Alura

Hvor lang tid fra første ve til fødsel?

111 indlæg i dette emne

Det kan jeg godt forstå :kram2 Tænker at det er en fin balancegang mellem at hovedet skal kunne følge med, uden at kroppen når at blive alt for udmattet? :chin:

Er det også. Jeg var fint med under fødslen af Eigil, men der vidste jeg selvfølgelig også at det nok ville gå stærkt den her gang også.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Sjovt at det så har været omvendt for dig og tog længere tid anden gang. Men det er der jo også eksempler på og det viser jo bare, at man ikke kan tage noget for givet eller 'regne' med noget bestemt :)

Nu har vi heldigvis endelig fået min mand i gang med kørekortet i mellemtiden, så holder alle fingre krydsede for, at han lige når det i tide inden fødslen :goodluck

Han skal nok nå det :)

Tja, altså sjovt og sjovt - jeg synes detvar ret irriterende ;) Ej, det tog længere tid fordi fosterhinden ikke kunne springes af sig selv og pga det kunne Albert ikke trænge ned i bækkenet og jeg kunne ikke udvide mig helt. Havde de taget vandet før, havde jeg født meget hurtigere.. Det gik sindssygt hurtigt, da de eeeeeendelig tog vandet..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er du mon kommet nærmere en løsning/plan?

Jeg har selv haft ca. 1 time og 20 minutters køretur til hospitalet begge gange, og der har aftalen været, at jeg kunne komme ind så snart jeg selv følte behovet, og hvis jeg endnu ikke var kandidat til en fødestue, ville jeg komme på patienthotellet.

Jeg har jo så også haft et fast fødested. Jeg ved ikke, om du kan få en lignende aftale når du bor i Sverige?

Jeg har godt nok ikke selv valgt Skejby som fødested og dermed transporten, det er jeg bliver pålagt af medicinske grunde.

Jeg undrer mig i øvrigt lidt - kan du godt bare få lov at føde i dk fordi du vil?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er det også. Jeg var fint med under fødslen af Eigil, men der vidste jeg selvfølgelig også at det nok ville gå stærkt den her gang også.

 

Forberedelse hjælper altid lidt tror jeg. Hvis det der imod går stik modsat af hvad man havde forventet, så kan jeg godt forstå, at det kan føles voldsomt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Han skal nok nå det :)

Tja, altså sjovt og sjovt - jeg synes detvar ret irriterende ;) Ej, det tog længere tid fordi fosterhinden ikke kunne springes af sig selv og pga det kunne Albert ikke trænge ned i bækkenet og jeg kunne ikke udvide mig helt. Havde de taget vandet før, havde jeg født meget hurtigere.. Det gik sindssygt hurtigt, da de eeeeeendelig tog vandet..

 

Ja det håber vi :) Lige nu har vi sendt ansøgninger afsted og været på kursus og går egentlig bare og venter på tilladelse til at gå i gang.

 

Nu mente jeg heller ikke lige sjovt i ordets bogstaveligste forstand. Tror ikke ligefrem selv at jeg havde ligget og hylet af grin i situationen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er du mon kommet nærmere en løsning/plan?

Jeg har selv haft ca. 1 time og 20 minutters køretur til hospitalet begge gange, og der har aftalen været, at jeg kunne komme ind så snart jeg selv følte behovet, og hvis jeg endnu ikke var kandidat til en fødestue, ville jeg komme på patienthotellet.

Jeg har jo så også haft et fast fødested. Jeg ved ikke, om du kan få en lignende aftale når du bor i Sverige?

Jeg har godt nok ikke selv valgt Skejby som fødested og dermed transporten, det er jeg bliver pålagt af medicinske grunde.

Jeg undrer mig i øvrigt lidt - kan du godt bare få lov at føde i dk fordi du vil?

 

Nej ikke rigtig endnu. Ikke udover at jeg satser på, at holde alle muligheder åbne så vidt muligt og så håbe på lidt held, så det hele forløber nogenlunde ok på dagen. Lige pt. går jeg og venter på at kunne bestille tid hos en dansk læge, men skulle have bestilt særligt sundhedskort først, hvilket jeg endnu ikke har modtaget med posten og indtil jeg får det, så kan jeg ikke rigtig foretage mig yderligere pt.

 

Altså jeg håber jo, at de på dagen vil have forståelse for at jeg har langt til hospitalet, uanset hvor jeg så ender med at føde. Så at hvis jeg først er dukket op, så vil de måske være lidt mindre tilbøjelige til bare lige at bede mig om at tage hjem igen, selvom jeg måske ikke er helt så langt i forløbet. Præcis som du beskriver, at du har en aftale omkring. Måske jeg kan lave en lignende, på det hospital jeg kan ende med at blive henvist til i Danmark.

 

I Sverige har man frit sygehusvalg (ligesom man jo i teorien også har i Danmark), så jeg kan principielt selv vælge, hvor jeg gerne ville føde henne herovre. Det er dog med det forbehold, at man altid kan komme ud for at der er fyldt på dagen og at man derfor vil blive henvist til et andet sted, når man ringer ind. Så der er jo aldrig nogen garanti for, at man ender med at føde, der hvor man gerne vil. Det der er lidt anderledes her i Sverige, er at du ikke er tilknyttet en jordemoder på det hospital hvor du er 'tilmeldt'. Her er jordmoderen du går hos op til fødslen en helt separat fra dem, som du kommer til at føde med på dagen. Hun er et helt andet sted rent fysisk og derfor er det lidt sværere, tænker jeg, på samme måde at lave aftaler på forhånd.

 

Ja jeg kan sagtens få lov til at føde i Danmark, hvis jeg gerne vil. Det kan jeg i kraft af at jeg arbejder der og jo dermed betaler skat i Danmark. Så jeg bidrager jo i lige så høj grad til sundhedssystemet som alle andre og har derfor samme ret til at gøre brug af det. Havde jeg nu ikke arbejdet i Danmark, så havde jeg til gengæld ikke haft den valgmulighed. I teorien er det vel mere urimeligt at jeg faktisk kan få lov at føde i Sverige, når jeg nu ikke betaler skat herovre, men det kan jeg jo så i kraft af, at det er mit bopælsland. En hjemmegående husmor uden indtægt for eksempel, ville jo heller ikke blive nægtet adgang til sundhedssystemet, fordi hun ikke havde et arbejde at betale skat af :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja det håber vi :) Lige nu har vi sendt ansøgninger afsted og været på kursus og går egentlig bare og venter på tilladelse til at gå i gang.

Nu mente jeg heller ikke lige sjovt i ordets bogstaveligste forstand. Tror ikke ligefrem selv at jeg havde ligget og hylet af grin i situationen :)

Fedt fedt fedt!

Vidste godt hvad du mente ;) Men altså jo, det er da ikke helt efter bogen, at det tager længere tid anden gang. Edith er bare hurtig i alt hvad hun gør :lol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

1. Gang 6 timer

2. Gang 5 timer

3. Gang 2 timer

4. Gang gik i fødsels uge 30. Fik ve stop i drop. Holdte mig til 31. Der gik 1.5 time fra det så gik igang til hun var ude.

Havde været 5 cm åben hele den uge.

Denne gang har jeg en tanke om jeg ikke når på sygehuset

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Jeg begyndte at tage tid kl.23 om aftenen men var meget i tvivl om det var veer for det gjorde overhovedet ikke ondt Det var mest sådan en spænding hen over lænden og lidt senere kombineret med noget der mindede om forholdsvis lette menstruationssmerter. Men havde faktisk mærket noget så tidligt som natten før hvor jeg vågnede op pga noget lignende hen over lænden. Men det har jeg jo haft så meget bøvl med i graviditeten at der skænkede jeg det ikke en tanke. Det var også helt anderledes end de plukveer jeg har haft tidligere.

Vandet gik kl.5.10, inden da var der ca 5 min mellem det jeg stadig ikke troede på kunne være veer. ved ankomst 6.45 er jeg 4-5 cm åben, kl. 7 er jeg 10 cm åben, og så gik der 1 time med at prøve at lade hende synke ned i bæknet og 1 time med at presse. Så meget hurtigt til sidst men der var egentlig tegn i meget god tid - jeg troede bare ikke på det virkelig kunne være det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER