lhk

Hvor længe på hospitalet efter fødslen (flergangs)

20 indlæg i dette emne

Hej!

Nok primært et spørgsmål til jer der har født 2 eller flere gange: (men 1. gangs fødende må selvfølgelig også gerne svare, måske kan andre bruge svaret)

Hvor længe lå I på henholdsvis fødestuen eller en anden afdeling før I blev sendt hjem/fik lov til at tage hjem?

Det kunne være rigtig godt og brugbart for mig at høre lidt forskellige scenarier:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nu har jeg ikke født anden gang endnu, men min jm sagde igår, at hvis alt forløber som det skal, så bliver vi sendt hjem efter 4-5 timer. Jeg skal føde i Aalborg.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis alt går som det skal, er det minimum 2 timer man SKAL observere kvinden og barnet, som jordemoder. Der skal trykkes på maven og observeres blødning efter først 1 time og dernæst 2 timer. Så man kan aldrig blive sendt hjem før der minimum er gået 2 timer :) Derudover er der en del ting, der skal være styr på efter fødslen, der skal bl.a. laves børneundersøgelse og kvinden skal have tisset bl.a.,  og derfor er det ofte omkring 4 timers tid man bliver på fødestuen. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde en rigtig god og hurtig fødsel anden gang. En time efter jeg havde født var jeg færdig med at blive syet, og blev flyttet fra fødelejet over i en seng, hvor jeg lå en halv times tid. Så var der nogle andre der skulle bruge fødestuen, så der blev vi flyttet til en anden lille stue, hvor jeg lå lidt med min datter, og vi fik noget at spise, og da jeg havde været ude at tisse måtte vi tage hjem. Vi tog hjem 4 timer efter jeg havde født :)

Det var egentlig helt okay, jeg følte mig fint klar til at tage hjem 4 timer efter fødslen. Det ville jeg ikk have kunnet første gang, for der var det en rimelig hård fødsel, og jeg var ret medtaget efterfølgende.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Anden gang (i 2006) fik jeg lov til at blive et døgn pga at jeg ikke havde sovet i 24 timer

Tredje gang tog jeg hjem efter knap 4 timer

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg blev sendt hjem efter 2,5 timer da fødestuen skulle bruges igen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

2. gang er han født 03:23 og vi var hjemme med rundstykker ca. 7:30 :) 3. gang er hun født 15:51 og vi var hjemme ca. 21:30, da jeg havde fået en epidural og skulle tisse inden jeg måtte køre :) Ingen af gangene er vi blevet smidt ud, men har fundet det helt naturligt at tage hjem :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Et helt andet scenarie :D

Jeg fik planlagt kejsersnit anden gang og vi tog hjem igen efter 48 timer - vi blev udskrevet efter 45 timer. Vi kunne dog været taget hjem tidligere, men valgte at tage overnatning så vi kunne få hælprøven overstået.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg lagde nogle timer på opvågning efter aks pga meget mistet blod og derefter 2 døgn påpatienthotellet både pga kejsersnittet men også fordi jeg har haft feber under fødslen ( det er åbenbart en tradition for mig) og så skalbarnet observeres i 48 timer....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mikkel er født kl 5.30 og vi forlod fødegangen ved 9 tiden.

Vi skulle så på patienthotellet til overvågning i 48 timer pga risiko for streptokokker, men vi var afsluttede fra fødegangen da vi tog der over og i princippet klar til at tage hjem

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi tog hjem ca. 2-2,5 time efter jeg havde født 2. gang. Det var efter eget valg :) Da hun var født om aftenen, blev vi tilbudt at sove der, men det takkede vi så nej til.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay, det lyder som om det ganske ofte går godt 2. gang, så man kan tage hjem efter få timer:)

Det er selvfølgelig det jeg satser på, men min første fødsel gik ikke så godt.

Og nu tænker jeg meget over, om vi som 2. gangs (hvis vi får nogle af de samme komplikationer som 1. gang) alligevel vil blive sendt hurtigt hjem, fordi "du er jo 2. gangs..."

Tror I, at man kan stille nogle generelle regler op i forhold til komplikationer, altså at man skal blive der længere ved fx

Grønt fostervand

Feber under fødslen

Meget dehydreret og udmattet mor

Påvirket ctg

Slapt barn når det kommer ud

Barnet har ikke suttet ordentligt

Mor har endnu ikke tisset

Min skræk er nok at blive sendt hjem før jeg overhovedet kan rejse mig og stå ud af sengen, eller at baby ikke bliver observeret grundigt nok (hvis der har været påvirkning under fødslen)... Pleeeease lad det gå godt den her gang:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror du ikke du kan få det skrevet ind i din journal? Det burde næsten ikke være noget problem, når du har sådan en forhistorie tænker jeg.

Det krydser jeg ihvertfald for, så du ikke behøver gå med den bekymring

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror du ikke du kan få det skrevet ind i din journal? Det burde næsten ikke være noget problem, når du har sådan en forhistorie tænker jeg.

Det krydser jeg ihvertfald for, så du ikke behøver gå med den bekymring

Jo det var da i hvert fald en mulighed at snakke med jm om det til næste tjek (35 uger)!!! Det vil jeg gøre

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså, nu har jeg kun født én gang, men jeg vil bare nævne, at du SKAL kunne gå på toilettet selv og tisse, og de skal også tjekke, at livmoder trækker dig sammen osv, så hvis du har det så skidt, at du fx ikke selv kan komme ud af sengen, så bliver du altså ikke sparket hjem. Det er ved ukomplicerede forløb, at man typisk komme ret hurtigt hjem...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay, det lyder som om det ganske ofte går godt 2. gang, så man kan tage hjem efter få timer:)

Det er selvfølgelig det jeg satser på, men min første fødsel gik ikke så godt.

Og nu tænker jeg meget over, om vi som 2. gangs (hvis vi får nogle af de samme komplikationer som 1. gang) alligevel vil blive sendt hurtigt hjem, fordi "du er jo 2. gangs..."

Tror I, at man kan stille nogle generelle regler op i forhold til komplikationer, altså at man skal blive der længere ved fx

Grønt fostervand

Feber under fødslen

Meget dehydreret og udmattet mor

Påvirket ctg

Slapt barn når det kommer ud

Barnet har ikke suttet ordentligt

Mor har endnu ikke tisset

Min skræk er nok at blive sendt hjem før jeg overhovedet kan rejse mig og stå ud af sengen, eller at baby ikke bliver observeret grundigt nok (hvis der har været påvirkning under fødslen)... Pleeeease lad det gå godt den her gang:)

 

Nu er der jo forskellige retningslinier på de forskellige hospitaler, men jeg ved på Riget, at man bliver indlagt på barselsgangen til observation, hvis man har feber under fødslen. Hvis man skal hjem i den situation, så skal man gå mod givet råd.

Jeg kan ikke forestille mig, at der er nogen steder, der vil sende dig hjem, uden du har tisset først. Det er procedure, man skal fx også have tisset inden de sender en hjem efter en operation.

Flere af de andre ting du beskriver ovenfor, kunne jeg også godt forestille mig, at de ville holde på dig for. Hvis ikke enkeltvis, så i hvert fald kombineret. Det lyder som om, at det har været en rigtig hård omgang :kram 

 

Der er situationer, hvor man altid vi blive indlagt til observation uanset om man er 1. eller 2. gangs fødende. Fx havde jeg langvarig vandafgang (>24 timer), hvilket gør, at man skal have penicillin under fødslen og indlægges til observation 2 døgn efterfølgende.

 

Som de andre har foreslået, så ville jeg helt sikkert også snakke med JM om det, hun kan fortælle dig, hvordan og hvorledes, der hvor du skal føde. Formentlig/forhåbentlig kan hun også berolige dig :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi forlod fødestuen efter 3,5 time. Vi blev spurgt, om vi ville på barselsgangen, men vi ville bare gerne hjem. også fordi vores store pige jo også ville komme hjem. Det var faktisk enormt rart at komme hjem så hurtigt. Da jeg først var blevet syet etc., kunne jeg egentlig ikke se, hvad vi skulle der.
Min første fødsel var enormt lang og mega hård, så jeg havde regnet med, at det ville blive en hård omgang anden gang også. Derfor havde jeg også været nervøs på forhånd, for hvis man nu var mega smadret, ville det være op ad bakke at skulle hjem. Men nu fik jeg så en meget anderledes fødsel, som ikke var nær så fysisk hård som den første. 

Når du nu beskriver dine følelser, ville også være ret overbevist om, at du ville få lov til at få en overnatning eller to. 
 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ved min 2. Fødsel sad moderkagen fast og måtte ud via operation plus min blære gik i stå af bedøvelsen jeg fik i forbindelse med op. Det gav 1,5 døgns indlæggelse - jeg måtte tag hjem, efter at ha vist dem at jeg selv ku lade vandet efter de fjernede katetret plus at jeg forsikrede dem at jeg havde det fint.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi tog hjem efter de obligatoriske 3 timer. Vi var egentlig klar efter en times tid, men var nødt til at vente til de havde observeret hvad de skulle og vi var blevet informeret om det vi skulle være OBS på.

Det var så skønt at kunne tage hurtigt hjem med guldklumpen og vise hende til de stolte bedsteforældre og den stolte storebror. Og så at komme hjem i vante omgivelser. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay, det lyder som om det ganske ofte går godt 2. gang, så man kan tage hjem efter få timer:)

Det er selvfølgelig det jeg satser på, men min første fødsel gik ikke så godt.

Og nu tænker jeg meget over, om vi som 2. gangs (hvis vi får nogle af de samme komplikationer som 1. gang) alligevel vil blive sendt hurtigt hjem, fordi "du er jo 2. gangs..."

Tror I, at man kan stille nogle generelle regler op i forhold til komplikationer, altså at man skal blive der længere ved fx

Grønt fostervand

Feber under fødslen

Meget dehydreret og udmattet mor

Påvirket ctg

Slapt barn når det kommer ud

Barnet har ikke suttet ordentligt

Mor har endnu ikke tisset

Min skræk er nok at blive sendt hjem før jeg overhovedet kan rejse mig og stå ud af sengen, eller at baby ikke bliver observeret grundigt nok (hvis der har været påvirkning under fødslen)... Pleeeease lad det gå godt den her gang:)

Jeg fødte på Herlev begge gange.

Anden gang blev baby født præcis 37+0 og det viste sig at hans sutterefleks som følge deraf ikke var udviklet ordentligt. Selvom min mælk løb fint til, så suttede han simpelthen ikke kraftigt/godt nok, blev derfor sløv og passiv og tabte sig hastigt. Jeg var indlagt i en uge på barselshotellet, hvor han fik erstatning med en sprøjte og jeg malkede ud for at holde gang i produktionen, indtil han begyndte at tage på og få flere kræfter - præcis en uge gammel begyndte han så også at sutte ordentligt efter vi var kommet hjem og jeg kunne helt droppe erstatningen.

Jeg blev hverken presset til at tage hjem, men heller ikke tvunget til at blive. Valget var helt vores og jeg havde det bedst med at blive, indtil der var styr på tingene. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER