Krydderpigen

GBY og gravid

12 indlæg i dette emne

Hej med jer

Jeg blev GBY-opereret i 2010 og efter vægttab over 2 år holdt vægten stabilt.

Jeg har fået dumping ved for meget sukker og fedt med den virkning, at jeg har spist "normale" portioner og kun en portion pr. måltid. Et "efter-bogen-forløb" uden særlige gener.

Nu er jeg 10+0 og oplever at jeg hurtigere og nemmere får kvalme/dumping. Det kunne i princippet godt være graviditetskvalme, men dem der er GBY-opereret ved måske, at dumping føles anderledes.

Det betyder, at jeg har tabt mig ca 3 kg siden jeg blev gravid - og jeg spiser mindre og mindre

På Hvidovres hjemmeside står der, at man skal til jordemoder fra uge 14, men har først fået tid i uge 19. De siger de er helt fint.

Hvad ville I gøre? Fortsat vægttab og risikoen for i forvejen at baby ikke får nærring nok bekymrer mig lidt.

Kram fra mig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg ved ikke så meget om GBY i forbindelse med graviditet, men baby skal nok tage det baby har brug for!
Jeg tænker umiddelbart at du skal vende den med din læge - jeg ved ikke hvor meget jordemoderen ved om den problemstilling.. :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvidovre har et særligt "program" - netop fordi derned udfordringer med at få nærring til baby... Der vil senere vil en del mere kontrol ift vækst. Jeg har selv svært ved at optage fx B12 og D vitamin efter operationen.

Men jeg ved kun det om det, som jeg har læst mig til. Kender ikke så mange opererede der har fået baby bagefter ....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvidovre har et særligt "program" - netop fordi derned udfordringer med at få nærring til baby... Der vil senere vil en del mere kontrol ift vækst. Jeg har selv svært ved at optage fx B12 og D vitamin efter operationen.

Men jeg ved kun det om det, som jeg har læst mig til. Kender ikke så mange opererede der har fået baby bagefter ....

Hmm, prøv at skrive til Myliona - jeg mener, at hun har førstehåndserfaring :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min søster (majkenhall) der er herinde er GBY opereret og fødte min nevø på Hvidovre, hun ved sikkert noget om hvordan det foregår der :)

Jeg selv har fået 3 børn efter min GBY i 2008 og har aldrig haft nogen problemer, hverken med mad eller vægten af mine børn :) Jeg havde lidt problemer med min blodprocent ved de 2 første, men den var ret stabil her sidste gang, så har ikke så meget at byde ind med :)

Held og lykke med det hele :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Baby skal nok tage hvad den har brug for-men for en sikkerheds skyld skal du kontakte din praktiserende læge..og stort tillykke

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har fået 3 børn efter min gby i 2009 og er gravid igen nu. Dog kun ca 4 uger henne nu.

Jeg oplevede også at få hurtigere dumping af forskellige ting.

Og til sidst i graviditeten kunne jeg ikke spise særlig meget i forhold til hvad jeg plejede men spiste så mange flere måltider for at kompensere.

Baby får den næring baby skal have. H*n tærer bare på dine depoter så du evt har problemer med blodsukkerfald, det havde jeg ihvertfald mange problemer med alle 3 gange.

Første graviditet tabte jeg mig i starten (det var også kun lidt over 1 år efter min gby at jeg blev gravid) så jeg tog kun 6 kg på i løbet af graviditeten.

2. Gang tog jeg 18 kg på.

3. Gang tog jeg 6,5 kg på.

Jeg gik til scanning og lægesamtale hver 4. Uge fra uge 20 og frem fordi mine børn lå imellem 11-19% unger gennemsnittet vægtmæssigt.

Min første vejede 2650 ved fødsel 37+0.

Min anden vejede 2695 ved fødsel 38+2.

Og min tredje vejede 3660 ved fødsel 40+6.

Og stort tillykke med graviditeten :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er meget forskelligt hvordan det er, fra sygehus til sygehus.

Jeg har fået to børn efter min Gby, og jeg har begge gange fået en masse ekstra scanninger, og fra uge nf blevet tjekket af en læge på sygehuset, hvor jeg også har fået tjekket vitaminer, minimum en gang i måneden.

Umiddelbart er det en selv, som man tærer på... Begge gange har jeg været meget i underskud med vitaminer osv, men pigerne har der intet været med..

de er født 40+6 og 40+2, og vejede begge 38xx :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres svar :)

 

Klitgaard, dine to første var ikke så store? Er det tilfældigt? Eller er der sammenhæng til GBY?

 

Min datter fra før OP, født i 2010, vejede ikke mindre end 4600 - Det behøver jeg måske ikke lige at sigte efter igen dog :) :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres svar :)

Klitgaard, dine to første var ikke så store? Er det tilfældigt? Eller er der sammenhæng til GBY?

Min datter fra før OP, født i 2010, vejede ikke mindre end 4600 - Det behøver jeg måske ikke lige at sigte efter igen dog :) :)

De 2 store lå altid under kurven til scanningerne. Det gjorde den 3. Også men så fik han fart på med vægten 1 måned før termin og var pludselig på gennemsnittet. Lægerne mente at det måske havde sammenhæng med min gby at de var så små men det er vel forskelligt fra person til person om man får små babyer tænker jeg. Jeg var selv en lille fis i min mors mave som blev taget ved kejsersnit præcis 1 måned før termin fordi jeg ikke tog på. Så måske er det noget genetisk :)

Nogle kan jo også sagtens amme efter en gby hvorimod at det kan jeg ikke fordi der ikke er næring nok i min mælk :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Inden jeg fik min gby fødte jeg en datter på 3180 gr.. Efter jeg fik min gby fødte jeg 2 drenge..den første på 3282 gr og den sidste på 3582 gr..så i mit tilfælde har operationen ikke spillet nogen rolle ifb med babyernes vægt.

Selve graviditeten forløb fint-dog havde jeg enorm jernmangel så jeg måtte på hospitalet hver 2 uge og få jern i drop..og derud over får man dejligt mange scanninger

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, det med dumpninger mærker jeg allerede i stor stil. - Håber ikke det bliver værre :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER