Alura

Hvor lang tid fra første ve til fødsel?

111 indlæg i dette emne

Hvidovre har mange lange gange, som du kan vandre rundt på, om galt skal være - men hvis skidtet så i stedet virkelig trækker ud, så kan man måske nok nå at blive træt af det ;)

Hvordan er det egentlig i øvrigt med at ringe fra Sverige og gerne ville komme for at føde på et dansk hospital - er det ukompliceret?

 

Altså min mors mand har en søster i København, som vi kan tage hjem til, hvis vi kommer ud for at være taget for tidligt afsted og det går lidt langsommere end forventet, så det er super at have i baghånden! Hun kan blot ikke køre os nogen steder og det er ikke et sted vi kan opholde os i ubegrænset tid, men det er måske at foretrække, frem for at vandre gulvet tyndt på fødegangen :D 

 

Jeg har frit valg af fødested mellem arbejds- og bopælsland. Havde jeg ikke arbejdet i Danmark, så havde jeg ikke kunnet føde der til gengæld. Men jeg skal selvfølgelig 'tilmeldes' systemet på en eller anden måde. Det er noget af det, som jeg lige skal have arbejdet lidt nærmere i, i den kommende tid. Finde ud af hvor jeg gerne vil hen, om der er plads osv. Det er jo på nøjagtig samme vilkår som for alle andre i Danmark, at der kan være fuldt, der hvor man helst vil hen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Altså ellers må i sgu komme og bo på vores sofa! (eller kommende børneværelse hvis i kan anskaffe noget rart at ligge på) ;)

Jeg bor jo i Hillerød og taxamulighederne er fantastiske ;) og ellers er der så kort vej at i evt kunne gå derud.. Meeen det er jo en lidt lille lejlighed :P

 

Hvor er du sød - tak :kiss :kram2 

 

Altså hvis jeg ikke kan komme til at føde på privatklinik (er jeg pt. ved at undersøge), så er Hillerød faktisk det sted jeg helst vil hen. På trods af at det ligger længst væk. Men talte bare med sådan en sød jordemoder der, så jeg fik helt lyst til, at det skulle være der :) Det må også være der, hvor du hører til, tænker jeg?

 

Vi kan jo alligevel ikke være væk hjemmefra i mere end et par dage på grund af dyrene, men skulle planen nu ende med at blive Hillerød, så vil jeg da måske meget gerne takke ja til tilbuddet for en eftermiddag eller hvor meget det nu kan blive til, hvis vi er kommet lidt for tidligt ud af døren :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er du sød - tak :kiss :kram2

Altså hvis jeg ikke kan komme til at føde på privatklinik (er jeg pt. ved at undersøge), så er Hillerød faktisk det sted jeg helst vil hen. På trods af at det ligger længst væk. Men talte bare med sådan en sød jordemoder der, så jeg fik helt lyst til, at det skulle være der :) Det må også være der, hvor du hører til, tænker jeg?

Vi kan jo alligevel ikke være væk hjemmefra i mere end et par dage på grund af dyrene, men skulle planen nu ende med at blive Hillerød, så vil jeg da måske meget gerne takke ja til tilbuddet for en eftermiddag eller hvor meget det nu kan blive til, hvis vi er kommet lidt for tidligt ud af døren :)

Jeg er også meget tryg ved at skulle føde i Hillerød :)

I er hjertens velkommen :Kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er også meget tryg ved at skulle føde i Hillerød :)

I er hjertens velkommen :kram2

 

Det kan jeg godt forstå. Nu kan jeg selvfølgelig ikke huske hvad hun hed, hende som jeg talte med, men hun var simpelthen så sød og forstående og meget åben overfor mine bekymringer/ønsker. Så meget så frøken hormonella her helt kom til at tude efter at have talt med hende :rolleyes Men jeg havde lige forinden talt med dem på en svensk afdeling, hvor oplevelsen bare var helt den modsatte. Og har vist bare lidt mange ophobede frustrationer over det svenske system og at intet kan lade sig gøre herovre pt. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er det mon en mulighed at aftale en igangsættelse, måske allerede 39+0? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er det mon en mulighed at aftale en igangsættelse, måske allerede 39+0? :unsure

 

Har faktisk også overvejet den mulighed. Men det ville en del af mig også være ked af. Jeg er jo virkelig holistisk anlagt og vil så gerne have, at det skal forløbe så naturligt som muligt hele vejen igennem. Ja, jeg er skide besværlig, jeg ved det godt altså :rolleyes :D 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis jeg var dig, så ville jeg skynde mig mod Danmark ligeså snart der er et tegn... Hvis det trækker ud, så kan man sgu altid finde et sted at købe en overnatning... Tjek på forhånd mulighederne i nærheden af diverse hospitaler!

Og husk; hvis det går sindssygt hurtigt, så kommer der altså en ambulance efter dig... Dine forhold er absolut ikke optimale, men det skal nok gå og baby kommer sikkert til verden! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis jeg var dig, så ville jeg skynde mig mod Danmark ligeså snart der er et tegn... Hvis det trækker ud, så kan man sgu altid finde et sted at købe en overnatning... Tjek på forhånd mulighederne i nærheden af diverse hospitaler!

Og husk; hvis det går sindssygt hurtigt, så kommer der altså en ambulance efter dig... Dine forhold er absolut ikke optimale, men det skal nok gå og baby kommer sikkert til verden! :)

 

Det tænker jeg egentlig også bliver planen. At vi bare rykker ud, så snart jeg føler at der er optræk til det mindste. Måske endda inden der reelt set er veer, hvis jeg lige har 'en feeling', så jeg måske endda selv kan køre. Min mand overnatter ofte på hotel i København i forbindelse med arbejde, så det har han ret godt styr på og det har vi ofte drøftet som mulighed også. Det eneste 'men' er, at vi ikke kan være væk hjemmefra i mere end max. to døgn ad gangen på grund af dyrene. Men der kunne vi jo så ringe efter min mor og få hende til at køre over. Det haster jo knap så meget, hvis hun bare skal køre efter at give dem mad.

 

Tak for de beroligende ord :) Jeg tænker også, at det jo nok skal gå på en eller anden måde. Det skal det jo bare, ikke så meget diskussion der :) Men vil blot helst gøre hvad jeg kan, for at undgå at ende med at føde i en bil på motorvejen et sted eller lignende. Og aller helst vil jeg jo nå til Danmark, så jeg kan få lov til (eller i hvert fald bare mulighed for) at føde under de forhold, som jeg gerne vil.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du er også hjertens velkommen til at gøre et stop i Virum, hvis du er kommet afsted i god tid - vi har sågar et gæsteværelse du kan opholde dig i i fred og i langt de fleste tilfælde, ville jeg kunne køre dig på sygehuset :)

Jeg kender alt til frygten for ikke at nå et sygehus og den kan være altoverskyggende og give stress i en tid hvor du bør bruge energi på at lade op og glæde dig, så kan jeg hjælpe, vil jeg virkelig gerne :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du er også hjertens velkommen til at gøre et stop i Virum, hvis du er kommet afsted i god tid - vi har sågar et gæsteværelse du kan opholde dig i i fred og i langt de fleste tilfælde, ville jeg kunne køre dig på sygehuset :)

Jeg kender alt til frygten for ikke at nå et sygehus og den kan være altoverskyggende og give stress i en tid hvor du bør bruge energi på at lade op og glæde dig, så kan jeg hjælpe, vil jeg virkelig gerne :kiss

 

Åh hvor er det bare sødt af dig også, tusind tak Susanne :kiss :kram2

 

Det drejer sig jo højst sandsynligvis kun om et døgns tid (om end et stort og vigtigt et) med den der fødsel, så ja: det er ærgerligt at det skal give anledning til så mange bekymringer, for fødslen i sig selv glæder jeg mig jo sådan set til (under de rette omstændigheder i hvert fald). Og man vil jo netop hellere bruge tiden op til, til at tænke på alt muligt andet og mere positivt og hyggeligt :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Findes der doulaer i Sverige? Måske en doula med bil ku være en løsning. Hvis I har råd til at ansætte en.

Alternativt er der doula -aspiranter i KBH der skal øve sig og derfor ikk tager fuld pris. De er trods alt tættere på end din mor.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Findes der doulaer i Sverige? Måske en doula med bil ku være en løsning. Hvis I har råd til at ansætte en.

Alternativt er der doula -aspiranter i KBH der skal øve sig og derfor ikk tager fuld pris. De er trods alt tættere på end din mor.

 

Ja det gør der. Men i hvert fald dem jeg har kigget på, har været så tilpas dyre, så der alligevel ikke har været voldsomt langt op til prisen på den hjemmefødsel, som jeg jo egentlig ønsker mig. Og så kunne man jo lige så godt gå det sidste stykke også, og gøre det i stedet. Altså teoretisk, for i praksis har vi desværre ikke råd til nogen af delene. Det med aspiranter i Kbh har jeg ikke tænkt over. Men det skal alligevel ikke koste voldsomt meget, tænker jeg, før det ikke kan retfærdiggøres, hvis de max. kan være her halvanden time hurtigere end min mor kan. Selvom halvanden time selvfølgelig kan være betydeligt i det her regnskab. Jeg vil i hvert fald undersøge det og tage det med i mine overvejelser, tak for det :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har du overvejet om en eller anden form for sygetransport er muligt? Spørg evt din jordemoder!

Eller en hjemmefødsel? Så kommer jordemoderen ud til dig og du har intet at panikke over!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har du overvejet om en eller anden form for sygetransport er muligt? Spørg evt din jordemoder!

Eller en hjemmefødsel? Så kommer jordemoderen ud til dig og du har intet at panikke over!!

 

Sygetransport har jeg indtil videre ikke kunnet finde noget af herovre. Og det besværliggøres jo også en smule af, at jeg jo helst vil krydse grænsen og føde i Danmark. Jordemoderen har jeg spurgt og her var svaret, at hvis jeg ikke kunne arrangere noget privat, så var taxi den eneste mulighed.

 

Hjemmefødsel har alle dage været min store drøm, men det kan man desværre ikke her i Sverige, hvor de gør alt for at afskrække/afråde fra det :( Hvis man skal føde hjemme, så er det for egen regning (koster ca. 20.000 som førstegangsfødende) og det har vi desværre slet ikke økonomisk mulighed for :( Og selv hvis man kan betale, så kan de alligevel ikke garantere, at der er personale til rådighed på dagen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Al sandsynlighed taler jo for, at der kommer til at være fin tid til, at du kan ringe til din mor, og at hun kan både nå over til dig, drikke kaffe og få dig på hospitalet i fin stil. Spørgsmålet er, om du kan eksistere med den usikkerhed, der bare nu engang bliver om det.

Står du så 41+2 og ikke har født, så ville jeg sq nok invitere moar på besøg inklusiv tandbørste :)

Jeg filmede i øvrigt et indlæg fra dig om et sted om barn nummer to - vi planlagde altså også næste barn, inden det første havde set operationsstuens lys. Not gettin' any younger ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Al sandsynlighed taler jo for, at der kommer til at være fin tid til, at du kan ringe til din mor, og at hun kan både nå over til dig, drikke kaffe og få dig på hospitalet i fin stil. Spørgsmålet er, om du kan eksistere med den usikkerhed, der bare nu engang bliver om det.

Står du så 41+2 og ikke har født, så ville jeg sq nok invitere moar på besøg inklusiv tandbørste :)

Jeg filmede i øvrigt et indlæg fra dig om et sted om barn nummer to - vi planlagde altså også næste barn, inden det første havde set operationsstuens lys. Not gettin' any younger ;)

 

Jamen jeg håber at du har ret :) Jeg ville da uden tvivl helst have undværet usikkerheden (der er rigeligt af usikkerhedsmomenter i forvejen, synes jeg), men den er nok bare et vilkår, som jeg må tage med. 

 

Og fra 39+4 ca. har manden ferie i tre uger, så der er han hjemme indtil efter ungen er født i hvert fald. Så det er egentlig mest det at føde før termin, som jeg er lidt nervøs over. Kunne også sagtens finde på at invitere min mor over til den tid. Det er bare tanken om potentielt at skulle have hende boende i fem uger, som jeg bare på ingen måde kan magte :rolleyes

 

Haha, til det sidste! Nej, man bliver jo netop ikke yngre ;) Rart at høre at jeg ikke er den eneste. Man føler sig sgu lidt skør og/eller superskruk ved at sidde og planlægge nummer to allerede, inden nummer et overhovedet er kommet ud :lol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg endte med at blive sat igang, og så er ting jo slet ikke så kritisk. Godt nok skulle jeg så transporteres til og fra hospitalet 4 gang16-ie indenfor to døgn - eller det endte jo så med 6 gange fordi fødslen gik i gang og vi først var derude en gang og blev sendt hjem og derefter den gang hvor vi fik lov til at blive. Men der har jeg hørt om, at hvis man har længere tid til hospitalet, at man får lov til at blive når man bliver sat i gang, og hvis ikke kan du stadig nå at undersøge det. Og jeg kunne sagtens have kørt selv alle de gange hvor jeg bare skulle derud og have piller :) 

 

Hos mig startede veerne søndag eftermiddag meget milde. Der ville jeg sagtens have kunne køre bil selv. Efterhånden blev de værre, og omkring kl. 20-21 om aftenen kørte vi derud fordi jeg havde det der viste sig at være koblede veer (som gjorde det lidt svært at tage tiden). Der blev vi sendt hjem igen. Kl. 22.30 gik vandet og så blev veerne slemme, og kl. 23.30 blev jeg undersøgt og vi fik lov til at blive. Knægten blev født ved AKS mandag kl. 18... Så ved mit forløb ville du have haft gooood tid - du kunne ringe efter din mor søndag kl. 16, hun kunne være der kl. 21 og du ville være på hospitalet kl. 22.30? Selv om jeg var på hospitalet en gang i mellemtiden havde jeg haft det OK med at blive hjemme. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg endte med at blive sat igang, og så er ting jo slet ikke så kritisk. Godt nok skulle jeg så transporteres til og fra hospitalet 4 gang16-ie indenfor to døgn - eller det endte jo så med 6 gange fordi fødslen gik i gang og vi først var derude en gang og blev sendt hjem og derefter den gang hvor vi fik lov til at blive. Men der har jeg hørt om, at hvis man har længere tid til hospitalet, at man får lov til at blive når man bliver sat i gang, og hvis ikke kan du stadig nå at undersøge det. Og jeg kunne sagtens have kørt selv alle de gange hvor jeg bare skulle derud og have piller :)

 

Hos mig startede veerne søndag eftermiddag meget milde. Der ville jeg sagtens have kunne køre bil selv. Efterhånden blev de værre, og omkring kl. 20-21 om aftenen kørte vi derud fordi jeg havde det der viste sig at være koblede veer (som gjorde det lidt svært at tage tiden). Der blev vi sendt hjem igen. Kl. 22.30 gik vandet og så blev veerne slemme, og kl. 23.30 blev jeg undersøgt og vi fik lov til at blive. Knægten blev født ved AKS mandag kl. 18... Så ved mit forløb ville du have haft gooood tid - du kunne ringe efter din mor søndag kl. 16, hun kunne være der kl. 21 og du ville være på hospitalet kl. 22.30? Selv om jeg var på hospitalet en gang i mellemtiden havde jeg haft det OK med at blive hjemme. 

 

Tak for at dele :) 

 

Altså ud fra det eksempel, så ville min mor kunne have været her klokken 19, hvis jeg havde ringet klokken 16. Det tager hende 3 timer at køre herover. Og herfra tager det så alt mellem 50 minutter og 1 time og 50 minutter til hospitalet, alt afhængigt af hvor jeg gerne vil (og kan nå) hen og hvor der er plads på den specifikke dag. Så tidsintervallet er sådan ca. mellem 4 og 6 timer fra jeg ringer til vi er fremme på hospitalet, hvis det er min mor der skal køre. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå, nu har jeg lige fundet frem til en svensk side, hvor nogen står med ca. samme problemstilling og efterspørger mulighederne. Og kan forstå at man, i princippet, har adgang til noget offentlig sygetransport (har endnu ikke fundet en privat abonnements agtig løsning), men at der godt kan være ret stor ventetid på denne. Det er den slags som kører 'en rute' og samler folk op på vejen, så det er altså ikke så godt som akut løsning. Og de vil jo nok under alle omstændigheder ikke køre mig til Danmark i hvert fald.

 

Jeg tror altså helt ærligt at jeg satser på, at jeg bare bliver 'advaret' i god tid og kan nå til Danmark på den ene eller den anden måde. Og hvis det pludselig bare går vildt stærkt, så får jeg vel min hjemmefødsel alligevel og må så bare ringe efter en ambulance :rolleyes Alternativt må manden (såfremt han er hjemme) køre mig til et hospital her i Sverige. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh hvor jeg håber for dig du når det uden alt for meget panik :kram2

Men jeg kan ikke lade være med at smile lidt - jeg har nøja over at have 25 min til hospitalet og have en mand, der arbejder 25 min væk = over 50 min fra jeg ringer, til jeg er på hospitalet.

Min historik er så også en anden - jeg fødte på 3 timer sidst og det går jo ofte hurtigere anden gang. Jeg blev dog sat i gang første fang, så jeg synes ikke du kan bruge det som et eksempel.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh hvor jeg håber for dig du når det uden alt for meget panik :kram2

Men jeg kan ikke lade være med at smile lidt - jeg har nøja over at have 25 min til hospitalet og have en mand, der arbejder 25 min væk = over 50 min fra jeg ringer, til jeg er på hospitalet.

Min historik er så også en anden - jeg fødte på 3 timer sidst og det går jo ofte hurtigere anden gang. Jeg blev dog sat i gang første fang, så jeg synes ikke du kan bruge det som et eksempel.

 

Tak søde :) Altså jeg plejer egentlig at være ret hardcore i pressede situationer - sådan hvis jeg selv skal sige det :p Det er egentlig mere alt det jeg kan nå at bekymre mig om inden sådan en situation egentlig opstår eller i forventningen om den, som er mit problem. 

 

Har egentlig sådan en stærk indre tro på, at jeg nok skal klare den uanset omstændighederne på dagen, når først det gælder. Men selvfølgelig vil man da helst have en god og kontrolleret (så meget som en fødsel nu kan være det) oplevelse. 

 

Jeg håber for dig at fødslen går i gang mens din mand er hjemme, så det kun er de 25 minutter og ikke de 50, som I skal tage højde for :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1. gang ca. 36 timer

2. gang ca. 3 timer :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1. gang ca. 36 timer

2. gang ca. 3 timer :)

Tak for input :) Sikke da en forskel. Jeg tror at jeg prøver at bestille en mellemting :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sygetransport har jeg indtil videre ikke kunnet finde noget af herovre. Og det besværliggøres jo også en smule af, at jeg jo helst vil krydse grænsen og føde i Danmark. Jordemoderen har jeg spurgt og her var svaret, at hvis jeg ikke kunne arrangere noget privat, så var taxi den eneste mulighed.

Hjemmefødsel har alle dage været min store drøm, men det kan man desværre ikke her i Sverige, hvor de gør alt for at afskrække/afråde fra det :( Hvis man skal føde hjemme, så er det for egen regning (koster ca. 20.000 som førstegangsfødende) og det har vi desværre slet ikke økonomisk mulighed for :( Og selv hvis man kan betale, så kan de alligevel ikke garantere, at der er personale til rådighed på dagen.

Kan du føde hjemme ved din mor? En vild tanke, men så er det da i DK :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde lidt småveer fra kl 5-ish om morgenen. Nok til jeg ikke ku sove, men ikke slemme nok til at vække min mand. De blev rigtig slemme i løbet af formiddagen og 20:25 er han født. Så omkring 15 timer her.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER