagelser, for du må gerne læse 2 uddannelser, hvis du selv betaler for nr.2 uddannelse, men det er langt fra på alle uddannelser, hvor det bliver tilbudt eller er muligt.

 

Tak for info :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1 hour ago, Fru.Mor said:

Du må gerne læse en kandidat :)

 

:super Det er nemlig min plan. 

 

Edit: Men hvis det bliver vedtaget, så kan du simpelthen ikke blive jordemoder? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil gerne brokke mig over, at jeg simpelthen ikke kan blive rask :(

 

Orker ikke mere nu. Det burde da ikke vare så lang tid. Jeg er bare konstant svimmel, forpustet og har kvalme :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg føler mig så alene...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

4 hours ago, Fru.Mor said:

Lov omkring at man ikke må tage mere end en uddannelse :(

Men er det ik noget med at man faktisk gerne må tage endnu en udannelse.. Du skal bare selv finansiere den..altså at staten kun gir SU til den første uddannelse..men altså man kan godt få støtte hvis det er en ny uddannelse som er højere end den du har i forvejen..

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

"Sikke en sød og hjælpsom dreng, du er. Det tror jeg, du har fra din far"

 

"Ja, Brian, jeg ved ikke hvorfor, jeg troede Mette lavede mad, men hvordan kunne jeg dog også tro det, haha?"

 

"Har I været fælles om at lave maden? Hvad har Mette så lavet, taget kødet ud af køleskabet, haha?"

 

"Må de få chokolade?"

 

(Mens hun giver Smarties)"Vi skal jo være gode venner, vi to"

 

(Kort efter, hvor jeg giver én ekstra Smarties for at afværge den krise, de medfødte, og bagefter fik jeg et kys)"Arh det købte du dig vist til! Må jeg få et kys? Se det fik jeg helt GRATIS!"

 

(Om putning)"Det er da bare at lægge dem og sige GODNAT. Det tager måske 8 dage, men så får I nok også noget bedre nattesøvn"

 

(Under maden til V)"Skal du slet ikke have noget KØD? Prøv nu. Det smager dejligt. MMMMMMM. Det smager altså rigtig godt. Du kan da ikke leve af pasta. Spis nu lidt, så far kan se, du kan lide det. Så bliver han glad. Bare en lille smule?"

 

:blabla

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.