Jannie Lambertsen

Mystik omkring søvn?

17 indlæg i dette emne

Hej søde rare kvinder herinde (fedte, fedte) ;)

Jeg har en seriøs udfordring med min skønne baby.

Lang historie kort... Vi har haft koliklignende tilstande herhjemme fra hun var 3 uger, til hun var omkring 10 uger. Hun blev undersøgt i hoved og numse og har været til forskellige alternative behandlinger. Om det er dét, der har givet en lille bedring eller om det er tiden, der arbejder for os, ved jeg ikke.

Men vi har stadig et seriøst issue omkring søvn. :huh

Vi har ikke de store skrigeture mere, ej heller krummen sammen og spændinger i maven, men hun bliver stadig meget ked, når hun bliver træt.

Det er blevet nemmere at få hende til at falde i søvn - ingen tvivl om det - men hun vågner konstant op? Ikke om natten... Men når hun skal sove om dagen, slår det næsten aldrig fejl... Der går ca 25-30 min så vågner hun og er ked, og skal hjælpes tilbage i søvnen igen, og sådan kan man så rende frem og tilbage til barnevognen - nogen gange med 10-15 minutters intervaller. Ja faktisk er hun ude af stand til at falde i søvn på noget som helst tidspunkt, uden hun enten er i armene, eller at barnevognen er i bevægelse :huh

Den sidste behandler vi var til mente, at hun måske var i mangel af fedtsyrer i hjernen, som hun skal bruge til at danne nok af sovehormonet melatonin. Hun blev født underernæret pga af en svigtende moderkage, og det brugte han som argument. Derfor har hun nu i over 2 uger fået kæmpenatlysolie. Men det virker ikke rigtigt.

Vi har selvfølgelig i samarbejde med sundhedsplejersken prøvet mange forskellige ting nu - både for hendes koliksymptomer og for søvnen - uden de store resultater.

Er der nogen, der har prøvet noget lignende? Eller hvad tænker i? Min datter er fra d 10/12, og jeg er førstegangsmor og famler i blinde.

På forhånd tak :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det er svært at rådgive synes jeg, mine unger sover heller ikke særlig godt ;)

Men det bedste råd jeg kan give, er at putte FØR din baby bliver ked af det. Næsten før hun giver tegn til at være træt.

Når vi stadiet hvor Nohr (13 uger) bliver ked af det pga træthed, så skal jeg nærmest stå på hovedet for at putte ham, vippe ham i armene og hoppe rundt :rolleyes Derimod, hvis han kun lige når at gabe en enkelt gang, så ligger jeg ham i barnevognen og går ind - og så sover han på meget kort tid, uden en lyd.

Måske har i prøvet det. Jeg ville bare lige skrive det :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er svært at rådgive synes jeg, mine unger sover heller ikke særlig godt ;)

Men det bedste råd jeg kan give, er at putte FØR din baby bliver ked af det. Næsten før hun giver tegn til at være træt.

Når vi stadiet hvor Nohr (13 uger) bliver ked af det pga træthed, så skal jeg nærmest stå på hovedet for at putte ham, vippe ham i armene og hoppe rundt :rolleyes Derimod, hvis han kun lige når at gabe en enkelt gang, så ligger jeg ham i barnevognen og går ind - og så sover han på meget kort tid, uden en lyd.

Måske har i prøvet det. Jeg ville bare lige skrive det :kram2

Tak for svar :)

Ja, jeg forsøger at holde øje med hende - og de fleste gange kan hun kun være vågen i 40-60 min.

Én ting er putningen. Det er ikke fordi, hun ikke er til at få til at sove (jo nogen gange ;) ) men problemet er, at hun sjældent bliver i søvnen om dagen, og fra middag til 19-20 stykker, der sover hun ekstremt afbrudt? Kan bare ikke forestille mig, at hun får ordentlig søvn på den måde? :huh

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

PS: Når jeg skriver, at problemet ikke er at få hende til at sove, så er det selvfølgelig lidt forkert, for hun kan jo ikke selv ;) Det kan jeg så bedre leve med, end at hun vågner op konstant. :huh

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har du overvejet en slyngevugge?

Vi havde samme udfordring herhjemme i starten. Magnus havde et enormt behov for at blive båret/vugget og vågnede også op konstant. Jeg forsøgte mig med strækvikle (det er måske også en mulighed?) men kunne ikke holde til at rende rundt med ham konstant pga smerter fra kejsersnittet og bækkenløsningen. Så jeg investerede i en slyngevugge, da han var 8 uger og det var virkelig en lifesaver. Han gik fra at sove smålure af 30-40 minutter til at kunne sove helt op til 3 timer ad gangen. :)

Nogle børn har et stort behov for at blive svøbt og der er slynge/vikle og slyngevugge genialt :)

Efter han lærte at sove længere lure i slyngevuggen, kunne vi også stille og roligt vænne ham til at sove lur i barnevognen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for svar :)

Ja, jeg forsøger at holde øje med hende - og de fleste gange kan hun kun være vågen i 40-60 min.

Én ting er putningen. Det er ikke fordi, hun ikke er til at få til at sove (jo nogen gange ;) ) men problemet er, at hun sjældent bliver i søvnen om dagen, og fra middag til 19-20 stykker, der sover hun ekstremt afbrudt? Kan bare ikke forestille mig, at hun får ordentlig søvn på den måde? :huh

Jo jo, men det kan være afgørende at de falder i søvn under samme forhold som de vågner. De små babyer sover enormt let! Så når hun lige kommer op til overflade og opdager at mor er væk, hun er ikke i de trygge arme, ved brystet/flasken, i en vippende barnevogn - så kan det være sværere at falde i søvn igen.

Min kære dreng sover gerne 40 minutter ad gangen nu, så må jeg lige ud og give sut/vippe/nusse lidt på kinden osv. Det er reeeeeet trælst nogle gange, men også ret normalt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har du overvejet en slyngevugge?

Vi havde samme udfordring herhjemme i starten. Magnus havde et enormt behov for at blive båret/vugget og vågnede også op konstant. Jeg forsøgte mig med strækvikle (det er måske også en mulighed?) men kunne ikke holde til at rende rundt med ham konstant pga smerter fra kejsersnittet og bækkenløsningen. Så jeg investerede i en slyngevugge, da han var 8 uger og det var virkelig en lifesaver. Han gik fra at sove smålure af 30-40 minutter til at kunne sove helt op til 3 timer ad gangen. :)

Nogle børn har et stort behov for at blive svøbt og der er slynge/vikle og slyngevugge genialt :)

Efter han lærte at sove længere lure i slyngevuggen, kunne vi også stille og roligt vænne ham til at sove lur i barnevognen :)

Okay, måske skulle jeg have skrevet, hvad der allerede er prøvet :D ;)

Svøb: Gider hun ikke... Hvis hun bliver "holdt fast" bliver hun arrig :huh

Slyngevugge: Synes hun er skide skæg, men forbinder den bestemt ikke med søvn :D

Vikle: Tja, tjo... Hun faldt i søvn i den én gang, men ellers gider hun ikke være "presset" ind til mig :huh

Maden er der eksperimenteret med (hun spiser noget mere end gennemsnittet, da hun er mindre og meget mere sulten)

Vi har forsøgt at give hende totalt ro i løbet af dagen (intet tv eller larm og meget lys) i tilfælde af at hun var sensitiv. Hun havde i starten nogle præmatur-tegn. Selvom hun er født (akut kejsersnit) i uge 38, så har hun manglet næring den sidste tid i maven :(

Kan det mon spores tilbage til de første to uger af hendes liv? De blev tilbragt på børneafdelingen, hvor hun fik mad via sonde, og konsekvent blev vækket hver 3 time. I ved, vi bestemmer hvornår du skal vågne og spise-agtig. Kan det have fucket en evt naturlig rytme op, tror i?

Hun er som sagt et stort mysterie for mig, den lille umulius :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jo jo, men det kan være afgørende at de falder i søvn under samme forhold som de vågner. De små babyer sover enormt let! Så når hun lige kommer op til overflade og opdager at mor er væk, hun er ikke i de trygge arme, ved brystet/flasken, i en vippende barnevogn - så kan det være sværere at falde i søvn igen.

Min kære dreng sover gerne 40 minutter ad gangen nu, så må jeg lige ud og give sut/vippe/nusse lidt på kinden osv. Det er reeeeeet trælst nogle gange, men også ret normalt.

Ah okay! Det er nu meget rart at høre - selvom det er rimelig irriterende ;)

Jeg bliver jo nogen gange bare så bekymret, for alle omkring mig har babyer der bare sover og sover :huh

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ah okay! Det er nu meget rart at høre - selvom det er rimelig irriterende ;)

Jeg bliver jo nogen gange bare så bekymret, for alle omkring mig har babyer der bare sover og sover :huh

Jeg har jo lidt en fest over de 40 minutter :lol men han havde en periode hvor han sov 10 minutter ad gangen :O

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay, måske skulle jeg have skrevet, hvad der allerede er prøvet :D ;)

Svøb: Gider hun ikke... Hvis hun bliver "holdt fast" bliver hun arrig :huh

Slyngevugge: Synes hun er skide skæg, men forbinder den bestemt ikke med søvn :D

Vikle: Tja, tjo... Hun faldt i søvn i den én gang, men ellers gider hun ikke være "presset" ind til mig :huh

Maden er der eksperimenteret med (hun spiser noget mere end gennemsnittet, da hun er mindre og meget mere sulten)

Vi har forsøgt at give hende totalt ro i løbet af dagen (intet tv eller larm og meget lys) i tilfælde af at hun var sensitiv. Hun havde i starten nogle præmatur-tegn. Selvom hun er født (akut kejsersnit) i uge 38, så har hun manglet næring den sidste tid i maven :(

Kan det mon spores tilbage til de første to uger af hendes liv? De blev tilbragt på børneafdelingen, hvor hun fik mad via sonde, og konsekvent blev vækket hver 3 time. I ved, vi bestemmer hvornår du skal vågne og spise-agtig. Kan det have fucket en evt naturlig rytme op, tror i?

Hun er som sagt et stort mysterie for mig, den lille umulius :)

Ja okay, hun er da en bisse

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Umiddelbart tænker jeg faktisk at det du beskriver er meget normalt! Der findes de der sove-babyer som sover hele tiden, men der er også rigtige mange som ikke er sådan.

Min søn sov som regel ok fra 19-3 da han var på samme alder, med en enkelt eller 2 opvågninger, og derfra var han så vågen omkring 15-20 gange indtil kl 6, hvor han endelig reelt set vågnede. Om dagen sov han aldrig mere end 10 min ad gangen før han var 9 mdr, hvor han sov 45 min ad gangen.

Hvis hun sover ok om natten, altså sover nogle gode stræk, så tror jeg egentlig måske bare det er sådan at hun er, og det bedste at gøre at forsøge at hjælpe hende videre i søvnen som du gør?

Min datter er et kapitel for sig selv, så den går jeg ikke ind i ;-)

Se, er rigtig glad for, at det trods alt er helt normalt ifølge flere af jer :) For så finder jeg nok en måde at leve med udfordringerne ;)

Måske det bare er sådan hun er... Jeg synes bare, at det er hårdt, at hun bliver så ulykkelig i sidste ende, når hun ikke får sovet :(

Jeg har ikke fået fulgt dig det sidste lange stykke tid, men jeg håber det går godt med din datter :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har du prøvet med strøg over næsen? Beroligende berøring kan nogle gange hjælpe

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil sige, vi har også "problemer " med søvn om dagen.

Jeg er bred kommet frem til at lillemanden bare ikke skal sove så meget dér.

Han er også helt umulig at få lagt i søvn hvis der bare går nogle minutter over træthed.

Det er så svært men til sidst overgiver han sig :-)

Som de kloge hoveder siger: nogle gange skal bebs bare have hjælp til at sove.

De ved ikke altid selv at det er sove de har brug for :-)

Men at ramme den tid inden de blir overtræt te kan sgi da være vildt svært ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har du prøvet med strøg over næsen? Beroligende berøring kan nogle gange hjælpe Tjek evt. Katrine Birk zoneterapi på FB, hun er dygtig og har råd for mange ting

Fnis... Ja, det har jeg. Det foreslog min sundhedsplejerske. Min datter skal være meget tæt på helt lukkede øjne, før jeg får lov til det, ellers bliver hun arrig og hvirvler med hovedet... Hun er altså en lille hidsigprop :D

Men tak for tippet til zoneterapeuten :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil sige, vi har også "problemer " med søvn om dagen.

Jeg er bred kommet frem til at lillemanden bare ikke skal sove så meget dér.

Han er også helt umulig at få lagt i søvn hvis der bare går nogle minutter over træthed.

Det er så svært men til sidst overgiver han sig :-)

Som de kloge hoveder siger: nogle gange skal bebs bare have hjælp til at sove.

De ved ikke altid selv at det er sove de har brug for :-)

Men at ramme den tid inden de blir overtræt te kan sgi da være vildt svært ;-)

Tak for svar :) Det har altså virkelig hjulpet på mine bekymringer!

Min veninde talte i dag om, hvordan hun holdte sin søn vågen sidst på dagen inden natputning :huh Seriøst...! Hvis jeg ikke hopper, springer og slår flikflak for at få min datter til at sove, så er det fuldstændig vanvittigt, hvor mange timer, hun kan holde sig vågen :huh

Børn er godt nok forskellige ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for svar :) Det har altså virkelig hjulpet på mine bekymringer!

Min veninde talte i dag om, hvordan hun holdte sin søn vågen sidst på dagen inden natputning :huh Seriøst...! Hvis jeg ikke hopper, springer og slår flikflak for at få min datter til at sove, så er det fuldstændig vanvittigt, hvor mange timer, hun kan holde sig vågen :huh

Børn er godt nok forskellige ;)

Ja man kan undre sig over at de overhovedet kan holde sig vågen så mange timer.

C tager jævnligt en hel eftermiddag i vågen tilstand.

Ski.. irriterende, for jeg er tvunget til at sidde og aktivere ham konstant når han når det punkt. Ellers blir han virkelig umulig.

Når løbet er helt kørt med at få bebs til at sove, køre jeg en tur i barnevognen. Det hjælper.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER