mg87

SØVN!!!!

13 indlæg i dette emne

Hej

 

Jeg har en søn på snart 2, som har meget svært ved at falde i søvn om aftenen. Søvn har altid været noget vi har kæmpet med. Men nu er det ved at være rigtig hårdt. Tidligere sov han 19.30-6-30 ca. og længere i weekenderne. Men så begyndte han pludselig ikke at ville falde i søvn. Så vi puttede ham samme tid, men han sov først ved 21-22 tiden. De lange kampe er hårde for os alle. 

Da han så begyndte at falde ud af sin tremmeseng, kom han i en juniorseng. Det gjorde det selvfølgelig ikke nemmere, da han nu kan stå op selv. Men det kunne vi klare, det "det nok bare var en periode". Men nu har "perioden" varet snart 2 mdr. Han VIL ikke falde i søvn. Oftest ender det med, efter han er stået op 40 gange, at min mand eller jeg, sidder hos ham til han falder i søvn. I mens kan han godt finde på at slå, sparke og været meget på tværs, for ikke at falde i søvn. 

Når han falder i søvn ved 21.30-22-tiden, sover han for det meste hele natten uden at vågne. Måske skal han have sutten en enkelt gang.

 

Jeg synes han sover AL for lidt om natten. Godt 8 timer er ikke meget for en 2 årig i mine øjne. Til middag er det sjældent et problem at få ham til at sove, tværtimod, er han så træt af han næsten falder i søvn ved frokostbordet. Til dagligt vækker dagplejemoderen ham efter 2 timers lur. I weekenderne har jeg forsøgt både at lade ham sove, (hvilket IKKE har en positiv effekt, da han så er al for frisk om aftenen - søvn avler IKKE søvn her), men også at vække ham. Nu har jeg snakket med dagplejemoderen om, at skære ned på hans middagslur, hun vækker ham alligevel, så hun måske vækker ham efter 1 timer, frem for 2. Men det var hun ikke meget for, så vi aftalte af prøve med 1½ time. 

Jeg er spændt på om det fungerer, både for hende og os.

 

Et andet problem er, at min mand og jeg - da vores søn sover så sent - ikke ser meget til hinanden uden barn. Det er dog det mindste, men det tærrer alligevel på ægteskabet, at der ikke er tid til at få snakket ordentligt osv.

 

Men nu - efter min lange kringlede forklaring - til mit spørgsmål:

 

Hvad ville du gøre?

- Acceptere at han bare ikke sover ret meget om natten? Lade ham sove sin lange middagslur, og så lægge ham i seng kl 22?

- forsøge at skære ned på hans middagslur, i håb om, at han med tiden vil sove længere tid om natten?

- andet?

 

Jeg håber der er nogen dere kan hjælpe med et råd eller to. 

Jeg ved godt børn ikke er ens, og at de har forskellige søvnmønstre, jeg er bare bekymret for, om den korte nattesøvn kan have betydning for hans udvikling. 

 

 

Mvh

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej

 

Jeg har en søn på snart 2, som har meget svært ved at falde i søvn om aftenen. Søvn har altid været noget vi har kæmpet med. Men nu er det ved at være rigtig hårdt. Tidligere sov han 19.30-6-30 ca. og længere i weekenderne. Men så begyndte han pludselig ikke at ville falde i søvn. Så vi puttede ham samme tid, men han sov først ved 21-22 tiden. De lange kampe er hårde for os alle. 

Da han så begyndte at falde ud af sin tremmeseng, kom han i en juniorseng. Det gjorde det selvfølgelig ikke nemmere, da han nu kan stå op selv. Men det kunne vi klare, det "det nok bare var en periode". Men nu har "perioden" varet snart 2 mdr. Han VIL ikke falde i søvn. Oftest ender det med, efter han er stået op 40 gange, at min mand eller jeg, sidder hos ham til han falder i søvn. I mens kan han godt finde på at slå, sparke og været meget på tværs, for ikke at falde i søvn. 

Når han falder i søvn ved 21.30-22-tiden, sover han for det meste hele natten uden at vågne. Måske skal han have sutten en enkelt gang.

 

Jeg synes han sover AL for lidt om natten. Godt 8 timer er ikke meget for en 2 årig i mine øjne. Til middag er det sjældent et problem at få ham til at sove, tværtimod, er han så træt af han næsten falder i søvn ved frokostbordet. Til dagligt vækker dagplejemoderen ham efter 2 timers lur. I weekenderne har jeg forsøgt både at lade ham sove, (hvilket IKKE har en positiv effekt, da han så er al for frisk om aftenen - søvn avler IKKE søvn her), men også at vække ham. Nu har jeg snakket med dagplejemoderen om, at skære ned på hans middagslur, hun vækker ham alligevel, så hun måske vækker ham efter 1 timer, frem for 2. Men det var hun ikke meget for, så vi aftalte af prøve med 1½ time. 

Jeg er spændt på om det fungerer, både for hende og os.

 

Et andet problem er, at min mand og jeg - da vores søn sover så sent - ikke ser meget til hinanden uden barn. Det er dog det mindste, men det tærrer alligevel på ægteskabet, at der ikke er tid til at få snakket ordentligt osv.

 

Men nu - efter min lange kringlede forklaring - til mit spørgsmål:

 

Hvad ville du gøre?

- Acceptere at han bare ikke sover ret meget om natten? Lade ham sove sin lange middagslur, og så lægge ham i seng kl 22?

- forsøge at skære ned på hans middagslur, i håb om, at han med tiden vil sove længere tid om natten?

- andet?

 

Jeg håber der er nogen dere kan hjælpe med et råd eller to. 

Jeg ved godt børn ikke er ens, og at de har forskellige søvnmønstre, jeg er bare bekymret for, om den korte nattesøvn kan have betydning for hans udvikling. 

 

 

Mvh

 

Altså min datter er kun 12 mdr, men hun kommer i seng kl 20:00 og vågner igen kl 5:30 ca. Nogle gange har hun en formiddagslur på 1 time og så har hun eftermiddagslur på 1½-2 timer. Så tror bare at din søn netop ikke er træt til at skulle sove der kl 19:30. Børns søvnbehov er jo meget forskelligt. (Jeg ville ønske min datter ville sove længere, men vil hun ikke og hvis vi putter tidligere så vågner hun tilsvarende tidligere) 

 

Hvad tid og hvor længe sover han til middag?

Tænker at hans behov for middagslur jo bliver mindre og mindre så hvis han sover længe der ville jeg nok prøve at korte den lidt ned, så det måske var 1-1½ time, og så se hvad tid han så bliver træt om aftenen. Han skal jo på et tidspunkt også lære at man sover om natten og ikke i løbet af dagen :) så tænker at det er mest optimalt at korte middagsluren ned, men afhænger jo netop af længden på den :). 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså min datter er kun 12 mdr, men hun kommer i seng kl 20:00 og vågner igen kl 5:30 ca. Nogle gange har hun en formiddagslur på 1 time og så har hun eftermiddagslur på 1½-2 timer. Så tror bare at din søn netop ikke er træt til at skulle sove der kl 19:30. Børns søvnbehov er jo meget forskelligt. (Jeg ville ønske min datter ville sove længere, men vil hun ikke og hvis vi putter tidligere så vågner hun tilsvarende tidligere) 

 

Hvad tid og hvor længe sover han til middag?

Tænker at hans behov for middagslur jo bliver mindre og mindre så hvis han sover længe der ville jeg nok prøve at korte den lidt ned, så det måske var 1-1½ time, og så se hvad tid han så bliver træt om aftenen. Han skal jo på et tidspunkt også lære at man sover om natten og ikke i løbet af dagen :) så tænker at det er mest optimalt at korte middagsluren ned, men afhænger jo netop af længden på den :). 

Tak for dit svar. Ja søvnbehovet er meget forskelligt, og han har aldrig sovet rigtig meget. Han er heller ikke træt nok der kl 19.30, så derfor venter vi tit til kl 20.30-21 med at putte ham, hvor han virker træt. Men stadig kan der godt gå en time før han sover. 

jeg ved ikke præcist, hvornår han sover middagslur i hverdagene. Men jeg tror det er ved 12.30- 13.00 ca. han kommer ud der. Og så vækker dagplejemoderen ham efter 2 timer. Så nu forsøger vi med at korte luren af til 1½ time. Mit foreslag var 1 time, men dagplejemoderen synes det var for lidt. Så nu må vi se, om det har en effekt. Ellers vender vi bare tilbage og lader ham sove de 2 timer om dagen og så må han sove det han nu kan om natten. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:kram

Man må prøve dig frem

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har du prøvet at putte før? (Tænker om han simpelthen er overtræt?)

Har i fast aften rutine?

Jeg har altid været i mod at vække børn fra lur, da jeg mener de jo sover fordi de er trætte... Så jeg ville ikke skære yderligere ned på lur.. Tror ikke det gør nogen gavn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror jeg ville beholde den gode lur i dagplejen...men hvis han sover så lidt om natten og det er altid så tænker jeg egentlig lidt om han bliver aktiveret nok når han er vågen ? Vores søn på 16 mdr har aldrig sovet meget heller. Når han er i dagpleje sover han ofte 3 timer nogen gange mere til middag...og herhjemme er det sjældent mere end 2 timer på en hel dag....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har du prøvet at putte før? (Tænker om han simpelthen er overtræt?)

Har i fast aften rutine?

Jeg har altid været i mod at vække børn fra lur, da jeg mener de jo sover fordi de er trætte... Så jeg ville ikke skære yderligere ned på lur.. Tror ikke det gør nogen gavn.

Jeg har prøvet at putte før. Men det bliver det kun værre af. Så trækker tiden langt ud, og han ender ofte med at blive ked.

Vi har faste rutiner, har dog prøvet at ændre lidt, for at se om det kunne hjælpe, dog uden held.

Jeg er helt enig i, at børn sover fordi de er trætte, og helst skal have lov til det. Men jeg tænker at han måske er træt om dagen, fordi han ikke får nok søvn om natten. Så det er lidt en ond spiral. Jeg er jo nødt til at vække ham om morgenen, for at jeg kan nå at aflevere ham og komme på arbejde.

Jeg er heller ikke sikker på, at det hjælper noget. Måske er hans rytme bare at han sover sent. Men jeg tror jeg vil forsøge om det har en effekt. Men tak for dit input. ☺ Det ville være rart, hvis han var udhvilet om morgenen, og ikke var så træt kl 11 at han faldt i søvn midt i maden. (Hvilket han nogle gange gør, hos dagplejen).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror jeg ville beholde den gode lur i dagplejen...men hvis han sover så lidt om natten og det er altid så tænker jeg egentlig lidt om han bliver aktiveret nok når han er vågen ? Vores søn på 16 mdr har aldrig sovet meget heller. Når han er i dagpleje sover han ofte 3 timer nogen gange mere til middag...og herhjemme er det sjældent mere end 2 timer på en hel dag....

Jeg kan også godt mærke forskel på de dage, hvor han er meget aktiv og de dage han ikke er. Så vi er rigtig meget ude og lege, går nogle ture, læser bøger og leger rigtig meget. Netop fordi det også var min tanke, at han nok ikke var aktiv nok. Men det har heller ikke rigtig hjulpet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har du hørt om søvncoach.dk? På hendes hjemmeside er der en del tips, måske der er noget du kan bruge? (Hun har også en fb-side)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har du hørt om søvncoach.dk? På hendes hjemmeside er der en del tips, måske der er noget du kan bruge? (Hun har også en fb-side)

Tusind tak. Det vil jeg prøve

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak. Det vil jeg prøve

Er i tvivl om det er sovecoach eller søvncoach hun kalder sig, men ja prøv det!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan han måske have behov for en kort formiddags lur i dagpleje så han ikke falder i søvn i frokosten ?

Vores dagpleje har nogen børn der lig sover fra 8 til 9 fx...og måske eftermiddags lur fra 13 til 15...så de stadig er trætte til kl 19 om aftenen cirka...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker lige umiddelbart at hvis han slår, sparker osv for ikke at sove - så er han overtræt... Det er bare lige min tanke, og det bliver underbygget af at han skal vækkes hver morgen. 

 

Jeg siger IKKE at det er let! Lad mig lige understrege det!!!!

 

Men det jeg ville afprøve i en periode og gøre det med overbevisning om at det er det rette - er at begynde putningen måske kl 19-19.30, lave et meget fast men kort ritual (a la nattøj på, børste tænder, en bog som læses i sengen, kys godnat, mor og far ud af værelset). Og så fortsætte med at følge ham tilbage hver gang han kommer ud med et absolut minimum af reaktion. Måske bare 'Godnat, du skal sove'. 

 

Derudover, så tænker jeg på - har han noget underholdning med i seng?

 

Mine børn kan absolut ikke falde i søvn hvis de ikke har et stykke legetøj med i seng. Pt sover min søn med et sandt assortement af toge i sin seng, mens den store har et par bøger, en masse bamser, sågar et brille-etui. Men de får lov til at ligge og lege i sengen med lyset slukket. Og hvis det så tager hele natten i starten, så må det gøre det - så længe barnet ikke er ked af det. Men fordi de har noget i sengen som de godt kan lide at lege med, så er de fint ud tilfredse med at ligge og lege. Og når man ligger / sidder i mørket og leger med noget som ikke har lys og lyd, så bliver øjenlågene sjovt nok ufatteligt tunge lige pludselig.

Godt svar... Jeg er meget enig! Hans reaktion med slag og spark tyder lidt på, at det er blevet for sent. Vær ikke bange for at putte en dreng der egentlig ikke er træt. Det er selvfølgelig meget nemt for mig at sige (jeg har super sovedreng), men det er nu engang min erfaring... Selve klargøringen med tandbørstning, nattøj og creme går SÅ meget bedre med en stadig frisk og glad dreng.

Og så er det selvfølgelig pissetræls at han måtte ud af tremmesengen. Vi bruger den stadig (2 år og 4 mdr.) Du må hive en helt exceptionel tålmodighed frem, og bare blive ved og ved med at følge ham ind i seng igen... Vær gerne lidt kedelig/mekanisk i dine bevægelser. Der må ikke være noget sjovt overhovedet ved at blive fulgt tilbage i seng...

Held og lykke med det hele...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER