Barbamama

BBMs bolig-kaos...

57 indlæg i dette emne

Nå men vi var i øvrigt i IKEA igår (Vi får totalt IKEA hjem :rolleyes Men jeg synes bare, det er så dejlig nemt derude :D)

Der blev vi enige om spisebord:

http://m.ikea.com/dk/da/catalog/products/art/40204745/

2i6cp4y.jpg

Det er meget plain, men virker stabilt og robust, hvilket tiltaler mig mere end de der spinkle krom-ben, og så er det med "indbyggede" tillægsplader, som er virkelig nemme og hurtige at sætte på. Jeg er fan :yay

Og så med disse stole til:

http://m.ikea.com/dk/da/catalog/products/spr/39926453/

28gq939.jpg

Som er bløde og gode at sidde i, og lette at skifte betræk på, hvis man skulle få lyst til/brug for det. ;) (og som bonus er det samme betræk som vi overvejer til sofaen, så vi kan lige få testet, hvor sart det er overfor spild af diverse ting :D)

Vi kiggede også lidt på deres Bestå system, som vi overvejer at være lidt alternative med. Det er egentlig kategoriseret som medie-opbevaring, men vi pønser lidt på at bruge det som et skab/skænk til badeværelset. Vi ønsker os et rimelig stort skab/kommode til badeværelset, og det skal have indstillelige fødder, da gulvet på badeværelset skråner derude (det er så evt vand løber mod afløbet, men man skal VIRKELIG pladre med vand, hvis der skal blive vådt, der hvor det skal stå).

Vi er lidt i tænkeboks med det, fordi det vil blive 112 cm højt, og selvom det i sig selv er en glimrende højde, så er det lige højt nok i forhold til, hvis jeg skulle være heldig at blive dagplejer, fordi så vil jeg gerne have et væghængt puslebord over, og så bliver arbejdsbyrden for høj.

Jeg synes det er et svært dilemma, for jeg har ikke lyst til at indrette efter et job, jeg måske ikke får, men heller ikke lyst til at købe et møbel, der måske ender med ikke at kunne bruges om få måneder, og sidst men ikke mindst har jeg ikke lyst til at vente, fordi kommoden/skabet skal huse håndklæder, undertøj og strømper, som pt står i en flyttekasse og pose på gulvet <_< Hvis bare, det lige var 10-20 cm lavere :7himmel

Vi kiggede også Bestå til stuen. Noget a la dette:

http://m.ikea.com/dk/da/catalog/products/spr/29066972/

b9iut5.jpg

Hvor jeg dog ikke lige ved, hvor meget af det, der skal være åbent, hvor meget med låge, hvor meget med vindue osv. og eller ikke, om jeg hælder til hvid, valnød eller en kombi.

Tanken er så at hænge tv'et på væggen og vende systemet på hovedet, så de dybe kasser (40 cm) kommer helt op under loftet (eller i hvert fald højt. Måske efterlade lidt luft, så vi kan nå, og så der kan stå nisser ovenpå til jul), og de mindre dybe "hylder" (20 cm) er nederst.

Indhakket i stuen ser nemlig sådan her ud:

10fakus.jpg

Og drømmesofaen (= med chaiselong) går næsten helt ind til væggen på gulvet. Der er plads og luft ved stik kontakten, men ikke plads til 40 cm dybe reoler. Så tanken er at fylde gulvet med sofa, have de 20 dybe reoler som skabe eller åbne reoler over sofaen (når de kun er 20 cm dybe, tror jeg ikke de går ind over sofaen og de ville skulle sidde så højt at man kunne åbne lågen frit - alternativt kunne man droppe dem helt), fjernsynet på væggen (evt en lidt højere end man almindeligt gør) og så de dybe kasser til Bs konsolpark øverst (så slipper vi også for nysgerrige fingre på glaslåger og maskiner ;)).

Jeg ved ikke om det er helt skørt, men det er ligesom dét, vi dimler med :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har en billig kæmpe mørkegrå stofsofa fra Jysk. Den er blevet noget afbleget med årene og er faldet lidt sammen, men ellers ser den stadig pæn ud, selvom vi alle tre glædeligt spiser i den og spilder.

Har du måske nogle af rummene? Tror det ville gøre det lidt lettere.

Jeres indhak med sofa forestiller jeg mig som et kæmpe hyggeområde med stor flyder sofa og kæmpe puder og uldtæpper.

Og så vil jeg jo til hver en tid anbefale ældre ting og møbler ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså vi har en stofsofa fra idemøbler som netop har sådan noget stof som ikke bare tager alt ind. Der bliver gylpet en del på den i øjeblikket, men hvis man bare er hurtig til at tørre det væk så er der ingen skade sket. Der kommer selvfølgelig nok an på hvad der bliver spildt, men jeg synes i hvert fald ikke den er slem :)

Dejligt at høre! Måske man lige skulle tage en snak med IKEA om, om stoffet på deres sofaer :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

@Cmatilde, se nu lærte jeg et nyt ord - alcantara :D Og tænk, jeg har altid troet, at det var MEGA sart :D Det er det der, som man nærmest kan "tegne" i, ikke?

Din brunrøde stofsofa, er det fordi du kan SE fnuller eller er det sådan følelse eller hvordan? Tænker du, at det er pga farven eller en følelse du generelt vil have med stofsofaer?

Jo den skulle bare tørres over med en fugtig klud og så var den god som ny - imprægneret.

Fordi jeg kan se det... Fnuller! Den er top lækker at sidde/ligge i, men gør den rent 1-2 gange dagligt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har en billig kæmpe mørkegrå stofsofa fra Jysk. Den er blevet noget afbleget med årene og er faldet lidt sammen, men ellers ser den stadig pæn ud, selvom vi alle tre glædeligt spiser i den og spilder.

Har du måske nogle af rummene? Tror det ville gøre det lidt lettere.

Jeres indhak med sofa forestiller jeg mig som et kæmpe hyggeområde med stor flyder sofa og kæmpe puder og uldtæpper.

Og så vil jeg jo til hver en tid anbefale ældre ting og møbler ;)

Jeg vil gerne tage billeder, men jeg trækker den lidt til at jeg både har hænder frie og at her ikke roder for meget og det sker ikke så tit :blush

Og ja indhakket tænker vi også nærmest som én stor sofa/byggeplads. Vi snakkede endda lidt om at bruge de 20 cm dybe skabe i bestå systemet til slik og slikskåle :D (Det tror jeg dog bliver lige lovligt fristende for husets 3-årige. Og MÅSKE også for moderen :whistling)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså, vi har også totalt IKEA-hjem, men jeg synes det fungerer og er især glad for vores 'billige' møbler med en terrorist på 20 måneder :P

Vi har faktisk netop det spisebord - bedste køb ever! Det kan nærmest tåle alt, uden at blive grimt og farve fra kunstneriske udfoldelser, mad og alt muligt andet er nemt at tørre af. Jeg var ellers skeptisk overfor et hvidt bord med et lille barn, men al min negativitet er gjort til skamme! Vi har faktisk også bestå - i form af en 'skænk' som vi selv har kombineret os frem til. Genialt system hvis du spørger mig, fordi man kan bygge videre på det og på den måde få møblerne i huset til at hænge lidt sammen!

Vi kører hvid/sort/grå stilen herhjemme men har så tilsat farver i form af ting der kan skiftes ud (puder, nips osv.).

Også har vi, meget mod min vilje, en lædersofa, men i sådan noget 'halv-ægte' læder, som gør at den ikke klistrer og bliver ligeså kold som en helt ægte lædersofa! Vi havde stof da Adam blev født, men han var konge-gylper og jeg er lykkelig for vores grise-venlige sofa nu! :)

Hvis du vil have billeder af noget af det, må du sige til :)

Edit: det hedder bonded læder, det der 'halv-ægte' noget :lol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Imprægnere? :o Se det havde jeg slet ikke tænkt på :) Er det bare sådan en spray ligesom dem man imprægnerer sko med? Og hvordan er sådan noget rent kemi-mæssigt i forhold til børn? :unsure

Nej, det er beregnet til møbler. Vi har købt vores hos bolia.com hvor vi også har købt vores sofa. Jeg ved faktisk ikke med kemien, men tror nu alle nye møbler har en eller anden form for imprægnering. Personligt foretrækker jeg V ikke er hjemme indtil det lige "har dampet af" - aner dog ikke om det betyder noget....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså, vi har også totalt IKEA-hjem, men jeg synes det fungerer og er især glad for vores 'billige' møbler med en terrorist på 20 måneder :P

Vi har faktisk netop det spisebord - bedste køb ever! Det kan nærmest tåle alt, uden at blive grimt og farve fra kunstneriske udfoldelser, mad og alt muligt andet er nemt at tørre af. Jeg var ellers skeptisk overfor et hvidt bord med et lille barn, men al min negativitet er gjort til skamme! Vi har faktisk også bestå - i form af en 'skænk' som vi selv har kombineret os frem til. Genialt system hvis du spørger mig, fordi man kan bygge videre på det og på den måde få møblerne i huset til at hænge lidt sammen!

Vi kører hvid/sort/grå stilen herhjemme men har så tilsat farver i form af ting der kan skiftes ud (puder, nips osv.).

Også har vi, meget mod min vilje, en lædersofa, men i sådan noget 'halv-ægte' læder, som gør at den ikke klistrer og bliver ligeså kold som en helt ægte lædersofa! Vi havde stof da Adam blev født, men han var konge-gylper og jeg er lykkelig for vores grise-venlige sofa nu! :)

Hvis du vil have billeder af noget af det, må du sige til :)

Edit: det hedder bonded læder, det der 'halv-ægte' noget :lol

Arh dejligt med gode anmeldelser :D Jeg tænker nemlig også, at IKEA har sådan en god balance mellem at være pænt, funktionelt og alligevel tilpas billigt til at man ikke græder snot i flere år, hvis det går i stykker :lol

Billeder er meget velkomne! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej, det er beregnet til møbler. Vi har købt vores hos bolia.com hvor vi også har købt vores sofa. Jeg ved faktisk ikke med kemien, men tror nu alle nye møbler har en eller anden form for imprægnering. Personligt foretrækker jeg V ikke er hjemme indtil det lige "har dampet af" - aner dog ikke om det betyder noget....

Godt godt :) Jeg tror, vi tager en snak der hvor vi køber sofa, men godt at have i tankerne :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi kiggede også Bestå til stuen. Noget a la dette:

http://m.ikea.com/dk/da/catalog/products/spr/29066972/

b9iut5.jpg

Hvor jeg dog ikke lige ved, hvor meget af det, der skal være åbent, hvor meget med låge, hvor meget med vindue osv. og eller ikke, om jeg hælder til hvid, valnød eller en kombi.

Tanken er så at hænge tv'et på væggen og vende systemet på hovedet, så de dybe kasser (40 cm) kommer helt op under loftet (eller i hvert fald højt. Måske efterlade lidt luft, så vi kan nå, og så der kan stå nisser ovenpå til jul), og de mindre dybe "hylder" (20 cm) er nederst.

Indhakket i stuen ser nemlig sådan her ud:

10fakus.jpg

Og drømmesofaen (= med chaiselong) går næsten helt ind til væggen på gulvet. Der er plads og luft ved stik kontakten, men ikke plads til 40 cm dybe reoler. Så tanken er at fylde gulvet med sofa, have de 20 dybe reoler som skabe eller åbne reoler over sofaen (når de kun er 20 cm dybe, tror jeg ikke de går ind over sofaen og de ville skulle sidde så højt at man kunne åbne lågen frit - alternativt kunne man droppe dem helt), fjernsynet på væggen (evt en lidt højere end man almindeligt gør) og så de dybe kasser til Bs konsolpark øverst (så slipper vi også for nysgerrige fingre på glaslåger og maskiner ;)).

Jeg ved ikke om det er helt skørt, men det er ligesom dét, vi dimler med :chin:

 

Hvis du vil se hvordan BESTÅ til stuen ser ud i et "rigtigt hjem", så har vi det derhjemme. Hvis du er interesseret, så kan jeg godt smide nogen billeder op af det.

 

Omkring læder- vs stofsofa, så er jeg personligt tilhænger af lædervarianten :) Men det er selvfølgelig en smagssag ;)

Vi (eller okay, jeg er i hvert fald, tror også manden er :P ) er rigtig glade for vores Scandinavia sofa fra Bolia. De koster, imo, spidsen af en jetjager normalt, men vores er købt på 50% tilbud, hvilket de kører med jævne mellemrum, og så er det ikke helt så galt. Læderet på dem er ret lækkert, og jeg synes ikke det klistrer til lårene (med mindre man virkelig kampsveder). I øjeblikket kører de vist 25% på alt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Arh dejligt med gode anmeldelser :D Jeg tænker nemlig også, at IKEA har sådan en god balance mellem at være pænt, funktionelt og alligevel tilpas billigt til at man ikke græder snot i flere år, hvis det går i stykker :lol

Billeder er meget velkomne! :)

Billeder kommer i morgen - hele stuen er en byggeplads lige nu :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har samme bord og stole og vi ELSKER det! Vi har det så godt nok i sort (men samme stof på stolene) og hvis man ser bort fra at det er støvsamler (pga farven altså) så er det super nemt at holde rent! Min lillebror ville tegne en tegning og brugte lyserød tusch og kom til at ramme stolen - og jeg brugte kun en våd klud så var farven væk! Det var godt nok ikea tuscher også :chin:

Vi har en sofa i samme stof som stolene som vi også er rigtig glade for :) Hvis du ignorere rodet kommer jeg lige med et par billeder :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

58n9gAm.jpg

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Qo28OLK.jpg

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og Btw hvis man er nogle samle -idioter som os -så er bordet stadig fuldt funktionelt selvom man samler det forkert :lolhit

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har bestå i stuen. Hvidt fordi det er et stort, men med lidt sort til at bryde det. Der mangler et lille skab øverst til venstre. Vi har valgt lidt klar glas vitrineskabe men også med matteret for at maskere rod :lol glasset giver dog et lidt lettere udtryk for oven.

xBGTmgS.jpg

Vi kører generelt med lidt Hvidt, en del træ, pt en grå sofa, og så en enkelt væg i petroleum. Vores puder og tæppe matcher væggen lidt. Så har vi detaljer i kobber.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har præcis samme sofabord :p og samme spisebord omend en anden farve.

Hehe jeg tror at alle falder lidt i ikea -fælden :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har bestå i stuen. Hvidt fordi det er et stort, men med lidt sort til at bryde det. Der mangler et lille skab øverst til venstre. Vi har valgt lidt klar glas vitrineskabe men også med matteret for at maskere rod :lol glasset giver dog et lidt lettere udtryk for oven.

xBGTmgS.jpg

Vi kører generelt med lidt Hvidt, en del træ, pt en grå sofa, og så en enkelt væg i petroleum. Vores puder og tæppe matcher væggen lidt. Så har vi detaljer i kobber.

Hvor ser det fint ud! Men er det jeres tv? Det ser vildt lille ud?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes slet ikke jeg har nogle gode bud Mette :( Jeg er ikke så god til sådan noget indretning som jeg drømmer om.

Jeg synes altid at "lyst" er en god løsning :D Og så prøver jeg med "simpelt", "alt skal have en plads", "ro i materiale valg (ikke 7 forskellige træsorter)", "levende hygge (lys, planter)".

Fjerner man alt legetøjet (og rodet :P ), så bor vi sådan reeet minimalistisk og tenderende til tomt. Netop fordi her altid er legetøj alle steder! Og så er det næsten helt til at holde ud.

Ellers synes jeg det er fint at man prøver at lave rene stier, så der er lige gennemgang til sofaen fra spisebordet eller hvordan det passer derhjemme. Men samtidig prøver at bruge hele rummet, så i ikke bare tapetserer væggene med møbler.

Jeg ville gå med temmelig neutrale møbler, og så krydre det med en farve i fx puder, nips, vaser, blomster osv.

Billedvægge er altid hyggelige synes jeg.

IKEA er skøøøøønt, men prøv alligevel at det ikke bare er en kopi af side 17 i bladet (fx), men tilføj noget af jer selv: tegninger fra børnene, en gammel hæklet bordløber, oldemors kiste eller hvad i lige har.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har (haft) det spisebord med de stole du viser, og har været rigtig glade for det. Stolene skal lige strammes op, og det hvide betræk på stolene er ikke helt pletfrit længere, men ellers er de helt fine stadig. 

 

Hvad angår at vende "bestå" på hovedet, ville jeg nok være påpasselig. Hvis man har "tunge" skabe øverst og "lette" skabe nederst, kan det let give en følelse af, at væggen er ved at vælte ud mod en. 

 

Vi har i stuen valgt at holde os til grundfarver som hvid, sort og lidt træ, men bryder det med en stol i petroleum og puder i petroleum og karrygul (de 2 farver komplimenterer hinanden rigtig godt imo). Hvis du mangler ideer til farvekombinationer (fx til puder og andet tilbehør), så prøv at kig på http://design-seeds.com/, de har en masse fantastiske kombinationer at vælge mellem :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi er så dem, der stort set har fået skiftet alle vores IKEA møbler :D

Men IKEA er nemt!

Vi har selv en del designermøbler (og lamper); fordi vi synes de er flotte og selvfølgelig sidder godt i dem/er praktiske alt efter hvad det er, og så holder de en hvis brugtværdi hvis vi vil skifte ud en dag. Vi har sparet op til ting, vi gerne har villet have og løbende skiftet ud. Nogle af vores Montana reoler er fx købt brugt og så har vi fået dem malet igen, og så ser de ud som nye.

En af de eneste ting, vi mangler, er tv-møbel. Pt er det en IKEA trofast (tror jeg nok) møbler til opbevaring af noget af alt Silke Elia' Legetøj i stuen. Det er praktik, men skide grimt :LOL

Vi har fx et Arne Jacobsen Æg (stol) i rød stof. Vi har haft den siden Silke Elia var helt lille. Den er imprægneret, og man kan intet se på den, selvom Silke Elia har spist lidt af hvert i den ;) Vi har møbler der må bruges :) Til gengæld er jeg meget glad for vores læder sofa :P

Jeg får selv inspiration fra boligblade, Instagram og tv-programmer.

Vi kører hvid, egetræ (sæbebehandlet), grå og rød (eller det er vores Æg) :) Synes det er nemmest at holde møbler rimelig neutrale og så kan man gå amok i tæpper (til sofaen), pudenetræk og malerier/billeder på væggene - og ikke mindst børnenes legetøj :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har træ gennemgående i huset. Huset er meget lyst, med lyse vægge, lofter, klinkegulve og to store dør/vinduepartier med fantastisk lys. Vi har træ spisebord i massiv tømmer, det samme i stuebord. Det er noget min svigerfar lavede til min afdøde svigermor i sin tid. Hylder har vi også i samme stil. Ellers er det meget simpelt, men langt fra færdig indrettet.

Vi køber brugt. Elsker værdien i det, og jeg vil aldrig have laminat i mit hjem. Det tiltaler mig overhovedet ikke. Udover køkkenet som er sådan, men også skal laves om.... Engang af genbrugstræ.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor ser det fint ud! Men er det jeres tv? Det ser vildt lille ud?

Haha ja det er vist et 37". Det skal skiftes ud på sigt, men lige pt går budgettet til huset

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Haha ja det er vist et 37". Det skal skiftes ud på sigt, men lige pt går budgettet til huset

Det er da ellers ikke sådan skørt småt (altså mit første var vidst 12 ;) ). Det ser bare lidt småt ud.

Vores er omkring 50, og jeg synes det er klodset at se på <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER