Barbamama

BBMs bolig-kaos...

57 indlæg i dette emne

Kender I det, når man stirrer sig totalt blind på sit hjem?

Kender I det, når man har muligheden for at skifte sådan relativt grundigt ud i møblerne og ikke aner, hvad man skal vælge?

Kender I det, når alle siger "Det skal jo bare være det, som I synes er pænt og som er jeres stil" - og man ikke aner hvad det er?

Kender I det, når man faktisk bare stille og roligt er en hat til indretning?

Kender I det, når man faktisk får nogle ideer og så slet ikke synes, at tingene til ens ideer findes nogle steder?

Well, det er sådan, jeg har det... Og med risiko for, at jeg på et tidspunkt totalt trækker mig igen, hvis jeg bliver alt for forvirret over input, laver jeg nu denne tråd, til at samle mine tanker og evt - hvis I har lyst - få input og inspiration fra jer :)

Få generelle ord om stil og udfordringer

- Ingen af os duer til sådan alt for "gammel romantisk landlig" stil og for meget krummelurer

- Ingen af os er fristet af sort og pangfarver (dog er alle vores rammer sorte...)

- Jeg bryder mig ikke ret meget om aluminium(farve)

- Vi sidder lidt fast i IKEA :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

STUEN

Lad os starte med det største problembarn i hjemmet, der hvor den største make-over skal ske. ;)

Sådan er det nu

Stuen er et rimelig stort og lyst rum. Det har et indhak, så det er nærmest inddelt i to afdelinger uden at man dog overhovedet kan betragte det som to seperate rum.

Det er pt. inddelt som en sofa-tv-flade-ud-del og en lyst-åbent-rum-med-plads-til-et-ton-legetøj-del, hvoraf sidstnævnte del også huser diverse opbevaringsmøbler langs væggene. Sofadelen er "klemt" ind i føromtalte indhak, så når man går fra entréen og ind i stuen, mødes man med det åbne rum. Herfra kan man gå til sofa-indhakket eller til altan, Es værelse eller Vs værelse via døre.

Stuen er bemøblet med de allerførste møbler, B og jeg købte sammen, da vi flyttede hjemmefra for ca 9 år siden, og det er godt modent til en udskiftning. Vi har:

- 2 stk 2-personers sofaer i sort læder

- 1 stort kvadratisk sofabord med noget belægning i lys træfarve (ahorn?)

- 1 tv-bord i "ahorn"

- 1 vitrineskab i "ahorn"

- 1 stor skænk i "ahorn"

- 1 lille skab med glas-overdel i "ahorn"

Vi har ingen lamper oppe, men har indkøbt IKEA PS 2014 i kobber til sofa-delen og har umiddelbart planer om en HELT neutral glasplafond over det åbne rum.

140cfh3.jpg

Ønsker

- Mere sofaplads

- Mindre ahorn (helst ingen)

- Mindre glas-skab og mere reel opbevaringsplads

- Relativt meget plads omkring/under/over tv, da B har en del spilkonsoller som helst skal være sat til. Samtidig et ønske om at kunne skjule alle ledningerne!

- Inddelingen må meget gerne blive ved med at være som nu. Jeg kan godt lide at stuen umiddelbart er et åbent rum, hvor der kan leges og danses rundt, og at tv'et ligesom er i "hjørnet" i noget, der bliver sådan lidt slyngelstue-agtigt (eller må man måske ligefrem kalde det lounge?)

- Det må meget gerne passe til IKEA ps 2014 lampen i kobber, som vi jo har, men samtidig vil jeg gerne trække det liiiiidt væk fra Star wars og liiiiiiidt mere hen i noget med bløde puder og vaser med blomster i...

Planer, idéer, udfordringer og tvivl

1. Vi har meget kig på KIVIK hjørnesofa, 2+2+chaiselong fra IKEA. Såvidt jeg kan måle, kan den lige akkurat mases ind i indhakket med ca 20 cms luft i hver ende (som ikke kan/skal undgås pga radiator, stikkontakter og væggene). Vi kan godt lide tanken om en sofa, der fylder hele "rummet" og med hjørne og chaiselong er der alligevel noget mere sofa i det.

Udfordringen består så i, at der i så fald ikke er plads til et tv-bord på gulvet = alt skal op på væggen. Og så er jeg/vi i tvivl om materiale og farve. Brian er træt af læder og jeg har også lyst til stof, men gruer lidt for hygiejne-delen i det (især med tanke på tråden om gulve vs. tæpper - synes man mon, at en stofsofa er ulækker?). Omvendt kan betrækket på KIVIK faktisk vaskes.

Stoffet fås i flere farver, og jeg har især øje for mørkegrå, blå og rødlilla, de øvrige farver synes jeg er for sarte (fx hvid eller lysegrå). Jeg er fristet af farve, men grå virker mest sikkert og lettest at indrette omkring/skifte farve/stil i stuen med, og jeg tænker på, at sofaen gerne skal holde i mange år, og om man mon så bliver træt af at glo på rødlilla :chin:

x1dswm.jpg

2. Mere farvetvivl: Alt det der ahorn, hvad skal det byttes ud med? Hvide møbler virker safe: Altid lyst og nemt at passe sammen (hvid er vel hvid mens træfarver kan variere mere fra mærke til mærke?). Men bliver hvid måske også lidt koldt og nøgent? Og hvordan spiller det med en relativt (pt sort) sofa? Og er det mon sart? Jeg lurer lidt på IKEAs bestå-møbler i valnød. Jeg synes umiddelbart, det er en pæn farve... Men skal alt så være i valnød? Fordi selvom jeg kan finde både skab (som erstatning for vitrineskab) og tv-møbler i valnød, så kan jeg ikke umiddelbart finde en passende skænk, ej heller hylder eller sofabord. Kan man blande hvid og valnød? Eller blande mere? Andet?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Annonce ♥

Annonce ♥

Annonce ♥

So many options, so little time! ;) Jeg har tænkt på - i stedet for at hvad skulle stå der og banke den totalt fede stil op ad jorden så prøv en lidt mere lavpraktisk tilgang. Som i - hvad har vi brug for?

Mere sofaplads? Ok så stor sofa - evt hjørne og eller chaiselong.

Opbevaring? Ok, hvad skal opbevares? Bøger, film, ungernes legetøj? Hvor meget?

Tv-bord? Ja/nej? Skal tv'et hænge?

Osv.

Tænk lidt over hvad I har brug for for at gøre stuen anvendelig og praktisk for jer.

Og så ud og kigge på møbeludstillinger. Både det billige og det dyre og bliv inspireret samtidig med I har jeres checkliste over nødvendige ting ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er gode råd, Mistel :super

Møbeludstillinger er svært, synes jeg, det passer ligesom aldrig rigtig ind i tidsplanen at gå og tulrer i møbelbutikker :unsure

Men det helt lavpraktiske - TJEK! Jeg er i gang i stue-indlægget :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Stofsofaer er ikke ulækre! :kiss Især ikke når betrækket kan pilles af og vaskes! Jojo, lædersofaen er nemmere at tørre af, men det er vist også det. Og hun holder vel op med at gylpe snart ;) :lol

 

Altså vi har slet ikke gjort sådan nogle kæmpe store overvejelser med vores hjem, hvilket nok også godt kan ses i indretningen ;) Herhjemme er der lædersofa, sort bogreol, valnød tv-bord, hvidt vitrinearrangement og en gul stol ;) Sofabordet er også hvidt og med træben. Så det er en blandet landhandel - præcis som jeg bedst kan lide det.

 

Jeg ved ikke lige hvad du skulle få ud af det her indlæg. Måske mest at jeg ikke ved det og ikke selv har haft så mange tanker omkring indretningen hos os ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Stofsofaer er ikke ulækre! :kiss Især ikke når betrækket kan pilles af og vaskes! Jojo, lædersofaen er nemmere at tørre af, men det er vist også det. Og hun holder vel op med at gylpe snart ;) :lol

Altså vi har slet ikke gjort sådan nogle kæmpe store overvejelser med vores hjem, hvilket nok også godt kan ses i indretningen ;) Herhjemme er der lædersofa, sort bogreol, valnød tv-bord, hvidt vitrinearrangement og en gul stol ;) Sofabordet er også hvidt og med træben. Så det er en blandet landhandel - præcis som jeg bedst kan lide det.

Jeg ved ikke lige hvad du skulle få ud af det her indlæg. Måske mest at jeg ikke ved det og ikke selv har haft så mange tanker omkring indretningen hos os ;)

Haha jeg har sgu aldrig tænkt over, at jeres møbler var så forskelligfarvede :D Hmm måske er det i virkeligheden skørt at få alle møbler i samme farve? :chin:

Og godt at høre at stofsofaer ikke behøver være ulækre :D Der går nok også lige et par måneder, før vi forventer/håber at købe nogle møbler, så forhåbentlig er hun helt og aldeles færdig med at gylpe til den tid ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså - jeg elsker stofsofaer. Synes de er meget bedre at sidde i, fordi de hverken klistrer om sommeren eller er kolde om vinteren. MEN jeg har måttet acceptere, at jeg simpelthen ikke kan holde dem.

 

Selvom børnene bliver større synes jeg ikke det bliver bedre. Først så gylper de, så tisser de i, så render de rundt med chokoladefingre i hele huset, og tomatsovs fra mundvigene kommer af en uforklarlig grund altid på sofaen. Selv teenagerne er umulige. De har hele hovedet fedtet ind i foundation, som kommer på kanten, når de holder seriemaraton på sofaen - og ellers er somrene fyldt med korte shorts og selvbruner på benene. Og jeg selv? Tja jeg spiser åbenbart for meget mad i sofaen og er for dårlig til at ramme munden :oops

 

Så efter at have eksperimenteret lidt med forskellige farver af stof (også det vaskbare), kylet hunden ud af stuen og indført regel om lagen på sofaen, hvis man brugte den som seng - så opdagede jeg min mands fine, HVIDE, lædersofa stort set ikke var mærket af at være 10+ år gammel, selv uden nogen form for vedligehold. Det er en fest at den kan tørres af med en klud og den hvide farve, som burde være sart, er åbenbart uforgængelig og komplet plet-immun. 

Så med mindre man bor i et møbelkatalog, hvor eneste fare er støv, så ville jeg altid til hver en tid anbefale en lædersofa.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uha Maustique, du siger lige det, jeg frygter og desværre tror meget på :D

Jeg tænker dog lidt...

- Vi har ingen dyr

- Ingen bruger foundation eller selvbruner. Nærmeste eventuelle kandidat i hjemmet er pt 7 mdr ;)

- Et sofahjørne som vi forestiller os vil nok være for lille til at vi kan spise et egentligt måltid ved sofaen (spørgsmålet er så, om man bliver glad for, eller træt af, at man ikke kan det :chin:)

- Vi er vant til gulvtæpper, så jeg er ret øvet i at redde pletter

Valdemar er magnet for snavs (som man jo skal være i den alder), men det er mere jord, og jeg tror aldrig han er kommet hjem så mudret at det lavede pletter, og hvis det sker, så er lejligheden indrettet sådan at man kommer forbi badeværelset inden stuen ;)

Men hmm tjaeh... Så er der jo dagplejedrømmen som stadig lever, og 4-5 tumlinger i rum med en stofsofa? Hmmm..........

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Med hensyn til generel indretning - så har vi stadig til gode at gå ud og indrette et rum fra bunden med nye møbler. Det har indtil videre været et spørgsmål om, hvad vi lige har haft kombineret med en enkelt ny billig/brugt ting af ren nød.

 

Om ca. 2 år er vi færdige om de store ombygninger og er derfor for første gang i det hus, vi skal blive gamle i, uden nogle store byggeprojekter, der skal afsluttes først. Og så har vi aftalt, at vi tager et værelse af gangen og "designer" det fra bunden. Alt fra farve på vægge og gardiner til gulve og møbler. Jeg GLÆÆÆÆDER mig.

 

Nu har jeg aldrig prøvet det før - men jeg tror jeg vil gribe det således an:

 

Finde en eller to specielle ting jeg virkelig godt kan lide. F.eks. en speciel lampe eller et maleri - eller f.eks. et gulvtæppe i mønster eller pang-farve, hvis man er til det. Finde to-tre farver, der går godt sammen med - og der vil den ene farve nok altid for os være en nuance af hvid, for at det ikke bliver for mørkt. Og så koordinere de andre møbler, gardiner osv. ind så det passer. Jeg kan godt lide at have lidt specielle ting folk lægger mærke til - men hvis man kommer ind i et rum, hvor alting "larmer", så bliver det for meget. Så en enkelt signaturting eller to og så resten afdæmpet.

 

Når man så er færdig med de store ting - så kommer det vigtigste og det sværeste. Al pynten. Alt det, som adskiller almindelige hjem fra møbelkatalogerne og indretningsprogrammerne på tv. Det er noget med at gå ud og finde små ting, en vase her, en lysestage her, en pyntepude der, der ligesom fuldender det hele. Jeg er ikke god til det endnu - men jeg øver mig :D

 

Og så har vi lige en sidste regel. Der skal gerne være en rød tråd gennem rummene - og den skal vi gerne være helt enige om, inden vi går igang. Der må gerne være forskellige farver på væggene og forskellige atmosfærer i rummene. Men de grundlæggende træk i stilen skal helst være det samme, for ikke at skabe et hus med identitetskrise :bunny  Vi regner med at have samme gulve (de steder, hvor der er trægulve), samme lister på loftet, samme brede, hvide fodpaneler og døre, og et strøg romantisk indretning i alle rummene.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uha Maustique, du siger lige det, jeg frygter og desværre tror meget på :D

Jeg tænker dog lidt...

- Vi har ingen dyr

- Ingen bruger foundation eller selvbruner. Nærmeste eventuelle kandidat i hjemmet er pt 7 mdr ;)

- Et sofahjørne som vi forestiller os vil nok være for lille til at vi kan spise et egentligt måltid ved sofaen (spørgsmålet er så, om man bliver glad for, eller træt af, at man ikke kan det :chin:)

- Vi er vant til gulvtæpper, så jeg er ret øvet i at redde pletter

Valdemar er magnet for snavs (som man jo skal være i den alder), men det er mere jord, og jeg tror aldrig han er kommet hjem så mudret at det lavede pletter, og hvis det sker, så er lejligheden indrettet sådan at man kommer forbi badeværelset inden stuen ;)

Men hmm tjaeh... Så er der jo dagplejedrømmen som stadig lever, og 4-5 tumlinger i rum med en stofsofa? Hmmm..........

 

Altså min dagplejemor har to af de sofaer fra IKEA med aftageligt betræk. De har den fordel at de nemt kan vaskes (selvom jeg af erfaring ved, at man ikke kan få alt af og det slider på sofaen at vaske den). Til gengæld har de de vilde fordele, at man kan få en "ny sofa" ved simpelthen at købe et nyt betræk. Ved ikke hvor meget de koster - men hvis vi skulle ud i en stofsofa, var vi gået i den retning.

 

Og så er lædersofaerne bittert, bittert dyre... Den store hvide sofa med chaiselong, som manden bragte med ind i forholdet, mener jeg han sagde kostede på den anden side af 20.000kr. :wacko Til gengæld ligner den en million helt frem til at fyldet er siddet helt fladt. Det eneste der røber at den har levet hårdt er et par mærker fra katteklør, som den fik før vi overhovedet flyttede sammen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes sagtens, man kan blande træsorter med hvid. For mig er det bare vigtigt, at man ikke blander en masse forskellig træ. Det ser for mig rodet ud :)

I vores stue har vi forholdsvis store stofsofaer i mørkegrå, de er mest en nødløsning fordi vores oprindelige U-sofa måtte sendes retur. Ellers er alle andre møbler faktisk hvide, bortset fra vores spisestuestole, som er sorte med træben.

Temaet hos os er vist fifty shades of Grey :D Med et islæt af en legetøjsbutik, der har kastet op :lol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har en kæmpestor ide-møbler sofa 7 personers med chaiselong i Stof. Brunt/rødt af en art, jeg hader den! Min rengøringsvanvid kan slet ikke klare følelsen af at den bliver nulret eller beskidt. Men jeg hader læder! Alcantara derimod har vi haft og den holdte godt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er I gode :yay :tak

@Maustique, det lyder da vildt fedt med sådan en helt gennemgående indretning! :glad Her er det jo hverken gulve eller vægge og det er primært stuen, og ikke i eget hus, så ikke helt så fedt, men jeg glæder mig da alligevel til at skifte alle stuemøbler ud :D Jeg håber bare, det bliver godt :blush

Og sikke nogle guldkorn, du kommer med! :tak

Den med at vælge en signatur-ting og så to-tre farver, tror jeg faktisk næsten allerede, vi "ubevidst" er igang med. Der er jo kobberlampen fra IKEA, jeg er lidt faldet for IKEAs valnødde-træ, vil også gerne have hvid og så pønser jeg på noget blå også, eller mørkegrå (primært i kraft af sofaen i så fald). Pynt er jeg heller ikke god til, men jeg ved, at jeg vil have børnenes bronzeaftryk af hænder og fødder fremme og så en gammel porcelænselefant, og det tror jeg faktisk går fint i spænd med lys træ, hvid og grå/blå :chin: :) Egebtlig kan jeg helt generelt bedre lide grøn end blå, men jeg tror blå vil virke lysere og bedre til kobber :chin:

Og hvor var det godt, du skrev det med rød tråd i hjemmet! Jeg havde faktisk kig på en meget romantisk hattehylde (det lyder skørt :D) + skoreol, men jeg kan godt se, at det clasher lidt mod stilen i resten af hjemmet (som jeg ikke ved, hvad er, men den er ikke særlig romantisk), så nu overvejer jeg lige nogle andre :tak

Og endnu en god pointe med at skifte betræk (Du ryster dem bare ud af ærmet :respekt)! Den sofa, vi hælder til, vil koste ca 1900-2500 kr at ombetrække alt efter om vi vil have chaiselong med eller ej. Det er jo stadig en slags penge, men det gør mig tryg at tænke på, at vi faktisk forholdsvist nemt kan skifte til noget safe - så tør jeg måske gå mere efter, hvad jeg synes er flottest? Det føles i hvert fald som om, valget kan træffes mere frit :super

Vi får aldrig en kat, men vores sofa har flere ridser så hmm ja... Læder kan være så flot og jeg har elsket vores nuværende lædersofaer, men stoffet trækker godt nok :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

@Fru Mor, åh jeg har ikke set Fifty Shades, så den reference er lidt spildt på mig :blush Legetøjs-opkastet kan jeg til gengæld levende relatere til :D

Er du glad for primært at have hvide møbler? Jeg har svært ved at se det for mig :chin:

Men ja, forskellige træsorter tror jeg faktisk også vil drille mig :chin: (Hvilket er lidt irriterende, da jeg faktisk er lun på fire forskellige :rolleyes )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

@Cmatilde, se nu lærte jeg et nyt ord - alcantara :D Og tænk, jeg har altid troet, at det var MEGA sart :D Det er det der, som man nærmest kan "tegne" i, ikke?

Din brunrøde stofsofa, er det fordi du kan SE fnuller eller er det sådan følelse eller hvordan? Tænker du, at det er pga farven eller en følelse du generelt vil have med stofsofaer?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herhjemme er stilen meget ligesom det unge par i nybyggerne(hvis du altså har set det) noget bygger vi selv fx hylder og seng.

Andet køber vi i genbrug fx mit tvbord som er bunden af et karlekammerskab

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

@Fru Mor, åh jeg har ikke set Fifty Shades, så den reference er lidt spildt på mig :blush Legetøjs-opkastet kan jeg til gengæld levende relatere til :D

Er du glad for primært at have hvide møbler? Jeg har svært ved at se det for mig :chin:

Men ja, forskellige træsorter tror jeg faktisk også vil drille mig :chin: (Hvilket er lidt irriterende, da jeg faktisk er lun på fire forskellige :rolleyes )

Haha, det har intet med filmen at gøre :lolhit Det ER bare 50 nuancer af grå. Grå gardiner, grå sofa, gråt Sofabord osv :LOL

Vi er meget glade for vores hvide møbler. Vi bor vist sådan tenderende til lidt minimalistisk eller i hvert fald stilrent (bortset fra legetøjet :D). Vi har ikke så mange møbler:

Hvid skænk

Hvidt spisebord

Hvidt vitrineskab

Grå sofa

Sorte spisebordsstole

Hvid og grå Sofabord

Til gengæld har vi så et stort maleri med masser af farve, kulørte urtepotter, vaser, billeder, lysestager osv.

Men grå er svært tilbagevendende :blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ift stofsofa så sørg evt for at imprægnere den engang imellem. Det redder den nok ikke fra en hel flaske rødvin ;) men de der småting synes jeg det fungerer fint med :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Haha, det har intet med filmen at gøre :lolhit Det ER bare 50 nuancer af grå. Grå gardiner, grå sofa, gråt Sofabord osv :LOL

Vi er meget glade for vores hvide møbler. Vi bor vist sådan tenderende til lidt minimalistisk eller i hvert fald stilrent (bortset fra legetøjet :D). Vi har ikke så mange møbler:

Hvid skænk

Hvidt spisebord

Hvidt vitrineskab

Grå sofa

Sorte spisebordsstole

Hvid og grå Sofabord

Til gengæld har vi så et stort maleri med masser af farve, kulørte urtepotter, vaser, billeder, lysestager osv.

Men grå er svært tilbagevendende :blush

Hahahah nå på dén måde! :D Godt at høre, at I er glade for det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ift stofsofa så sørg evt for at imprægnere den engang imellem. Det redder den nok ikke fra en hel flaske rødvin ;) men de der småting synes jeg det fungerer fint med :)

Imprægnere? :o Se det havde jeg slet ikke tænkt på :) Er det bare sådan en spray ligesom dem man imprægnerer sko med? Og hvordan er sådan noget rent kemi-mæssigt i forhold til børn? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså vi har en stofsofa fra idemøbler som netop har sådan noget stof som ikke bare tager alt ind. Der bliver gylpet en del på den i øjeblikket, men hvis man bare er hurtig til at tørre det væk så er der ingen skade sket. Der kommer selvfølgelig nok an på hvad der bliver spildt, men jeg synes i hvert fald ikke den er slem :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER