Alina89

"Søvntræning"

10 indlæg i dette emne

Ja, noget der vist kan få sindende i kog rundt omkring, særligt hvis man bliver misforstået - så lad mig lige understrge at jeg ikke på noget plan er tilhænger af godnat og sov godt - overhovedet!

Men, hvornår vil i begynde at træne baby til at falde i søvn selv - og hvad er jeres erfaringer ifht metode??

J er et halvt år forresten.

Om dagen puttes han i voksi og der skal måske lige vippes lidt med vognen, men sjældent mere end 3-4 min. Det er så fint - han sover i gennemsnit 2 lure af 1,5 time dagligt.

Min tanke ligger primært på natputningen. Pt svøber vi i juniordyne og sidder med ham lidt til han er rolig (ja nok egentlig sovende 90% af gangene) og ligger ham over. Måske får han lige lidt flaske, hvis han er urolig. Det fungerer, tager ingen tid. Men jeg ved at det er en stakket frist - pludselig vil han ikke svøbes mere, er for stor. Så jeg tænker egentlig at vi snart skal igang med noget andet? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvad med at putte ham dejligt i sengen, og så ligge en hånd på hans mave imens i synger lidt? Det er et step tættere på at falde i søvn selv - men også en løsning der godt kan vare længe (for han er ikke for tung/lang/stor/osv på den måde), hvis han har brug for at i er der.

Jeg går ind for at man giver dem, hvad de har brug for af nærvær. Men man må jo gerne finde en god måde der er til at holde ud.

PS: William krammer vi i søvn, Nohr falder i søvn selv ;) børn er forskellige!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså, lige siden Adrian kom i tremmesengen (først i sin babynest, nu bare sengen) da han var omkring et par måneder har vi givet flaske, som ca. er halv mængde af en normal flaske, og så sunget Elefantens Vuggevise. Når han virker til at slappe af, lægger vi ham over i sengen.

 

Ofte ligger han bare og snakker, og så længe han lyder glad får han lov til det. Hvis han brokker sig, er det ofte fordi han har tabt sutten, og så går vi ind og giver ham den igen, bliver der til han atter er faldet til ro (lægger ofte en hånd på ham, laver shh-lyde og andet, så han ved vi er der) og siger så godnat og går ud. 

 

Hvis han bliver ked af det, prøver vi først at give ham sutten, fordi vi ved det ofte hjælper. Hvis det ikke gør, tager vi ham op og trøster ham. Når han er faldet til ro lægger vi ham ned igen. Nogle gange finder han sig i det, andre gange bliver han ked af det igen - og så tager vi ham selvfølgelig op igen. Vi bliver dog inde i det mørke soveværelse, så han ikke vågner unødigt meget.

 

Nogle aftener render vi næsten i pendulfart frem og tilbage for at give sutten, som oftest er det, der er problemet. Han har nemlig fundet en kærlighed for at ligge på maven, og der taber han den nemt. Men andre gang (som i aften) har vi kun været derinde en gang efter vi puttede ham. Han falder altid i søvn selv til natten :) Dagsputningerne pt. er dog noget helt andet :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her er C begyndt at kunne falde i søvn "selv" om aftenen - altså uden at jeg skal holde eller vugge hende i armene som tidligere. Jeg synger først en sang og ligger så ellers bare ved siden af hende og "sover" mens jeg holder hende i hånden (hendes arme fægter helt vildt rundt hvis jeg ikke gør det og så kan hun slet ikke finde ro) og har den anden hånd tungt oven på dynen. Der tager 10-30 min før hun så sover

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi gør det lidt ala samme måde som Aja. Benjamin sover på eget værelse, og det er også derinde jeg ammer ham til nat. Vi siger godnat, giver godnat-kys og fortæller at "mor/far elsker dig". Som regel er det mig der putter, da Benjamin bliver ammet lige før sengetid. Nogle gange falder han i søvn i mine arme, men han vågner altid op når han bliver lagt i sengen. Han får sutten, og så holder jeg ham i begge hænder, for de flagrer rundt ellers. Benene kørte rigtig meget i starten, men det gør de ikke så meget længere, så det tror jeg egentlig er en fase som med så mange andre ting. Han ligger nogle gange og smiler og snakker, men jeg er riiiigtig kedelig, så den eneste respons er at jeg kigger på ham. Jeg tager ham kun op hvis han bliver helt ulykkelig, men det er heldigvis sjældent. 98% af gangene er han blot lidt urolig, men efter 5-10min bliver han rolig, og efter i alt 10-20min sover han.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres input piger. Tror efterhånden vi har mod på det :)

Jeg tænker dog liige vi venter et par dage - fredag ska han passes og så gør det ikke noget at det er som det plejer tænker jeg. Så kan vi eksperimentere bagefter :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har jo lagt ham i tremmesengen for at falde i søvn selv fra ret tidligt. Den står bare ved siden af os.

Han får en ren ble, en flaske og skiftet nattøj i vores seng. Så putter/hygger vi lidt, og når han virker træt bliver han lagt over med sin kanin bamse, sin sut også har vi sådan en natlampe der spiller en melodi han også får derned. Så går det ligesom af sig selv for det meste. ❤️

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lige en lille opdatering - vi er stille og roligt igang. Han får lov at ligge, jeg sidder og er kedelig i mørket. Bliver han meget urolig eller ked, tager jeg ham op. Det har ikke taget længere end 30 min, igår kun 10 (han var SÅ træt, vi havde gæster). Da faldt han godt nok i søvn i mine arme - MEN: usvøbt og uden sutteflasken :yay

Edit: og han er ikke blevet ulykkelig en eneste gang ved putning siden torsdag. Ikke at han gjorde det særlig tit før, men han er slet ikke blevet det her på den"nye" måde :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej hvor godt :yay

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER