Alura

Hvor lang tid fra første ve til fødsel?

111 indlæg i dette emne

Nu nærmer 3. trimester sig snart her og dermed også en masse tanker om den forestående fødsel.

 

Vi bor jo desværre ret langt fra hospitalet. Jeg har ca. mellem 50 minutter til halvanden time i bil, afhængigt af hvor jeg gerne vil hen og hvor der er plads på dagen. 

 

Dertil har jeg faktisk ingen, som kan køre mig :unsure I hvert fald ikke i umiddelbar nærhed og jeg forestiller mig ikke, at det er særlig realistisk at kunne køre sig selv?

 

Den eneste jeg har at trække på, er sådan set min mor, som bor på Fyn. Eneste andet alternativ er en taxi, men vores lille taxiselskab herude på landet har få vogne og derfor ofte ventetider. Derudover ved jeg faktisk ikke, hvor meget lyst de har til at køre med gravide kvinder på vej i fødsel :unsure

 

Min mor har allerede pakket en taske og har lovet at holde kalenderen fri. Men fra jeg ringer til hende, så går der minimum mellem 4 og 5 timer, til hun kan være her, have samlet mig op og til vi er fremme ved et hospital. Det synes jeg er ret lang tid.

 

Jeg er jo førstegangsfødende og aner derfor ikke, hvad jeg rigtig skal regne med. Bliver jeg "advaret" i god nok tid, til at jeg kan nå at ringe til hende? 

 

Hvor lang tid gik der hos jer (som førstegangs), fra I var sikre på, at nu var der altså gang i noget og til det 'var for sent', så at sige? 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

1. gang startede veerne omkring kl 6.30 og han er født kl. 14.18 :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1. Gang havde jeg vandafgang kl 3 om natten og begyndende veer kl 9 om morgenen og han er født 20.20 om aftenen.

2.gang sat igang med piller kl 7 om morgenen og de første opstarts veer kom mellem 12 og 13...fik piller igen om eftermiddagen...vandet gik lidt over 20 om aftenen og fødte 22.13

:-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min fødsel startede med vandafgang Og derefter milde veer kl. 4.40 og hun er født 23.58.

Omkring kl. 11-12 var veerne så kraftige, at jeg ikke kunne køre bil eller andet lignende selv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde vandafgang ved 23-tiden, veer fra ca kl 6 om morgenen. Jeg fødte jo ikke på det "naturlige tidspunkt" men 11.15 var jeg 7-8 cm :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for svar piger :super

 

Så er jeg egentlig lidt mere rolig, for så er der da lidt tid at løbe på? Hvis jeg bare holder mig indenfor jeres tidsrum foroven, så burde jeg jo i hvert fald kunne nå frem, uden ligefrem at føde på vejen. Hvilket vel egentlig lidt er det, som jeg gerne vil undgå :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mit vand gik, veerne startede og 50 timer efter var Aksel født ved aks. Så ikke helt typisk og til at regne med. Vi skulle dog på fødegangen til tjek med det samme pga vandafgang. Ved ikke om det er det samme i Sverige?

Her anden gang var nok lidt mere almindelig tidsmæssigt. Jeg havde uregelmæssige veer hele natten, men aldrig stærke nok til at overveje at ringe til fødegangen. Kl ca 6 gik/sev vandet, og så tog veerne til. Han blev født kl 17.16.

Det skal lige siges at jeg tilsyneladende ikke er så god til det med veer. Jeg har vist svært ved at få dem kraftige nok, så jeg har i princippet altid god tid :D

Edit: vi har ca 40 min til sygehuset og det har ikke været noget problem. Jeg vil dog overhovedet ikke anbefale at køre selv. Det er dødubehageligt bare at sidde ved siden af med veer

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kunne du måske ikke bo ved din mor op til termin? :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har du helt opgivet at få din mand til at tage det kørekort...?

Problemet er jo, at uanset hvor mange historier, du får her (her gik det rigtig stærkt med at få afsindigt ondt første gang, hvorimod baby ikke rigtig rykkede sig nogen steder), så er det til behersket nytte. Den gennemsnitlige førstegangsfødende har helt sikkert 4-5-6 eller flere timer fra, at man er pænt sikker på, at det er i gang, og til at der sådan riiiigtig sker noget - men alligevel er der jo masser af meget hurtigere første-fødsler... :unsure

Arbejder din mor?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er ikke for at gøre dig nervøs, men det er ikke sikkert, at det tager lang tid første gang.

Jeg mærkede første gang, hvad jeg måske troede var to veer til midnat. Der skete ikke mere og jeg faldt i søvn. Vågnede kl. 3 med ondt i maven, blev sikker på, at det var veer 3.30, da der kom tydelige pauser. Ringede til jordemoder kl. 4.30 og hun er født kl. 8.

De kunne dog se i dagene op til, at det nok kom til at gå stærkt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mit vand gik, veerne startede og 50 timer efter var Aksel født ved aks. Så ikke helt typisk og til at regne med. Vi skulle dog på fødegangen til tjek med det samme pga vandafgang. Ved ikke om det er det samme i Sverige?

Her anden gang var nok lidt mere almindelig tidsmæssigt. Jeg havde uregelmæssige veer hele natten, men aldrig stærke nok til at overveje at ringe til fødegangen. Kl ca 6 gik/sev vandet, og så tog veerne til. Han blev født kl 17.16.

Det skal lige siges at jeg tilsyneladende ikke er så god til det med veer. Jeg har vist svært ved at få dem kraftige nok, så jeg har i princippet altid god tid :D

Edit: vi har ca 40 min til sygehuset og det har ikke været noget problem. Jeg vil dog overhovedet ikke anbefale at køre selv. Det er dødubehageligt bare at sidde ved siden af med veer

 

Nej jeg tænker heller ikke at det på nogen måde er realistisk (eller forsvarligt) at køre selv. 

 

Fedt at vide at det aldrig har været et problem for jer, heller ikke selvom I også har lidt afstand til hospitalet :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kunne du måske ikke bo ved din mor op til termin? :kram

 

Haha, det vil jeg altså godt nok helst være fri for :blush Jeg elsker min mor og havde jeg nu en garanti for at det blev indenfor en 2-3 dage, så kunne jeg godt. Men hun kan jo både risikere at komme for tidligt, eller jeg kan gå over tid. Og mere end et par dage er det altså ikke realistisk for mig at skulle bo hos min mor. Så tror jeg næsten hellere at jeg føder selv herhjemme :p

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1. gang gik vandet kl. 22.15, første ve ca. 30 minutter senere. Han er født kl. 01.48. Så ca. 3 timer fra første ve.

2. gang først ve kl. 7 og han er født kl. 12.00. Så 5 fra første ve til han var her.

Jeg er ikke så lang tid om det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har du helt opgivet at få din mand til at tage det kørekort...?

Problemet er jo, at uanset hvor mange historier, du får her (her gik det rigtig stærkt med at få afsindigt ondt første gang, hvorimod baby ikke rigtig rykkede sig nogen steder), så er det til behersket nytte. Den gennemsnitlige førstegangsfødende har helt sikkert 4-5-6 eller flere timer fra, at man er pænt sikker på, at det er i gang, og til at der sådan riiiigtig sker noget - men alligevel er der jo masser af meget hurtigere første-fødsler... :unsure

Arbejder din mor?

 

Åh, jeg ved det ikke rigtig med ham :( Han har så meget angst omkring det (han lider af voldsom eksamens agtig angst), som bliver ved med at spænde ben for det og jeg er nok bare nået dertil, hvor jeg ikke rigtig regner med ham mere :unsure

 

Han havde jo ellers overvundet sig selv og meldt sig til i København (så han kunne tage det under hans arbejdsperioder derovre) for en måneds tid siden, blot for at få den besked tilbage, at det er ulovligt når han bor i Sverige, så det kunne han ikke. Den regel er så blevet lavet tilbage i 2013 engang, for man kunne godt før. Og så mistede han bare totalt modet igen, fordi han ikke kan overskue det her i Sverige.

 

Så nu er vi ligesom tilbage ved udgangspunktet. Og selv hvis han fik taget det, så er det jo ingen garanti for, at han er hjemme når tid er. Han kan jo være i København på arbejde og han kan ikke bare gå, før han bliver afløst og det kan også tage lidt tid. Så afhængigt af dagen, er han ikke nødvendigvis til mere/hurtigere hjælp end min mor, kørekort eller ej.

 

Jeg er så lige kommet på her til aften, at jeg jo faktisk kan "övningsköra" med ham her i Sverige. Så må han godt køre, så længe jeg er med ham i bilen. Jeg skal bare tage et kursus først selv, før vi må, men det er både rimelig hurtigt overstået og billigt, så det er planen nu. Hvis han så er hjemme på dagen, så kan han da i hvert fald køre mig til et hospital her i Sverige. Og måske når han at få så tilpas meget selvtillid omkring det, så han faktisk overvinder sig selv og kan tage det kørekort alligevel.

 

Min mor er gået på efterløn, så hun vil i teorien kunne køre med ganske kort varsel, hvis jeg ringer og har lovet at stå på standby og holde kalenderen fri. Så det er trods alt super dejligt at vide :super

 

Og nej, der er ingen garantier for noget som helst, uanset hvad andre har kunnet nå. Men det er alligevel rart at høre hvordan det er forløbet for andre, fordi jeg bare var helt blank inden og slet ikke vidste, om der kunne risikere at gå to eller tyve timer. Men jeg er klar over at det er meget individuelt, hvorfor jeg også ville ønske, at jeg havde et lidt mere 'sikkert' alternativ.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er ikke for at gøre dig nervøs, men det er ikke sikkert, at det tager lang tid første gang.

Jeg mærkede første gang, hvad jeg måske troede var to veer til midnat. Der skete ikke mere og jeg faldt i søvn. Vågnede kl. 3 med ondt i maven, blev sikker på, at det var veer 3.30, da der kom tydelige pauser. Ringede til jordemoder kl. 4.30 og hun er født kl. 8.

De kunne dog se i dagene op til, at det nok kom til at gå stærkt.

 

Det er helt ok :) Jeg vil jo netop gerne høre de faktiske realiteter og ikke lulles ind i noget falsk tryghedfornemmelse. 

 

Og jeg kan jo sagtens risikere at være en af dem, som det går stærkt for. Og så er 4-5 timer før jeg kan være fremme på et hospital netop lang tid og føles lidt utrygt :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1. gang gik vandet kl. 22.15, første ve ca. 30 minutter senere. Han er født kl. 01.48. Så ca. 3 timer fra første ve.

2. gang først ve kl. 7 og han er født kl. 12.00. Så 5 fra første ve til han var her.

Jeg er ikke så lang tid om det :)

 

Nej det lyder effektivt :D 

 

Og skulle jeg følge dit eksempel her, så ville jeg jo netop ikke nå frem til hospitalet, men føde i en bil på motorvejen et sted. Ikke lige drømmescenariet :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lige en lille side bemærkning. Tænker bare kan i ikk ringe efter en ambulance, ved det lyder meget voldsomt, men altså man kan jo ikke forvente at alle har bil og som i jeres situation at det kun er dig der har kørekort.

Godt nok kører de dig nok kun til nærmeste fødeafdeling, ved ikk om de kører til den man er tilknyttet. Med mindre at det er fødegangen selv der ringer og rekvirere en ambulance? Og så kan din mor jo støde til på hospitalet med autostol osv. Så hun kan kører jer hjem efterfølgende.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ret meget mere end en time til et sygehus er alt for lang tid efter min mening! Også som førstegangsfødende. Og det der med at sætte en uerfaren, angst bilist til at køre en fødende kvinde på sygehuset vil jeg heller ikke anbefale. Man bliver hverken blid eller tålmodig af at have veer og det kan i det hele taget godt blive en ret voldsom oplevelse.

Hvor lang tid vil det tage med en taxa? Foruden evt ventetid?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lige en lille side bemærkning. Tænker bare kan i ikk ringe efter en ambulance, ved det lyder meget voldsomt, men altså man kan jo ikke forvente at alle har bil og som i jeres situation at det kun er dig der har kørekort.

Godt nok kører de dig nok kun til nærmeste fødeafdeling, ved ikk om de kører til den man er tilknyttet. Med mindre at det er fødegangen selv der ringer og rekvirere en ambulance? Og så kan din mor jo støde til på hospitalet med autostol osv. Så hun kan kører jer hjem efterfølgende.

 

Desværre ikke. Jeg spurgte jordemoderen til det, da jeg var deroppe for nylig. Ambulance er forbeholdt kvinder i aktiv fødsel, ikke gravide med veer :( Så der er man henvist til at tage en taxi i stedet, hvis man ikke har andre muligheder for at transportere sig. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Desværre ikke. Jeg spurgte jordemoderen til det, da jeg var deroppe for nylig. Ambulance er forbeholdt kvinder i aktiv fødsel, ikke gravide med veer :( Så der er man henvist til at tage en taxi i stedet, hvis man ikke har andre muligheder for at transportere sig.

Når okay, tænkte bare at det var den måske mest optimale mulighed. For synes det lyder meget uansvarligt selv at skulle kører, men også at en angst uerfaren bilist med en måske nærmest sindssygt kvindemenneske som passagerer. (Kan kun forestille mig hvordan jeg selv vil være, og det vil være som ovenstående)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror du ikke, taxaselskabet vil sætte dig foran i køen, hvis i fortæller, at i skal på sygehuset? Jeg ville nok kontakte dem og spørge :)

Jeg tror ikke, de vil nægte at køre dig. Allerhøjest bede dig om at sidde på en pose.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vand afgang 2:30 derefter fulgte de strideste og voldsomste koblede veer og kl 8:52 lå hun på min mave efter at have siddet fast med hovedet halvt ude i 1 time og et kvarter

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ret meget mere end en time til et sygehus er alt for lang tid efter min mening! Også som førstegangsfødende. Og det der med at sætte en uerfaren, angst bilist til at køre en fødende kvinde på sygehuset vil jeg heller ikke anbefale. Man bliver hverken blid eller tålmodig af at have veer og det kan i det hele taget godt blive en ret voldsom oplevelse.

Hvor lang tid vil det tage med en taxa? Foruden evt ventetid?

 

Det tager taxaen 20 minutter at køre herud, såfremt de kan køre i samme minut jeg ringer efter dem. Og det er rigtig usandsynligt herude desværre. Derefter tager det 50 minutter til nærmeste hospital ca. Så det bliver altså minimum 1 time og 10 minutter, såfremt alt bare går helt ubesværet og hurtigt (og der er plads på nærmeste hospital, det har jeg heller ingen garantier for). Og det ikke er midt på dagen i myldretid osv., så kan der snildt lægges yderligere 10 minutter til.

 

Så jeg skal nærmest regne med over en time, uanset omstændighederne på dagen, alt andet er rimelig urealistisk desværre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når okay, tænkte bare at det var den måske mest optimale mulighed. For synes det lyder meget uansvarligt selv at skulle kører, men også at en angst uerfaren bilist med en måske nærmest sindssygt kvindemenneske som passagerer. (Kan kun forestille mig hvordan jeg selv vil være, og det vil være som ovenstående)

 

Jamen jeg har skam også selv tænkt tanken, men som jeg kunne forstå det på jordemoderen, så var det slet ikke en mulighed. Jeg ville bare blive afvist, hvis jeg ringede desværre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror du ikke, taxaselskabet vil sætte dig foran i køen, hvis i fortæller, at i skal på sygehuset? Jeg ville nok kontakte dem og spørge :)

Jeg tror ikke, de vil nægte at køre dig. Allerhøjest bede dig om at sidde på en pose.

 

Det er desværre ikke bare ikke spørgsmål om at der kan være kø i den forstand. Det er et meget lille selskab og de har kun to biler, som de kører med. Så hvis begge biler nu er ude at køre når jeg ringer, så kan de jo ikke så godt smide de eksisterende passagerer af på stedet og sige: "beklager, jeg skal sgu lige køre en gravid kvinde på hospitalet" :P Så er de jo nødt til at gøre den pågældende tur færdig først. Ellers håber jeg da selvfølgelig, at man ville blive prioriteret i situationen.

 

Jeg kunne selvfølgelig ringe til en af de større byer efter en taxi, men så tager det jo så bare dem så meget des længere tid at køre herud og så er slutresultatet nok det samme, tror jeg.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER