mg87

HELLP i tidligere graviditet - hvad nu?

6 indlæg i dette emne

Jeg er gravid, 22+2. 

 

Sidste gang fik jeg svangerskabsforgiftning lige omkring terminsdatoen. Det endte med akut kejsersnit. Nu, efter at have været til md scanning og samtale med lægen, fik jeg at vide at de denne gang ikke vil følge mig tættere af den grund, men at de er opmærksomme. 

En uge efter scanningen, ringer en læge til mig, og fortæller at jeg nok ikke havde svangerskabsforgiftning, men HELLP syndrom, og at de derfor vil følge mig noget tættere ca. hver 4. uge, og at jeg nu skal til scanning igen. Jeg fik ikke spurgt om noget da hun ringede. Men efterfølgende er der dukket en masse spørgsmål op. Jeg har læst lidt på nettet om HELLP, men jeg er stadig (hvis ikke mere) forvirret. 

 

Er der andre der har haft HELLP i tidligere graviditeter? Jeg vil rigtig gerne høre jeres oplevelser med det - og ikke mindst graviditeten efterfølgende. 

 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke hjælpe dig mht. næste graviditet, for jeg har kun lige født min første - også ved AKS pga. HELLP-syndrom (han blev født i uge 28+3 for knap 3 uger siden)

Jeg har ikke snakket med den læge, der diagnosticerede mig og var inde over kejsersnittet endnu, for vi blev overflyttet fra Herlev til Rigshospitalet kort efter fødslen og skal tilbage til Herlev i dag.

Her på Riget sagde lægen at de vil tilbyde nogle flere scanninger i næste graviditet, samt følge mig med blodprøver. Desuden anbefalede hun, at jeg skulle tage 75 mg. hjertemagnyl dagligt i graviditeten, da det kan hjælpe...

Som sagt ved jeg ikke så meget mere ang. evt. 2. graviditet endnu, men får forhåbentligt lidt flere svar på Herlev, når vi skal snakke fødselsforløb med lægen derude :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hov - tillykke med graviditeten, i øvrigt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan ikke hjælpe dig mht. næste graviditet, for jeg har kun lige født min første - også ved AKS pga. HELLP-syndrom (han blev født i uge 28+3 for knap 3 uger siden)

Jeg har ikke snakket med den læge, der diagnosticerede mig og var inde over kejsersnittet endnu, for vi blev overflyttet fra Herlev til Rigshospitalet kort efter fødslen og skal tilbage til Herlev i dag.

Her på Riget sagde lægen at de vil tilbyde nogle flere scanninger i næste graviditet, samt følge mig med blodprøver. Desuden anbefalede hun, at jeg skulle tage 75 mg. hjertemagnyl dagligt i graviditeten, da det kan hjælpe...

Som sagt ved jeg ikke så meget mere ang. evt. 2. graviditet endnu, men får forhåbentligt lidt flere svar på Herlev, når vi skal snakke fødselsforløb med lægen derude :)

Tak for svaret Bermuda. 

Dejligt at høre fra andre der har oplevet noget lignende. Jeg har nu fået tid til næste undersøgelse, så jeg håber snart at få afklaret alle mine spørgsmål. 

Og held og lykke med livet som mor. Jeg håber I har det godt - trods en hård start på det hele.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Allerførst tillykke med graviditeten :)

Jeg havde i min 2. Graviditet både svangerskabsforgiftning og HELLP.. Ved 3. Graviditet blev jeg fulgt oftere. Dog blev jeg også rhesusimmuniseret, og de valgte derfor at sætte mig i gang. Dette ville kunne ske, når tallene blev skæve, Heldigvis fik jeg lov til at gå til uge 37. Alt gik fint. Jeg var tilknyttet speciallæge og jordmoder med besøg på riget hver 14. Dag til blodprøver og scanning (scanningen pga. Rhesusimmuniseringen)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Allerførst tillykke med graviditeten :)

Jeg havde i min 2. Graviditet både svangerskabsforgiftning og HELLP.. Ved 3. Graviditet blev jeg fulgt oftere. Dog blev jeg også rhesusimmuniseret, og de valgte derfor at sætte mig i gang. Dette ville kunne ske, når tallene blev skæve, Heldigvis fik jeg lov til at gå til uge 37. Alt gik fint. Jeg var tilknyttet speciallæge og jordmoder med besøg på riget hver 14. Dag til blodprøver og scanning (scanningen pga. Rhesusimmuniseringen)

Tak skal du have.

OK, sikke da en omgang du var igennem. Godt at høre at alt gik fint. Tak fordi du tog dig tid til at svare - det er altid rart at høre fra andre i lignende situation. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER